A Nydus Wormön keresztül – Zatic
Mostantól kezdve egy nagyobb sorozatot indítok, ami a teamliquid.net íróitól származik. Ezért a cikkért külön köszönet nrvn nevű fórumozónknak, aki nagyrészt egyedül lefordította nekünk ezt a véleményt. Néhány mondatot nehéz volt visszaadni magyarul, még nekem is (amit tudtam, javítottam), a lényeg remélem érthető lesz majd. 😳
Lássunk hozzá. Figyelem, wall of text, azaz sok szöveg a link után! Nem csak fanatikusoknak, jó olvasgatást! 🙂
A Blizzconon majdnem mindig random voltam, hogy lehetőleg minél többet tudjak meg az SC 2-röl. Megpróbálom bemutatni az erős stratégiákat és építéseket amiket eléggé „alapnak” találtam a Blizzconon minden játékon – már amennyire az építés lehet alap 2 nap béta játék után.
Sajnos a 20 perc gyakran megakadályozta, hogy bármely tűrhető játék igazán átcsapjon a végjátékba. Természetesen tudtál massolni bármely végjátékban a kezdők ellen, de nem tudok írni az erős végjátékról külön.
Viszont fogok beszélni sokat az egyensúlyról és az erős egységkombinációkról. Már mind a kettő megváltozott az újabb buildek(verziók) szerint. Természetesen ezek csak a saját megfigyeléseim, meg fogjátok látni, hogy másoknak a Blizzconon más véleményük is van.
Általános tudnivalók:
A rushok látszólag nem léteznek. A fő ok hogy a dolgozók ádáz közelharci egységek lettek. A Drone-ok hárítani tudják a 2 gate-t míg lesz elég ling-jük. Bármely 4, 5, 6-pool rush nem tűnt annyira hatásosnak, mint a Broodwar-ban.
A gyors expelést nem találtam járhatónak eddig, kivéve a zergnél. Bármely gyors expelés a zerg ellen egy gyors lerohanást eredményez 3 hatch-al simán lingekkel vagy ling/roach elegyítéssel. Néhány FE (fast expansion) variáció ugyan még kivitelezhető, de minden bizonnyal az egy bázisos fejlesztés/építkezés volt a legcélravezetőbb a Blizzconon.
Mielőtt elkezdeném, mi is a hírhedt „Zatic építés”?
Tulajdonképpen ezt az építkezést a késő játékaimban próbáltam ki a BWWI-n Párizsban és nagyon erősnek találtam. Úgy tűnt, ez egy komoly csapás volt a Blizzconon.
9 Supply a feljárónál/bejáratnál
10/11 Raxx (szerk.: Barrack) a bejáratnál, óvatosan helyezzük (bővítményre lesz hozzá szükséged)
11 Gáz
1 Marine, megöljük a felderítőt
~14 Raxx
Supply megint a teljes falhoz vagy:
@50 Gáz, építsünk tech labot a teljes falhoz
Vegyünk le 1 SCV-t a gázról
Maruder
Reactor amilyen hamar csak a második raxx elkészült
Vegyünk le 1 SCV-t a gázrólAz első Raxx-ból állandóan Maraudert gyártsunk, míg a másodikból állandóan Marine-t. Vegyük le az SCV-ket a gázról amint az leállt. Három Marauderrel, 5 Marine-nal és 2 v 3 SCV-vel induljunk. Gyűjtsük a Marine-okat és Marauder-eket v gyűjtsünk CC-re. Az első pár játékot ezt a taktikát használva nyertem meg így az emberek elkezdték másolni az építést hogy ezzel átrohanjanak a közösségi bajnokságon.
Chat: („Szia Gaetele. 😀 Valószínűleg innen származik az ötlet. Noha ez egy lehetséges építkezés, annyira nem híres, mint inkább hírhedt” 😀 )
ZvZ
A legegyszerűbb résszel kezdem először, mert nem hiszem, hogy sokkal több változtatás lenne a ZvZ meccsekben, mint azelőtt. Kétségkívül ZvZ volt a legkevesebb, amit játszottam. Egyébként abból, amit én tapasztaltam, az egyetlen dolog, ami valójában változott, hogy nem simán egy bázis és abból csak Zergling, aztán Mutalisk/Scourge használható. Hanem massolni egy bázisról Zerglingeket, és abból aztán válthatunk Zergling/Roach vegyes csapatra. Egyik játékban kipróbáltam a Hydrákat de a lingek áradatával nem bírtak. Ahogy az elején már írtam, a korai pool rushok egyelőre nem kivitelezhetőek. Alapjában még mindig a mikrón múlik.
PvP
A 2 gate nem igazán működik az 1 gate + cybernetic core taktikával szemben. Nem gond többé, ha nem tudod eltorlaszolni a feljárót, ugyanis a szegény Zealotok nem tudnak megbirkózni a Zealot/Stalker/Probe védelemmel. Tehát az igazi PvP taktika az 1 gate + core építés. Azután? Nincsen Reaver, és a Colossusok keményen szívnak, ahogy a Templarok is. A PvP igazi lényege hogy massoljuk és massoljuk a Stalkereket, Zealotokat és DT-ket, mozogjunk és vadásszuk le az ellenfél apró observereit.
Volt egy 20 perces játékom LR-rel, igazán nagy létszámú összecsapásokkal, ám komoly nyerési lehetőség nélkül. Az MBS-el (szerk.: multiple build selection) és az ennek köszönhető tökéletes macro-val mindig készen fog állni a következő sereg, ha netán elvesztenél egy csatát tehát a győztes nem mehet haza az előnyével. Az egyedüli pár alkalom, amikor tényleg úgy éreztem, felül tudtam kerekedni, pár pillanatig, akkor volt, amikor képes voltam leszedni az ellenséges observereket, és még mindig volt egy pár megmaradt DT a seregemben.
Sajnos a Nullifiert sose próbáltam ki – Plexa szerint egész jónak tűnik, de soha nem építettem egyet sem. A Templar veszélyes lehet, ha nem úgy használod őket, ahogy a BW-ben megszoktad, megvalósítható, hogy a smartcasttal „visszaélve” beborítsd az egész ellenséges sereget egy psi storm szőnyeggel.
TvT
Az előbbi tükör meccsek nagyon unalmasak voltak 2 nap után – nem úgy mint a TvT! A TvT szépsége hogy rengeteg építkezés megoldható és a játék teljesen eltér a BW-ben megszokottól.
Mindenek előtt természetesen itt a Zatic építkezés. Halálos bármely 1 Raxx + Factory építkezésre, mert ugyanannyit üt, mint 1 Tank, siege mód nélkül. A Marauderek másodpercek alatt elsöprik a falazást és a tankot egy sortűzzel. Szükséged van Marauderekre és egy bunkerre, hogy elhárítsd.
Támogathatod a Marine/Maruder építést még Mediviacs-okkal, habár ez csak az első Mediviacnál működik jól. Miután a TvT-ben fontos a technikai előny, így a légi előny is. Amit érdekesnek találtam, hogy a légi egységek milyen erősek. A Banshee/Viking egy hihetetlenül erős kombináció, amely teljes pálya kontrolt biztosít. A légvédelmi tornyok nagyon erősek légvédelemre de nem tudod mozgatni, ellenben a Bansheet és Vikinget, amíg lesz Thorod, ami a Terran legmagasabb fejlesztésű egysége.
A Siege Tankok még mindig elsöpörnek bármit. Mindazonáltal, az erős légi egységek és a tier 2-es anti-air egységek hiánya miatt a TvT átcsaphat sima légi harccá. Néztem egy 20 perces harcot ahol valaki a végén nyert az ő remek 4 port-jával az ellenfél 3 port 1 fact-jával szemben.
Én ezt nem csináltam meg, de azt hiszem még mindig a Battlecruiserek a legjobb választások a játék végére. Rendelkeznek Valkyre rakétákkal, mint fejlesztés, tehát azt hiszem elbírnak bármely előbbi légi építéssel és a Yamato-val elbírhat a Thorokkal is.
Az elődjével ellentétben, a Starcraft 2 Tvt-je meglepően érdekes lehet
ZvP
Olvassátok Chills részét: 100%-ig igaz. 3 Hatch muta igazán halálos Protoss ellen, mert Protossnál hiányzik a megfelelő légvédelem. A Phoenix tulajdonképpen egy Corsair, ami nem rendelkezik splash (szerk.: területre ható) sebzéssel. Nem tudom mit kéne ennek az egységnek csinálni, de használhatatlan. Minden Protoss meg tudja csinálni, hogy otthon ül a cannonok mögött és massolja a Stalkereket. Legalább ez nagyban megelőzi a Nydus Worm-öt.
Szegény Stalkereknek nehéz dolguk van a mass Muta/ling áradat ellen hát még a Muta/ling/Baneling kombó ellen. A korai expelés még mindig nem működik, mert sok cannont kell letenned, ahhoz hogy a lingek és Roachok ne szaladjanak el mellettük. A Roachok elfutása igen kellemetlen tud lenni, ha nincs elég egységed és szinte csak cannonokkal rendelkezel. GG.
Amikor valahogy megvan az előny PvZ-ben, a Stalkerok massolása amire csak szükséged van. Mixelheted őket Zeákkal, de nem találtam őket kifejezetten hasznosnak főleg ha vannak banelingek. A Colossus kolosszális szívás ahogy már láttuk a Blizzcon videóban. Messze a legrosszabb egység a játékban, rosszabb, mint a Phoenix. A másik Protoss egység reménytelibb a Zerg ellen.
Egy egység mix, amit nem próbáltam, de elképzelhető hogy némileg hatásosabb, ha DT-vel mixelünk és lelőjük a Zerg Overseer-jét a Stalkerekkel. Mégis hiába való lehet, ha a DT meghal a Zeákkal együtt a Baneling robbanása miatt.
A Banelingek hihetetlenül erősek, különösen amikor más egységekkel vannak párban, mint a Roach.
PvT
A PvT igazán élvezetes volt és kiegyensúlyozottabbnak tűnt. Nagyon hasonlított a BW-s PvT-re. A DT-k még mindig ellátják a feladatukat és a Stalkerok/Immortalok és kisebb tömeg Zealot a sereged igazi fegyverei. A Terran Biomech (szerk.: bionikus + mechanikus egységek kombinációja) nagyon erős a középjátékban, könnyen hatástalanítja az Immortalok pajzsát. Stalkerek ellen a Tank/Hellion jól működött habár azt hiszem többet használtam a Hellionokat, hogy blokkoljam a Stalkereket, nehogy lőtávon (Blink-távon) belülre kerüljenek, mint sebzésre.
A korai Marine-ok/Marauder-ek nagyon veszélyesek, de Stalkerekkel és Probe-okkal hárítható. A DT-k jók, mint mindig – csak egy jusson be a detektor nélküli bázisodra és megszívtad. Noha a fejlesztés lassabb, a DT rush nagyon kockázatos és szinte esélytelen a korai Marine-ok és Marauderek ellen.
TvP az a felállás ahol a korai expelés működhet. Noha senki jobb ellen nem próbáltam ki, de el tudom képzelni, hogy az SCV/bunker/Marine/Marauder kombó fel tudja tartani a korai Protoss támadásokat és a Forge elsőként feltudja tartóztatni a Marine/Marauder nyitást, de ez csak spekuláció.
A végén, aminek igazán a hatása alatt voltam az a Bio/Tank vs Stalker/Immortal normál PvT játék. Egy kitérés, mindegyik Carrier vagy Battlecruiser könnyen megölhető egymás levegő-levegő egységével (Viking/Warpray). A Nighthawk-ot nem igazán találtam hasznosnak, kivéve detektálásra. Tudnak spider mine-okat „varázsolni” 50 energiáért, de az egyáltalán nem úgy tűnik, hogy megérné.
TvZ
Oh Istenem. A TvZ olyan hátborzongató lett. Rengeteg változtatás van a BW-s TvZ-hez képest. Először, tökéletesen lehet falazni bármelyik pályán, tehát a Terran nagy biztonságban van az elejétől kezdve. Másfelől a Zerg képes védekezni az első Mediviac-ok ellen simán lingekkel. Még a Hellionok ellen is, amiket elég használhatatlannak tartok. Ez hozza magával, hogy a Mediviac-ok/Marine-ok lesznek az elsődleges egységek, ami egyben hihetetlenül mobilissá teszi a Terrant a Zergel szemben. Amit elmondhatok, hogy a kezdeti Medivac harass után Viking/Banshee vagy expelés gyorsan általánossá vált. A Zerg még mindig mehet Mutára, ami igen hatásos az állandó Mediviac droppok ellen, de ez könnyen megvédhető légvédelmi lövegekkel és nem tudom, hogy a Muta hogyan remekel a Mediviac/Viking/Banshee kombó ellen. A korai Viking/Banshee rákényszeríti a Zerget a Hidrára mert túl sok Overlord-ot veszíthet mire a Spire elkészül.
Természetesen itt a mindent vivő Nydus Worm, de valójában azt hiszem, hogy egy agresszív bázisos építkezéssel le tudod foglalni a Zerget eléggé, hogy egyszerűen jobban kelljenek neki otthonra az egységei. De talán túl sok olyan emberrel játszottam, akik nem éltek vissza a Nydus Wormel.
És a Terrannak szintén van egy őrülten hatásos taktikája, még pedig: az Atom. Igen, az atom nagyon is lehetséges a Zerg ellen. Az atom tier 2-es technika, ami azt jelenti, hogy olyan gyorsan meg tudod szerezni, mint amilyen gyorsan a Zerg a detektálást. Ám az igazán trükkös rész csak most jön, ugyanis nincs többé „Nuclear launch detected” többé. Csak azt hallod, hogy „Your base is under attack” (szerk.: a bázisod támadás alatt van). Most képzeld el mit jelent, hogy Mediviac droppok kezdik a sima támadást. Vannak Overseer-jeid készenlétben minden lehetséges atomtámadási ponton plusz a sereged, hogy megöld a Marine/Medic dropot aztán még a Ghostot időben – feltéve ha valóban megtaláltad az apró piros pontot. Most abban találd meg az örömöt (iróniával értendő, a szerk.), hogy egyszerre több, mint egy ellenséges droppal kell elbírnod, vagy mondjuk Vikingekkel kilövik az overseerjeid. Én kétszer kaptam atomot, egyszer Hanji-tól és egyszer LR-től mert nem észleltem azt.
„A bázisod támadás alatt van” – Ah, Mediviac drop, küldjünk Hydrákat, elbánnak velük… BOOOOOOM!
Utógondolatok
A BlizzCon után igazán sajnáltam hogy vége és hogy nem tudtam kipróbálni több stratégiát. Még mindig úgy gondolom, hogy sokan közülünk BW-s gondolkodással mentek SC2-őt játszani. Én egyáltalán nem használtam smart castingot, és ezáltal a Templarokról szóló rész csak egy példa.
Hogy megtaláljuk a legerősebb, legkiegyensúlyozottabb stratégiákat tényleg ki kell próbálnunk radikális dolgokat, például: vajon a Nighthawk targeting dronejainak a sebzésnövelése összeadódik? Hellion/mass Nighthawk FTW (szerk.: for the win – a győzelemért). Ez a fajta játék teljesen abszurd, nem éppen az én agyam szüleménye a Blizzconon. Úgy gondolom, hogy ez a bétára fog maradni.
Azt hiszem, hogy néhány faj még túlontúl erős. Ügyet, vitát csinálhatsz annak, hogy erős a Zerg a légvédelmével és hogy az AoE (area of effect – területre ható sebzés), amit az Ultralisk kioszt vagy a Z>>P egyenlőtlenség. De az érzés hogy a Zerg erős talán onnan jött, hogy sokan közülünk a Blizzconon Zerg játékosként kezdték a BW-ben. A Protoss gyengének tűnik a végjátékban a megfelelő tier 3-as egység hiányában, de újra mondom, ez nem lett eddig jó játékban kitesztelve.
Forrás:
Comments (10)
Zedas
| #
Hoppácska, ez most meglepett 🙂 Köszi nrvn!
Reply
K4E
| #
ááá szép kis cikk érdekes mondanivaló GZ^^
Reply
L4.ZsukoV
| #
Nagyszerű ! Holnap sztem korán felkelek, hogy elolvassam, de most megyek aludni, mert alig látok szinte ! Jah igen… Köszi nrvn ! 😛
Reply
Worlon
| #
Áááááá, nagyon sajnálom amit a protossokról ír, de a jelenlegi unitok ismeretében teljessen egyet értek, protosoknak nincsenek igazán erős és hatásos egységei, miközben nyilván nem lesz olcsó egyik sem. Mothership meg egy nagy…., inkább nem írom le. Colossus is a videók alapján hihetetlenül gyenge. Szerintem az lenne a reális ha 1 fénysugárral 5-6 linget megölhetne, nem pedig 2-3x kéne rajtuk végig szántania. Ez szánalmas amit most tud.
Játék maga szép, új lehetőségek, de én vhogy pont azt hiányolom belőle ami az 1-t naggyá tette. MBS-el sem értek egyet, nooboknak való, nem a profiknak vagy aki azzá akar válni. Nagyon szajkózzák h e-sport így, meg úgy, de szerintem jelenleg nem aza cél, hogy majd legyen 30-40 igen priofi a világban, hanem legyen egy rakás noob aki neten tolja, és versenyezzen ergó ezerrel döljön a pénz, mint WOW-ban.
Reply
Aston
| #
Húúú, ez nagyon jó lett!!! Kösz nrvn, nagyon jól fordítasz, öröm volt olvasni.
Ezek a srácok tényleg nagyon jól nyomják, eszméletlen jó kis elemzés!
Reply
L4.ZsukoV
| #
Nah suliban elolvastam a cikket… Ez jó volt hallani, hogy Banshee igen hatásosnak tűnik viszont aggasztó a tény, hogy protinál a mass stalker megoldás szinte mindenre, amit erősen kétlek…
Reply
84Noname
| #
Remélem tényleg nem mass stalkerből fog állni a protoss taktika. Kár, hogy ezek a fast expelős taktikák kevésbé válnak be, leszűkíti a lehetőségeidet. Amit még furcsállok, hogy a csicskák simán meg tudják fogni a rush-okat.
Reply
Tauren
| #
ÓÓÓÓÓ….. Protoss a király… kössz az infókat, mert én csak velük akarok majd kitanulni! 😀
Reply
DJackson
| #
kösz a fordítást, überf@sz@ 😀
Reply
nrvn
| #
#5 Én csak fordítottan, a simításokat Archon végezte 🙂
Reply