Hogyan Használjuk a Baneling aknát hatékonyan?
A Baneling akna nem elengedhetetlen hogy nyerjünk. Nem mondhatjuk, hogy biztosan beválik, van kockázat –bár ez kevés (nem kerül túl sok nyersanyagba) mégis akár az egész meccset megnyerhetjük vele. Ezért a játékosok nagy része is úgy vélekedik, hogy a Zergnek többet kéne használnia a Baneling aknákat.
A Baneling akna bemutatása
Baneling aknának azt nevezzük, mikor a Zerg játékos a föld alá ássa a banelingeket, majd felrobbantja őket, mikor az ellenfél egységei felé érnek. (általában az x gyorsbillentyű szolgál erre a célra).
Mikor érdemes használni?
A Baneling akna nagyon helyzetfüggő. Sokkal ravaszabban kell elhelyezni, ha az ellenfélnél van Observer, Overseer, vagy Raven. Csak akkor érdemes használni, ha ellenfélnek nagyszámban van „könnyű” egysége, mint például a Marine, Hellion, Sentrie, High Templar, Zerglings, vagy Hydralisk. Ez miatt általában Terran ellen szokták alkalmazni, mert elég gyakori a sok Marine, ami ellen kiváló a Baneling. A többi ellen azért sem olyan jó, mert a Protoss és a Zerg gyakran visz a seregével Overseert vagy Observert. A Baneling akna a nagy pályákon eredményesebb (pl.: Tal’Darim Altar) és az olyan pályákon ahol sok a szűk hely, a tereptárgy, akadály. (pl.: Crossfire)
Tegyük az aknát hatékonyabbá
Helyezkedés
a helyes elhelyezés nagyban befolyásolja, hogy az akna menyire lesz hatásos. Nem nyújt garanciát a biztos sikerre, de nagyban megnöveli ennek esélyét.
Alapok – Útvonalak
Ahhoz, hogy megértsd a helyes elhelyezést, tudnod kell, hogy a Starcraft2-ben hogy jutnak el az egységek A-ból B-be. Nagyon egyszerű: az egységek mindig a legrövidebb úton fognak menni, ami azzal jár, hogy a falak, kiszögelések mellett mennek az egységek, hogy minél hatékonyabban, gyorsabban eljussanak oda ahová küldték őket. Az Banelingeket tehát az olyan falak, egyéb akadályok mellé kell tenni, ahol valószínűleg bekanyarodnak az egységek, hogy minél hamarabb elérjék a céljukat.
A lenti kép egy egyszerű, de jó szemléltető példa arra, hogy minél nagyobb pusztítást végezzenek a banelingek, mert ha az egységek egyszerűen csak a bázisunkhoz vannak küldve a Scrap Stationon, a legrövidebb út miatt biztosan átmennek a banelingek felett. Abban az esetben kerüli ki az ellenség ezeket a banelingeket, ha az aranybázisra szeretne támadni, vagy ha a szigeten lévőre. De ilyenkor már a közelben van creep, és ebből gondolhatja, hogy van ott bázis. Ha van creep, a Terran lehet, hogy scannelni fog, hogy eltüntesse, ekkor biztos, hogy lebuknak a Banelingek. Mindig gondoljuk át a baneling elhelyezését, képzeljük, el mi merre mennénk, és mit csinálnánk az ő helyébe.
.
Ez az új pozíció sokkal jobb, mert biztos, hogy egy csapat egység elmegy az aknák felett, ha az ellenség úgy dönt, hogy a hosszú úton közelít meg bennünket, és a scan sem valószínű.
Elhelyezés nyílt területeken
Ez a pozíció nem jó, mert nem akadály mellé raktuk vagy szűk folyosóra…vagy mégis?
Ez a pozíció úgy tűnik, megtöri a fenti szabályt, de ha jobban megnézzük a lenti képeket, ezt a területet két oldalról akadály veszi körbe: az aranybánya és a bemélyedés között nem mennek az egységek, mert így jön ki a legrövidebb útvonal, csakúgy, mint az erdős terület felé sem fogja irányítani az Ai a sereget. Így kapunk egy láthatatlan folyosót, amerre elég gyakori lehet a forgalom. a legrövidebb útvonal szabálya miatt.
.
Távolságok
Itt úgy tűnik, hogy remek az elhelyezkedés, de ez tévedés:
Egy Scan és az összes látszik
.
Úgy helyezzük az aknákat, hogy egy scan csak egy pozíciót lásson. Ha már tudja az ellenség, hogy Baneling aknázunk, a serege elé fog scannelni, amíg nem lesz rawen, illetve más fajok nem is nagyon mozognak, vagy csak kerülőkkel, amíg nem lesz detektor egysége. Itt a helyes elhelyezés:
Útba esnek, a harmadik bázishoz
Útba esik a Naturalod felé a lejárón a magasabb területről
Útba esik a Naturalod felé a feljárón, a magasabb területre
.
Mind a két pozíció a másik sereg útvonalába esik, az első képen látható pozíció pedig azzal számol, hogy hátulról megy a lehetséges harmadik bázisra, de egészen a lejáratig a két útvonal megegyezik, és onnan ágazik vagy a főbázis felé, vagy a harmadik bázis felé. csak egymástól távoli szakaszokon.
A nagyobb pályákon általában hosszabbak az útvonalak, ezért több banelinget lehet lerakni úgy, hogy egy scan csak egy pozíciót találjon meg.
Ne felejtsük, hogy a scan nagyobb területre hat, mint az animációja, és nagyobb körben hat, mint a creep terjedése:
Mégis nem minden esetben lehet kiszámítani az ellenségmozgását, de tudjuk befolyásolni azt:
Becsalás
Becsalásnak nevezzük azt, mikor az egyik vagy több egységünket csalinak használjuk, hogy az ellenség oda menjen hozzá, és út közben áthaladjanak a baneling aknákon. Ez akkor lehet hasznos, ha teljesen kiszámíthatatlan az ellenség mozgása, vagy olyan helyre raktuk a banelingeket ahol számítottunk ellenséges mozgásra, de mégsem mennek arra. Az ellenség meglátja a csalit, ami védtelen, csak oda kell menni és lelőni –gondolja ő.
Hasonlóan csaljuk be az ellenfelünket is
Jöjjön pár példa:
Overlord
Az Overlord olcsó, elég nagy víziót ad, és az ellenség amúgy is szereti lelőni a potya Overlordot. Ha elkezdik lőni, automatikusan elindul a másik irányba, ezzel rácsalva az aknára az ellenséget – Remek megoldás lehet minden baneling fölé Overlordot adni, mert szép nagy víziót adnak.
Az Overlord lassan elszáll, a Marine sereg bekapja a csalit…
Zerglingek
Egy csapat zergling az, ami mindig van ZvT-ben (de Roachok is jó, ha fejlesztve van a gyorsaság) Ezeket „belógatod a mélyvízbe” azaz zavarod az ellenség seregét, oda kapsz nekik, amíg be nem kapják a csalit. Látja, hogy a te egységeid nem képes elbánni az övével, és ha még fal felé vagy egyéb akadály felé is futsz, arra gondolhat, hogy nem menekülhetsz. Így tudod szépen rávezetni őket az aknára. Ha nem követ, nincs gond, nem vesztettél semmit.
Mutalisk
A Mutalisks nagyon jó csali, gyorsak, és törékenyek, de drágák. Az utolsó két tulajdonsága miatt rámozdulhat az ellenfeled. Tudja, hogyha elpusztulnak, nagy kárt tud okozni. Csak maradjunk elég közel, hogy kövessék őket, de azért ne veszítsük el őket.
A következő két csali drága, és valószínűleg el is pusztul, ezért érdemes tartogatni a közelben egy támogató sereget, ami elpusztítja a robbanás után maradt ellenfelet, hogy jobb nyersanyag arányban cseréljük el az egységeinket. Ez arra is jó, hogyha látjuk, hogy nem elég erős a seregünk az ellenfeléhez képest, de a meggyengített sereggel már képesek vagyunk elbánni vele.
Infestor
A magányos Infestor remek csali, mert nagyon drága, és nem tud közvetlenül támadni. Emellett nagyon lassú is, és hamar meghal. Nagyon óvatosan bánjunk vele, és időben reagáljunk, ha látjuk, hogy rámozdult az ellenség. Emellett olyan Infestort használjunk, aminek nincs energiája, mert így végkép nem tud védekezni, potya célpont az ellenfél szemében, ellenben ha van energiája, az megrémisztheti az ellenfelünket. Az Infestort egy kicsit átellenben helyezzük a banelingektől, hogy legyen esélye éledben maradni.
Brood Lord
A Brood Lord mellett hasonló érvek szólnak, mint az Infestor mellett – drága és lassú, ezért jó célpont. a Banelingek mögé helyezzük, mert ezzel biztos nem tudunk elmenekülni. Próbáljuk a csapdát feltűnő helyre rakni, mondjuk, egy csata után hagyjuk ott, mintha ott felejtettük volna. Ha meglátja a védtelen Brood Lordot, biztosan megpróbálja leszedni.
Kiegészítés
Az ellenfélnek van detektor egysége?
Ha az ellenségnek van Raven, Overseer, vagy Observere, attól még használhatsz baneling aknát, de más taktikát kell használni. Ilyenkor a cél, az ellenséges erők megosztása, így az egyik felében nem lesz detektor. Főleg Harass, vagy több frontos támadáskor tudjuk ketté szedni a seregét.
Ha egy leendő bázis mineralja mögé helyezzük a banelingeket, és megvárjuk a szarurációt, nagyon nagy pusztítást vihetünk végbe, de ha Cannon-t épít vagy Turretet, akkor könnyen lebukhatunk. Sokszor azonban megéri a kockázat.
Menyi Banelinget helyezzünk el egy helyre?
A minimum mennyiségű Banelinget rakjuk egymás mellé. Annyit, amennyi elpusztítja a kiszemelt egységeket. Ha a kelleténél többet használunk, a feleslegesen felrobbant banelingek csak a kiadásunkat növelik, amit az elpusztított egységekért cserébe „fizetünk”.
.
Automatikus robbanás vs kézi robbantás?
A kézi robbantás hatékonyabb. Az időzítés nagyon fontos a teljes hatás elérése érdekében. Ha automatára van állítva, van egy késedelmi idő, amíg a baneling kiássa magát. Az Auto-Robbantást akkor használd, ha nem tudsz még annyira sokfelé figyelni (rossz a Multitask) Akkor robbants, ha pont fölötte állnak az egységek. Az autó-robbantás azt jelenti, hogy csak a csapat szélét fogod lerobbantani.
.
Stratégiai jelentőség
A Baneling akna jó mapcontrolt szerezni, mert mint a Dark Templarok esetében, akkor fog biztonsággal mozogni az ellenség serege, ha már van Detektor egysége is. Máskülönben sok Scanbe kerül a mozgás,vagy elindul, megvan az esélye, hogy nagy károkat fog szenvedni út közben, és ezt ő is tudja, ha már belefutott egykét banelingbe. Amíg minden körbe van aknázva, és nincs detektor, nyugodtabban építhetjük a gazdaságunkat.
Forrás:
Comments (1)
SunshineStealer
| #
jó cikk köszi
Reply