Starcraft2 grafikai beállítások
Westy tollából:
Régebben elég sok időt töltöttem el 3D grafikai alkalmazások tanulmányozásával, így úgy gondoltam kicsit kielemzem az SC2 – egyébként nagyon szépen tooltippezett – vizuális beállításait. Na persze nem vagyok profi a témában és sokatoknak lehet, hogy nagyobb rálátása van a dolgokra, de azért kapisgálom és bízok benne, hogy páraknak tudok mondani egynéhány újdonságot.
Ez a cikk részben azoknak szól, akik nem futtathatják maximum grafikai beállítások mellett a játékot, de azt sem tudják eldönteni, melyik csúszkából vegyenek vissza. Emellett, szeretnék egy kis alapot adni azoknak, akik kíváncsiak, hogyan épül fel egy háromdimenziós játék, de eddig még nem mélyedtek bele a témába. Előrebocsájtom hogy az írás közel sem átfogó és sok csúsztatás, pontatlanság lesz benne, az egyszerűség kedvéért.
Texture Quality
Gondolom nem mondok senkinek újat azzal, hogy a textúrák, a modellek felszínének a tulajdonságait adják meg. Tehát a Texture Quality beállítás alatt megadhatjuk, milyen minőségű textúrákat képes a gépünk kezelni. Értelemszerűen minél nagyobb beállítást választunk, annál részletesebb, nagyobb felbontású mintázatot fognak a játéktérben lévő modellek kapni. Mivel a textúrák betöltése befolyásolja a legjobban a videokártyánk memória terhelését, elég nagy fps boostot jelent ennek az alacsonyra vétele.
Post processing
A következő napirendi pont a post processing, azaz utófeldolgozás. Ezt a réteget a program a modellek és a textúrák betöltése után alkalmazza a játéktéren. Ide tartozik a mélységélesség (depth-of-field), a ragyogás (halo) és az elmozdítás (displacement).
Depth-of-field: Az emberi szem egyszerre csak egy pontra tud fókuszálni, minden más homályosan, nehezen kivehetően látszódik (jó példa erre, hogy nem tudsz a periférikus látásoddal olvasni). A mélységélesség ezt hivatott jelezni. Itt egy kép, hogy miről is van szó: a felső kép mélységélesség nélkül, az alsó vele készült.
Halo: Ezt az effektet már nehezebb leírni és én is bajban vagyok a pontos meghatározásával. Amikor egy embert a nap megvilágít, valamiféle derengő fény „glóriát” látsz az alakja körül. Na, ez az opció ezt reprodukálja a játékban.
Displacement: Az „elmozdítás” a töredezett felszínek kezelésére jött létre. hogy hogyan működik az most lényegtelen, röcskös, érdes, durva felületek megjelenítésére használják.
Low beállításon csak a displacement aktív, médiumon a halo is, végül ultrán csatlakozik a mélységélesség.
Reflection
Tükröződés. A processzort veszi igénybe. Az Sc2-ben a vízről és a creepről tükröződhetnek modellek.
Effects
Mindenféle effekt megjelenítése: robbanás, füst, lábnyomok, hajtómű sugarak stb. Alacsony beállításnál a játék ezeknek a 75, közepesnél 50, magasnál pedig a 25%-át szűri. Ultra beállításnál nem szűr semennyit, teljes pompájában élvezhetjük őket. Ez is a processzorra nézve jelent terhelést.
Lighting
Hiszitek vagy nem, egy modell életszerűsége legnagyobb részben attól függ, hogy mennyire élethű fények vetnek rá árnyékokat. Ennek viszonyában tudjuk belőni, hogy a térben hol van egy tárgy, vagy hogy két, illetve három dimenziós-e. Van erről egy nagyszerű cikk, az elkövetője Iguana.
A beállításoknál leírt elnevezésekkel itt már nem vagyok teljesen tisztában, de annyi biztos, hogy minél magasabbra állítjuk a csúszkát, annál összetettebbek lesznek a fényforrások és annyival pontosabban világítják meg a modelljeinket.
Shader:
A wikipédiára hivatkozva, a shaderek olyan instrukciók, amik meghatározzák, milyen módon rajzolja ki a játék a különböző modelleket, effekteket. A meghatározás távolról sem pontos, így inkább példákat mondok: a fentebb említett displacement feljavított változata, láthatósági szintek beállítása, részecskerendszerek (particles) kirajzolása, feljavított fog of war. Fontos megjegyezni, hogy ha a shadereket közepesnél kisebbre vesszük, akkor a fényhatásokat sem tudjuk magasra állítani.
Shadows
Ez egyszerű, gondolom mindenki ismeri. Az árnyékok pontosságával variálhatunk. Alacsony beállítás mellett nagyon felszínesek lesznek, magasnál nagyon pontosak és finomak.
Hát első körben ennyi. Ha kérdésetek van, vagy esetleg úgy gondoltátok, hogy valamit rosszul írtam le, jöhet a kommentekbe. Remélem valamennyire hasznos volt.
Comments (18)
L4.ZsukoV
| #
Nah ez az amire már vártam! (10/10) 😉
Reply
lamaroid
| #
w00t 😀 Engem az egészből csak annyi érdekelt, hogy melyik config mit terhel.. Nagyon jó leírás gra. 🙂 ment a 10csillag 🙂
Reply
Darc1n
| #
Igen, azt még hogy mi mit terhel érdemes lenne beleírni.
Reply
starbug
| #
Ez hasznos volt, köszi!
Reply
Fred
| #
Koszonjuk jo volt a cikk, ami meg engem erdekelne az az internet igeny 1v1 illetve 2v2 eseteben (most meg) pl. 2 Mbit-es (220 k le 35 k letoltes) neten jol fut-e vagy jobb internet kell?
Elore koszonom ha valaki tudna valaszolni.
Reply
DarkTemplar
| #
Mennyi lesz a gépigény?
Reply
Westy
| #
2 megabit tuti elég lesz hozzá, legrosszabb esetben a hangátvitelt kikapcsolod.
Minimum gépigény (amúgy innen az oldalról szedtem, annyit kellett volna megcsinálnod hogy beírod a keresőbe :D)
* Windows XP SP3/Vista SP1/Windows 7
* 2.2 Ghz Pentium IV or equivalent AMD Athlon processor
* 1 GB system RAM/1.5 GB for Vista and Windows 7
* 128 MB NVidia GeForce 6600 GT/ATI Radeon 9800 PRO video card
* 1024×768 minimum display resolution
* 4 GB free hard space
Reply
DJackson
| #
tapasztalatom:
hd 3450 kártyám van 1024×768-pn használom, és azonis játszok vele, nem valami ütős, mindent ultrára állítottam és nem jó a cucc, nagyon szaggat. A bármitleveszek nem segít, csak ha a shadert mediumra állítom(ezáltal a lighting is lemegy). Szóval ezeken kívül minden ultra, és így nem szaggat. De sajnos pont ez ami főképpen elrontja a grafikai hatást, a shaders, ez a legfontosabb. Még így mediumon is beszaggatott, mikor egy olyat csináltam, hogy vettem 20 sentry-t, és egyszerre mindnek aktiváltam a nagy gömb pajzsukat. A proci és memória nem lehet nálam gond.
érdekelne mi lehet az a legköltséghatékonyabb mostani videókártya amivel a shaders extreme, lighting ultra, és minden más ultra, és még a bazi nagy csatákon se szaggat be a game mondjuk 1600x valamennyin?
a cikk szuper, thx.
Reply
Westy
| #
Mivel a jelenlegi árakkal nem vagyok tisztában, csak a saját kártyámat tudom ajánlani, amivel (a replay nézés közben legalábbis) még a legdurvább massolás közepén is röccenés nélkül megy: ati 4730, 1 giga belső rammal. A gép többi része nem túl extrém, 2.2-es dual core proci, meg 4 giga ram.
Reply
DJackson
| #
XFX HD4350 1GB DDR2 HDMI PCIE
SAPPHIRE HD5450 512MB GDDR3 DP PCIE
ezeken filózom… kb egy árban vannak vajon melyiket érdemesebb? Ezekkel menne vajon fullon? amit te mondtál olyat nem lehet kapni ahonnan szoktam vásárolni. Nem is tudom mennyi lehet.
Reply
SzuL
| #
Válasz DJackson #8 üzenetére:
Válasz DJackson #10 üzenetére:
1600xX-es felbontásokon mindkét kártya bűnkevés. nekem 4670-em van, fullhd-ban mediumon játszható.
Reply
Ano
| #
Lenne pár megjegyzésem tapasztalatból talán segít, bár sajnos nem tudom tesztelni az SC2-t még.
Texture quality látszólag tényleg a legfontosabb, a gyakorlatban viszont nem biztos, hogy azzal nyeri az ember a legtöbb fps-t viszont nagyon ronda lehet a játék ha levesszük. Terrain valszeg nincs is benne hisz van slider vagy csak az alaptextúrát adja meg, a sok doodadet állítja valszeg külön, azt érdemes kisebbre venni, de igazából a doodadek mennyiségétől függ, hogy ez mennyit ér (viszont alig látszik).
Fps szempontból én is a shadereket emelném inkább ki (feljebb vki megerősített), amitől szintén nagyban változik a jellege a játéknak, itt viszont nagy fps ingadoszás lehet (például a korábbi cikkben a grafikai képeken nagyrészt sztem azért látszik színesebbnek a játék, az ilyen jellegű részletességből vesz le nagyon a shader főleg).
Ezen kívül durvább főleg „caster” csatákban az effect állítás lehet még nagyon meghatározó, viszont ez is olyan változó, amit ha nagyon leveszünk borzasztó gusztustalan lesz és nem biztos nyerünk vele annyit.
Az összes többi slidert én inkább csak kiegészítő effectnek nevezném, ami csak arra jó, hogy menő legyen a graf, igazából rendes játék közben nem veszed észre, mert nem azt sasolod, viszont egyben mindegyik lehúzása sok fps-t érhet. Kiemelném az árnyékokat viszont, ami az egyik legjelentéktelenebb cucc a gyakorlatban szerintem, viszont ezzel nyerheted ezek közül vagy akár mindenből a legtöbb fps-t, ha nem jól optimalizált a motor. (Csak példa WoW-ban 20-30 fps-t lehet nyerni csak az árnyék állítással, ami több mint bármelyik másik beállítással).
Továbbá triviálisnak tűnhet, de a legfontosabb a graf beállításoknál, hogy muszáj csak nagy massoknál tesztelni, ugyanis semmit nem érünk, ha ultrán minden 60 fps, viszont amikor harc van 20 sincs, emiatt érdemes nagyon kiválasztani melyiket húzzuk le. Nem csak viccből írom, ugyanis Starcraft 1 óta toltam az összes Blizz játékot adott korban adott közepes vagy jobb gépen és még egyszer sem sikerült nekik megoldaniuk optimalizálni a játékmotort ha jön a massolás kicsit is.
Még egy példa WoWból, most vettem gépet (Ati 4890 1G ram, 4 giga ram, i5 core 750 proci) és maxon kis tömegben is megeszi a gépet 25 fps, de durvább példa, hogy egy jelenleg kidolgozott fa (ami ronda, de sok textúralapokból van összerakva simán) is leveszi ezt a gépet 30 alá. És tapasztaltam ilyet régen, SC1-ben, Diablo2-ben, Warcraft3-ban is ugyanúgy. Nem tudták megoldani eddig (összevetés képpen Crysis Ultrán 2* AA-val 25-36 fps).
Szal tippre ez a gépem bírná az Ultrát, de biztos beakadna nagyobb massoknál, ami megkeseríti az ember életét nagyon. Szal tanács, nem feltétlenül a gépeddel van baj, ha nem megy egy Blizz játék, hanem nincs olyan gép, ami bírná a minden mindennel maxot kis tömeg eseten is :). És örülnék ha vki tudna erre a gépre reflektálni, hogy a gyakorlatban neki hogy megy hasonlóval :).
Reply
Balu5
| #
Válasz Ano #12 üzenetére:
nekem ugyanilyen gépem van, leszámítva hogy 4870-es a vga (lényegében ez is ugyanaz mint a tied) és simán megy minden maxon 1920×1200 felbontáson. persze egyelőre csak replayekkel tudom tesztelni, de nagy csatáknál sem akad.
Reply
Westy
| #
Van Terrain beállítás, meg még pár egyéb, ma írok róluk is pár sort. Egyértelműen a lighting + shader befolyásolja a legjobban a kinézetet és az árnyékon lehet a legtöbb FPS-t nyerni (úgy, hogy élvezhető marad vizuálisan), mint általában minden játékban.
Reply
Sandormaster
| #
Azt mondja meg vki hogy ezzel a konfiggal: Gigabyte GA-MA790X-DS4, Athlon X2 7750 Black Edition @ 3,1Ghz, 2x1GB Kingmax 800Mhz DDR2, Sapphire HD 4830 512MB DDR3 @ 700/940, Samsung Spinpoint F1 750 GB, menni fog-e maxba 1280×1024-be a gamma?
Am remélem felpörög a Blizz és most hogy elindult a béta, végre felgyorsulnak az események és a tavasszal kiadják a gammát, addig meg próbálom nem elspoilerezni a játékot, kell az újdonság varázsa 🙂
Reply
Westy
| #
Én 4 giga rammal, na meg nálad 512-vel több videó rammal (másrészről viszont ugyanolyan a kártyánk) 1920*1080-ban nézem a legbrutálisabb massolos replayeket akadás nélkül. Úgyhogy szerintem abban a felbontásban igen, gond nélkül.
Reply
BlueSky
| #
Huh bakter mennyire rá vagytok kattanva a graf beállításokra. Ez béta sok mindenben lesz finomítás így az optimalizálásban is (remélem). Olvastam hogy néha néha beröccen pedig nem kéne, nekik ajánlom a game booster-t mert hasznos a program. Mert lehet csúcs géped ha közbe a windows leterheli. Ez a kis cucc kilövi a játék során felesleges és olyan programokat is kikapcsolhatsz amik szintén nem kellenek…meg ha a játék nem úgy megy ahogy kéne 1.nek az árnyékkal kell szórakozni mert az a leghaszontalanabb mégis sokat dob ha leveszed.
Reply
Xgame
| #
Üdv
Játék fent.
Elindítom.
Nem támogatót képernyő. (tv-m van, de csak egy felbontást bír)
Valaki tud segíteni, mi tehetek?
Reply