Wings of Liberty Összefoglaló
2010 Február 17.-én, a Blizzard megnyitotta a bétatesztelő fázist, és így kezdődött a Starcraft II Trilógia első fejezete.
Hogy megünnepeljük a WoL harmadik évfordulóját, és még mielőtt elbúcsuznánk tőle, és átváltanánk a Heart of the Swarm-ra, összefoglaljuk a játék elmúlt három évét. A cikk végén találhattok egy idővonalat, és a tovább után egy epik videót is!
Tartalom
Imba vagy nem imba? Ez itt a kérdés. Még mielőtt konklúzióra jutnánk, nézzük meg hogy mely fajok dominálták a nagyobb tornákat. Összeszámoltuk a nyeréseket fajonként, és ezt a táblázatot kaptuk:
Úgy tűnik, hogy az elmúlt három év nagy nyertese a Terran, hiszen 37-szer nyertek a 93 versenyből. Igaz, a diadal nagyjából 2011-ig tartott: ebben az évben a bajnokságok felét ez a faj nyerte, és a 2012-es év sokkal kiegyensúlyozottabb volt, ahogy stabilizálódott a metagame.
Talán nem kell mondani, hogy rengeteg faktortól függ, hogy melyik faj a domináns. Csak had említsem a frissítéseket, a metagamet, vagy a pályákat. Ezért van hogy mindig változik a fajok sikeressége. 2012 ilyen szempontból nagyon változatos volt.
Graph: 2012 Premier Versenyek Győzelmi aránya fajonként
A Grafikon fentebb, a győzelmi arányt mutatja fajonként, a 2012-es nagyobb versenyeken. Az első dolog ami szembetűnhet, hogy milyen közel vannak a vonalak az ideális 50%-hoz (az egyenes vonal középen). Ez azt mutatja, hogy nagyjából (legalábbis a nagyobb versenyeken) a fajok eléggé kiegyensúlyozottak.
Ahogy elkezdődött a 2012, a Terran dominancia még mindig jelen volt pár hónapig, olyan koreaiak örömére mint például MMA vagy MKP. Azonban jött két meghatározó frissítés ami megváltoztatta ezt: A Ghost nerf februárban, és a Queen buff májusban. Ez a két módosítás nagyon negatív hatással volt a Terranok nyerési arányára április és május között, miközben a Zerg átvette a vezetést, és magánál is tartotta az év nagy részén. Érdemes megemlíteni, hogy a Protoss sokszor keresztezte az egyenes vonalat, és mindig is közel kúszott hozzá, (az ideális nyerési arányhoz), ez alatt a 12 hónap alatt.
Az emberek mindig a profikról beszélnek, de mi a helyzet velünk, átlagos játékosokkal? Nálunk is fejlődtek a dolgok ez alatt a három év alatt. Milyen volt a liga eloszlás? Melyikből volt több? Zerg, Protoss vagy Terran? Itt van néhány válasz.
Had emlékeztesselek: a béta kezdetén 5 liga volt: Copper, Bronze, Silver, Gold, Platinum. 2010 Május 22.-én, a Blizzard kivette a Copper ligát, és hozzá adta a Diamond ligát a Platina fölé. 2011 Január 10.-én pedig bekerült a Master liga, amit Március 22.-én a Grand Master követett.
Az első évben, így alakult a Ligánkénti eloszlás
Graph 1 – Patch 1.03 | Graph 2 – Patch 1.2 | Graph 3 – Patch 1.3
Ezekben a statisztikákban láthatjuk hogy mikor jött létre a Master és a GM liga, de nem ez az egyetlen ami megragadhatja a tekintetünket. 2010 Júliusa, és 2011 nyara között, a Protoss volt a domináns a ligákban! És ami még fontosabb, senki, még a profik sem akartak a Zergel játszani. Igaz, hogy az inject, és a Creep terjesztés miatt a Zerg Macro sokat változott a Brood War óta.
Kisebb ligákban azt beszélték, hogy a zerg-el legnehezebb játszani. Ez igaz vagy sem, az biztos hogy sok új játékos preferálta inkább a tiszta, és csillogó dizájnal megáldott Protosst. Az is látszik, hogy a kisebb ligákban, Silver, Bronz szinten, sok a Terran. Ennek az egyik oka az lehet, hogy sokan a kampánnyal kezdték a játékot, ahol Terranként kell helyt állni, így az emberek megszokták, és megtanultak játszani vele, majd ezzel a fajjal vágtak neki a multiplayernek is. Ahogy megyünk feljebb a ligákon, egyre kiegyensúlyozottabb a fajok eloszlása.
A játékosok eloszlása a következő: 20% Bronztól Platina ligában, 18% Diamond, 2% Master. Az átlag 42% pedig Bronzban van.
Graph 4 – Patch 1.41 | Graph 5 – Patch 1.42
2011 Novemberétől a Zerg faj növekedése figyelemre méltó. Alacsony ligában még mindig a Terran a favorit, ennek az ellentétje igaz Diamondtól Grand Masterig: a Grand Master ligában csupán a játékosok 24%-a Terran, szemben a 37%-38% Protoss-Zerg-el.
2011 Novemberében a Blizzard bejelentette a Ladder pont határokat, amiben lényegében leírták, hogy hány pontot kell szerezni ahhoz, hogy biztosan magasabb ligába kerülj. Ettől a pillanattól kezdve a Liga eloszlás sokat változott. Az utolsó két periódusban a Bronzosok száma 30%-ra csökkent, és a többi liga emelkedett. A Master ligában a játékosok száma 1,5%-ról 3,5%-ra emelkedett egy éven belül. Vajon a játékosok lettek ügyesebbek, vagy könnyebb lett feljebb kerülni? Erre ti adjatok választ.
Ha azt mondom hogy a metagame fejlődött a három év alatt, sokan nem fogjátok érteni hogy mire gondolok. És számomra is szinte lehetetlen összefoglalni ezt a fejlődést. Ezért egy példán keresztül mutatjuk be.
A meccs felállás legyen PvZ, mert ez az egyik ami a legtöbbet fejlődött. Két játékost is találtunk: HuK és IdrA. Őket mindenki ismeri, ők is ismerik egymást, egy időben eléggé utálták is egymást, de nem ez miatt választottam őket.

Mindenek előtt, HuK és IdrA megszámlálhatatlan 1v1 meccset játszottak már egymás ellen, így rengeteg adat van analizálásra. Mindketten standard játékosok, így ideálisak rajtuk keresztül bemutatni a metagame változást.
Első meccs: a béta vége
Az első játék vissza repít minket 2010 Július 30.-ára, amikor Day[9] megszervezte a Razer King of the Beta versenyt. A két játékosunk a csoportmérkőzéseken találkozott egymással. A BO4 minden meccsét érdemes megnézni, de a következő, a harmadik meccs lesz, a Lost Temple pályán.
Nézd meg itt: VOD
HuK nexus firstel nyit, amit 2 Gate követ. Ezután lerakja a Forge-ot, és a Cybernetics Core-t, még mielőtt dupla Robo-ra váltana. IdrA a Brood War-ból ismert stílust hozza: gyors ling-speed, és gyors Lair, két bázison játszik, és a serege főleg Roachokból, és Hydrákból áll. Miután felderítette az ellenség sereget, úgy dönt hogy hoz néhány Corruptort. A fejlesztések nagyon lassan jönnek mindkét játékostól. Vegyétek észre hogy egyáltalán nincs charge, Storm, Archon a protoss részről, és a Zerg nem hoz se Broodlordot, se Infestort.
Általánosan nincs semmi időzítés (timing) és a stratégiák elég kaotikusak, és mindkét játékosnak sokáig nagyon kicsi a gazdasága.
Második meccs: A metagame gyermek kora
A következő meccs 2010 December 13.-án jelent meg egy replay csomagban, és nem tudjuk hogy pontosan mikor zajlott le pontosan. Ez egy ladder meccs a régi Shakura Plateau pályán.
Ez a videó nagyon tisztán mutatja a PvZ mechanikák kezdetét. A nyitás 3gate expand amit Stargate követ. A Zerg annyit próbál expelni amennyit csak tud, miközben próbál biztonságra törekedni. IdrA továbbra is lingspeed-el nyit amit Hydralisk követ, de Husky már mondja a videóban hogy a hydra stílus kezd eltünni. Átlagban a Macro sokkal jobb mint az előző meccsen, szépen alakulnak az expek, a gazdaság is jobb.
A sereg összeállításban is kezdenek mutatkozni a kulcsfontosságú egységek: blink Stalkerek, Colossus, és van storm is. Roach, corruptor, és Broodlord IdrA részéről. Ez azonban még mindig a PvZ metagame eleje, még vannak erre utaló jelek. A Colossusok Gateway egységek támogatása nélkül, a Stormot egymásra rakja (a BroodWarban így valóban össze adódott a sebzésük, de itt már nem) és nincs Mosthership (KiWiKaKi még nem mutatta meg milyen jó is az). IdrA továbbra sem hoz Infestort, és nagyon kevés a corruptor.
Harmadik meccs: és a Zerg felfedezi az Infestort
2011 Áprilisa, MLG Pro Circuit/Dallas. Ez az a híres verseny ahol Huk voidray-eket hallucinált, és ezt meglátván IdrA kilépett a játékból…. A játék amit most megnézünk azonban a Crossfire pályán volt, és azt hiszem ez volt az első széria ahol egymás ellen játszottak ezen a versenyen.
HuK 3gate expand-al nyit, amire a zerg késlelteti HuK harmadik bázisát. Az immortal gyártás ezért eléggé lelassul, mivel HuK sosem tudta biztonságban a harmadik bázist.
A legfontosabb dolog itt, a Zerg játék fejlődése. Viszlát Hydrák, Sziasztok Roachok és Infestorok! A Hivetech, és Broodlordra átállás 14:20-kor történik, ami elég korai ahhoz képest hogy milyen kései a harmadik bázis. Mindent összevetve, a Zerg játék szép folyékony, és stabil.
Negyedik meccs: Forge fast Expand
Az ASUS ROG Stars Invite alkalmával 2011 Novemberében, HuK és IdrA ismét összecsapott, showmatch keretében. 2011 nyarán a PvZ metagame rengeteget stabilizálódott, amit a következő meccsen láthattok is:
Protoss Forge fast expandel nyit (Forge után Nexus) ami a következő hetekben nagyon népszerű is lesz. Az érdekessége, hogy az FFE, a PvZ standard nyitása volt a Brood Warban. Másfél év alatt jutott el az SC2-ig. Figyeljétek meg, hogy itt a Zerg harmadik bázisa már el van foglalva 5 percen bellül, és a ling-speed nincs olyan korán fejlesztve. A sereg összeállítás elég közel áll a maihoz.
Ötödik meccs: az utolsó harc
Az Evil Geniuses szervezett egy belső versenyt: the Most Evil Genius. 2012 Áprilisában láthattuk HuK vs. IdrA utolsó összecsapását, a WoL történelmében.
Azért ezt választottam mert ebben nagyon jól látszik, hogy hova jutott a PvZ: IdrA a ling-Infestor stílust választja, amit 12 perces Hive követ. A Protoss már nem fél hogy rakjon egy 9 perces harmadik bázist. A végén jön a Mothership, és teljesen általános válasz jön, Broodlord –Infestor sereg.
A második és az ötödik meccs között 16 hónap telt el. Mindkettő a Shakurán játszódott, és mindkettőben Stargatel nyitott HuK. Mégis a két meccs ég és föld.
4.) Vajon volt Bonjwa a WoL-ban?
A bonjwa-t olyan játékosra használjuk, aki nagyon sokáig dominálja a Starcraftot. Nagyon magas a győzelmi aránya, és majdnem mindent megnyer. A Bonjwa-t mégsem a statisztikák határozzák meg. Inkább olyanra mondják akik a legdominánsabb profi játékos a saját idejében. Más szóval az a bonjwa, aki verhetetlen, és legyőzi azt, aki megpróbálja megszerezni a koronáját.
BoxeR, az uralkodó, az első Bonjwa
A Brood Warban öt embert ismertek el bonjwa-ként: BoxeR, NaDa, iloveoov, sAviOr és Flash-t. Sokak szerint JaeDong-nak is a listán kéne lennie, de nincs megegyezés erről, a mai napig. BoxeR két OSL, és egymás után két WCG győzelemmel érdemelte ki ezt a címet. Flash három MSL-t nyert, három OSL-t, és egy WCG-t. Nem rossz.
De hogy tudjuk áthozni ezeket a feltételeket a WoL-ra? Az egyik különbség, a versenyek gyakorisága. BoxeR idejében csak pár nemzetközi megmérettetés volt, és nem volt megszokott hogy a koreai bajnokok elhagyják az országot. Napjainkban sok nagyverseny van, és csapatok akik nagyon odafigyelnek hogy melyik versenyre melyik játékost küldjék. Így a bonjwa nem lehet az aki a legtöbb tornát nyerte, inkább az, aki a legtöbbet dominálta.
Flash majdnem 3 évig dominálta a Brood War mezőnyt
Az idő fogalma nagyon fontos. BoxeR ideje 2001 Januárjától kezdődött, ami kb. két évre a Brood War megjelenésére tehető (1998 November). Olyan RTS-nél mint a Starcraft, idő kell míg beérik a játék. A metagame folyamatosan fejlődik, és nem mondhatjuk valakire hogy bonjwa amíg a játék nem stabilizálódik, és amíg nem jönnek létre a standard stratégiák. Innen nézve, a WoL csak három éves, és nem csoda hogy nem láthattunk igazi bonjwa-t. Az SC2 más mint a Brood War, hiszen mindig frissítik, és ezek a módosítások drasztikusan hatnak a metagamere. Ha van egy játékos aki dominál egy évet, azt mindig fellül kell vizsgálni, ami nagyon nehéz feladat.
Vizsgáljuk meg a kérdést a közösség szempontjából is. Vannak játékosok akikre mondhatjuk hogy bonjwa, mint például MarineKing, aki elég ismert játékos, elég sok rajongója van, és dominálta az előző évet, rengeteg MLG-t megnyert. Azonban a GSL-en sosem volt sikeres, ami az egyik legmeghatározóbb verseny a Starcraft II világában. Így mégse bonjwa. Kövessük ugyanezt a gondolatmenetet NesTea-val. Három GSL-t nyert, és a közösség elismeri hogy domináns játékosról van szó. De sosem mutatott állandóságot, és nem nyert egy külföldi versenyt sem.
Mvp elérte a NesTea díjat amikor 10-szer sikerült bejutnia a GSL Code S-be
Így talán már jobban érthető, hogy miért nehéz megállapítani hogy ki volt, illetve volt-e egyáltalán bonjwa a Wing of Liberty-ben. Talán Mvp áll ehez a címhez a legközelebb. Nyert négy GSL-t, egy MLG-t, egy Blizzcont, WCG 2011, IEM VII-t, és játékosokon gázolt át a WoL-ban. Igaz, nem vett részt az utóbbi MLG-n, és Dreamhackre sem ment. Ha nem is bonjwa, de mondhatjuk hogy volt egy Mvp időszak, ami úgy tűnik hogy vége
Life, a következő Bonjwa ?
Másik bonjwa jelölt Life. Minden jel arra mutat hogy az lesz. A semmiből jött, és amin elindult, azt megnyerte. Az utolsó három hónapot ő dominálja, és nincs ellenfele – kivéve talán PartinG-ot. Így csak az idő válaszolhat rá hogy állandó lesz-e a sikere, de most hogy kijön a Heart of the Swarm, az órákat lenullázuk.
Az egészet egy óriás idővonallal foglaljuk össze, erre tessék
- Teamliquid
Comments (6)
Arape
| #
Ez igen, szép nagy lélegzetvételű cikkre sikerült, grat
Reply
killmepls
| #
Szép mnka volt, köszi a cikket.
Reply
whitecoffee
| #
Szuper! (Főleg nekem a kábé 2 hónapos múltammal :)).
Reply
Rokalesocipo
| #
Egy kis matekkal kiszámoltam, hogy a Legacy of the Void kb. 2015 októberében jöhet.
Reply
Formaster
| #
Blizzard és matek? lol … Az sem csoda ha 2020-ban jelenik meg. Amúgy, ha már matek, akkor valószínűbb a 2016 tavasza.
Reply
Rokalesocipo
| #
Válasz Formaster #5 üzenetére:
Nem volt teljesen 3 év, csak 31,5 hónap!
Reply