A hots Zerg második áttekintése (Blade) ZvP

malkavita . Stratégiák 2401

A teamliquiden megjelent HotS zerg útmutató harmadik  fejezetének a fordítása.

Forrás: http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=428262


Írta: Blade
Fordította: malkavita

Ez a fejezet a Zerg versus Protoss minden részére ki fog terjedni. Szó lesz a swarm host játékról, roach/hydra – gyors viperről, és a muta/corruptorról. Ezután kitérünk a protoss különböző nyitásaira és az all-inek kivédésére. Bónuszként pedig leírok egy extra roach all-int, amit gateway expand ellen lehet használni.

Gateway expand kezelése

Gateway expandnál mindig megvan a veszélye egy 4-gate időzítésnek, aminek a célja, hogy elpusztítsa a harmadik bázisod. Ezt a támadást viszonylag könnyű kivédeni, márha a zerg játékos látja, hogy mire készül a protoss. A legegyszerűbb megoldás ellene, ha nem hagyjuk a megépülni a pylont. Ezt speedlingekkel nem nehéz kivitelezni.

Jó megoldás a megelőzésére, ha hat linggel folyton ránézünk a pylon szokásos helyeire, és rajtatartjuk a szemünket a protoss bázisán, hogy mikor mozdul ki a serege. Ha nem tudod a pylont elpusztítani, kénytelen leszel rengeteg speedlinget csinálni, visszaverd a push-t, mielőtt túl sok warp-int befejezne.

Ha úgy érzed, hogy a protoss agresszív lesz, sohasem rossz ötlet 6:15-6:30 körül megépíteni a roach warrent. Ellenkező esetben megvárhatod a lair elkezdését, és elég aztán lehozni a roach warrent és az evo chambert.

Ha a protoss nem 4 gate-ezik, akkor gate expandnál már csak stargate vagy DT miatt kell aggódnod. Ha a feláldozott overlordoddal semmi lényegeset nem látsz, erősen ajánlom, hogy 1-1 spore-t építs a bázisaidra. Érdemes figyelni, hogy mikor expel, ez jól jelzi, ha még előtte tech épületet épít (normális esetben gate expandnál 3:45-4:00 környékén expel).

Macro buildek

Swarmhost/roach/hydra build

Megjegyzés: A TL Strategy általában professzionális buildekre koncentrál VOD-okkal megtámogatva. Ez a build némileg kivételt jelent ez alól, mert blade saját stílusát tükrözi. Mindazonáltal melléklünk egy visszajátszás csomagot, ami bemutatja, hogyan játssza normális esetben blade a ZvP-t.

Versus Forge Expand

  • 9 – overlord
  • 15 – pool
  • 16 – hatch
  • 17 – overlord
  • Pool elkészül – 4 ling és queen
  • 21 – harmadik base
  • 6:00 – dupla gáz és felderítés az overlorddal
  • 7:00 – 7:20 – start lair + roach warren + evo
  • 100 gáz – metabolic boost
  • 100 gáz – Ranged attack
  • Lair elkészül – Hydra + infestation pit + második evo
  • Csinálj néhány hydrát, ha stargate, különben gyárts 12-14 swarmhostot
  • Range attacked elkészül – start +2 és +1 carapace
  • 12:30 – hive
  • Hive elkészül – vipers + ultra cavern (or spire)

Versus Gate Expand

  • 9 – overlord
  • 15 – hatch (pool is lehet, ha akarod)
  • 16 – gáz
  • 16 – pool
  • Pool elkészül – 4 ling és 2 queen (a lingekkel derítened kell lehetséges gateway egységek után)
  • 100 gáz – húzd le az egységeket a gázról és start metabolic boost
  • 5:45 – 6:00 – harmadik bázis
  • 6:30 – második gáz, és folytasd a termelést az elsőből
  • 7:00 – 7:20 – start lair + roach warren + evo (roach warren jöhet hamarabb is, ha támadásra számítasz)
  • 100 gáz – Ranged attack
  • Lair elkészül – Hydra + infestation pit + második evo
  • 12-14 hydra, ha van stargate, ha nincs: 12-14 swarmhost
  • Range attacked elkészül – start +2 és +1 carapace
  • 12:30 – hive
  • Hive elkészül – viper + ultra cavern (vagy spire)

Ha az ellenfeled FFA-val nyit, csinálj 2×2 linget, az első kettőt vidd a xel’naga toronyhoz, a másik kettővel kutass probe-ok után. Az első kettővel a bázisodon is nézz szét, ha a protoss cannon rush-al próbálkozna, ne érjen meglepetésként.

A hydra den és az infestation pit egy időben épül, tehát van lehetőséged hydrákat tenyészteni a stargate egységek ellen, azokat követően pedig swarm hostokat. A hydrák kihagyását a SH-okért stargate játék ellen nem ajánlom, mivel nem lesz lehetőséged elhagyni a bázisodat, ha kint légi egységek ólálkodnak. A zerg játékosnak 10 vagy több hydrát kellene kihoznia, ha phoenixek vagy void ray-k vannak a térképen. A hydrák száma attól függ, hogy mekkora hangsúlyt helyez a protoss a légi egységekre; ha folyamatosan működik a stargate, több hydralisk szükséges. Ha csupán néhány phoenix van az égen, azonkívül semmi más, ne hydrázz túl keményen, inkább gyárts roach-okat a SH  támogatására.

A 12:30-as hive időzítés az az időzítés, amit tökéletesen megfelelőnek találtam a viperekhez. Ha a Protoss még előttük próbálkozik valamilyen időzített támadással, a zergnek sohasem lenne szabad ekkor elvéreznie. A SH/roach/hydra elbánik bármilyen viper előtti támadással, ha a zerg 12:30-nál kezdi el fejleszteni a hive-ot. Ha 13:00-nál vagy később kezdi, azt könnyen meg lehet bánni.

Az ultra cavern azért kell, mert az ultraliskek nagyon jól ZvP-ben. Viperekkel kiegészítve még jobbak: csak nézd meg a visszajátszásokat. Az ultrák még remaxolni is jók a roach/hydra sereg elvesztése után (persze hydrákkal kiegészítve, ha void ray-eket gyárt).

A swarm hostok életben tartása kiemelten fontos. Ha korán elveszted őket, mert rosszul helyezkedtél velük, akkor el fogod veszteni a játékot. Mindig készen kell állnod a visszavonulásra, ha szükséges. A SH-ok elvesztésére egyszerűen nem lehet okod.

A zerg játékosnak lehetősége van mutára vagy brood lordra váltani a protoss seregösszetételének függvényében. Például, ha zealot/archon/immortal/colossus seeget látsz, a brood lord jó válaszlépés erre. Másrészről a stalker/colossus/voidray kompozíció ellen az ultra/hydra/viper jobb megoldás. Infestorok használata mindkét esetben hasznos lehet.

Pályák, amelyeken gyenge ez a stílus: whirlwind, Red City, Star Station

Blade’s Game on Akilon Wastes Late game swarm host play

Megjegyzés: ez a stílus különbözik Stephano defenzív SH játékától. Alternatívaként a zerg választhatja ezt az igazán unalmas védekezős stílust, swarm hostokkal, viperekkel és corruptorokkal, kemény statikus védelemmel megspékelve. Én személyesen ezt sohasem játszottam, és visszautasítom, hogy ilyen visszajátszásokat közöljek a bemutatására. Ha valaki mégis teljesen elszántan kitart mellette, itt van néhány visszajátszás:

Stephano vs Babyknight on Akilon Wastes from WCS Europe Season 1
Stephano vs Babyknight on Daybreak from WCS Europe Season 1
Stephano vs MC on Belshir Vestige from WCS Europe Season 2

Muta/corruptor PvZ build, Soulkey változata

  • Kövesd a gáznélküli 3 hatch buildet a 8. percig. Ekkor szükséged lesz a következő információkra:
    a harmadik bázisának az időzítése
  • tech ág választása (még több stargate? Földi egységekre való koncentráció?)

Ha gyors harmadikra ment (~8 perc körül)

  • Drone-ozz!
  • védd ki az exp tech támadást (DT/drop/phoenix az általában használt megoldás a harmadik biztosítására). Szerencsére majdnem mindegyik védhető spore-okkal.
    ÉS Airtossra fog menni (3+stargate)
  • dupla exp 9.30
  • dupla spire és egy evo@ 9:30

A felderítés időzítései:

~4 perc – ha az ellenfeled nexusa 4:30-nál még nincs meg, akkor nyomást fog gyakorolni rád, vagy nem tud játszani
~6 perc – derítsd fel, hogy milyen tech nyitást választott, és válaszd ki, milyen módszerrel akarsz reagálni rá
~8 perc – derítsd fel, hogy gyors harmadikra megy-e, vagy sem
~9:30 – derítsd ki, milyen stílust tervez játszani (földi vagy légi stílus, dupla upgrade? Mire használja a chronot?)

Lásd még: http://day9.tv/d/Day9/day9-daily-605-soulkey-vs-sos/

Roach/hydra gyors viper build

Ugyanaz a nyitás, mint fent forge/gate expandra

  • 7:00 – 7:20 – lair + roach warren + evo
  • 100 gáz – ranged attack
  • Lair elkészül – hydra + infestation pit
  • Ranged attack elkészül – második evo és start +2 range +1 carapace
  • 10:30-11:00 – start hive (hyoun verziója 9:30-10 percnél kezdi a hive-ot)
  • Hive elkészül – viper + ultra cavern
  • Evo-k építése a viperek energiájának + harmadik evo a Melee upgrade-hez
  • viper full energia – támadás

A build nyitása megegyezik a swarm host build nyitásával. Fentebb láthatod a korai szakasz leírását.

A roach/hydra/viper Hyun által vált népszerűvé, nagyon erős stratégia. Ha a protossnak nincs templarja, megnyerheted a játékot, már ha nem hibázol. Viszont ha már van neki, nehezebb kezelni a helyzetet, a viperekkel nem könnyű elkerülni a feedbacket. Az ultra cavern csupán egy mód arra, hogy a roach/hydra sereg elvesztése után remaxold magad ultra/lingre (vagy hydra/ling). Remélhetőleg a viperek életben maradtak.

Általában az ultrák nagyon erősek ZvP-ben, de helyettük a brood lord is egy opció. Lehetséges roach/hydra/viper kompozíción maradni, de amint a high templarok a pályára lépnek, onnantól borzalmasan nehézzé válik a helyzet, azt tanácsolom, mindenképpen cseréljétek le.

A roach/hydra sereg lehetővé teszi, hogy egyszerre mindhárom evo upgrade-et fejlesszétek, és lehetősége szerint ezt tegyétek is meg. Összehasonlításképpen ezt a mutával vagy swarm hosttal ezt sokkal nehezebb megtenni a gázigényük miatt.

Snute vs Macsed on Derelict Watcher from WCS Season 2 America
SortOf vs TitaN on Belshir Vestige from WCS Season 2 Europe
SortOf vs TitaN on Neo Planet S from WCS Season 2 Europe
Vortix vs Grubby on Newkirk Precinct from WCS Season 2 Europe
Vortix vs Grubby on Star Station from WCS Season 2 Europe
Vortix vs Mana on Star Station from WCS Season 2 Europe
Vortix vs MC on Star Station from WCS Season 2 Europe
Jaedong vs Rain on Whirlwind from WCS Season 2 Finals
Jaedong vs MC on Whirlwind from WCS Season 2 Finals(delayed viper)

All-in elleni védekezés

Gateway timing kezelése

Miután észlelted, hogy a protoss gateway timingra készül (7 gate, phoenix + gateway timing, voidray + gateway timing), a főleg roach/lingre fog támaszkodhatsz. Ha stargate-et vagy voidray-t látsz, csinálj még néhány queent, építs még nnéhány spore-t, és védekezz a bázisnál.

Minél hamarabb veszed észre a közelgő támadást, annál könnyebb dolgod van. A roach/ling összeállítás egész hatékonyan bánik el ezekkel au időzítésekkel. Jó módja a felderítésnek, ha 6 percnél berepülsz egy overlorddal a bázisára.

Blade’s Game on Derelict Watcher Vs voidray gateway all-in

Immortal all-in visszaverése

Ez az all-in a WoL óta erősebbé vált, mivel most már MSC-t is használnak a protossok, és ennek a time warp képességét. A legjobb mód a visszaverésére statikus védelem és roach/ling használata bekerítve az ellenséges sereget.

Ezt az all-int úgy tudod észlelni, hogy amikor berepülsz az overseerrel, 6-7 gateway-t és a roboból kijövő immortalokat fogsz látni. Ha a protoss kimegy a harmadik bázisára, akkor nem lehet elég gateway-je és immortalja, szóval majdnem biztos lehetsz benne, hogy nem erre készül.

Minél hamarabb rákényszeríted, hogy elhasználja a force fieldeket még mielőtt a bázisodhoz érne, ott már annyival könnyebb dolgod lesz. Ha van rá időd, érdemes SH-okat gyártanod, de általában nincs. Hogyha látod/tudod, hogy immortal all-in készül ellened, egyenesen ling/hydrával is jól lehet fogni a támadást. Minél nyíltabb terepen próbált elkapni a protoss sereget. A szűk helyen zajló harc csupán a tossnak kedvez, ezt mindenképpen próbáld elkerülni.

Amit még szeretek ez ellen az all-in ellen tenni, az az, hogy ha elhúzódik a harc a roach/linggel való védelemmel, akkor építek infestation pitet, és elkezdek SH-okat gyártani. Velük sokkal könnyebb elbánni a támadással. Figyelj rá, hogy a SH-okat csak akkor tudod legyártani, amikor éppen visszavonul és a következő warp-in körre vár.

Dimaga vs Duckdeok on Belshir Vestige from WCS Season 2 Europe(Soul train)
Dimaga vs Duckdeok on Neo Planet S from WCS Season 2 Europe(Soul train)
Jaedong vs Naniwa on Neo Planet S from WCS Season 2 Finals(Man train)

2 colossus, 2 immortal all-in

Ezt a fajtát sokkal könnyebb kivédeni a normál immortal all-innél. Ha látod, hogy ez a támadás fog érni, gyárts SH-okat és roach-okat. A roch/SH tökéletesen szétzúzza ezt az all-int. Több, mint elég időd van a SH-okat hozzáadni a seregedhez. Amint tudod, ásd le a SH-okat az ellenséges sereg irányába, és kerüld el, hogy kedvezőtlen helyzetben érjenek a force fieldek.

A gyanús jelei ennek a támadásnak: amikor berepülsz az overseerrel, korai robotics facilityt, számos gateway-t láthatsz (ha a protoss kimegy harmadikra, normálisan csak 3-4 gateway-t épít, ennél az all-innél 6-7-et).

Bónusz all-in

2 base speed roach all-in (kizárólag gate expand ellen)

  • 9 – overlord
  • 15 – hatch
  • 16 – gáz
  • 16 – pool
  • 17 – overlord
  • 100 gáz – metabolic boost (kettőt húzz le a gázról)
  • 6:00 – lair + 2 gáz + roach warren
  • @lair – roach speed
  • @roach speed – támadás

Meglehetősen régi WoL-os taktika, nehéz fogni, ha a protoss gate expandolt. A toss szemszögéből nem gyanús, ha nem lát gyors harmadik hatcheryt (és legfeljebb csak halucinált phoenixekkel fog deríteni). A lényeg, ha nem lát harmadik bázist, nem fog erre a buildre gondolni. Sokan stargate-tel vagy DT-vel nyitnak, azok ellen ez a build még erősebb. Ha a protoss épített robót, csak addig fog működni ez az all-in, amíg nem gyártott immortalt. Próbáld elrejteni a roach-okat a speed elkészültéig, aztán kezd meg a rajtaütést a naturalen.

Ne kísérletezz ezzel a builddel olyan pályákon, ahol könnyű három bázisra kimenni, mint pl. az Akilon Wastesen. A rámpák és a szűkítések miatt nehéz támadni, hála a force fieldnek. Ráadásul a protoss falon nehéz átjutni. A lerombolható kövek és a szűk rámpa miatt a harmadikat nehéz támadni, be se lehet jutni, mert a force field lezárja az utat.

Late Game összecsapások

A ZvP late game összecsapási gyors reakciókat igényelnek. Amelyik játékos ügyesebben támad, az fogja nyerni az összecsapást (kivéve, ha a zerg még mindig roach/hydrán van). Ez az a szakasz, ahol a zerg agresszívan váltogathatja a taktikáit, ultráról átmehet brood lordra, vagy éppen mutaliskekre.

A leghatékonyabb seregkompozíciók

Ha a protoss voidray/colossus/templar összeállítást használ, akkor az ultra/hydra/swarm host/infestor/viper erős válasz rá ( a vipert vagy infestort tetszés szerint kihagyhatod, de a kettő együtt nagyonszép dolgokra képes). Az ultra/swarm host elbánik a splash sebzéssel, miközben a hydra/infestor legyőzi a voidray-eket. A vipereket a colók vagy void ray-k berántására lehet használni.

A játék vége fele a protoss sok colossus/templar/voidray sereggel fog támadni. Ha el is pusztítod az egységei nagy részét, még mindig rengeteg void ray-je fog maradni, ekkor megpróbálkozhatsz szinte kizárólag mutaliskekre átállni, ami normális esetben „gg”-t fog kicsalni az ellenfeledből.Vigyázz, ezzel csak akkor próbálkozz, ha nagy bankod van. A muták még azok ellen a protossok ellen is jók, akik nem gyártanak archont vagy templart (vagy egyszerűen már nem maradt nekik).

Ha a protoss főleg földi egységeket készít, mint clossus/templar/archon/immortal/zealot, akkor átválthatsz ultra/brood lord/viper/ling összeállításra. A viper blinding cloudja nagyon erős, különösen, ha a toss blinkkel próbálja kiszedni a brood lordokat; ekkor az ultra/ling/brood lord sereg elfogja takarítani az egységei maradékát. Vigyázz arra, hogyha a brood lordokra hangsúlyozod a sereged, akkor a protoss esetleg base trade-elni kezd. Az ultra/ling/bane/viper/infestor összeállítás is nagy hatékony ez ellen az összeállítás ellen, a fungal párosítva a blinding clouddal képes teljesen lesöpörni a protoss sereget.

Végezetül, a nydusok használata nagyon kifizetődő tud lenni néhány pályán, mint például a Whirlwinden. SH/ultra egységeket átpumpálsz rajtuk, leszedsz egy bázist, aztán gyorsan visszavonulsz a hátországodba. Ez nagyon jó módszer arra, hogy elbánj a protoss expekkel és kevés bázison tartsad az ellenfeled a játék során. A játék vége fele is hatékonyan lehet használni.

Ez az útmutató harmadikrésze, az egész cikk kitér mindhárom matchupra. A későbbiekben ezeket is közölni fogom.

Replay Pack


Leave a comment

You must be logged in to post a comment.