Wings of Liberty Összefoglaló

Gepzsir . Cikkek 1698

Starcraft-II-Wings-of-Liberty

2010 Február 17.-én, a Blizzard megnyitotta a bétatesztelő fázist, és így kezdődött a Starcraft II Trilógia első fejezete.

Hogy megünnepeljük a WoL harmadik évfordulóját, és még mielőtt elbúcsuznánk tőle, és átváltanánk a Heart of the Swarm-ra,  összefoglaljuk a játék elmúlt három évét. A cikk végén találhattok egy idővonalat, és a tovább után egy epik videót is!

Tartalom

  1. Fajok a Versenyeken
  2. A Ladder
  3. A metagame fejlődése
  4. Vajon volt bonjwa a WoL-ban?

1.) Fajok a Versenyeken

Imba vagy nem imba? Ez itt a kérdés. Még mielőtt konklúzióra jutnánk, nézzük meg hogy mely fajok dominálták a nagyobb tornákat. Összeszámoltuk a nyeréseket fajonként, és ezt a táblázatot kaptuk:

Racesintour

Úgy tűnik, hogy az elmúlt három év nagy nyertese a Terran, hiszen 37-szer nyertek a 93 versenyből. Igaz, a diadal nagyjából 2011-ig tartott: ebben az évben a bajnokságok felét ez a faj nyerte, és a 2012-es év sokkal kiegyensúlyozottabb volt, ahogy stabilizálódott a metagame.

Talán nem kell mondani, hogy rengeteg faktortól függ, hogy melyik faj a domináns. Csak had említsem a frissítéseket, a metagamet, vagy a pályákat. Ezért van hogy mindig változik a fajok sikeressége. 2012 ilyen szempontból nagyon változatos volt.

 Graph: 2012 Premier Versenyek Győzelmi aránya fajonként

 A Grafikon fentebb, a győzelmi arányt mutatja fajonként, a 2012-es nagyobb versenyeken. Az első dolog ami szembetűnhet, hogy milyen közel vannak a vonalak az ideális 50%-hoz (az egyenes vonal középen). Ez azt mutatja, hogy nagyjából (legalábbis a nagyobb versenyeken) a fajok eléggé kiegyensúlyozottak.

Ahogy elkezdődött a 2012, a Terran dominancia még mindig jelen volt pár hónapig, olyan koreaiak örömére mint például MMA vagy MKP. Azonban jött két meghatározó frissítés ami megváltoztatta ezt: A Ghost nerf februárban, és a Queen buff májusban. Ez a két módosítás nagyon negatív hatással volt a Terranok nyerési arányára április és május között, miközben a Zerg átvette a vezetést, és magánál is tartotta az év nagy részén. Érdemes megemlíteni, hogy a Protoss sokszor keresztezte az egyenes vonalat, és mindig is közel kúszott hozzá, (az ideális nyerési arányhoz), ez alatt a 12 hónap alatt.

 

2.) A Ladder

Az emberek mindig a profikról beszélnek, de mi a helyzet velünk, átlagos játékosokkal? Nálunk is fejlődtek a dolgok ez alatt a három év alatt. Milyen volt a liga eloszlás? Melyikből volt több? Zerg, Protoss vagy Terran? Itt van néhány válasz.

Had emlékeztesselek: a béta kezdetén 5 liga volt: Copper, Bronze, Silver, Gold, Platinum. 2010 Május 22.-én, a Blizzard kivette a Copper ligát, és hozzá adta a Diamond ligát a Platina fölé. 2011 Január 10.-én pedig bekerült a Master liga, amit Március 22.-én a Grand Master követett.

Az első évben, így alakult a Ligánkénti eloszlás

 Graph 1 – Patch 1.03 | Graph 2 – Patch 1.2 | Graph 3 – Patch 1.3

 Ezekben a statisztikákban láthatjuk hogy mikor jött létre a Master és a GM liga, de nem ez az egyetlen ami megragadhatja a tekintetünket. 2010 Júliusa, és 2011 nyara között, a Protoss volt a domináns a ligákban! És ami még fontosabb, senki, még a profik sem akartak a Zergel játszani. Igaz, hogy az inject, és a Creep terjesztés miatt a Zerg Macro sokat változott a Brood War óta.

Kisebb ligákban azt beszélték, hogy a zerg-el legnehezebb játszani. Ez igaz vagy sem, az biztos hogy sok új játékos preferálta inkább a tiszta, és csillogó dizájnal megáldott Protosst. Az is látszik, hogy a kisebb ligákban, Silver, Bronz szinten, sok a Terran. Ennek az egyik oka az lehet, hogy sokan a kampánnyal kezdték a játékot, ahol Terranként kell helyt állni, így az emberek megszokták, és megtanultak játszani vele, majd ezzel a fajjal vágtak neki a multiplayernek is. Ahogy megyünk feljebb a ligákon, egyre kiegyensúlyozottabb a fajok eloszlása.

A játékosok eloszlása a következő: 20% Bronztól Platina ligában, 18% Diamond, 2% Master. Az átlag 42%  pedig Bronzban van.

 Graph 4 – Patch 1.41 | Graph 5 – Patch 1.42

 2011 Novemberétől a Zerg faj növekedése figyelemre méltó. Alacsony ligában még mindig a Terran a favorit, ennek az ellentétje igaz Diamondtól Grand Masterig: a Grand Master ligában csupán a játékosok 24%-a Terran, szemben a 37%-38% Protoss-Zerg-el.

2011 Novemberében a Blizzard bejelentette a Ladder pont határokat, amiben lényegében leírták, hogy hány pontot kell szerezni ahhoz, hogy biztosan magasabb ligába kerülj. Ettől a pillanattól kezdve a Liga eloszlás sokat változott. Az utolsó két periódusban a Bronzosok száma 30%-ra csökkent, és a többi liga emelkedett. A Master ligában a játékosok száma 1,5%-ról 3,5%-ra emelkedett egy éven belül. Vajon a játékosok lettek ügyesebbek, vagy könnyebb lett feljebb kerülni? Erre ti adjatok választ.

3.)A Metagame fejlődése

Ha azt mondom hogy a metagame fejlődött a három év alatt, sokan nem fogjátok érteni hogy mire gondolok. És számomra is szinte lehetetlen összefoglalni ezt a fejlődést. Ezért egy példán keresztül mutatjuk be.

A meccs felállás legyen PvZ, mert ez az egyik ami a legtöbbet fejlődött. Két játékost is találtunk: HuK és IdrA. Őket mindenki ismeri, ők is ismerik egymást, egy időben eléggé utálták is egymást, de nem ez miatt választottam őket.

huk-idra

Mindenek előtt, HuK és IdrA megszámlálhatatlan 1v1 meccset játszottak már egymás ellen, így rengeteg adat van analizálásra. Mindketten standard játékosok, így ideálisak rajtuk keresztül bemutatni a metagame változást.

 Első meccs: a béta vége

Az első játék vissza repít minket 2010 Július 30.-ára, amikor Day[9] megszervezte a Razer King of the Beta versenyt. A két játékosunk a csoportmérkőzéseken találkozott egymással. A BO4 minden meccsét érdemes megnézni, de a következő, a harmadik meccs lesz, a Lost Temple pályán.

 Nézd meg itt: VOD

 HuK nexus firstel nyit, amit 2 Gate követ. Ezután lerakja a Forge-ot, és a Cybernetics Core-t, még mielőtt dupla Robo-ra váltana. IdrA a Brood War-ból ismert stílust hozza: gyors ling-speed, és gyors Lair, két bázison játszik, és a serege főleg Roachokból, és Hydrákból áll. Miután felderítette az ellenség sereget, úgy dönt hogy hoz néhány Corruptort. A fejlesztések nagyon lassan jönnek mindkét játékostól. Vegyétek észre hogy egyáltalán nincs charge, Storm, Archon a protoss részről, és a Zerg nem hoz se Broodlordot, se Infestort.

Általánosan nincs semmi időzítés (timing) és a stratégiák elég kaotikusak, és mindkét játékosnak sokáig nagyon kicsi a gazdasága.

 

Második meccs: A metagame gyermek kora

A következő meccs 2010 December 13.-án jelent meg egy replay csomagban, és nem tudjuk hogy pontosan mikor zajlott le pontosan. Ez egy ladder meccs a régi Shakura Plateau pályán.


Ez a videó nagyon tisztán mutatja a PvZ mechanikák kezdetét. A nyitás 3gate expand amit Stargate követ. A Zerg annyit próbál expelni amennyit csak tud, miközben próbál biztonságra törekedni. IdrA továbbra is lingspeed-el nyit amit Hydralisk követ, de Husky már mondja a videóban hogy a hydra stílus kezd eltünni. Átlagban a Macro sokkal jobb mint az előző meccsen, szépen alakulnak az expek, a gazdaság is jobb.

A sereg összeállításban is kezdenek mutatkozni a kulcsfontosságú egységek: blink Stalkerek, Colossus, és van storm is. Roach, corruptor, és Broodlord IdrA részéről. Ez azonban még mindig a PvZ metagame eleje, még vannak erre utaló jelek. A Colossusok Gateway egységek támogatása nélkül, a Stormot egymásra rakja (a BroodWarban így valóban össze adódott a sebzésük, de itt már nem) és nincs Mosthership (KiWiKaKi még nem mutatta meg milyen jó is az). IdrA továbbra sem hoz Infestort, és nagyon kevés a corruptor.

Harmadik meccs: és a Zerg felfedezi az Infestort

2011 Áprilisa, MLG Pro Circuit/Dallas. Ez az a híres verseny ahol Huk voidray-eket hallucinált, és ezt meglátván IdrA kilépett a játékból…. A játék amit most megnézünk azonban a Crossfire pályán volt, és azt hiszem ez volt az első széria ahol egymás ellen játszottak ezen a versenyen.

HuK 3gate expand-al nyit, amire a zerg késlelteti HuK harmadik bázisát. Az immortal gyártás ezért eléggé lelassul, mivel HuK sosem tudta biztonságban a harmadik bázist.

A legfontosabb dolog itt, a Zerg játék fejlődése. Viszlát Hydrák, Sziasztok Roachok és Infestorok! A Hivetech, és Broodlordra átállás 14:20-kor történik, ami elég korai ahhoz képest hogy milyen kései a harmadik bázis. Mindent összevetve, a Zerg játék szép folyékony, és stabil.

Negyedik meccs: Forge fast Expand

 Az ASUS ROG Stars Invite alkalmával 2011 Novemberében, HuK és IdrA ismét összecsapott, showmatch keretében. 2011 nyarán a PvZ metagame rengeteget stabilizálódott, amit a következő meccsen láthattok is:

Protoss Forge fast expandel nyit (Forge után Nexus) ami a következő hetekben nagyon népszerű is lesz. Az érdekessége, hogy az FFE, a PvZ standard nyitása volt a Brood Warban. Másfél év alatt jutott el az SC2-ig. Figyeljétek meg, hogy itt a Zerg harmadik bázisa már el van foglalva 5 percen bellül, és a ling-speed nincs olyan korán fejlesztve. A sereg összeállítás elég közel áll a maihoz.

Ötödik meccs: az utolsó harc

Az Evil Geniuses szervezett egy belső versenyt: the Most Evil Genius. 2012 Áprilisában láthattuk HuK vs. IdrA utolsó összecsapását, a WoL történelmében.

Azért ezt választottam mert ebben nagyon jól látszik, hogy hova jutott a PvZ: IdrA a ling-Infestor stílust választja, amit 12 perces Hive követ. A Protoss már  nem fél hogy rakjon egy 9 perces harmadik bázist. A végén jön a Mothership, és teljesen általános válasz jön, Broodlord –Infestor sereg.

 

A második és az ötödik meccs között 16 hónap telt el. Mindkettő a Shakurán játszódott, és mindkettőben Stargatel nyitott HuK. Mégis a két meccs ég és föld.

4.) Vajon volt Bonjwa a WoL-ban?

A bonjwa-t olyan játékosra használjuk, aki nagyon sokáig dominálja a Starcraftot. Nagyon magas a győzelmi aránya, és majdnem mindent megnyer. A Bonjwa-t mégsem a statisztikák határozzák meg. Inkább olyanra mondják akik a legdominánsabb profi játékos a saját idejében. Más szóval az a bonjwa, aki verhetetlen, és legyőzi azt, aki megpróbálja megszerezni a koronáját.

bw_boxer

BoxeR, az uralkodó, az első Bonjwa

 A Brood Warban öt embert ismertek el bonjwa-ként: BoxeR, NaDa, iloveoov, sAviOr és Flash-t. Sokak szerint JaeDong-nak is a listán kéne lennie, de nincs megegyezés erről, a mai napig. BoxeR két OSL, és egymás után két WCG győzelemmel érdemelte ki ezt a címet. Flash három MSL-t nyert, három OSL-t, és egy WCG-t. Nem rossz.

 

De hogy tudjuk áthozni ezeket a feltételeket a WoL-ra? Az egyik különbség, a versenyek gyakorisága. BoxeR idejében csak pár nemzetközi megmérettetés volt, és nem volt megszokott hogy a koreai bajnokok elhagyják az országot. Napjainkban sok nagyverseny van, és csapatok akik nagyon odafigyelnek hogy melyik versenyre melyik játékost küldjék. Így a bonjwa nem lehet az aki a legtöbb tornát nyerte, inkább az, aki a legtöbbet dominálta.

Flash_elo

Flash majdnem 3 évig dominálta a Brood War mezőnyt

 Az idő fogalma nagyon fontos. BoxeR ideje 2001 Januárjától kezdődött, ami kb. két évre a Brood War megjelenésére tehető (1998 November). Olyan RTS-nél mint a Starcraft, idő kell míg beérik a játék. A metagame folyamatosan fejlődik, és nem mondhatjuk valakire hogy bonjwa amíg a játék nem stabilizálódik, és amíg nem jönnek létre a standard stratégiák. Innen nézve, a WoL csak három éves, és nem csoda hogy nem láthattunk igazi bonjwa-t. Az SC2 más mint a Brood War, hiszen mindig frissítik, és ezek a módosítások drasztikusan hatnak a metagamere. Ha van egy játékos aki dominál egy évet, azt mindig fellül kell vizsgálni, ami nagyon nehéz feladat.

Vizsgáljuk meg a kérdést a közösség szempontjából is. Vannak játékosok akikre mondhatjuk hogy bonjwa, mint például MarineKing, aki elég ismert játékos, elég sok rajongója van, és dominálta az előző évet, rengeteg MLG-t megnyert. Azonban a GSL-en sosem volt sikeres, ami az egyik legmeghatározóbb verseny a Starcraft II világában. Így mégse bonjwa. Kövessük ugyanezt a gondolatmenetet NesTea-val. Három GSL-t nyert, és a közösség elismeri hogy domináns játékosról van szó. De sosem mutatott állandóságot, és nem nyert egy külföldi versenyt sem.

sc2_mvp_award

Mvp elérte a NesTea díjat amikor 10-szer sikerült bejutnia a GSL Code S-be

 Így talán már jobban érthető, hogy miért nehéz megállapítani hogy ki volt, illetve volt-e egyáltalán bonjwa a Wing of Liberty-ben. Talán Mvp áll ehez a címhez a legközelebb. Nyert négy GSL-t, egy MLG-t, egy Blizzcont, WCG 2011, IEM VII-t, és játékosokon gázolt át a WoL-ban. Igaz, nem vett részt az utóbbi MLG-n, és Dreamhackre sem ment. Ha nem is bonjwa, de mondhatjuk hogy volt egy Mvp időszak, ami úgy tűnik hogy vége

sc2_life_is

Life, a következő Bonjwa ?

 Másik bonjwa jelölt Life. Minden jel arra mutat hogy az lesz. A semmiből jött, és amin elindult, azt megnyerte. Az utolsó három hónapot ő dominálja, és nincs ellenfele – kivéve talán PartinG-ot. Így csak az idő válaszolhat rá hogy állandó lesz-e a sikere, de most hogy kijön a Heart of the Swarm, az órákat lenullázuk.

 Az egészet egy óriás idővonallal foglaljuk össze, erre tessék

Forrás:

  • Teamliquid

 


Comments (6)

  • Arape

    |

    Ez igen, szép nagy lélegzetvételű cikkre sikerült, grat

    Reply

  • killmepls

    |

    Szép mnka volt, köszi a cikket.

    Reply

  • whitecoffee

    |

    Szuper! (Főleg nekem a kábé 2 hónapos múltammal :)).

    Reply

  • Rokalesocipo

    |

    Egy kis matekkal kiszámoltam, hogy a Legacy of the Void kb. 2015 októberében jöhet.

    Reply

  • Formaster

    |

    Blizzard és matek? lol … Az sem csoda ha 2020-ban jelenik meg. Amúgy, ha már matek, akkor valószínűbb a 2016 tavasza.

    Reply

  • Rokalesocipo

    |

    Válasz Formaster #5 üzenetére:
    Nem volt teljesen 3 év, csak 31,5 hónap!

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.