Destiny a StarCraft 2 jövőjéről

Hero . Cikkek 3079

A közelmúltban Destiny egy reddit közleményben kifejtette gondolatait a StarCraft 2 jövőjéről. Úgy gondoltam, ez egy érdekes, sokunkat érintő téma, ezért lefordítottam az irományát. Figyelem! A szöveg durva szavakat is tartalmaz, szóval ha valaki úgy érzi, hogy a lelke ezeket nem képes feldolgozni, akkor kérem kerülje a bejegyzés elolvasását. Természetesen elhatárolódom Destiny helyenként nagyon obszcén hangnemétől, csupán fordítói kötelességemnek tartottam ezeknek az indulatoknak és szavaknak a hű visszatükrözését. Semmiféle örömömet nem leltem ezeknek a trágár szavaknak a fordításában. Szerkesztői jelszavam továbbra is változatlan: szeretet, boldogság, béke!

Előzmény

Hogy némi bevezetőt adjak, a Brood War HATALMAS volt Dél-Koreában. HATALMAS! Az országos televízión keresztül emberek millióihoz eljutott. Voltak játékosok, mint például Boxer, akik közel félmillió dollárt kerestek évente, és akkor még csak bele sem számoltuk a reklámbevételeket. Sokak számára a Brood War volt AZ E-Sport. Az OSL döntőire több, mint 100,000 ember látogatott ki.https://starcraft2.hu/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gif

Nincs igazán min vitatkozni, a StarCraft: Brood War hatalmas volt. A Brood War vitathatatlanul fontos mérföldkő volt, aminek segítségével mára idáig juthattunk. Miért van mégis olyan érzésünk, mintha ez a növekedés stagnálna a StarCraft 2-ben? Hisz a Brood Wartól a Wings of Liberty-ig vezető út csak egy irányba, felfelé vezethet, nem igaz?

Stagnálás és Dél-Korea

Az emberek arra számítottak, hogy a StarCraft 2 majd a Brood Warra fog építkezni és elképesztően népszerű lesz a 2010-2012-es években. „E-SPORT, E-SPORT, E-SPORT” kántálták a fórumokon. Különböző ligák, mint például az IPL, az NASL és az MLG kisebb-nagyobb pénzeket kezdtek el pumpálni a játékba, többszázezres nézettségekben bízva.

Ez azonban sohasem következett be. Maga Sundance mondta a Live on 3 adásában, hogy továbbra sem „keres pénzt”, és a jelenleg az MLG-re fordított tőke sokkal inkább „befektetés”, mintsem megtérülő üzlet. A pénzalap rohamos növekedése, amiben annyian bíztunk, elmaradt.

Az IPL pénzalapja változatlan maradt a 3. szezon óta. Az NASL pénzalapja változatlan a nyitószezon óta. Az MLG pénzalapja nőtt, de ők az egyetlenek, akik megpróbálnak különböző módszerekkel pénzhez jutni, mint például a 20$-os PPV (fizess, hogy nézhesd) és a gold membership, aminek megvétele után a felhasználó különböző extra tartalmakhoz jut.

Tehát nem igazán láttuk a várt és remélt növekedés jeleit. Nincsenek millió dolláros StarCraft 2 versenyek, és ami a legfájóbb, Dél-Korea sem harapott rá.

Ha egy gyors pillantást vetünk a számokra, akkor azt láthatjuk, hogy a Dél-Koreai PC Bangekben az emberek 25%-a a League of Legendsel játszik. Messze ez a legnépszerűbb játék, a második helyezettel kevesebb, mint 13% játszik. A Brood War a nyolcadik, 3,4%-kal, míg a Wings of Liberty fel sem fér a top 10-es listára.

Egy unalmas kiegészítő

Nagy volt a nyüzsgés a Heart of the Swarm körül. A streamerek, bétakulccsal a kezükben, már nagyon várták a (reményeik szerint hatalmas) növekedést a nézettségekben. A játékosok új játékelemeket vártak, amik majd felüdítik az egyre unalmasabbá és váló játékot. Személyes tapasztalatból (és másokat is nézve) mondhatom, hogy a HotS nyújtotta élvezet körülbelül egy hét alatt kiégett. Egy darabig jelentős volt a növekedés a nézettségben, de mostanra már nagyjából rendeződtek a dolgok, és az emberek visszatértek a Wings of Libertyhez.

Számomra ez jelenti a legnagyobb szöget a StarCraft 2 koporsójában. A Brood War egy teljesen más játék volt; mindent megváltoztatott és több mint 10 éven át népszerű volt.

Hogyan segíthetjük a StrCraft 2 növekedését?

Sehogy.

Kicsit hülye fasz válasz ez, de ebben a témában totális seggfejként fogok írni. Akik azt mondják nektek, hogy küldjetek köszönő e-maileket a szponzoroknak, amiért beállnak egy-egy csapat mögé, meg ilyenek, és hogy ez majd segíteni fog, na azok vagy hazudnak vagy el vannak tájolva. Lehet egy kicsit segít, de a hatása elképesztően apró a legfontosabb dolgokhoz képest – ELADÁSOK. A cégek nem azért szponzorálnak különböző eseményeket, hogy aztán a PR-osaik kiverhessék a hálálkodó e-mailekre; azért szponzorálnak, hogy aztán plusz pénzhez jussanak a reklámjaik után.

Itt egy egyszerű példa. Befektetek x dollálrt egy versenybe, tudván, hogy y mennyiségű ember fogja azt nézni. A nézők z százalékától számítok megtérülésre, és a termékeim ára átlagosan c dollár.

A pénz, amit befektetsz egy csapatba, az nem más, mint az oly sokat emlegetett támogatás. A nézők azon emberek csoportja, akik megnézik a versenyeket. A „megtérülés” a nézők azon százaléka, akik a hirdetés miatt folyamodtak vásárláshoz. Ezek után az eladott mennyiségből ki lehet következtetni, hogy mennyit is ért a hirdetés.

Ha az MLG-nek 150,000 nézője van, a megtérülés pedig 0.5% (750 ember) az adott termékre, ami 30$-ért kel el, akkor bruttó ~22,500$-os bevételre számíthatok a verseny „szponzorálásáért”. Amennyiben én hirdetni vagy befektetni szeretnék az MLG-n, akkor nincs az a „baráti e-mail” mennyiség, ami arra sarkalna, hogy az eddiginél több pénzt áldozzak rá, mert egyszerűen nem éri meg a számomra, hogy több időt vagy pénzt öljek ebbe.

Igen, eléggé leegyszerűsítettem. A márkakép (az emberek pozitív dolgokkal hozzák kapcsolatba a márkád) és a veszteséges rávezetés (pénzt veszítesz az egyik részlegen annak reményében, hogy az így nyert marketinggel más részlegeken több pénzhez juss) létezik, és VALÓBAN jó dolog elmondani a hirdetőknek, hogy MEGVÁSÁROLTAD az egyik terméküket az adott verseny támogatása MIATT. Azonban az az érzésem, hogy az emberek azt hiszik, hogy ha tömeges e-mail küldésbe kezdünk, akkor az majd „segít az e-sporton!!111” vagy hatalmas összegeket áramoltat a StarCraft 2-be.

Összességében minden a pénzről szól. A legjobb módja az E-Sport továbbnöveléséhez a nagyobb nézőszám.

Ha mi nem tehetünk semmit, akkor kicsoda?

Csak egy ember van jelenleg, aki megfelelőképpen tudja segíteni a StarCraft 2 növekedését. Jobban mondva egy entitás. Blizzard.

A StarCraft 2 sok betegségben szenved. Már a kezdetektől fogva így volt ez, de a Blizzard megannyiszor képtelen volt orvosolni ezeket. Ahogy múlik az idő csak azt bizonyítják, hogy teljességgel tehetetlenek, amikor egy olyan játékot kell igazgatniuk, amit hétköznapi játékosok támogatnak, de versenysportként funkcionál.

Az emberek, de LEGFŐKÉPP ez a közösség képtelen rájönni arra, hogy egy játék versenyszintű sikere azon múlik, hogy mennyire éri el a hétköznapi játékosokat. Igen, egy álomvilágban mi mind egy ULTRA KÖNYÖRTELEN VERSENY AHOL SZÉTBASZOM AZ ARCOD játékot akarunk, ahol JÉZUS FASZA, ITT OLYAN SOKAT SZÁMÍT A SKILL, NEM LEHET EGYSZERRE TÖBB ÉPÜLETET KIJELÖLNI, BAXXA MEG AZ AUTO-MICRO URAM ISTEN ANNYIRA VERSENYSZINTŰŰŰŰ!!!1111… De a való világban senki sem akar egy ilyen játékkal játszani, csak akiket a versengés éltet.

A versenyjátékok nem szórakoztatóak.

Nem szórakoztató ladderezni, ami alapján ladder helyezést kapsz. Mégis mi a fenéért játszanál egy olyan játékkal, ami ladder-szorongást eredményez? Miért játszanál egy olyan játékkal, ahol 11/11-ek, vagy 6 poolok, vagy 4 gate-ek kevesebb, mint 4 perc alatt megölnek? Miért játszanál egy olyan játékkal, ami ilyen könyörtelenül megbünteti a hibákat.

Az átlagos, hétköznapi játékos nem tenné. A StarCraft 2 egyik legnagyobb problémája, hogy képtelen megérteni, hogy az elsődleges játékos bázisát (a hétköznapi játékosokat) teljesen figyelmen kívül hagyta.

Nézzük meg a Brood Wart egy pillanatra. Nézd meg mit látsz, amint bejelentkezel. A chat és a firends list a képernyő közel 70%-át elfoglalja! Ha „Melee-zni” akarsz (nagyjából olyan, mint az SC2-es ladderezés), akkor rá kell kattintaod a „Join” gombra a jobb oldalon, aztán pedig külön bejelölni, hogy melee-t szeretnél játszani. A StarCraft 2 fogott egy viszonylag kicsi és elképesztően népszerűtlen játékelemet a StarCraft Brood Warból, és ezt tette a játék kiindulópontjává. Mégis mi a FASZOMÉRT terveznél egy játékot az elődje legnépszerűtlenebb játékmódja köré? Ez egy egyértelmű és hányingerkeltő tudatlanságot mutat a Blizzard részéről, ami megengedhetetlen egy olyan vállalat részéről, ami egy kompetitív játékot próbál megtervezni.

Ilyen esetekben próbálom mindig a legjobbat feltételezni; egyértelmű, hogy a Blizzardnál mindenki nyomós okkal dolgozik azon a részlegen, ahol dolgozik, és feltételezem, hogy többet tudnak nálam ezekről a dolgokról. De ezt a… figyelmetlenséget… Képtelen vagyok megérteni. Mindenki, aki játszott a Brood Warral, az az UMS-ek miatt játszott; a 2v2v2v2 BGH-k, a 3v3 zero clut!!111 és 2v2v2v2 FMP! Amikor az emberek visszagondolnak a BW-re, akkor az jut eszükbe, hogy több százszor játszottak Evolves vagy Bunker Warst, vagy azt a kibaszott Yugioh! vagy Dragon ball Z játékot.

MIÉRT TENNÉD AZ SC2 KIINDULÓPONTJÁT EGY KOMPETITÍV ÉLMÉNNYÉ, AMIKOR A HÉTKÖZNAPI JÁTÉKOSOK 95%-A NEM SZERETNE VERSENGENI?!

A StarCraft 2 elsősorban azért haldoklik, mert a Blizzard ezt nem tudja felfogni, és elképesztő, hogy teljességgel képtelenek akár csak a legalapvetőbb hétköznapi-barát dolgokat is megérteni.

Itt van pár javaslat, amik most épp az eszembe ötlenek, hogy mivel lehetne az SC2 népszerűségét növelni a hétköznapi játékosok körében.

  • Több lehetőség achievmentek szerzésére (mindenki baszottúl imádja az achievmenteket, nézzetek csak az X-box livera, a Steamre, a PSN-re, vagy akár a WoWra, hogy csak egy párat említsek)
  • Változtatható matricák vagy skinek az egységekre (nem befolyásolja a teljesítményüket, csakis a kinézetüket)
  • Megvásárolható/ingyenes névváltoztatás (MÁR MOST IS ELFOGADNAK PÉNZT ÉS MÁR MOST IS MEGVÁLTOZTATHATOD A NEVED, AZ ALAPOK MEGVANNAK, AKKOR MIÉRT NEM GYÚRJÁK ÖSSZE A KETTŐT, MI A FASZ?!)
  • Hozzák rendbe azt a kibaszott káoszt ami „The Arcade” néven fut (I don’t even) [Sz\J: szükségét éreztem megjegyezni, hogy ez nem kifelejtett fordítás, hanem Destiny az i don’t even mémet használta. AND IT’S SUPER EFFECTIVE!]

A Blizzard nem egy feltörekvő vállalat, tehát szó sincs arról, hogy ne lenne elég pénzük ahhoz, hogy ezeket a változtatásokat bevezessék. De ne felejtsük el, hogy a játék chatszobák nélkül került a boltba… én nem… micsoda… hogyan… Istenem…

A játékosok IMÁDNAK valami felé „építkezni” miközben játszanak. Ezért játsszák az emberek egyik League of Legendses meccset a másik után – mindig szereznek pontokat, amikből új hősöket vagy rúnákat vehetnek. Nincs különösebb ok arra, hogy egy pár online meccs után ne hagyd abba StarCraft 2-t. Ez pedig KURVA NAGY PROBLÉMA.

Ami ennél is rosszabb, hogy a Blizzard mintha teljességgel megfeledkezett volna ezekről a problémákról a Heart of the Swarmabn. Klán támogatás? NEM AKARUNK KLÁN TÁMOGATÁST, CSAK HAD VÁLTOZTASSUK MEG A NEVÜNKET. Játszhatunk unranked meccseket? Ez jó, DE HOZZÁK RENDBE AZT A KIBASZOTT ARCADE-ET, a hétköznapi játékosok basznak az 1v1-re!

Mi fog hát történni az elkövetkezendő pár évben?

Elnézést kérek, ha túlságosan is pesszimistán hangzom, de amilyen HIHETETLENÜL JÓL nyúl a RioT és a Valve a saját játékaikhoz, nem tudom elképzelni, hogy 2 év múlva az SC2-t egy komoly, kompetitív játéknak fogják tekinteni. A LoL növekedése kirobbanó, a DotA 2… hát, baszdmeg, DotA és Valve, mi mást mondjak még? Mindkét játék KŐKEMÉNYEN reklámoz (A RioT nagy hangsúlyt helyez a youtube csatornájára és mindenféle ajánlatokkal csábítja az embereket a közösségébe, a DotAnak pedig vannak SAPKÁI EMBER, SAPKÁI!).

A StarCraft 2-nél vannak… emberek, akik tapsolnak a Blizzconon, ha a játékosok nem close positionben kezdenek, és emberek, akik fájdalmukban ordibálnak, amikor felbukkan a lag-képernyő. És ne gyertek nekem azzal a faszsággal, hogy „NEM A B.NET HIBÁJA VOLT!”, NEM SZÁMÍT, HOGY NEM A B-NET HIBÁJA VOLT, HA LANON LETTEK VOLNA, AKKOR AZ INTERNET KIBASZOTTÚL NEM BEFOLYÁSOLT VOLNA SEMMIT SEM. És az, hogy kimerik jelenteni, hogy képtelenség helyileg emulálni a b.net szervert, egy kibaszott VICC.

Ismételnem kell önmagam; sajnálom, ha pesszimistán hangzik, amit mondok, de ha ez a játék előre szeretne lépni és komoly vetélytársa szeretne lenni a LoL-nak és a DotA 2-nek az elkövetkezendő pár évben, akkor az egyedüli, akire igazán számíthatunk, hogy kipofozza ezt a játékot, az a Blizzard. A közösség is segíthet egy picit; termékeket venni és tájékoztatni a hirdetőket, hogy a támogatásuk miatt veszed az adott terméket, valamint bemutathatod a barátaidnak is a játékot. Azonban a Blizzardnak MUSZÁJ lesz valahogy becsábítania a hétköznapi játékosokat, hogy felkeltse az érdeklődésüket és elnyerje a támogatásukat.

Nálad a labda, Blizzard.

 

Egy valamivel teljes mértékben egyetértek a fentebb leírtakkal, ez pedig a Blizzard inkompetenciája. Bár én nem a játéktervezésükben látom a (legfőbb) hibát, sokkal inkább a kommunikációjukban. Elképesztően elzárkózottak, és ez sohasem tett jót a játéknak. Különböző interjúkban Dustin Browder és társai úgy beszélnek a játékukról, mint fanatikus rajongók, de amikor a közösséghez kellene beszélniük, akkor konganak a hírcsatornák. A lelkesedés, a tűz megvan, de valamiért inkább a szerzetes életet választották. A HotS-nál ezen mindenképp lazítaniuk kell, mert ezzel nagyban javíthatják a közösség hangulatát.

Összehasonlításképp meg lehet nézni egy League of Legends fórumot. Ha van valami ötleted, kérdésed, vagy akár csak valamit tudatni szeretnél az egyik Riot munkatárssal, akkor azt megteheted, és választ is kapsz rá. Persze, tele van idióta kérdésekkel a fórum, de azokat maximum elintézik egy egysoros válasszal. A lényeg a légkör, ami azt az érzést kelti, hogy ezek az emberek foglalkoznak a játékukkal. Biztos vagyok benne, hogy a Blizz is legalább ennyit foglalkozik a sajátjával, de míg a Riotnál vidám piknik van a munkatársak és a felhasználók között, addig a Blizzard főhadiszállása körül szögesdrótok és aknák vannak.  A legörömtelibb pillanatok egyike, amikor a Blizzard helyzetjelentéseket közöl, vagy épp megmagyarázza, hogy egy-egy változtatás hátterében mi áll. Sajnos itt meghúzták a határt.

Azt viszont nem értem, hogy Destiny miért szeretné, ha a Blizzard egy az egyben átvenné a LoL-os\DotA 2-es üzleti modellt. Áruljanak skineket egységekre? Komolyan? Ha ezt a Blizzard bevezette volna 1-2 évvel ezelőtt, akkor biztos vagyok benne, hogy kisebb féle lázadás tört volna ki, hogy micsoda pénzhajhász, kapzsi, elvetemült vállalat ez a Blizzard (így is megkapták ezt kismilliószor). Most, hogy Destiny akar látni szivárványszínű marine-okat, már biztos vannak, akik bőszen bólogatnak, hogy igen-igen, ez az egyetlen út! Ez nagyjából össze is foglalja a legnagyobb problémámat Destiny kirohanásával kapcsolatban. Az embereket nem olyan nehéz egy világvége hangulat mögé felsorakoztatni, főleg, ha ezt egy olyan arc teszi, mint Destiny. Akkora a dolog füstje, hogy a láng nagyságát teljesen kitakarja, így nehéz eldönteni, hogy most tényleg ekkora hatalmas pácban van a játék, vagy csak ennyire magával ragadó Destiny mondókája. Egy ilyen posztra persze rögtön beugranak azok is, akik valamiét elvből gyűlölik a Blizzt, és rázendítenek, hogy „ÍGY VAN, NAGY SZAR AZ EGÉSZ! VÁLTOZÁST! VÁLTOZÁST!…”, ez pedig nem segíti meg azoknak a dolgát, akik objektíven próbálják szemlélni a dolgokat, hisz ismerjük a hangos tömeg (csalóka) erejét.

Destiny már spórol erre az új Zerg Queen skinre.

Nem mondtam azonban, hogy teljes mértékben hülyeségeket beszél Destiny. Igaza van abban, hogy a hétköznapi játékosokat is meg kellene fogni valahogy, és hogy ezt a WoL-ban elég rosszul (szinte sehogy) kezelte a Blizzard. Én a béta alatt sokat laddereztem , és nagyon örültem, amikor a béta végére sikerült dájmond ligás lennem – beérett egy „munka” gyümölcse. Sajnos ez itt abba is maradt, mert az egyre növekvő ladder-szorongást (ladder anxiety) már nem tudtam leküzdeni. Aki nem tudja, hogy ez mit is jelent, annak röviden úgy tudnám elmagyarázni, hogy nem mersz játszani. Már csak az 1v1 gondolatától is összeszorul a szíved, és már azelőtt kifáradsz ebben a félelemben, hogy bármit is csináltál volna. Ha mégis játékra folyamodnál, akkor egész játék alatt feszült lennél, és csak a te vagy az ellenfél gg-je nyújtana megkönnyebbülést. Ez pedig nem szórakoztató és a legkevésbé sem jó kikapcsolódás. És erről beszélt Destiny, hogy nem számít mit csinálsz, ezt tolják a képedbe: „1V1 LADDER JOIN”. Az egyetlen dolog ami a WoL-ban tartott, azok a custom játékok, azokon belül is főleg a Mafia. Annyira tetszett az a játék (más is, persze, de ez volt a legkiemelkedőbb a számomra), hogy nekem megérte az SC2-re áldozott pénz. Ha úgy vesszük vettem 3-4 custom game-et, ami mellé kaptam egy SC2-t. Ez persze csak multi tekintetében igaz, hiszen a kampány részét nagyon élveztem.

Mi a gond akkor? Nos az, hogy egy szép (inkább esős, felhős) napon a Mafiát már nem lehetett tovább fejleszteni, mert elérte a maximális fájlméretet, amit a Blizzard szabott meg a custom game-eknek. Egy darabig mindent megtett a játék készítője, hogy folytathassa a Mafia bővítését, megpróbált egy-két kevésbé használt elem eltávolításával\összetömörítésével új funkcióknak helyet csinálni, de bekövetkezett az elkerülhetetlen: már ezek a módszerek sem segítettek, a játék falnak ütközött. Ekkor petícióba kezdtek a játékosok, ezt benyújtották a Blizzardnak, feltették a b.net fórumra, és… és várták a választ. Egy nagyon híres, ötletes, eredeti custom játék, ami szeretett volna egy szívességet kérni a Blizzardtól, hogy folytatódhasson a növekedés (milyen ironikus, Destiny pont arról beszél, hogy a Blizz képtelen elősegíteni a saját játékuk növekedését, és valóban). De a Blizzard nem csinált semmit, a szabály az szabály. Abban sem vagyok biztos, hogy egyáltalán reagált-e valaki tőlük erre a dologra, vagy csak odaküldtek egy community managert, hogy virágszavakkal mondja el a petíció benyújtóinak, hogy „bekaphatjátok”. Na, ez egy Riotnál sohasem fordulhatott volna elő – és ezt most nem azért mondom, mert ott aranyemberek vannak, de racionálisan gondolkoznak. Itt van X darab ember, akik nap mint nap feljárnak a játékunkra, hogy játszanak az Y játékmóddal (ami az egyik legnépszerűbb, főleg ha azt nézzük, hogy nem egy 15-20 perces tower defenseről van szó), és arra kérnek minket (akik eddig egy újjal sem segítettük őket, mindent ők csináltak, önerőből), hogy segítsünk nekik, picit lazítsunk a dolgokon. Ezen kívül nagyon szigorú közösség-politikája van a Riotnak, ami arra „kötelezi” őket, hogy foglalkozzanak az ilyen dolgokkal. Elképzelhetetlen, hogy egy ilyen petíció szó nélkül maradjon.

Nemrégiben bővítette a custom gamek maximális nagyságát a Blizzard, de az általam említett petíció közel 1 éves volt akkor már. A dolog kapcsán azonban felmerül bennem még egy kérdés: vajon ki csinálja jól? Dark.Revenant, a Mafia készítője az eredménytelenül zárult petíció után is kitartott a játéka mellett. Semmi garancia nem volt rá, hogy nem csak a HotS-ban jön majd egy ilyen patch, de ő várt. Ha Destiny lett volna a játék készítője, akkor a sikertelen petíció után, kijelentette volna, hogy vagy segít a Blizzard, vagy hagyja az egészet a retekbe és inkább LoLozik, és tegyen mindenki így, mert minden egy nagy szar és be fog csődölni az egész. Ki tudja.

A téma kapcsán olyan véleményeket is láttam, hogy a Blizzard nem nyúl a játékához, miközben a LoL-nál szinte kéthetente jönnek a balance változtatások. Ezen csak mosolyogni tudok, mert aki tényleg ezt várja a Blizzardtól, az nem gondolhatja komolyan a játék e-sport részét. A LoL e-sport része mind balansz-, mind néző szempontból hagy kivetnivalót maga után.


Új szelek rajok fújnak.

Én személy szerint még mindig ezerszer jobban élvezem a StarCraft 2-es meccsek nézését, mint például a League of Legends versenyeket. E-sport terén minőségileg összehasonlíthatatlan a két játék. De akkor miért nézik többen a LoLt? A válasz első része egyértelmű, többen játszanak vele, tehát nagyobb a játékos bázisa, tehát többen nézik. De valóban csak ennyi lenne? Sajnos nem. Minden egyes nagyobb verseny idején egy baszott nagy „WATCH THIS STREAM MOTHERFUCKERS” gombot tolnak az éppen bejelentkező játékos pofájába. Nagy részüket nem is érdekli az e-sport, egyszerűen csak rákattintanak a bazi nagy gombra, és látják, hogy valaki épp a kedvenc hősükkel játszik (vagy a kedvenc játékosuk játszik, akinek nézik a streamét), szóval nézik. Nincs olyan, hogy „mikor is lesz az MLG fiúk?”; beleépítik a kliensbe. Nem az 1v1 ladder feszengés fogad, hanem hogy nézd azt a rohadt versenyt. A Blizzardnál ez úgy néz ki, hogy van egy apró kis boksz, amiben kiírják hírnek, hogy most hétvégén MLG, de egyébként meg GYERTEK 1V1EZNI!

Ha igazak Destiny jóslatai, ha nem: a HotS rengeteg dolgon változtathat. És nekem senki ne okoskodjon, hogy „áááá, én már most látom, hogy ez a HotS ez gagyi lesz, meg minden marad a régi”, mert amíg teljes egységeket vesznek ki a bétából és egyik napról a másikra történnek radikális változtatások, addig talán ne tekintsünk úgy az eddig látottakra, mintha 90%-ig véglegesített dolgokról lenne szó. Igen, sokat kell javulnia a Blizzardnak, de nem értek egyet Destinyvel, hogy dőljünk hátra, mi nem tehetünk semmit sem, majd a Blizzard – akit rommá szid – megoldja; vagy nem. Idra is megveti a Blizzardot és ugyanolyan szánalmasnak tartja a tehetetlenségüket, de ő nem a „JÁTSZUNK VALAMI MÁSSAL, ITT A VILÁGVÉGE” pártot képviseli, hanem azt vallja, hogy nekik (a játékosoknak és a közösségnek) csinálniuk kell tovább a dolgokat, már csak azért is, mert a Blizztől eddig nem számíthattak sok jóra, ezért muszáj nekik tenni valamit.


Comments (68)

  • Eyesis

    |

    Válasz cs3g3 #50 üzenetére:
    így van, szinte nincs semmi az írásodban, amivel ne értenék egyet…
    Talán a replay nézés az, amit nem tartok ennyire szükségesnek, hiszen lehet azt játék közben is tudni, belátni, hogy ez meg az miért volt szar.. Pl. véletlen move parancsot adtál ki, nem derítetted, hogy az ellen pont a counter egységekre megy, vagy elszúrtad az empt- fungalt, stormot, esetleg véletlen lenn hagytad a suplyt. Nekem az nem tetszik ebben a liga rendszerben, hogy nem képességek alapján sorol be, hanem mmr alapján osztja el a játékosokat. Most, hogy lényegesen kevesebb játékos játszik, szinte elenyésző a „normál” játékosok száma, mondjuk megjelenésnél a bronz egészen mást jelentett, mint most. Aki régen diamond volt, most lehet csak platina, vagy gold.
    Én igen is nézném az apm-et, tudom, hogy nem számít sokat, de azért sejtet valamit… Aki nagyságrendekkel több apm-el győz le valakit, ne kapjon érte annyi pontot, mint aki kevesebb, vagy ugyanannyi apm-el. Pl. én mint platina, sűrűn kapok csillagos silvert, csillagos goldot, de diamondot is, akik lényegeseb jobb játékosok, csak épp farmolnak portrét.. Nem értem, hogy miért nem osztották úgy el a portrékat, hogy 10 win bronz ligában, 20 win silverben, 40 platinában ilyesmi… Akkor lényegesen kevesebb szándékosan alacsonyabb ligában játszó játékos lenne. Persze ettől még az alacsonabb ligás versenyek miatt így is lenne sok, ami szintén csak arra jó, hogy megalázzon ténylegesen alacsonyabb ligás játékosokat.. Volt, hogy leestem goldba, és bár kicsit filóztam, hogy szabad-e nekem goldos versenyen indulni, de végül indultam, és egy olyan goldos figurával játszottam, aki lényegesen jobb volt nálam… Ugye ez kétféleképpen lehet, vagy engem értékel túl a ladder, vagy őt értekeli alul… egyik sem jó, még akkor sem, ha így is 50% a win rate..

    Reply

  • Gandhi

    |

    Kicsit kezd ez az egész olyan formátumot kapni, mintha az emberek kevernék a játék nyújtotta plusz adrenalint mindenféle pszichológiai betegséggel! Ez a játék főként a versenyzésről szól! Nem arra gondolok, amikor több ezer dolláros díjakért pro gamerek gyepálják egymást. Az is egy bizonyos stressz faktorral bír, ami értelem szerűen nagyobb nyomást helyez a játékosokra, mint egy egyszerű ladder. Ám az sc2 alapja a ladder! Ha nem akarsz stresszelni ott a custom game vagy a coop rész! A ladder azoknak van, akiknek nem elég az alap stratégiai game és kell egy kis plussz izgalom azzal, hogy helyezésekért, pontokért küzd! Az lenne a lényege, hogy plusz adrenalint adjon ha ez valakinek nem kell vagy nem szereti az ilyet, az is el tudja magát foglalni bármelyik a játékban elérhető játékmóddal! Hozzá teszem ezek az eberek nem valószínű hogy sokáig maradnak star craft-ban. Ez van az sc2 ilyen stresszes, véres, mint a legtöbb versenyjáték. Nem nagyon kéne egy szorongásos betegséggel magyarázni azt, hogy nem akar valaki pontot veszíteni, mert szerinte most épp jól áll és előre azt számolgatja ha nyer még kettőt, akkor talán feljebb dobja a ligában mert 50 pontal fogja vezeti a saját divízióját! Ráadásul egy bizonyos szint felett érteném is ezt a jelenséget, ahol már számít is pl: ha valaki GM-ért küzd, vagy top 8 master akar maradni különböző versenyek miatt, ahol csak így indulhat, de azért az túlzás, hogy minden player-nél kialakulhat! Talán a hiszti része ..az igen!

    Reply

  • Thomas_cs

    |

    Válasz Eyesis #51 üzenetére:
    Én még annyit fűznék hozzá a replay nézéshez, hogy (nyilván nem én vagyok az egyetlen) akinek jó ha hetente van 3-4 órája játszani (szezononként 20-30 győzelem), és ha ezt az időt rászánja, akkor azt nem biztos replay nézéssel akarja tölteni, hanem játékkal.
    A ladder szorongást nem vonom kétségbe, én is átestem valami hasonlón, csak én azért nem „mertem” ladderozni, mert a hetek alatt elért eredményem (tudom ez másnak egy délután átlaga) , nem akartam lerontani, mert kicsit több ideig nem játszottam, és nem ment úgy. Most már meg eljutottam egy olyan szintre (gold), hogy nem érdekel hányat veszítek (persze dühít, főleg akkor ha valami bugyuta build-től kapok ki). Innen is juthatnák feljebb, mert érzem, hogy menne sokkal jobban is (volt olyan mikor több időm volt játszani, mert beteg voltam, és platinásokat vertem), csak ahhoz sokkal több idő kellene, ami nincs meg. Tehát meg vagyok elégedve a gold-al, mert ha kihagyok 2-3 hetet, esetleg hónapot, akkor sem úgy kezdek el játszani, hogy sorozatban rommá vernek.

    Reply

  • L4.ZsukoV

    |

    Szerintem fölösleges a két játék összehasonlítása ahhoz, hogy érezzük a hiányosságokat az sc2-ben… Egyrészt teljesen más kategóriába tartoznak. Másrészt az egyik egy F2P game alapból.

    Probléma ott kezdődik, hogy a Blizzard volt olyan idióta, hogy kitalálta a számára jónak tűnő „vegyes” tranzakciójú játékokat… (SC2 három részre darabolása/ D3 alapjáték + RMAH + kiegészítők), hogy majd ezzel megoldja a hosszútávú támogatását.
    Az elképzelés nem volt rossz, mert mint játékosok biztosítva lettünk, hogy a játék, amit megveszünk sokáig támogatott és folyamatos fejlesztés alatt lesz. (Várhatóan a játékosok igényeinek megfelelően.) Emellett a fejlesztőknek is több idő rendelkezik a játék jobbá tételéhez…
    Azonban ennek hátránya az volt, mint a D3-nak is: Kaptunk egy teljesen alap, szegényes tartalmú játékot szerény 12-13k forintért. MicsodaAAA?! És jogosan mondják az emberek, hogy kicsit át lettek verve. Hisz ennyi erővel meg pénzzel az ember elmegy lolozni vagy WOT-ozni, és mérföldkövekkel jobban megtérülni neki az idő, amit szórakozással tölt el. Ugyanis, mint említettem az SC2 meg főleg a D3 egy igen sovány tartalommal rendelkezik. Pedig már az sc2 2010 óta kint van!!! És most van pofájuk nagy hírként kiadniuk, hogy majd HoTs-ban lesz klán funkció, Blizzard DOTA, új UI meg hasonlók. Ezért vettem meg az alapjátékot? Ezért vártam ennyit ezekre, hogy megint dobjam ki a pénzt nekik? Nem is értem miért ábrándultak ki az emberek a Blizztől….

    Destiny meg látom jó kis reklám pénzt kaphat, ha ilyen lelkesen reklámozza a LoL-t. Az igazság az ha valakinek ladder szorongása van, akkor erősen kerülje el azt a játékot! Legalábbis ne az EU szervereken játsszon, mert katasztrofális mennyi beképzelt, tudatlan, megbízhatatlan játékossal kerül össze az ember egy csapatjátékban… Nem véletlen, hogy idén a World of Tanks nyerte meg a Golden Joystickot. Ez pedig azért van, mert a LoL-ban nincs szükség arra, hogy pénzt fektess bele. Maximum ha szeretnéd, hogy hőseid csinibbek legyenek. Ez pedig oda vezetett, hogy Community-je egy söprédek vagy egy nagy 0. Emiatt előfordulhat, hogy éppen mikor játszol, valahol egy másik országban épp leültették pokoskáékat játszani, akik a nyelvükkel nyomkodják a billenytyűzetet. Garantált FREE TO LOSE, mert megérdemled. És, igen tudok a nem rég elindult Honor rendszerről. Most már nem az van, hogy: „Én solo TOP bazdmeg!” Hanem: „Hagyj én Solo TOP bazdmeg!” Érezhető a különbség, nem ? 😀
    Összegzésképpen annyit mondhatok, hogy a Blizzard csírájában cseszte el az egészet a sajátos üzlet politikájának bevezetésével. A kérdés az, hogy a meglévő és volt blizzfanok bíznak-e még abban, hogy az sc2 a második és egyben utolsó kirakósával tényleg azt fogják kapni, amire vártak … vagyis még várnak! 😛

    Reply

  • DeadKid

    |

    Válasz cs3g3 #50 üzenetére:
    Teljes mertekben egyet ertek. Aki meg tenyleg csak par haverjaval szeretne szorakozasbol jatszani par mecset az leszedi piratebay-rol a jatekot. :P:P:P Es akar LAN-ban is megoldhatjak. :P:P:P

    Reply

  • Hero

    |

    Válasz cs3g3 #50 üzenetére:
    Igen, ez a dolog főleg fejben dől el és lehet is ellene tenni. De azért ez nem úgy működik, hogy egyszer csak arra gondolsz, hogy „hmm, mostantól nem fog érdekelni ha veszítek!”, mert FOG. A mentalitásodat nem tudod egyik percről a másikra átkódolni. Ezért is írják, hogy akiknek ladder-szorongásuk van, azok vegyenek kesztyűt ésvagy pulcsit, tartsanak szünetet 1-2 meccs után, tegyenek be valami nyugisabb zenét, stb. Szó sincs arról, hogy képtelenség lenne a számomra játszani, de ez nekem nem éri meg. Leülök X játék elé és azonnal élvezem. Leülök az SC2 ladder elé és millió kis kört kell futnom csak azért, hogy ne készítsen ki annyira.
    LoL-ban tökéletesen megoldották az unranked módszert, 2000 meccset is szívbaj nélkül le tudnék tolni egy nap, és egyiken sem kapnék szívrohamot. Először is van egy rejtett elod és ez alapján kapsz ellenfeleket. Igen, a nem rangsorolt meccseken is rangsorolva vagy, csakhogy a helyezésedet sehol sem tudod kikeresni. Senki sem tudja mekkora a rejtett eloja, szóval senki nem is szorong. Nincs ott az a bűvös szám, aminél nem szeretnél lejjebb csúszni, mert „megdolgoztál” érte. Én LoLban mindig is unranked meccseken teszteltem azokat a hősöket vagy buildeket, amikben láttam a potenciált, hogy esetleg rankeden is használjam. Az se érdekelt ha 10* egymás után kikapok emiatt unrankeden, max levontam a következtetést, hogy ez még sem olyan jó, jöhet a következő. Ha a HotS-os unranked is egy hasonló rejtett besorolás alapján fog működni, akkor nem lesz gond. Kikapsz 100* egymás után? Senkit sem érdekel, semmi nyoma nem marad. Megnyersz 100-at egymás után? Ezek szerint elég sokat fejlődtél, szóval bátran nekikezdhetsz egy-két ladder meccsnek. Én a győztes unranked LoL meccseken soha nem gondolok arra, hogy „bakker, ha most rankedeztem volna…”, sőt, ezek a győzelmek vesznek rá arra, hogy letoljak egykét rankedet. Az is kiderül unrankeden ha aznap épp szar formában vagyok (mindenkivel megesik), és akkor tudom, hogy felesleges is megpróbálni az éles meccseket, mert ma még egy skillshottal sem találtam be. Egy szónak is száz a vége: én boldogan unrankedeznék HotS-ban, és ki tudja, talán pár ladder meccshez is megjönne utána a kedvem.
    Válasz Gandhi #52 üzenetére:
    A ladder szorongás valóban nem betegség, de egyértelműen pszichés dolog.
    „Ám az sc2 alapja a ladder!” – látod, ahogy Destiny is mondta, ez a gond. És ne mondd, hogy nem valószínű, hogy sokáig maradnának a StarCraftban. Ha LoLban nem lenne unranked lvl 30 után is (csak akkor tudsz rankedezni, ha eléred a lvl 30-at) akkor kb. 1 hét után hagytam is volna az egészet és még csak pénzt sem költöttem volna rá. De volt unranked, szóval beszippantott.
    Pedig az SC2 nekem nagyon tetszik, imádom a versenyeket, imádok a versenyekről írni (ez nem mondható el a LoL-róll), de had mondjak egy példát. Néz az átlag ember egy sc2-es versenytstreamet, ami nagyon izgi, fordulatos és egy kicsit megjön hozzá a kedve. Fellép a játékba és az fogadja, hogy „GYERE CSAK GYERE, TÉPD KI AZ ELLENFELED SZÍVÉT, MÉG CSAK GOLDOS VAGY, HAVER, ÍGY SOSEM LESZ MEG A MASTER, VÁLASSZ FAJT ÉS INDULJUNK, GYEREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEAAHAHAHAH!!”, és inkább kilépsz és nézed tovább a streamet. Na most ugyanez az átlag ember LoL streametversenyt szeretne nézni, de dögunalom. Már megint ugyanazok a hősök, a meccs már megint eldőlt 8 perc alatt mert az ad carry kapott egy triple killt, és semmi kedve még 30-40 percig nézni egy meccset ami már rég eldőlt. Viszont a játékhoz megjött a kedve, mert tudja mekkora királyság 3-0-lás ad carrynek lenni és ő is gyepálna egy kicsit. Fellép a játékba, ahol ott van 3-4 hír, a legújabb hősök, a legújabbépp leárazott skinek, a legújabb videók, valamint high elo (értsd: master-grandmaster sc2-ben) meccseket spectatelhet. De ő most játszani szeretne, szóval kiválasztja az 5v5-öt (ez a LoL 1v1-e), majd kap három lehetőséget: ranked (ladder), draft pick (unranked), blind pick (unranked). Kiválasztja amihez épp kedve van és játszik. Ennyi, nem érzi magát belekényszerítve semmibe, nem érzi, hogy ő most kevesebb ettől. Ott van ez a három lehetőség egymás alatt, ezzel is azt sugallva, hogy „mindegy melyiket választod kedves játékos, mi nem teszünk különbséget közöttük.”.
    Persze, ott vannak a custom game-ek sc-ben (LoLban pedig az ARAM és a Dominion), de az már egy más világ. SC2-ben nem az a kérdés, hogy „na most mit játszok”, hanem az, hogy „ladderezek-e, és ha nem, akkor mit játszok”.
    Válasz Thomas_cs #53 üzenetére:
    Így van. Szerettem azt az időt, amikor rommá vertek és utána nézhettem újra a replayt + kereshettem a tanácsokat különböző videókbanfórumokon. De amikor az ember elér egy szintet, akkor hirtelen megváltozik minden. Máris nem akarja, hogy rommá verjék, még ha legbelül tudja is, hogy hosszútávon neki ez jó, hiszen eleve azért jutott el idáig, mert minden egyes hiányosságáratapasztalatlanságára egy-egy vesztes meccs hívta fel a figyelmét, amin aztán már elkezdhetett dolgozni.

    Reply

  • Hero

    |

    Válasz L4.ZsukoV #54 üzenetére:
    Ha-ha, igen, a LoL-os community az valóban ilyen, de akik aktívan feljárnak a fórumokra, azok azért nem rossz arcok és rájuk támaszkodhat is a Riot. Az orosz Pavlov aki 1-10 (az az egy kill is KS), egész meccsen ciril betűkkel ír, majd elmegy afk-ra, az valószínűleg nem veszi ki a részét a fórumos communityben.:D

    Reply

  • Gandhi

    |

    Válasz Hero #56 üzenetére:
    XD Tetszett a „tépd ki a szívét” rész, jól leírtad, komolyan! De igen, ez egy háborús játék, ahol ölni, robbantani, agyonverni, leatomozni, széttépni kell a másik seregét, bázisát. Nem hordozhat olyan üzenetet, hogy építgessünk bázist és nyugisan tologassuk a katonáinkat a virágos réteken, miközben a nap 1000 ágra süt, a zerglingek meg pancsikolnak a kerti tóban, minden szép meg idilli. Azt hiszem a játék elején számtalanszor kaptuk meg egy elgányolt meccs után, közben, hogy menj inkább simcity-t játszani ha nem akarod felvenni a pörgést vagy láma vagy! Ebben az esetben jogosnak is tartom!( itt a stressz tűrő képességre gondolok) Az „alapja a ladder” szerinted ez gond, szerintem meg a játék lényege, mivel az achievement hajkurászás, custom game arra lett kitalálva, hogy valami alap fogalma legyen a játékosnak az sc2-ről ami a ladder, még egyszer hansúlyozva a plussz impulzussal, amit a versenykörülmény okoz. Ha más lelkületű emberke vagy, akkor az imént felsorolt opciókkal az idődet töltheted,ambíciók nélküli építgetős lövöldözős játékot kreálhatsz belőle. Ott ugyanis nem 6 pool-oznak, nincs 4 gate meg 3 rax.(gondolok itt a gépre mint ellenfél) Ha találsz társat a net-en simán megbeszélheted, hogy x percnél lehet támadni vagy csak középen menjen a csata vagy mit tudom én!(no stressz megint csak) Hogy miért mondom, ezek a player-ek hamar otthagyják a játékot? Pont a stream-ek miatt.. mit lát? Ücsörög egy kölök a kamera előtt és a világ legnagyobb természetességével irányít 5 bázist meg két sereget, miközben egyszerre 2-3 helyen droppolgat a pályán és 40 50 perces meccseket tolnak, mert ezt a másik is tudja! „Na ez megy nekem is, felszalad benyomja a ladder-t, sorsolás, eredmény bronz 100…. Miért? Mert annál komplexebb a játék irányítása, hogy kevés gyakorlás után akár csak hasonlót lehessen belőle kihozni. Azt tudjuk, hogy a játék annál nagyobb örömet, elégedettséget, élményt okoz, minél jobban megy ( minél több egységet, épületet tudsz pontosan írányítani vagy legalábbis úgy, ahogy azt szeretnéd) Na ez az a rész, amikor a stream nézés után besokalnak, mert látják, tudják magukról mit produkáltak ladder-en és ettől mennyire állnak távol. A rosszabbik eset, amikor ez nincs belátva, eljutnak egy szintig(gyorsan), ahol persze megrekednek,mert a továbbiakban nem csak az irányításon múlik a játék hanem kell a kreativitás, nagyfokú megfigyelőképesség(mit csinál a másik) és a jó reakció. Ebből lesz a szorongás „hiszti” meg a haldoklik a játék, mert unatkozom, topogok csak egy helyben, mivel nem megy. Szóval megint lelépnek, holott egy olyan szintjén űzik a játékot, ahol ezeknek még nem kellene számítania! Színesítésként jól lenne a skin, bár én sem szeretnék rózsaszín támadóhullámmal szembesülni (nem tudom ezt korábban ki írta) Ha nagyon hiányzik a belépés utáni versenyreklám, az már egy ideje van, az mlg is kinn volt belépés után. Ha pedig stream-re vágysz, manage account és a főoldalról jutsz el pl a team liquidre és van átlag 10-20 pro, aki folyamatosan játszik. Mindazonáltal értem, hogy te is azon a véleményen vagy növelni kellene a játék összetettségén, több mod, opcio stb. Ez jól is jönne, de akkora mennyiségben ez soha nem fog megjelenni, hogy sok játékidőt lehessen ezekbe beleölni. Az ilyen típusú játékok csak egyszerűen stratégiai játékok, ami mellett lehet mással is játszani, ez a dolog ennél nem bonyolultabb! El kell fogadni hogy nem minden játékból lesz pl wow ahol az ember az életét le tudja élni, mert annyira sok frissítést és külön pénzért megszerezhető tartalmat kap hetente havonta. Csak stratégia, lehet rá úgy tekinteni, mint a modern kor sakkja!Elnézést a terjengősségért egy picit belelovaltam magam.

    Reply

  • 84Noname

    |

    Szerintem is szar a helyzet…
    Abban egyet értek Destivel még pár felszólalóval, hogy hiányzik egy olyan rendszer a játékból…ami folyamatosan motiválna egy átlag játékost és egy fejlődni akaró de csak kicsit átlag feletti játékost.

    Az egyik ilyen, amit Cfox is említett…a 2v2 és az ennél több szereplős játékok. Egy átlag játékosnak a legmotiválóbb ismerőssel vállvetve játszani, mivel nem vet vissza lelkileg egy los annyira. Közben beszélgetsz az alyddal stb… Szégyen, hogy semmilyen 2v2 balanszolás nem történt. Aki fektetett bele időt az pontosan tudja, hogy az égvilágon semmi teteje nincs a 2v2-nek. Egy szint felett (amit master 1v1 képességekkel el lehet érni) a machupból adódóan kikaptál vagy nyertél. Vagy ha nem attól, akkor a szerencsétől és a maptól függően. Még annyira se vettéka fáradtségot, hogy machupoktól függő mappool legyen, ami pl 1v1-ben se lenne hülyeség. Sokkal nagyobb lenne a pályaszerkesztői szabadság is.

    Többnyire egyetértek Destivel is… bár én az öcsirendszer bővítését baromságnak tartom. Szerintem sem ezzel kéne a játékosokat megtartani. Szerintem pl azzal kéne, hogy több és másként osztályozó laddert kéne csinálni, hogy minél több minőségi játékot tudjál játszani.

    Én pl a laddert szétbontanám. A bnet mérné a napi játékmennyiségedet, és az alapján sorolna egy táblázat alapján másik ladderbe. Pl napi aki napi 8 órát tölt átlagban a játékkal semmilyen körülmények között ne kaphasson olyan ellenfelet, aki napi 30 percet játszik. Így megmaradna a játék szépsége azoknál akik keveset tolnak, mivel ott alapvetően nem tapasztalati játék van, hanem kreatív…

    De volt már régebben is ilyen jellegű ötletem, csak akkor (is) elküldtek vele az anyámba. BO3 ladder is kéne… Ott meghalna az összes 1 bildes allinnoob. Nem azt modonom, hogy a csízek megszűnnének, mert nem, meg nem is ez a cél, hanem hogy akik csak ezzel operálnak azok eltűnjenek a rendszerből, és aránylag több minőségi játékot tudj tolni. Persze ez csak azokat érintené akik napi szinten elég sokat tolnak.

    De pl a rendszer büntethetné a csízeket, ha túl gyakoriak az esetedben. Nagyon egyszerű lenne…a score screenből a BO-d alapján egyértelműen megállapítható hogy milyen machupokban mennyit és mit csízelsz, és büntethetné autómatikusan ezt a rendszer.

    Na már sokat nem írok, mert senki nem fogja végigrágni magát, még csak annyit, hogy túl gyors a játék. Az hogy kikapok vagy nyerek túl könnyen és túl gyorsan el tud dőlni. Ez nem balance probléma szerintem, ez valami alapvető koncepcionális gond a játék felépítésében… én ezt bw-ben nem éreztem. Itt egy későn lerakott ff-en, vagy 1 kockával arrébb rakott ff-en elmegy a játékom… szerintem ez így nem jó. És ez frusztráló… én most 1 példát mondtam, de nem egy ilyen van…

    cs3g3: Attól, hogy nincs RTS rivális, attól még az sc2 kerülhet nagyon nagy szarba…ne legyenek illúzióid.

    Breach: Blizzard lehet bent tart ütőkártyákat… De lehet, hogy nem, illetve nem biztos, hogy vannak azok olyan erősek, hogy a huzamosan életben tartsák a játékot…. ez a béta úgy indult eddig, hogy a béta kezdetéhez képest szinte minden újdonság gyökeresen megváltozott vagy kikerült. Nyilván jobb is ez így… de annyi lejön belőle, hogy ennyire tud tervezni a blizz, az egyik ilyen ütőkártya a warhound volt…

    Reply

  • Julien

    |

    Válasz 84Noname #59 üzenetére:
    Így van.

    Reply

  • Eyesis

    |

    Baromira tetszik ez a fajta kommentelgetés egy hír alatt az érintett témában 🙂
    84Noname: A BO3 ladder az ég világon semmit nem oldana meg, de azt sem ami miatt kitaláltad, szerintem.
    A 2v2 balance valóban zsír királyság lenne, de nehéz lenne megoldani.. Pl a marin 50hps 1v1-ben, de 2v2-ben 45? 🙂
    Julien: így bizony 🙂

    Nekem az hiányzik a legeslegjobban a játékból, hogy ránk erőltették ezt a battlenetesdit, aminek az a fő célja, amellett, hogy ne lopják a játékot, hogy a blizz mindent tudjon, mindent lásson, de miért ilyen önző. Neki semmi hátránya nincs ebből, max néhányan néha puffognak a lan hiánya miatt, de nekünk igen is sok a hátrányunk belőle..
    1. Miért ne lehetne világ szinten ladderezni, értem én, hogy lagg, meg mittom én, de szerintem ez mindkét oldalon jelen van így nem szamít annyira.
    2. Miért ne lehetne midnenkinek 4 liga besorolása, egy zerg, egy terran, egy random, egy protoss? Nincs elég hely a battlenet szervereken?
    3. Miert nem lehet sűrűbben nevet váltani? Azt vágom, hogy zavaró lenne, ha nekilátnának óránként nevet cserélni a játékosok, de mondjuk szezononként miért ne lehetne?
    4. Miért titkos a statisztikám? Oké hogy van sc2grears, meg sc2rank meg ilyesmi, de miért kell nekem ahhoz külön program, meg weboldal, hogy láthassam, hogy különböző fajjal különböző fajok ellen, milyen vagyok, mennyi volt az apmem, és az ellenfelé, eddig a játékaim során hány tankot hoztam, és mennyit vesztettem? Hány empt küldtem, mennyi linget pörköltem. Egy csomó ilyen lehetne, ami új dimenziót nyitna, hiszen nyugodtan elkezdhetek más fajjal játszani, viccelődhetek, hogy csa ktankot hozok, hogy elérjem az egymilliomodikat…
    5. Miért nem lehet obsolni ladder meccseket? Nem arra gondoltam, hogy na akkor most Bélának segítek és nézem a ladderjét, hanem arra, hogy benyomom, hogy most néznék egy bronzos 1v1-et, ahol terran játszik zerg ellen, és akkor ha talál ilyet a rendszer akkor mutatja, mondjuk nézhetné, hogy ne legyen real meg sima friendem, csak a nagyon kiterjesztett keresésben.
    6. Miért nincsenek napi, heti, havi, szezonos versenyek? Annyira gagyi weboldalak vannak erre, egy normáls sincs, és mindegyik tök körülményes. Mi sem lenne egyszerűbb, ha ding, belépek, jelentkezek átlag 100 apm alatti versenyre, vagy olyan versenyre, ahol a kiválasztott fajjal mindenki bronzos és mondjuk átlagban az utolsó héten napi 3at játszottak.. Ezeket a versenyeket nekünk szervezni rohadt nehéz, mert nem tudunk ilyen adatokat, de a battlenet tudja, neki egyszerű lenne, annyi mindent nézhet, sőt ha egyszer becsúszna valaki, aki végig ver mindenkit, akkor korrigálhatja, hogy az bizony mégsem cska bronzos…
    7. Miért nincsenek klasszikus BO-k, nyitások az sc2-ben? Nyilván meg lehet tanulni másképp is, de nem az lenne a legegyszerűbb, ha maga a játék tudna nekünk segíteni comp ellen, hogy most tedd a barackot, igen aztán proxyba a factoryt?
    8. Miért ne lehetne alacsonyabb ligásoknak hint-et kérni, pl. szólna mindig, hogy gyárts scv-t, vagy épp, túl sok a pénzed, vagy ilyesmi?
    9. Lehetnének globális statisztikák, hogy melyik a legnépszerűbb unit, milyen egységek ölnek átlagban a legtöbbet, meg lehetne nézni, hogy egy adott egységet aki hoz, és nem hal meg nagyrésze, annak átlagban hány apm-je van… Egy csomo tök frankó statisztikát kaphatnánk, ami akár lehetne csak heti frissítésű, vagy szezonos, de tök jó lenne ilyesmikkel is játszani.
    10. milyen jó lenne, ha a haverokat megnézhetnénk, mint egy DVD-t, hogy ilyen olyan ligás ilyen olyan fajjal, ilyen olyan faj ellen ilyen hatékony, átlagban ennyi az apm-je, kedvenc egysége amit legtöbbet hoz a marin, átlagban ennyi az unspent pénze egy játékban stb…
    Ha már behúzták ezt a nem éppen népszerű battlenet kártyát, legalább használják ki azt ami lehetőség van benne…

    Reply

  • L4.ZsukoV

    |

    Válasz Hero #57 üzenetére:
    Ez így van nem vitás. Csak a hivatalos fórum tartalmának is a 70% selejt. Ezzel megegyező eséllyel kaptok be egy feeder csapattársat… Bár lehet azóta ez javult. És nem arról van szó, hogy én mekkora pröfi játékos voltam benne. Egyszerűen beragadtam egy szintre, ahonnan „szerencse” kérdése volt feljebb jutni.

    Válasz Eyesis #61 üzenetére:

    „A 2v2 balance valóban zsír királyság lenne, de nehéz lenne megoldani.. Pl a marin 50hps 1v1-ben, de 2v2-ben 45?” Bocs, de ezt nem hagyhattam szó nélkül.

    Attól, hogy a 2v2 más kaliberű játékstílust igényel még nem kell teljesen másfajta megoldáshoz nyúlni. Az egyik legegyszerűbb megoldás a mappokban rejlik. Nem kell részleteznem, hogy lehet kicsi és nagy mappokat csinálni. Emellett ha már van Xel’Naga torony, akkor miért ne lehetne egyéb (pl: teleport) tornyokat is belerakni, amik növelnék a taktikázási lehetőséget? A másik MMS balanszolása. Igen, ahol felmerül, hogy bizonyos párosítás nem egyenlő egyéb duo felállással, akkor gyakrabban rakja be mirrorba vagy olyan kombó ellen, akiknek van esélyük ellenük.
    Azt, hogy ezt nehéz lenne megoldani vagy sem nem az én gondom.
    Bo3 megoldást sem hülyeség csak úgy kéne bevezetni, mint válaszható opció.

    Reply

  • Gandhi

    |

    Válasz L4.ZsukoV #62 üzenetére:
    Bizony a bo3 , mint plusz opció elég komoly lenne! Csak kinyírná az alap ladder-t, mert biztosabb eredményt mutatna mint a mostani 1v1! arra mindenki áttérne egy idő után!

    Reply

  • xplode

    |

    Szerintem a jelenlegi rendszerrel nincs semmi gond, ez egy rts, a lényege a különálló meccsek. Nem kellenek skinek meg mittoménmi hülyeségek, mondjuk portrékat rakhatnának be többet, hogy kicsit egyedibb legyen, ne legyen az h minden 3. embernek ugyanolyan profilképe van, ez kicsit unalmas, viszont ennyiben ki is merül ez a reward system, minden más felesleges. A játék lényege a ladder, és ez jól is van igy. A ladder anxiety létező dolog, sajnos, de ezt mindenkinek magának kell legyőznie, erről nem a Blizz tehet, minden sportban megvan ez, csak meg kell tanulni kezelni. Erre lesz nagyon jó az unranked rendszer, pont olyan mint a ladder csak nincs büntetés, persze erre ott a custom, de valljuk be, nem valami nagy öröm mikor az ember 2-3 ligával erősebb/gyengébb ellenfelet kap, aztán ki kell lépni meg vissza… ez tökéletes megoldása a problémának, annak is jó akinek kevés ideje van, és máris szorongás nélkül lehet gamelni. Szerintem egyáltalán nem kell ezt a jutalomrendszert ennyire erőltetni ebben a műfajban, mint sokan gondolják, elvégre nem kutyák vagyunk h a jutalomért tegyünk meg valamit, mert akkor már régen rossz. A jutalom az lehet, amiért megdolgozok, gyakorlok, és az eredménye h fejlődök. Legalábbis nekem ez ad motivációt, hisz minnél jobban játszok, annál jobban szórakoztat. Nem kell nekem ezért szivárványszinű colossus vagy akarmi, ez nem hello kitty, nem mézeskalács, nem kislányoknak csinálta az sc-t a Blizzard. A pro-k 1v1eznek, a tournamenteken 1v1et játszanak, akkor én is, ezt jelenti a StarCraft és kész, akinek ez nem tetszik, keres más játékot, persze üzletpolitikailag ez nem előnyös, viszont nem is lehet mindenkinek megfelelni.

    Válasz Eyesis #61 üzenetére:
    ezt az apm dolgot vehetnéd alacsonyabb fordulattal is, túl nagy jelentőséget tulajdonitassz neki, persze egy-egy replaynél én is megnézem kiváncsiságból, de egyéb következtetést nem lehet belőle levonni, láttam már goldost 200-as apm-el játszani, mert sokat spammelt, de hiába, és masterest is 60as apm-el. Pont ennyi a jelentősége.
    2v2,3v3,4v4-re balanceolni lehetetlen.csak gondolj bele, milyen nehéz 1v1re is, akkor mikor a falyok kombinációira kell balanceolni…egyszerűen túl sok a variáció. Max a mapokkal lehet kezdeni valamit, de az sem ad megoldást a különböző fajok különböző unitjainak a kombinációira.

    Reply

  • xplode

    |

    A statisztikai kérdésre a válasz, amit sokan tudnak is, a pszihológia, és ezzel kapcsolatos ez a ladder szorongás is. Az emberek nem szeretik látni h mennyit vesztettek, ezért van elrejtve a wolban, de mivel a hotsban lesz az unranked, igy aki nem birja elviselni a vereséget, az majd unrankedezik, aki meg bevállalja a laddert, hadd tudja már megnézni h mégis hogy áll. Valószinűleg ez majd wolba is be fog kerülni.

    Reply

  • L4.ZsukoV

    |

    Válasz Gandhi #63 üzenetére:
    Lehetséges, de ha tényleg így lenne, akkor nem feltétlenül kéne az alap ladderhez hozzá rakni. Elég ha az unrankedhez tennék be. Ezzel megmarad az, hogy aki komolyan akar játszani az csapatja a rendes megszokott rankedet. Aki meg csak kikapcsolódás szintén akar csak játszani vele ott lesz az unranked számos lehetőséggel.

    Válasz xplode #64 üzenetére:
    Felejtsük már el, hogy ez lehetetlen. Az előző hozzászólásomban felsoroltam egy-két megoldási lehetőséget, és ha mások is összetennék a fejüket nem tartom kizártnak, hogy sok életképes megoldás születne… Emellett ott volt/van/lesz War3 példának: még hősök is vannak mégis sikerült az 1v1 mellett a több vs. több-öt is egész jól balancolni. Konklúzió: Nem lehetetlen, hogy az sc2-ben is lehessen majd jó kis 2v2, 3v3, 4v4 gameket játszani. Csak sajnos míg a játék nem éri el a végső fázisát vagyis nem jelenik a második kieg. hozzá (hol van az még?), addig ezzel nem is fognak igazán foglalkozni, (mert ameddig hiányos a tartalom, addig kár is fáradozni vele).

    Reply

  • Gandhi

    |

    Válasz L4.ZsukoV #66 üzenetére:
    Igazából ha jól sülne el én örülnék neki, ráadásul szerintem megszűnne( vagy kevesebb lenne) a folyamatos rush, all-in özön…. 2x egymás után nehezebb ugyan azt elsütni, így legalább 1 meccs lenne, ami hosszabb macro orientáltabb, könnyebben szóródnának ki a csak sunyi taktikával feljebb jutóak is! Egy szó mint száz én inkább dobnám a b01-et a bo3-ért. Nem bánnám ha egy olyan nap, amikor többet tudok játszani nem 15 különböző játékossal csak maximum 4-5 el kellene! Kiismerhetőbb lenne az ellenfél lehetne következtetni, hogy a következő meccsen mit használjak, hátha rájövök mi a gyengéje vagy ellenkezőleg, mit tud jól csinálni.

    Reply

  • Fizban

    |

    Rég abbahagytam a Starcraft2-zést, pontosan azért, mert meguntam az 1v1-eket. Hosszú távon monoton ugyanazokra a dolgokra figyelni. Visszatértem kicsit Mafiázgatni, aztán ennyi volt.
    Rengeteget játszottam a War3-al. A kampányokat rengetegszer végigvittem, évekig szórakoztatott a játék. Hány 1v1, 2v2 online meccset nyomtam le az évek alatt?

    Kb. 5-öt.
    5-öt.
    Miért? A custom mapok miatt. Válogathattam, mit játszok. A modellek miatt kötődött a warcraft-univerzumhoz, akármi is volt a játék.
    X-hero, TBR, dota, td-k, uther party, egyéb fun játékok.
    Olyan volt, mintha egy játékkollekciót vettem volna meg, ami napról napra frissült.

    A starcraft 2-ben ezt nem találtam meg. Nincsenek olyan jó custom mapok, az egész menü nehézkes, egyáltalán nem gördülékeny. Hihetetlen, de a Blizzardos arcok visszafelé fejlődtek a war3 óta. ( Nem tudom, milyen most a helyzet, mikor abbahagytam az sc2-t, nem volt még arcade meg ilyenek. )

    Szóval tény, hogy valami mellément. Nem is érdekel különösebben, mert elvagyok a dota2-vel. Ott megjelenik majd a pályaszerkesztő, és nem lesz megállás. Visszajönnek a nosztalgikus war3 custom mapok szép, új köntösben, és ugyanaz lesz a helyzet, mint anno a war3-al, évekre leköt majd.

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.