Destiny a StarCraft 2 jövőjéről

Hero . Cikkek 3104

A közelmúltban Destiny egy reddit közleményben kifejtette gondolatait a StarCraft 2 jövőjéről. Úgy gondoltam, ez egy érdekes, sokunkat érintő téma, ezért lefordítottam az irományát. Figyelem! A szöveg durva szavakat is tartalmaz, szóval ha valaki úgy érzi, hogy a lelke ezeket nem képes feldolgozni, akkor kérem kerülje a bejegyzés elolvasását. Természetesen elhatárolódom Destiny helyenként nagyon obszcén hangnemétől, csupán fordítói kötelességemnek tartottam ezeknek az indulatoknak és szavaknak a hű visszatükrözését. Semmiféle örömömet nem leltem ezeknek a trágár szavaknak a fordításában. Szerkesztői jelszavam továbbra is változatlan: szeretet, boldogság, béke!

Előzmény

Hogy némi bevezetőt adjak, a Brood War HATALMAS volt Dél-Koreában. HATALMAS! Az országos televízión keresztül emberek millióihoz eljutott. Voltak játékosok, mint például Boxer, akik közel félmillió dollárt kerestek évente, és akkor még csak bele sem számoltuk a reklámbevételeket. Sokak számára a Brood War volt AZ E-Sport. Az OSL döntőire több, mint 100,000 ember látogatott ki.https://starcraft2.hu/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gif

Nincs igazán min vitatkozni, a StarCraft: Brood War hatalmas volt. A Brood War vitathatatlanul fontos mérföldkő volt, aminek segítségével mára idáig juthattunk. Miért van mégis olyan érzésünk, mintha ez a növekedés stagnálna a StarCraft 2-ben? Hisz a Brood Wartól a Wings of Liberty-ig vezető út csak egy irányba, felfelé vezethet, nem igaz?

Stagnálás és Dél-Korea

Az emberek arra számítottak, hogy a StarCraft 2 majd a Brood Warra fog építkezni és elképesztően népszerű lesz a 2010-2012-es években. „E-SPORT, E-SPORT, E-SPORT” kántálták a fórumokon. Különböző ligák, mint például az IPL, az NASL és az MLG kisebb-nagyobb pénzeket kezdtek el pumpálni a játékba, többszázezres nézettségekben bízva.

Ez azonban sohasem következett be. Maga Sundance mondta a Live on 3 adásában, hogy továbbra sem „keres pénzt”, és a jelenleg az MLG-re fordított tőke sokkal inkább „befektetés”, mintsem megtérülő üzlet. A pénzalap rohamos növekedése, amiben annyian bíztunk, elmaradt.

Az IPL pénzalapja változatlan maradt a 3. szezon óta. Az NASL pénzalapja változatlan a nyitószezon óta. Az MLG pénzalapja nőtt, de ők az egyetlenek, akik megpróbálnak különböző módszerekkel pénzhez jutni, mint például a 20$-os PPV (fizess, hogy nézhesd) és a gold membership, aminek megvétele után a felhasználó különböző extra tartalmakhoz jut.

Tehát nem igazán láttuk a várt és remélt növekedés jeleit. Nincsenek millió dolláros StarCraft 2 versenyek, és ami a legfájóbb, Dél-Korea sem harapott rá.

Ha egy gyors pillantást vetünk a számokra, akkor azt láthatjuk, hogy a Dél-Koreai PC Bangekben az emberek 25%-a a League of Legendsel játszik. Messze ez a legnépszerűbb játék, a második helyezettel kevesebb, mint 13% játszik. A Brood War a nyolcadik, 3,4%-kal, míg a Wings of Liberty fel sem fér a top 10-es listára.

Egy unalmas kiegészítő

Nagy volt a nyüzsgés a Heart of the Swarm körül. A streamerek, bétakulccsal a kezükben, már nagyon várták a (reményeik szerint hatalmas) növekedést a nézettségekben. A játékosok új játékelemeket vártak, amik majd felüdítik az egyre unalmasabbá és váló játékot. Személyes tapasztalatból (és másokat is nézve) mondhatom, hogy a HotS nyújtotta élvezet körülbelül egy hét alatt kiégett. Egy darabig jelentős volt a növekedés a nézettségben, de mostanra már nagyjából rendeződtek a dolgok, és az emberek visszatértek a Wings of Libertyhez.

Számomra ez jelenti a legnagyobb szöget a StarCraft 2 koporsójában. A Brood War egy teljesen más játék volt; mindent megváltoztatott és több mint 10 éven át népszerű volt.

Hogyan segíthetjük a StrCraft 2 növekedését?

Sehogy.

Kicsit hülye fasz válasz ez, de ebben a témában totális seggfejként fogok írni. Akik azt mondják nektek, hogy küldjetek köszönő e-maileket a szponzoroknak, amiért beállnak egy-egy csapat mögé, meg ilyenek, és hogy ez majd segíteni fog, na azok vagy hazudnak vagy el vannak tájolva. Lehet egy kicsit segít, de a hatása elképesztően apró a legfontosabb dolgokhoz képest – ELADÁSOK. A cégek nem azért szponzorálnak különböző eseményeket, hogy aztán a PR-osaik kiverhessék a hálálkodó e-mailekre; azért szponzorálnak, hogy aztán plusz pénzhez jussanak a reklámjaik után.

Itt egy egyszerű példa. Befektetek x dollálrt egy versenybe, tudván, hogy y mennyiségű ember fogja azt nézni. A nézők z százalékától számítok megtérülésre, és a termékeim ára átlagosan c dollár.

A pénz, amit befektetsz egy csapatba, az nem más, mint az oly sokat emlegetett támogatás. A nézők azon emberek csoportja, akik megnézik a versenyeket. A „megtérülés” a nézők azon százaléka, akik a hirdetés miatt folyamodtak vásárláshoz. Ezek után az eladott mennyiségből ki lehet következtetni, hogy mennyit is ért a hirdetés.

Ha az MLG-nek 150,000 nézője van, a megtérülés pedig 0.5% (750 ember) az adott termékre, ami 30$-ért kel el, akkor bruttó ~22,500$-os bevételre számíthatok a verseny „szponzorálásáért”. Amennyiben én hirdetni vagy befektetni szeretnék az MLG-n, akkor nincs az a „baráti e-mail” mennyiség, ami arra sarkalna, hogy az eddiginél több pénzt áldozzak rá, mert egyszerűen nem éri meg a számomra, hogy több időt vagy pénzt öljek ebbe.

Igen, eléggé leegyszerűsítettem. A márkakép (az emberek pozitív dolgokkal hozzák kapcsolatba a márkád) és a veszteséges rávezetés (pénzt veszítesz az egyik részlegen annak reményében, hogy az így nyert marketinggel más részlegeken több pénzhez juss) létezik, és VALÓBAN jó dolog elmondani a hirdetőknek, hogy MEGVÁSÁROLTAD az egyik terméküket az adott verseny támogatása MIATT. Azonban az az érzésem, hogy az emberek azt hiszik, hogy ha tömeges e-mail küldésbe kezdünk, akkor az majd „segít az e-sporton!!111” vagy hatalmas összegeket áramoltat a StarCraft 2-be.

Összességében minden a pénzről szól. A legjobb módja az E-Sport továbbnöveléséhez a nagyobb nézőszám.

Ha mi nem tehetünk semmit, akkor kicsoda?

Csak egy ember van jelenleg, aki megfelelőképpen tudja segíteni a StarCraft 2 növekedését. Jobban mondva egy entitás. Blizzard.

A StarCraft 2 sok betegségben szenved. Már a kezdetektől fogva így volt ez, de a Blizzard megannyiszor képtelen volt orvosolni ezeket. Ahogy múlik az idő csak azt bizonyítják, hogy teljességgel tehetetlenek, amikor egy olyan játékot kell igazgatniuk, amit hétköznapi játékosok támogatnak, de versenysportként funkcionál.

Az emberek, de LEGFŐKÉPP ez a közösség képtelen rájönni arra, hogy egy játék versenyszintű sikere azon múlik, hogy mennyire éri el a hétköznapi játékosokat. Igen, egy álomvilágban mi mind egy ULTRA KÖNYÖRTELEN VERSENY AHOL SZÉTBASZOM AZ ARCOD játékot akarunk, ahol JÉZUS FASZA, ITT OLYAN SOKAT SZÁMÍT A SKILL, NEM LEHET EGYSZERRE TÖBB ÉPÜLETET KIJELÖLNI, BAXXA MEG AZ AUTO-MICRO URAM ISTEN ANNYIRA VERSENYSZINTŰŰŰŰ!!!1111… De a való világban senki sem akar egy ilyen játékkal játszani, csak akiket a versengés éltet.

A versenyjátékok nem szórakoztatóak.

Nem szórakoztató ladderezni, ami alapján ladder helyezést kapsz. Mégis mi a fenéért játszanál egy olyan játékkal, ami ladder-szorongást eredményez? Miért játszanál egy olyan játékkal, ahol 11/11-ek, vagy 6 poolok, vagy 4 gate-ek kevesebb, mint 4 perc alatt megölnek? Miért játszanál egy olyan játékkal, ami ilyen könyörtelenül megbünteti a hibákat.

Az átlagos, hétköznapi játékos nem tenné. A StarCraft 2 egyik legnagyobb problémája, hogy képtelen megérteni, hogy az elsődleges játékos bázisát (a hétköznapi játékosokat) teljesen figyelmen kívül hagyta.

Nézzük meg a Brood Wart egy pillanatra. Nézd meg mit látsz, amint bejelentkezel. A chat és a firends list a képernyő közel 70%-át elfoglalja! Ha „Melee-zni” akarsz (nagyjából olyan, mint az SC2-es ladderezés), akkor rá kell kattintaod a „Join” gombra a jobb oldalon, aztán pedig külön bejelölni, hogy melee-t szeretnél játszani. A StarCraft 2 fogott egy viszonylag kicsi és elképesztően népszerűtlen játékelemet a StarCraft Brood Warból, és ezt tette a játék kiindulópontjává. Mégis mi a FASZOMÉRT terveznél egy játékot az elődje legnépszerűtlenebb játékmódja köré? Ez egy egyértelmű és hányingerkeltő tudatlanságot mutat a Blizzard részéről, ami megengedhetetlen egy olyan vállalat részéről, ami egy kompetitív játékot próbál megtervezni.

Ilyen esetekben próbálom mindig a legjobbat feltételezni; egyértelmű, hogy a Blizzardnál mindenki nyomós okkal dolgozik azon a részlegen, ahol dolgozik, és feltételezem, hogy többet tudnak nálam ezekről a dolgokról. De ezt a… figyelmetlenséget… Képtelen vagyok megérteni. Mindenki, aki játszott a Brood Warral, az az UMS-ek miatt játszott; a 2v2v2v2 BGH-k, a 3v3 zero clut!!111 és 2v2v2v2 FMP! Amikor az emberek visszagondolnak a BW-re, akkor az jut eszükbe, hogy több százszor játszottak Evolves vagy Bunker Warst, vagy azt a kibaszott Yugioh! vagy Dragon ball Z játékot.

MIÉRT TENNÉD AZ SC2 KIINDULÓPONTJÁT EGY KOMPETITÍV ÉLMÉNNYÉ, AMIKOR A HÉTKÖZNAPI JÁTÉKOSOK 95%-A NEM SZERETNE VERSENGENI?!

A StarCraft 2 elsősorban azért haldoklik, mert a Blizzard ezt nem tudja felfogni, és elképesztő, hogy teljességgel képtelenek akár csak a legalapvetőbb hétköznapi-barát dolgokat is megérteni.

Itt van pár javaslat, amik most épp az eszembe ötlenek, hogy mivel lehetne az SC2 népszerűségét növelni a hétköznapi játékosok körében.

  • Több lehetőség achievmentek szerzésére (mindenki baszottúl imádja az achievmenteket, nézzetek csak az X-box livera, a Steamre, a PSN-re, vagy akár a WoWra, hogy csak egy párat említsek)
  • Változtatható matricák vagy skinek az egységekre (nem befolyásolja a teljesítményüket, csakis a kinézetüket)
  • Megvásárolható/ingyenes névváltoztatás (MÁR MOST IS ELFOGADNAK PÉNZT ÉS MÁR MOST IS MEGVÁLTOZTATHATOD A NEVED, AZ ALAPOK MEGVANNAK, AKKOR MIÉRT NEM GYÚRJÁK ÖSSZE A KETTŐT, MI A FASZ?!)
  • Hozzák rendbe azt a kibaszott káoszt ami „The Arcade” néven fut (I don’t even) [Sz\J: szükségét éreztem megjegyezni, hogy ez nem kifelejtett fordítás, hanem Destiny az i don’t even mémet használta. AND IT’S SUPER EFFECTIVE!]

A Blizzard nem egy feltörekvő vállalat, tehát szó sincs arról, hogy ne lenne elég pénzük ahhoz, hogy ezeket a változtatásokat bevezessék. De ne felejtsük el, hogy a játék chatszobák nélkül került a boltba… én nem… micsoda… hogyan… Istenem…

A játékosok IMÁDNAK valami felé „építkezni” miközben játszanak. Ezért játsszák az emberek egyik League of Legendses meccset a másik után – mindig szereznek pontokat, amikből új hősöket vagy rúnákat vehetnek. Nincs különösebb ok arra, hogy egy pár online meccs után ne hagyd abba StarCraft 2-t. Ez pedig KURVA NAGY PROBLÉMA.

Ami ennél is rosszabb, hogy a Blizzard mintha teljességgel megfeledkezett volna ezekről a problémákról a Heart of the Swarmabn. Klán támogatás? NEM AKARUNK KLÁN TÁMOGATÁST, CSAK HAD VÁLTOZTASSUK MEG A NEVÜNKET. Játszhatunk unranked meccseket? Ez jó, DE HOZZÁK RENDBE AZT A KIBASZOTT ARCADE-ET, a hétköznapi játékosok basznak az 1v1-re!

Mi fog hát történni az elkövetkezendő pár évben?

Elnézést kérek, ha túlságosan is pesszimistán hangzom, de amilyen HIHETETLENÜL JÓL nyúl a RioT és a Valve a saját játékaikhoz, nem tudom elképzelni, hogy 2 év múlva az SC2-t egy komoly, kompetitív játéknak fogják tekinteni. A LoL növekedése kirobbanó, a DotA 2… hát, baszdmeg, DotA és Valve, mi mást mondjak még? Mindkét játék KŐKEMÉNYEN reklámoz (A RioT nagy hangsúlyt helyez a youtube csatornájára és mindenféle ajánlatokkal csábítja az embereket a közösségébe, a DotAnak pedig vannak SAPKÁI EMBER, SAPKÁI!).

A StarCraft 2-nél vannak… emberek, akik tapsolnak a Blizzconon, ha a játékosok nem close positionben kezdenek, és emberek, akik fájdalmukban ordibálnak, amikor felbukkan a lag-képernyő. És ne gyertek nekem azzal a faszsággal, hogy „NEM A B.NET HIBÁJA VOLT!”, NEM SZÁMÍT, HOGY NEM A B-NET HIBÁJA VOLT, HA LANON LETTEK VOLNA, AKKOR AZ INTERNET KIBASZOTTÚL NEM BEFOLYÁSOLT VOLNA SEMMIT SEM. És az, hogy kimerik jelenteni, hogy képtelenség helyileg emulálni a b.net szervert, egy kibaszott VICC.

Ismételnem kell önmagam; sajnálom, ha pesszimistán hangzik, amit mondok, de ha ez a játék előre szeretne lépni és komoly vetélytársa szeretne lenni a LoL-nak és a DotA 2-nek az elkövetkezendő pár évben, akkor az egyedüli, akire igazán számíthatunk, hogy kipofozza ezt a játékot, az a Blizzard. A közösség is segíthet egy picit; termékeket venni és tájékoztatni a hirdetőket, hogy a támogatásuk miatt veszed az adott terméket, valamint bemutathatod a barátaidnak is a játékot. Azonban a Blizzardnak MUSZÁJ lesz valahogy becsábítania a hétköznapi játékosokat, hogy felkeltse az érdeklődésüket és elnyerje a támogatásukat.

Nálad a labda, Blizzard.

 

Egy valamivel teljes mértékben egyetértek a fentebb leírtakkal, ez pedig a Blizzard inkompetenciája. Bár én nem a játéktervezésükben látom a (legfőbb) hibát, sokkal inkább a kommunikációjukban. Elképesztően elzárkózottak, és ez sohasem tett jót a játéknak. Különböző interjúkban Dustin Browder és társai úgy beszélnek a játékukról, mint fanatikus rajongók, de amikor a közösséghez kellene beszélniük, akkor konganak a hírcsatornák. A lelkesedés, a tűz megvan, de valamiért inkább a szerzetes életet választották. A HotS-nál ezen mindenképp lazítaniuk kell, mert ezzel nagyban javíthatják a közösség hangulatát.

Összehasonlításképp meg lehet nézni egy League of Legends fórumot. Ha van valami ötleted, kérdésed, vagy akár csak valamit tudatni szeretnél az egyik Riot munkatárssal, akkor azt megteheted, és választ is kapsz rá. Persze, tele van idióta kérdésekkel a fórum, de azokat maximum elintézik egy egysoros válasszal. A lényeg a légkör, ami azt az érzést kelti, hogy ezek az emberek foglalkoznak a játékukkal. Biztos vagyok benne, hogy a Blizz is legalább ennyit foglalkozik a sajátjával, de míg a Riotnál vidám piknik van a munkatársak és a felhasználók között, addig a Blizzard főhadiszállása körül szögesdrótok és aknák vannak.  A legörömtelibb pillanatok egyike, amikor a Blizzard helyzetjelentéseket közöl, vagy épp megmagyarázza, hogy egy-egy változtatás hátterében mi áll. Sajnos itt meghúzták a határt.

Azt viszont nem értem, hogy Destiny miért szeretné, ha a Blizzard egy az egyben átvenné a LoL-os\DotA 2-es üzleti modellt. Áruljanak skineket egységekre? Komolyan? Ha ezt a Blizzard bevezette volna 1-2 évvel ezelőtt, akkor biztos vagyok benne, hogy kisebb féle lázadás tört volna ki, hogy micsoda pénzhajhász, kapzsi, elvetemült vállalat ez a Blizzard (így is megkapták ezt kismilliószor). Most, hogy Destiny akar látni szivárványszínű marine-okat, már biztos vannak, akik bőszen bólogatnak, hogy igen-igen, ez az egyetlen út! Ez nagyjából össze is foglalja a legnagyobb problémámat Destiny kirohanásával kapcsolatban. Az embereket nem olyan nehéz egy világvége hangulat mögé felsorakoztatni, főleg, ha ezt egy olyan arc teszi, mint Destiny. Akkora a dolog füstje, hogy a láng nagyságát teljesen kitakarja, így nehéz eldönteni, hogy most tényleg ekkora hatalmas pácban van a játék, vagy csak ennyire magával ragadó Destiny mondókája. Egy ilyen posztra persze rögtön beugranak azok is, akik valamiét elvből gyűlölik a Blizzt, és rázendítenek, hogy „ÍGY VAN, NAGY SZAR AZ EGÉSZ! VÁLTOZÁST! VÁLTOZÁST!…”, ez pedig nem segíti meg azoknak a dolgát, akik objektíven próbálják szemlélni a dolgokat, hisz ismerjük a hangos tömeg (csalóka) erejét.

Destiny már spórol erre az új Zerg Queen skinre.

Nem mondtam azonban, hogy teljes mértékben hülyeségeket beszél Destiny. Igaza van abban, hogy a hétköznapi játékosokat is meg kellene fogni valahogy, és hogy ezt a WoL-ban elég rosszul (szinte sehogy) kezelte a Blizzard. Én a béta alatt sokat laddereztem , és nagyon örültem, amikor a béta végére sikerült dájmond ligás lennem – beérett egy „munka” gyümölcse. Sajnos ez itt abba is maradt, mert az egyre növekvő ladder-szorongást (ladder anxiety) már nem tudtam leküzdeni. Aki nem tudja, hogy ez mit is jelent, annak röviden úgy tudnám elmagyarázni, hogy nem mersz játszani. Már csak az 1v1 gondolatától is összeszorul a szíved, és már azelőtt kifáradsz ebben a félelemben, hogy bármit is csináltál volna. Ha mégis játékra folyamodnál, akkor egész játék alatt feszült lennél, és csak a te vagy az ellenfél gg-je nyújtana megkönnyebbülést. Ez pedig nem szórakoztató és a legkevésbé sem jó kikapcsolódás. És erről beszélt Destiny, hogy nem számít mit csinálsz, ezt tolják a képedbe: „1V1 LADDER JOIN”. Az egyetlen dolog ami a WoL-ban tartott, azok a custom játékok, azokon belül is főleg a Mafia. Annyira tetszett az a játék (más is, persze, de ez volt a legkiemelkedőbb a számomra), hogy nekem megérte az SC2-re áldozott pénz. Ha úgy vesszük vettem 3-4 custom game-et, ami mellé kaptam egy SC2-t. Ez persze csak multi tekintetében igaz, hiszen a kampány részét nagyon élveztem.

Mi a gond akkor? Nos az, hogy egy szép (inkább esős, felhős) napon a Mafiát már nem lehetett tovább fejleszteni, mert elérte a maximális fájlméretet, amit a Blizzard szabott meg a custom game-eknek. Egy darabig mindent megtett a játék készítője, hogy folytathassa a Mafia bővítését, megpróbált egy-két kevésbé használt elem eltávolításával\összetömörítésével új funkcióknak helyet csinálni, de bekövetkezett az elkerülhetetlen: már ezek a módszerek sem segítettek, a játék falnak ütközött. Ekkor petícióba kezdtek a játékosok, ezt benyújtották a Blizzardnak, feltették a b.net fórumra, és… és várták a választ. Egy nagyon híres, ötletes, eredeti custom játék, ami szeretett volna egy szívességet kérni a Blizzardtól, hogy folytatódhasson a növekedés (milyen ironikus, Destiny pont arról beszél, hogy a Blizz képtelen elősegíteni a saját játékuk növekedését, és valóban). De a Blizzard nem csinált semmit, a szabály az szabály. Abban sem vagyok biztos, hogy egyáltalán reagált-e valaki tőlük erre a dologra, vagy csak odaküldtek egy community managert, hogy virágszavakkal mondja el a petíció benyújtóinak, hogy „bekaphatjátok”. Na, ez egy Riotnál sohasem fordulhatott volna elő – és ezt most nem azért mondom, mert ott aranyemberek vannak, de racionálisan gondolkoznak. Itt van X darab ember, akik nap mint nap feljárnak a játékunkra, hogy játszanak az Y játékmóddal (ami az egyik legnépszerűbb, főleg ha azt nézzük, hogy nem egy 15-20 perces tower defenseről van szó), és arra kérnek minket (akik eddig egy újjal sem segítettük őket, mindent ők csináltak, önerőből), hogy segítsünk nekik, picit lazítsunk a dolgokon. Ezen kívül nagyon szigorú közösség-politikája van a Riotnak, ami arra „kötelezi” őket, hogy foglalkozzanak az ilyen dolgokkal. Elképzelhetetlen, hogy egy ilyen petíció szó nélkül maradjon.

Nemrégiben bővítette a custom gamek maximális nagyságát a Blizzard, de az általam említett petíció közel 1 éves volt akkor már. A dolog kapcsán azonban felmerül bennem még egy kérdés: vajon ki csinálja jól? Dark.Revenant, a Mafia készítője az eredménytelenül zárult petíció után is kitartott a játéka mellett. Semmi garancia nem volt rá, hogy nem csak a HotS-ban jön majd egy ilyen patch, de ő várt. Ha Destiny lett volna a játék készítője, akkor a sikertelen petíció után, kijelentette volna, hogy vagy segít a Blizzard, vagy hagyja az egészet a retekbe és inkább LoLozik, és tegyen mindenki így, mert minden egy nagy szar és be fog csődölni az egész. Ki tudja.

A téma kapcsán olyan véleményeket is láttam, hogy a Blizzard nem nyúl a játékához, miközben a LoL-nál szinte kéthetente jönnek a balance változtatások. Ezen csak mosolyogni tudok, mert aki tényleg ezt várja a Blizzardtól, az nem gondolhatja komolyan a játék e-sport részét. A LoL e-sport része mind balansz-, mind néző szempontból hagy kivetnivalót maga után.


Új szelek rajok fújnak.

Én személy szerint még mindig ezerszer jobban élvezem a StarCraft 2-es meccsek nézését, mint például a League of Legends versenyeket. E-sport terén minőségileg összehasonlíthatatlan a két játék. De akkor miért nézik többen a LoLt? A válasz első része egyértelmű, többen játszanak vele, tehát nagyobb a játékos bázisa, tehát többen nézik. De valóban csak ennyi lenne? Sajnos nem. Minden egyes nagyobb verseny idején egy baszott nagy „WATCH THIS STREAM MOTHERFUCKERS” gombot tolnak az éppen bejelentkező játékos pofájába. Nagy részüket nem is érdekli az e-sport, egyszerűen csak rákattintanak a bazi nagy gombra, és látják, hogy valaki épp a kedvenc hősükkel játszik (vagy a kedvenc játékosuk játszik, akinek nézik a streamét), szóval nézik. Nincs olyan, hogy „mikor is lesz az MLG fiúk?”; beleépítik a kliensbe. Nem az 1v1 ladder feszengés fogad, hanem hogy nézd azt a rohadt versenyt. A Blizzardnál ez úgy néz ki, hogy van egy apró kis boksz, amiben kiírják hírnek, hogy most hétvégén MLG, de egyébként meg GYERTEK 1V1EZNI!

Ha igazak Destiny jóslatai, ha nem: a HotS rengeteg dolgon változtathat. És nekem senki ne okoskodjon, hogy „áááá, én már most látom, hogy ez a HotS ez gagyi lesz, meg minden marad a régi”, mert amíg teljes egységeket vesznek ki a bétából és egyik napról a másikra történnek radikális változtatások, addig talán ne tekintsünk úgy az eddig látottakra, mintha 90%-ig véglegesített dolgokról lenne szó. Igen, sokat kell javulnia a Blizzardnak, de nem értek egyet Destinyvel, hogy dőljünk hátra, mi nem tehetünk semmit sem, majd a Blizzard – akit rommá szid – megoldja; vagy nem. Idra is megveti a Blizzardot és ugyanolyan szánalmasnak tartja a tehetetlenségüket, de ő nem a „JÁTSZUNK VALAMI MÁSSAL, ITT A VILÁGVÉGE” pártot képviseli, hanem azt vallja, hogy nekik (a játékosoknak és a közösségnek) csinálniuk kell tovább a dolgokat, már csak azért is, mert a Blizztől eddig nem számíthattak sok jóra, ezért muszáj nekik tenni valamit.


Comments (68)

  • Uben

    |

    nem rövid cikk, kösz a fordítást… 🙂

    Reply

  • dandartabornok

    |

    a szivárványos marinjeidhez hozzászólva: a custom skinek egy egységhez csak egy példa. nem a jutalom maga hanem a jutalom létezése az, ami a játékra ösztönzi az embereket. egyszerű pszichológia. ha az ember minél hamarabb látja annak gyümölcsét, amibe energiát fordít, annál több energiát fog bele fordítani. szerintem is az sc2-nél amit a felhasználók/átlag játékosok (kinek mi) elérhetnek, elértek. vagy a blizzard alkalmazza azokat a trükköket amiket a wow-nál (addiktológusok, achievmentek, stb.), vagy az sc2 megmarad egy nagyobb szubkultúra szintjén, és ezek a játékok mint a lol, dota2 stb. elveszik tőle a bw-től megörökölt e-sport zászlóshajója címet.

    Reply

  • Utopia

    |

    hü ez igazán hosszú. majd folyatatom az olvasást. azért itt ott amott eleinte nagyon igaza van. végre valaki összefoglalta

    Reply

  • Thomas_cs

    |

    Én egy dologgal tudnák egyetérteni Destiny-vel, mégpedig azzal, hogy a hétköznapi játékosokat is el kellene érni a blizznek. Hogy hogyan arról lövésem sincs, de erre alkalmaznak embereket elég kemény pénzekért. Balanszolni nyilván pro szintre balanszolnak, ahol feltételezik, hogy az ember 150-200-as APM-el játszik, és minden egységet tökéletesen kezel. A gond ott kezdődik, hogy az átlag userek nem ilyenek. Pro balanszal az átlag usereket szívatják, user balaszal a pro gamereket. A cikkből kiindulva a blizz (érthetően) az előbbit választotta, mivel lövésük sincs, hogy balaszoljanak mind2 rétegre. Így akik nagyon szeretik(nék) a játékot, és nincs meg a kellő skill-jük hozzá, azok vagy szentségelnek a ladderen, vagy marad nekik a stream.
    A HOTS-ról annyit írnék, hogy én NEM LÁTOM BENNE A 2.5 ÉV MUNKÁJÁT!!! Én terrannal játszok, de a battle helion, és az akna baromi kevés. Ettől függetlenül meg fogom venni a játékot.

    Reply

  • joeace

    |

    szerintem a Blizznél pedig úgy képzelik el hogy nem szükséges mindent a Wol-ba illetve a Hots-ba belerakni,

    ” ezzel el lesznek egy darabig a user-ek aztán a következő kieg-be megint rakunk néhány értelmes dolgot és azt is megvetetjük velük” – én ezt a mentalitást érzem

    Reply

  • FaLtY

    |

    Válasz joeace #5 üzenetére:
    Van benne valami. 🙁

    Én csak azt nem értem, hogy miért ezeken a pályákon kell tesztelni a bétát… ha ebből bármelyik verseny map lesz [ha lesz verseny] megeszem a kalapom… [És ezekből a pályákból mért statisztikákat használják fel a balancehoz? :O]

    Reply

  • Delebriel

    |

    Az egyedi skinek, egység kozmetika igenis kéne a SC2-be is. LoLal rengetegen csak azért játszanak szó szerint minden nap, mert ott a first win of the day, azzal gyűjt egy új championra ami új játékélményt nyújt. Nos mivel az SC2-ben nem igen van rá mód, hogy új egységeket vásárolhasson az ember, ezt max egyedi modellekkel lehetne elérni.

    Akár ladderhez kötnék, akár custom game-ből lehetne szerezni valamilyen valutát, amivel lehetne vásárolni kozmetikai cuccokat, brutálisan megnövelné a játékosok számát.
    Az arcba nyomott streamel úgyszintén teljesen egyetértek. Ha ott figyelne egy kis ablak, amivel egyből bejönne a GSL képzeled hányan néznék… rengetegen.

    Az SC2 legnagyobb gondja jelenleg, hogy abszolút semmi jutalmat nem adnak a ladderozásért… ezen fog valamelyest változtatni az X rendszer és az unranked stressz mentes környezete, de szvsz ez a két változás nem lesz elég.

    Én mondjuk mindig is SC fanatikus voltam, már az első résszel vagy 8 évig toltam, kisebb megszakításokkal szóval nálam nem kérdés a HotS CE. 🙂 De azért örülnék egy-két igazán fasza újításnak.

    Szóval egy szó mint száz, hajrá Blizzard!

    Reply

  • nf.purple

    |

    Abszolut az van, amit mar paran megfogalmaztatok: a Blizz direkt tart vissza fejlesztéseket, hogy majd a kiegekben újításként eladja – ezt el kell fogadni, ebbol csinalnak peznt. Szopó. Szerencsére a HotS-on kívül már csak egyet kell kibírni valahogy és utána talán mar egy balance-os, normalis és hatekony kezelofelulettel ellatott kazuár/pro gamet kaphatunk. Kb. 5 év. Ez a Destiny meg egy óriási nagy farok, veri a nyálát a BW-re mikor elfelejti, hogy az sem azonnal lett akkora nagy császárság.

    nincs itt semmi latnivaló, a karomkodassal meg csak megerositette bennunk a tudatot, hogy egy attention whore ő. vagymi (hopp enis karomkodtam, rosszgyula)

    Reply

  • Formaster

    |

    Tény, hogy a blizz nem fordit eleget reklàmra. Több embert kellene elérniük, bemotivàlniuk a jàtékba. Ettöl függetlenül a jàték szépen fejlödik, nyilvàn ha az elsö részben benne lenne minden ami kell, akkor kevesebben vennék meg a maradék két részt. Ezàltal ennyivel kevesebb összeg maradna a következö generàcios (sc3) fejlesztésére, illetve kisebb megtérüléssel lehetne szàmolni.

    Reply

  • zf79

    |

    Destiny egyértelműen feltűnési viszketegségben szenved, nem lehet komolyan venni a figurát, függetlenül attól hogy 1-2 dologban még igaza is van.

    Egyetértek azzal a résszel, hogy a játékon belül is nagyobb hangsúlyt kéne helyezni a nagy versenyek hírdetésére, viszont úgy fest erre a blizzard is rájött. Ha beloggoltok a játékba akkor egy méretes MLG-s hírrel és egy nagy „Watch Live Now” gombbal fogtok találkozni. Nem mondom hogy kész is van a dolog, de azért talán egy jelzés lehet arra, hogy fejleszteni akarják a játék ezen részét.

    A Blizzard kommunikációjáról annyit, hogy maximálisani egyetértek/egyetértettem a leírtakkal. DE. Úgy látszik hogy végre a Blizzard is rájött, hogy nagy hiba nem kommunikálni. A béta indulása óta mintha egy másik cégről beszélnénk. Naponta fel szoktam nézni az us battle.net-re és kb minden másnap találok valami érdekeset, maga David Kim és Dustin Browder is szokott írni a fórumokra, és nem csak a szokásos „Köszi, majd megvizsgáljuk ezt” szöveget, hanem hogy éppen min dolgoznak azon a héten, mit gondolnak arról, vagy ha van egy jó ötlet, akkor azt meg is valósítják. (Jól emlékszem, hogy kb fél éve egy fórumozó írt egy hosszabb topicot a szintezésről az SC2-ben, és akkor DB reagált is, hogy mennyire tetszik neki az ötlet). Szóval úgy látom hogy a béta óta új szelek fújnak a Blizzard háza táján, már ami a kommunikációt illeti. Cheers!

    Reply

  • cs3g3

    |

    EZ AZ! Végre eljön amire mindenki várt, én biztos csak azért fogok naphosszat játszani, hogy a b*szott
    ultraliskjeim hupikék színben jöjjenek elő, és a hatcherym tetején egy frankó kalóz zászló is legyen.
    Annyira jó lesz.
    Nem értem miért kell még mindig a LOL-al összehasonlítani, imádnám ha valaki mondana már egy másik RTS játékot ami kiszorítja a SC-ot, mert akkor végre elhinném hogy haldoklik a SC. Olyan dolgokról beszélünk amik szerintem egy RTS-ben nem férnek el. Skinek?! Most tényleg?! Babarózsaszín sieg tankok miatt több ember venné meg és játszana vele? A skin lenne a jutalom?! Oké, szerintem akkor most jön az évszázad ötlete, a neve: STARCRAFT FOR BABIES. Félig meddig pay to win lenne, és minden játék után kapnál fabatkát amivel vehetsz atom király custom cuccokat. Nem tudom hányan gondoljátok komolyan hogy majd többet fogtok játszani ha lehet venni vagy kapni skint meg custom szarokat. De lehet ezt csak én veszem ilyen elb*szott komolyan.
    A másik amit marhaságnak tartok, ez a ladder szorongás. Van pár ismerősöm aki LOL-ban 1400-1500 elo körül van és esze ágában sincs elindítani egy ranked meccset se, mert fosik, ez tény. Ezért nyomják csak azt a szar classic game-t de most már lesz a SC-ban is unranked, boldogság van. Bár személy szerint azért szeretem és vettem meg a SC-ot mert van egy fajta besorolásom, mert egyedül játszom és rohadtul nincs senki aki visszahúzna. Ez inkább egy fajta „népbetegség” ami a 10éves kislányokra jellemző, akik sírnak ha kikapnak, és ráfogják hogy mert nekem ladder szorongásom van, holott csak balf*sz volt és fel kéne fogni, hogy van olyan, hogy jobb és tehetségesebb vagy épp szerencsésebb. De nem, mert a mai világban már mindenkinek isten komplexusa van. Akár csak Destiny öreg barátunknak is, akinek Idra meg is mondta és teljesen egyet is értek vele, hogy nyugodtan mehet vissza LOL-ozni, senkinek nem fog hiányozni. Kár, hogy LOL-ban annyira világi balfasz mint senki más. Arról nem is beszélve, hogy nem is tudom miért nincs most csapata.. (<-ez mondjuk vita szempontjából támadható, ugye azért b*szták ki mert sok negatív visszajelzés jött róla, meg rasszista meg mit tudom én… mindegy is).
    Tényleg számít bármit is a szava? Ez az ember a maja naptárból azt olvasná ki hogy ez év december 21-23 között mindenki és minden meghal aminek kapcsolata volt a SC-al.
    (Egyébként van olyan elismert korai játékos aki ennyire temeti a SC-ot, vagy ez csak nálunk meg az amcsiknál lett divat?!)

    Reply

  • sweeping

    |

    Nem értek egyet Destiny-vel, a blizzard kihozza a maximumot szerintem a játékból. Ez egy ilyen játék lett, az emberek előbb ráuntak a benne rejlő stratégiákra, ennyi történt szerintem.

    A hanyatlás érezhető, elég csak a magyar ranglistára gondolni. Mennyivel kevesebben játszanak, és itt is a többség milyen keveset 🙁
    Nekem is volt 7 hónap kihagyásom, (és előtte is nagyon keveset játszottam már) én most akarom újra aktivizálni magamat, nekem tetszik a hots.
    De nem csak nálunk érezni, hogy mennyien inaktívak. Régebben nagyon szembetűnő volt, ahogy a játékosok fejlődtek. Csupán elég volt annyi, hogy keveset játszottam, és azt vettem észre, mid-masterből olyan low-master szintre csúsztam le.
    Szerintem most is hasonló szinten lehetek, csak még vissza kell rázódnom, ez kb 1 hónap lesz. Remélhetőleg nem unok addig rá 😀 Régen aki kihagyott több mint 7 hónapot, az érezhetően jobban visszaesett. Egyértelműen mindenki többet játszott, és sokkal többet fejlődtek ligánként.

    Ha nem lenne a hots, a wol-t tényleg temethetnénk idővel. Egyszerűen nem tud semmi pluszt adni, a játékosok beleuntak. Ez a 2 kiegészítő fogja megmenteni az egész játékot, különben 2014-15-re kongana az egész b.net az ürességtől. De valószínűleg akkor érkezik meg a protoss kieg, és a helyzet hasonló lesz a jelenlegihez. Nem lesznek annyian mint a kezdetekben, de a játék még élni fog 🙂

    Régebben felmerült a 4. fajnak a lehetősége is, és ezt se zárta ki a blizzard. Nem mondták, hogy 100%, hogy két kiegészítő lesz, és itt vége a történetnek. Kitudja mi lesz 5 év múlva, azt még meg is kell élni 🙂 De szerintem a Blizzard okosan játssza ki a lapjait, és az sc2 nagyon sokáig élni fog, a különböző kiegészítőknek/újításoknak köszönhetően, amik idővel várhatóak.

    Reply

  • Delebriel

    |

    Válasz sweeping #12 üzenetére:

    Legyen igazad… az tuti, hogy én StarCraftozni mindig fogok (kisebb szünetekkel igaz…)

    Reply

  • IloveSC

    |

    #Hero
    A cikk olvasása közben nagyon szembetűnő az ellenszenved Destinyvel szemben (ami ha az ember jellemére utal nem lenne baj mert okot adott már rá eleget) ,de sok mindenben igaza van,valamint ő nem azt mondta,hogy pénzért lehessen skineket venni és egyéb dolgokkal huzzák le a játékost,csupán rámutatott arra hogy ne 1000 mecset keljen játszani ha te új decals-t szeretnél az unitokra.Ilyen kis apróságok bevezetésével talán több élet lenne a starcraft-ban.
    De tény hogy ezt kulturáltabb módon is elő adhatta volna és persze neki sincs mindenben igaza.
    off.:Saját ötlet:
    First winn of the day:Doubble Score ladderen :DDD

    Reply

  • papirsarkany

    |

    Válasz cs3g3 #11 üzenetére:
    Azért mert neked nincs ladder szorongásod, másnak van (mint az ismerőseidnek is). Teamliquid tele van ilyen posztokkal. Sok esetben az ember kikapcsolódásként játszik, és neki az nem kikapcsolódás ha rongyáverik. A ladderrel az a gond, hogy ha kikapsz akkor büntet. levon pontot, visszasorol egy ligát. Az emberek nem szeretnek veszíteni, utálják a büntetést. ez tény. viszont a rendszer kialakítása miatt két mecsből egyet elveszít. Ezért jobb az átlagos gamernek az XP-rendszer, mert oké kikaptam, nem kaptam XP-pontot, nem fejlődtem, de nem is estem vissza.
    Azért mert neked nem kellenek skinek, másnak kellhetnek. WoW-ban az emberek képesek 5-10-20 dollárt kifizetni a havidíjon felül a custom petért, mount-ért, csak azért mert az egyedi és nem mindenkinek van, nem mindenkinek elérhető.
    Mindamellet Destiny tényleg egy ripacs, attól függetlenül még vannak jó meglátásai

    Reply

  • TinyBee

    |

    Sziasztok!

    Lassan 1 éve játszom a játékkal és egész jók a benyomásaim bár az unranked tényleg jó lesz mert ugye nem vagyok valami aktív és ilyenkor jó lenne csak úgy gamelni pontveszteség nélkül.
    A WOL-t nagyon szeretem de ez a HOTS ez nem tetszik.Van HOTS béta kulcsom, de nem érzem azt a nagy játékkedvet mit a WOL-nál.
    Mivel BW-ztem ezért most nekem az jön le hogy bizony a BLIZZARD kicsit ötlettelen.A mostani újításoknak már rég ki kellett volna jönnie.Az új egységekről meg nem is beszélve amik jobbak lettek volna szerintem warcraftban mint starcraftaban.Tempest mért van még benne?Egyáltalán nem illik a protosshoz.Mivel cserélgetik folyamatosan a castokat ilyenkor látszik hogy bizony a tanácstalanság ami nem baj mivel ez egy béta.
    Destinynek igaza van hogy nem a ladder játékot kéne erőltetnie mert a BW-ben sem az volt a cél hanem a SZÓRAKOZÁS.
    Az 1v1-et hagyjuk meg a jó játékosoknak.Ez a HOTS kicsit csalódás számomra (eddig).Aztán még kitudja csak nem érzem azt a nagy átütést amit a WOL hozott, kicsit mindenki beleunt sajnos.

    Reply

  • Eyesis

    |

    HotS még csak beta állapotban van, felesleges véleményt alkotni róla, hiszen mikor épp megfogalmazod a véleményed, már lehet, hogy teljsen más.

    Lol szerintem pont azért népszerű, amiért az sc2 pont soha nem lesz, ahhoz nem kell agy, ingyenes, és piszkosul sok kisgyerek tud vele játszani. Nagyon remélem, hogy nem tervezi a Blizzard átvenni ezt a lolosdit soha soha.

    Annyiban igaza van ennek a Destinynek vagy kinek, én soha nem hallottam még róla csak emiatt az sc2 halottasdi miatt, hogy kéne valami, ami miatt akarjak 1v1-ezni… Most ha valaki elkezd játszani, előbb utóbb nagyjából oda rakja, ahol 50%ban nyer, és 50%ban veszit, ha épp formában van.. Én pl nem vagyok mindig ugyanolyan formában, amikor van időm, kedvem 1v1-ezni…
    Mondjuk top platina vagyok, 200 ponttal, aztán pár nap meló után egyik este lefekvés előtt játszok kettőt, akkor top platina low dia ellenfeleket kapok jobb esetben, és pár pont levonást, ám hamar észreveszi a rendszer, hogy most nem vagyok épp top platina szinten, és arcon csesz egy top goldossal, aki megver, és lehúz rólam egy valag pontot.. Nyilván számít, hogy milyen ellenfél ellen játszik az ember, de azért akkora orbitális különbségek nincsenek két liga között, mégis erősen büntető jellegő a játék, mivel azt veszi alapul, hogy nép folyamatosan játszik, ami lássuk be nem túl valóságszerű. Ha bekerült valaki egy ligába, akkor nyilván tud, vagy tudott valaha úgy játszani, hogy oda kerüljön, miért nem megengedő a rendszer. Ha egy goldost ver meg egy platina kapjon kevés pontot, de ha kikap ne veszítsen el ennyire sokat.

    Az sem lenne rossz, ha lenne valami skinesdi, szerintem vicces lenne a ladder tőle, ha nem túl zavaró skinek kerülnek be.
    Azt sem értem, hogy miért vannak diviziók, miért nem a liga van, és legalább nem hazudna neked a játék, hogy fiam te #1 platina vagy, de egy másik divizióban mindenki szénné verne…
    Azt sem értem miért olyan titkos kincs a statisztika a játékunkról, bár ahogy látom a HotSban ez már kicsit javulni fog..
    Azt sem értem, hogy miert kell olyan egységeket betenni a játékba, amihez nem kell mikró, pl Swarm Host, azt külön nem értem, hogy mivel készül a HotS miért nincs több Wol balance? Főleg ha mondjuk még vagy fél évig nem jön ki a HotS, már nagyjából mindenki belátja, hogy a zerg igenis OP. Nem nem a platina zergekről beszélek, hanem a versenyekről…

    Reply

  • mant

    |

    Válasz Eyesis #19 üzenetére:
    Teljesen egyetértek veled! Nem tudom mire fel ez a nagy pánik keltés…. ja de tudom, az, hogy ez csak béta? meg haldoklik az sc2 ? szerintem igazi haldoklásról, majd csak akkor beszélhetünk ha már HOTS-al játszanak tournamenteken és a profik is azt mondják, hogy „hát ez a játék tényleg egy 0 lett” addig nem tudom minek kell feleslegesen kavarni a sz*rt! Csak tényleg, sokan a bétából táplálkoznak és a sok 2 IQ-val rendelkező nyomorult már be van pánikolva, hogy ezt így fogják ki adni mint ahogy most áll… igaz, nekem se tetszik nekem is van betam és nem játszok mert 1 szar, de bízom benne, hogy a végeredmény jó lesz, ha nem akkor meg így jártunk, lehet menni játszani mással ha ez ennyire fontos!
    Viszon Destiny eléggé el van szállva magától és elég irritáló, világ életben utáltam a pofáját idrával az élen 😀

    Reply

  • Kaeiir

    |

    A vicces az, hogy a blizz nagy fejőstehene, a wow is „haldoklik”. Ott meg pont a kazsuál elemek terjedésével indokolják a tömegek a térvesztést.

    Válasz cs3g3 #11 üzenetére:
    Te meg kisebség vagy, ennyi. Nyilvánvalóan a kompetatív játékokat szereted (említetted is). Nekem is van olyan ismerősöm, aki ilyen, de ő csakis olyan játékokkal játszott, amiben !viszonylag! jónak számított.
    Ha sc2-ben diamond alatt ragadt volna az első néhány hónap után, akkor tuti itt is hagyta volna az egészet. Namármost a játékosok nagy része bizony ottragad. Nekik aztán mondhatod, hogy ez egy kompetatív játék, bronzból nem igazán fogják érezni a versenyszellem hajtóerejét. Márpedig a ligaváltás szinte az egyetlen jutalom, amit a játék felkínál. Mondhatjuk, hogy akik nem érik be ezzel, azok mehetnek mással játszani, de ahogy a cikkben is említették: nagy játékosbázis -> nagy nézőszám -> sok szponzor. (LOL esetén van olyan streamer, akit átlagosan 23-24 ezren néznek, pedig az a játék egyáltalán nem külső szemlélőknek lett kitalálva.)

    Mellesleg szerintem nagyon jó motiváció tud lenni alsóbb ligákban, ha alacsony ligás versenyeken indul az ember. Tipikusan 1 óra coachingot szoktak felkínálni az ilyen napiversenyeken elért eredményekért. Mivel elérhető célt kergetsz, plusz motivációt tud adni a játékhoz. Persze itt is kieshetsz első körben, de akkor legalább lehet a következő napi célod, hogy eljuss a bracket második szintjére. Szívesen látnék egy mini-tournament rendszert belső jutalmakkal a játékba implementálva. Pl. ha megnyersz egy goldos tournamentet, akkor kapsz valamennyi +XP-t, amiért már mehetsz is a portréboltba. Ugyanígy lehetne több minősített custom map, amelyeknél valami módon szerezhetnél +XP-t.

    Válasz Eyesis #19 üzenetére:
    Én nem látok olyan nagy különbséget siege tank mikró és swarm host mikró között. Mellesleg zerg vagyok (vagy inkább voltam a mostani játékszámommal), de egyáltalán nem örültem, mikor bejelentették ezt az új unitot. Annak idején pont azért választottam ezt a fajt, mert tetszett, hogy nem bevett sáncokkal operál, mint a másik két faj, hanem inkább megpróbálja büntetni a gyors reagálású egységeivel, ha az ellenfél kimozdul a védett állásai mögül (vagy túlnövi gazdaságban). Félek tőle, hogy pont ezt az egyediségét veszíti el a faj a swarm host miatt.

    Reply

  • Eyesis

    |

    Válasz Kaeiir #21 üzenetére:
    Siege tank már van Wolban is, nem mondtam semmi a Wolról, azt elfogadtam olyannak, amilyen. Ha új egységet keresnék a játékba, akkor mindenképp olyat keresnék, amihez mikró kell, hogy hatékony lehessen, ezért nem tetszik pl a Swarm Host, mint a Widow Mine sem annyira jó. Én spec azt sem szeretem, hogy a fungál olyan, amilyen. Nem értem miért ne lenne elég ha csak piszkosul belassítaná az egységeket, akkor legalább lehetne valamennyit korrigálni.
    Amúgy én tök úgy érzem, hogy bár a protoss és a terran esetében nagyjából figyelembe van véve, hogy folyamatosan kell gyártan iaz egységeket, de a zergnél, mintha ezt kifelejtették volna… Egyszerre tud piszok sok egységet hozni, ráadásul bármikor válthat stílust. protossnal is terrannal is kell, hogy a penzed mindig egysegben, epuletben legyen, ne ott jobb felul, a zergnel meg kifejezetten azt jutalmazzak, ha nem koltesz jol…

    Reply

  • mant

    |

    Válasz Eyesis #22 üzenetére:
    arról nem is beszélve, hogy pvz-t toss csak úgy nyerhet, hogyha a zerg elbassza 😀 de ez már egy másik téma 🙂

    Reply

  • zf79

    |

    Válasz Kaeiir #21 üzenetére:
    Azért csak megjegyzem, hogy nagyon messze van a WoW a haldoklástól. 12 millió aktív előfizető volt a csúcs, most már „csak” 10 millió ez a szám. Ezt azért nem nevezném haldoklásnak. 🙂
    Válasz Eyesis #22 üzenetére:
    A Zergnél maga az unit gyártás már csak a legutolsó mozzanata a productionnek. Ott a lényeg a larvae inject, az a mérvadó része a Zerg macronak, mert nyílván ahhoz nem kell különösebb skill, hogy valaki megnyomjon egy gombot. E téren meg nem hiszem hogy a Zerg macro könnyebb vagy „megbocsájtóbb” lenne a Terran vagy Protoss macronál.

    Reply

  • Eyesis

    |

    Válasz zf79 #24 üzenetére:
    Te nézted az MLG top8at? 🙂

    Reply

  • Gandhi

    |

    Nem értem hogyan haldokolna a játék, amikor ez a cikk tegnap 18:00-kor lett kirakva és mára 25 hozzászólás született, ráadásul nem a szokásos fél mondatos bejegyzések! Az MLG apropójából vagy 160 db és ez csak egy magyar oldal, kis létszámú a közösséggel. Ráadásul lehet a Blizz-t szidni mit tesz vagy nem tesz, ingyen vagy pénzért a játékba, de tagadhatatlan hogy jól csinálják hiszen most is róluk folyik a csevej és mint tudjuk a „negatív reklám is reklám”! A játék akkor fog haldokolni ha senkit nem fog érdekelni és a világon lévő fórumozó közösség visszaesik pár ezer főre. Jelenleg benn ülnek a kis bunkerükben és annak örülnek, hogy sikerült akarva, akaratlanul felkorbácsolni az indulatokat a játékkal kapcsolatban, tehát az emberek foglalkoznak vele!

    Reply

  • DeadKid

    |

    Ez a ladder szorongas szerintem hulyeseg. En pont ezt szeretem bene. Es rika az amikor custom game-et nyomok. 90%-ban ladderezek. Nem vagyok valami nagy ACE de szerintem ez jo.

    Reply

  • zf79

    |

    Válasz Eyesis #25 üzenetére:
    Persze hogy néztem, és ha OP is a Zerg, nem a makró stílusa miatt van. 😛 BW-ben is ez volt már, nem itt kell keresni a hibát.

    Reply

  • Vulcius

    |

    Válasz Eyesis #25 üzenetére:
    Szerinted tényleg OP a zerg? Ez miért nem jön le akkor a versenyeken? MLG top 8 az most 2zerg, 2toss és 4 terranból állt. Ebből nekem akkor sem az jön le hogy a zerg OP ha a 2 zerg játszotta a döntőt. Mindig vannak trendek amik egyik-másik fajnak kedveznek de ezek változnak is amint valaki rájön hogy hogy kell megfogni az épp „OP” dolgot.

    Reply

  • Eyesis

    |

    Válasz Vulcius #29 üzenetére:
    Igaziból nem amiatt gondolom, hogy op, mert a versenyen ennyi meg annyi ilyen meg olyan faj volt, hiszen emberek játszanak, akik különböző képességűek, és hibázhatnak is.. A játékok alapján gondolom.. Az a hihetetlen, hogy a zerg fajnál az is bele van kalkulálva a balance-be, hogy harassolják őket és 20-25 szedőt veszítenek az elején. Ha a zergnek sikerül úgy fogni a harasszt, hogy csak 15-20 szedőt veszít, már előnyben van. Különben az tetszett nagyon, ahogy kezelte Flash a helyzetet, mosolygott, és nem puffogott, mint mondjuk Idra 🙂

    Reply

  • papirsarkany

    |

    Válasz Vulcius #29 üzenetére:
    Nem jön le a versenyeken a zerg fölény ? a legutóbbi statisztika június óta, a nagyobb versenyeken és wcs selejtezőkön :

    győzelemek
    z : 32
    p : 15
    t : 12
    top 2
    z : 55
    p : 38
    t : 24

    Reply

  • zf79

    |

    Válasz Eyesis #30 üzenetére:
    Flash szerintem kicsit könnyelmű volt a 2-0 után. Nagyon nyeregben érezte magát, pedig Life saját magához képest játszott nagyon gyengén az első párharcukon. Aztán a másodikra összeszedte magát, és Flashen meg azt láttam hogy 2-1, de még inkább 2-2 után teljesen elvesztette a fonalat. Onnantól már biztos voltam abban hogy itt Life fog nyerni.
    De Flash teljesítménye még így is megsüvegelendő szerintem, nem gondoltam volna hogy ilyen hamar fel fog zárkózni a top játékosokhoz, nem kis teljesítmény.

    Reply

  • crepitation

    |

    Válasz papirsarkany #31 üzenetére:
    tetszik hogy a top 2 összeadva páratlan számot ad 😀 seems legit

    Reply

  • Hero

    |

    Válasz cs3g3 #11 üzenetére:
    Tehát mi, akik ladder-szorongásban szenvedünk mind 10 éves kislányok vagyunk, akiket a bronz liga legutolsó helyéig püföltek és már nincs merszünk többet játszani. Érdekes elképzelés, de én azt javaslom neked, hogy nézz utána a dolgoknak, valamint ennél azért legyél befogadóbb. Elhiszem, hogy neked furcsa lehet erről hallani, hiszen sohasem tapasztaltad, de én sem röhögöm ki pl. az asztmásokat csak azért, mert fogalmam sincs milyen érzés, hiszen még nem volt gondom a légzéssel. A ladder-szorongás nem akkor jelentkezik, ha rommá vertek, nálam pl. pont akkor, ha feljebb jutok. Amikor csöves bronzos voltam akkor tonnaszámra játszottam a meccseket és nem rinyáltam ha kikaptam, néztem egy kis Huskyt vagy HD-t (WoL bétáról beszélünk), és ahelyett, hogy a patch note-ok alá qq-ztam volna, megpróbáltam hasznosítani a tanultakat. LOLban is egész nap rankedeztem, amíg még 1000 elom se volt, de 1600-nál már túl komolyan vettem az egészet, és csak akkor játszottam, ha még a bolygóállások is nekem kedveztek – pedig az nem is egy 1v1 játék, szóval a nyomás meglehetősen kisebb az egyénen. Visszatérve SC2-re, amint bevezették a diamond ligát én bekvalifikáltam magam és számomra ennyi volt. Azóta már sok sorstárs történetét (és mások tanácsait) olvastam, szóval én is jobban megértem a dolgot, hiszen belülről csak annyit látsz, hogy nem mersz valamiért játszani, azt nem tudnád megmondani, hogy miért. TeamLiquiden – ahogy már valaki említette is – rengeteg téma van, ahol ezzel foglalkoznak, és ott már rég túlléptek a „létezik-e az ilyen, vagy csak kifogás” szövegen.
    Válasz IloveSC #14 üzenetére:
    Hmm, szerintem csak az érződik, hogy összességében nem értek vele egyet. Igen, voltak ötletei, amiket nevetségessé tettem, de voltak észrevételei amivel teljesen egyetértettem, szóval nem tartom olyan vészesen elfogultnak magam a cikkben. Az más kérdés, hogy milyen mondatok vesztek el a backspace-temetőben….:D
    Válasz Utopia #17 üzenetére:
    Ez egy wikipedia oldal és nekem behozza (chrome-ot használok): http://en.wikipedia.org/wiki/Starleague_%28Ongamenet%29

    Reply

  • WarFire

    |

    Habár tényleg valamelyest csökkent a népszerűsége a játéknak, azért még nem haldoklik. Én inkább a Hots-tól „félek” úgymond. Előttem is írták, és szerintem is így van: mintha ötlethiányban szenvedne az egész. A ladder-szorongás pedig létezik, néha én is szoktam érezni, hogy alig merek rányomni a find match gombra, és ha rá is nyomtam, akkor egész meccs alatt szó szerint reszketek! Ez különösen akkor érdekes, amikor irányítani szeretném az egységeket, és ide-oda remeg a kezem 😀

    Reply

  • papirsarkany

    |

    Válasz crepitation #33 üzenetére:
    upsz valóban félre számoltam papíron a sok számot 🙂 …. a javított stat :

    győzelemek
    z : 31
    p : 15
    t : 12
    top 2
    z : 56
    p : 36
    t : 24

    Reply

  • Crafty_FOX

    |

    ———————————— Vigyázat ! Vélemény és Wall of Text —————————–
    Elnézést ha esetleg olyan dolgot fejtegetnék amit már előttem valaki alaposabban kitárgyalt, de ezúttal nem volt türelmem elolvasni az összes kommentet. Bár már semmilyen szempontból nem számítok a téma szakértőjének gondoltam ez egy elég érdekes cikk ahhoz, hogy elolvassam és az alkalmat kihasználva megosszak pár gondolatot veletek a témával kapcsolatban.

    Ahogy elkezdtem végig olvasni az anyagot sok esetben mintha saját gondolataim köszöntek volna vissza az sc2 ről. A központi probléma jelenleg a néző szám és az e-sport kérdése. Ha jól emlékszem ezen az oldalon fejtettem ki egyszer azon elméletemet miszerint az emberek azt a játékot nézik szívesen e-sportként, amivel ők maguk is játszanak (persze szórványos kivétel lehet de az többnyire nem jellemző). Tehát az e-sport probléma gyökere szorosan összefügg a játékos bázis problémájával. Először is én nem gondolom, hogy olyan vészes a helyzet, hogy koszorúzni kéne a játékot de a számok azt mutatják, hogy bizony valami csúnyán félrecsúszott.

    Ugyanarra következtetésre jutottam, mint Destiny, a játékos bázis legnagyobb része átlag játékos, és ezért egy játéknak elsősorban mindig az átlag játékosok követelményeinek kell megfelelnie, ami nem feltétlenül kerül ellentmondásba az e-sport igényeivel. A probléma az egyensúly megtalálása, a lényeg hogy „easy to learn hard to master” elv érvényesüljön.

    Ahhoz, hogy működjön a dolog tehát, többet kell tudnunk az átlag játékosokról. Itt egy fokozatos változás következett be, és a mai játékosok abszolút nem azok akik 10-15 éve játszottak. Ez triviálisnak tűnik de mégis fontos faktor. A mai játékosok teljesen másképp állnak a játékokhoz, mint anno a veteránok, akiknek a játék szeretete meg egy kis ladder rendszer bőven elég volt a boldogsághoz. Ma folyamatos motiváció kell, apró kis jutalmak apró kis teljesítményekért, de főleg !folyamatosan!

    Ha már itt a LoL-t emlegették sokan, abszolút jól kihasználja a Riot ezt a technikát és rengeteg játékost szerez és tart meg vele. Lehet mondani persze, hogy a Blizzard nem copyzhatja le az üzleti modelljüket, és nekik is megvan a sajátjuk és a Blizzardnak is, de az igazság az hogy az egyik modell elavult, a másik meg fénykorát éli, mint azt a népszerűségi adatok mutatják.

    Jelenleg a játékosokat folyamatosan motiválni kell, a játékosbázis és a fejlesztők közt folyamatos kapcsolatnak kell lennie, mert a mai játékosok EZT igénylik, lehet ezen vitatkozni, hogy jó vagy sem most ez van.

    A probléma másik oldala a játék rendszereiből adódik. ” Miért játszanál egy olyan játékkal, ahol 11/11-ek, vagy 6 poolok, vagy 4 gate-ek kevesebb, mint 4 perc alatt megölnek? Miért játszanál egy olyan játékkal, ami ilyen könyörtelenül megbünteti a hibákat.” e két mondattal tökéletesen egyetértek és szépen összefoglalja mi az, ami a szart is kiriassza az átlagos játékosból. Az én elméletem szerint sc2 őt kétféleképpen lehet játszani:
    1. napi 10-15 óra felett => pro vagy
    2. napi pár órát => elfogadod hogy csekély játék élmény és sikerélmény jut neked.

    Átlagos játékos szempontjából se az nem szórakoztató ha 6 poolal leszedik, sem az, hogy kivédi, majd az ellenfél kilép a befailelt chesee miatt. A probléma tehát az, hogy low szinten játszva, a játék gyors, könyörtelen (csekély hibatűrésű) és ezért, a leghatékonyabb játékstílus egyben a legkevésbé szórakoztatóbb is, nevezetesen cheeselni. Az igazán színvonalas élvezhető játék csak profi szinten képes kibontakozni, amiből az átlag játékos nem részesül. Öt perc alatt lerusholni vagy öt perc alatt lerusholva lenni pedig csak igen korlátozott ideig szórakoztató az átlag számára. A probléma az hogy ebből az unalmas repetitív kiépítkezős szakaszból nem tud kitörni az aki napi 1-2 órát ér rá játszani.
    Casual friendly X

    Másik vesszőparipám amit jó régen emlegettem itt a Team game !! Én akkor is céloztam már rá, hogy szerintem ebben van a jövő, az emberek szeretnek csapatban dolgozni, szeretnek csapatok ellen küzdeni a játék sokkal sokszínűbb csapatmunkával, és hogy ebben mennyire igazam volt azt szintén a LoL példázza. Mennyivel izgalmasabb csapatban dolgozni másokkal együtt a győzelemért, sokkal inkább mint magányos harcosként egyik mecset pörgetni a másik után. Az átlag erre jobban kíváncsi, hogy dolgozik együtt a csapat ? és jobban is élvezi, hogy tudunk egymásnak segíteni ?
    Természetesen az is igaz, hogy van csapatjáték sc2 ben is csak borzasztóan primitív. Megértem a fejlesztőket hogy balance szempontjából egy csapatjáték sokkal összetettebb problémásabb, mint egy főleg 1v1 re kitalált változat, de a blizzard egyszer már megoldotta problémát, mai napig példaértékű módon a wc3 al és annak teamgame részével. (eltekintve egy egyébként 5 perc alatt kijavítható hibától) A csapat szellem tehát szintén valami ami motiválhatja az átlag játékost és feldobhatja a játszott órákat, csapatban játszani szociális tevékenység, és erre a szocializációra manapság nagy igényük van a játékosoknak.
    Team Game X

    A közönség kapcsolata a Blizzardnak, mint említettétek is, szintén nem túl megnyerő. Hogy megint a Riothoz hasonlítsam a dolgokat, ők folyamatosan bombázzák játékosaikat kedvezményekkel, hírekkel videokkal, bejelentésekkel, e-sport streamekkel, egyszerűen felismerték, hogy a jó PR elvezethet egy játékot a csúcsra. Mert erre van igény, úgy tűnik a mai játékosok szeretik ha pl egy youtube videoban magyarázzák el a fejlesztők, hogy melyik balance változtatásra miért került sor, vagy hogy melyik változtatással mi volt a szándékuk, vagy mi lett az eredménye (és akkor lehet ragelni a komment szekcióban :D). Úgy tűnik manapság szereti az átlag játékos ezt a fajta figyelmet, ettől olyan beavatottnak érzi magát, olyan jól informálnak, ettől úgy megmaradnak benne az információk, mert hát valljuk be a LoL nak nincs kifejezetten egyszerű, gyorsan megtanulható játék rendszere, de mégis, gyorsan elsajátítható (egy casual szinten ami sc2 vel ellentétben már szórakoztató, és jutalmazó) mert annyi segéd anyagot biztosítanak (champion spotlightok, webes tájékoztatók) olyan erős a PR, hogy az példa értékű. És a dolog láncreakcióként terjed, hiszen egy erős PR támogatás mellett a community is beszáll a népszerűsítésbe (és ezt támogatják is lásd summonershowcase) ez pedig segít a kezdőknek és elsőosztályú reklám is. A közösség bevonására további példa az ítélőszék (tribunal) melyben játékosok dönthetnek más játékosok viselkedésének helyénvaló voltáról ezzel könnyítve a cég munkáját és hozzáadva mégegy közösség építő elemet.
    PR sc2 X

    Itt van akkor a szintén motiváló és emlegetett építgető gyűjtögető életmód. Egy ladderen lefele és felfele is lehet haladni ami kompetitív szempontból jó, de a mai átlag játékos szeretne valami lineáris haladást is felmutatni, hogy ne érezze úgy hogy x óra befektetés után csak visszafele haladt. Aki napi 1-2 órát ér rá játszani, hamar rájön hogy nem lesz a ladderek elején, és hiányzik neki valami amit szép lassan gyűjtögethetne, és ami növelné a játék élményét lehetőleg jobban mint egy új címke vagy egy portré. Az achivementekkel, portrékkal stb. jó úton járt a Blizzard, csak az átlagos játékos szempontjából ez még mindig kevés. LoL-ban gyűjtöd az ip-t, a hősöket, a rúnákat, a szinteket bonuszt kapsz 1. winért, bonuszt kapsz ha ekkor játszol, ha akkor játszol stb stb. szóval millió módon rá van véve az átlag játékos, hogy nap mint nap logoljon be, és legalább egy gamet játszon le, próbálja meg megnyerni, próbáljon jó csapat társ lenni. Az átlagos játékos tehát folyamatos motivációt kap arra miért kéne játszania nap mint nap. (mégha a teljesítmény szerintem itt sincs kellőképpen motiválva és az ELO hell jelensége miatt a ranked (aka ladder) random teamben komolytalan)
    Ide nem X elek mert bár ez a rendszer sem túl impozáns jelenleg sc2 ben, ellenben legalább létezik valamilyen formában, és ha minden igaz a kiegészítőben továbbfejlesztik amúgy is.

    Skinek. Na ez az ahol a két dolognak teljesen el kell válnia egymástól szerintem is. Még a LoL világába remekül illenek az efféle kiegészítések, addig azt gondolom ez az a rész amiben egyáltalán nem kellene hasonlítani az sc2 nek a LoL ra. Skinekre az sc2 ben aligha van szükség, egyszerűen nem olyan a játék jellege nem is illik bele. Természetesen értem, hogy ez csak példaként volt felhozva, de a Blizzardnak meg kell erőltetnie magát, és valami mást kitalálni, ami illik a világukba, nem egyszerű átskinezés, ugyanakkor nem torpedózza meg az e-sport „you can’t buy power” elvét. Ez egy nehéz feladat, ha én lennék a Blizzard ezt hagynám utoljára 🙂

    Még valami. Úgy gondolom szép lassan a játékfejlesztők ráébrednek, vagy legalább elismerik, hogy nem létezik olyan hogy TÖKÉLETES JÁTÉK. Olyan viszont létezik, ami folyamatosan változik, TÖKÉLETESEDIK evolálódik. Riot újfent a torkánál ragadta meg a kérdést, szerintem rég rájöttek már hogy tökéletes balance-t létrehozni egy olyan összetett játékban mint a LoL aligha lehetséges. Így azt találták ki, hogy bevállalják a folyamatos állítgatással járó nehézségeket, és állandóan megállás nélkül balanceolják, állítgatják, fejlesztgetik a játékot. Régen ez a Blizzard védjegye volt, ők foglalkoztak különösen sokat az utómunkálatokkal, ezen most sem változtattak, csak úgy tűnik a mai játékosoknak ez a frekvencia túl alacsony. Persze ez egy másik világ, másik üzleti modell melyben nem az egyszeri eladás kap igazán nagy szerepet semmint inkább a folyamatos érdeklődés fenntartása.
    Mert az állandó fejlesztés (bármennyire is megmosolyogják páran) a folyamatos érdeklődés fenntartásának az egyik leghatékonyabb eszköze, és aki azt gondolja, hogy ez árt az e-sportnak az gondoljon bele valójában mennyire akadályozza a LoL-t ez a folyamatos balanceolgatás, újítgatás abban, hogy népszerű e-sport legyen. Valamilyen úton módon ezt a fajta „folyamatos fejlesztés” érzetét bele kéne építeniük az sc2 ben, hogy a communitynek legyen mivel foglalkoznia, és úgy érezze, hogy a fejlesztők törődnek vele, mert úgy tűnik a mai játékosok ezt szeretik (nem mellesleg ezt a gyakorlatot most a Blizzard próbálgatja a Diablo 3-on, mondjuk ezt is moderált gyakorisággal). Persze hogy mindezt, hogy lehet beleépíteni az elavult műfajnak számító RTS kereteibe, igen csak jó kérdés.

    Meggyőződésem hogyha a Blizzard a fent említett hibák közül akár csak kettőt kijavítana a maga módján az sc2 újra szárnyalni kezdene népszerűségben.
    Nem kell pánikba esni, nincs az sc2 ben sem semmi kijavíthatatlan hiba, játszottam sc2-vel lol-al d3-al és állandóan temették és temetik őket.

    Akármelyikkel játszottam épp koszorúzták a sírját, és lehetett hallgatni olyan véleményeket hogy halott az egész, nem fejlődik sehova, vagy teljesen rossz irányba fejlődik. Néha úgy tűnik számomra a 2010 utáni internet kultúra szerves részévé vállt nagyon várni egy játékot, majd túl sok mindent bele képzelni, utána eljátszani a széleskörű nagy csalódást, kritizálni, majd folyamatosan temetni őket.

    U.I. Nem vagyok lolfan, játszottam vele elég időt hogy lássam az árnyoldalait is, a maga módján remek játék akárcsak az sc2. (előnyeit csak azért domborítottam ki hogy éreztessem mivel csinálhatná jobban a Blizzard) Minden játéknak az alappilére azonban a motiváció és egy olyan ELO rendszerben ahol a random győzelmeket random vereségek követik random sorrendbe, többnyire a random társak, vagy random ellenfelek miatt, nem éreztem magam tovább elég motiváltnak folytatni, úgy, hogy én a győzelem vagy vereség 1% ára hatok a többi 99% pedig szétoszlik a különböző véletlenszeüségek közt. A LoL csapatjáték, ha nincs csapatod nem komolyabb mint az sc2 bronzliga, legfeljebb kicsit szórakoztatóbb.

    Reply

  • Zea

    |

    Igen, a ladder szorongás valóban létezik. Én 2011 augusztusában vettem meg a játékot, totál semmiről indultam, bekerültem a bronz ligába. Ott aztán van élet gyerekek. Két szezont lenyomtam bronzként majd jött a silver. Yes! Igen, boldog voltam, laddereztem ezerrel. Ismét két szezon eltelt és hoppá, goldos lettem. Itt kezdődtek a bajok. Amikor felkerültem goldba egy célom volt: itt is maradni és ne esni vissza silverbe. Oké, jöhetnek a meccsek. 9 loss volt zsinórban, már újból silvereseket kaptam és az önbizalmam 0 volt. Ekkor kezdődött nálam a szorongás, a félelem. Akartam játszani, akartam teljesíteni. Nehezen, de sikerült megmaradni goldban. 2 szezont lenyomtam itt, jöttek a platinás ellenfelek és a földbe döngöltek. Abba hagytam 3 hétre. Még versenyt sem néztem, semmit. Nem érdekelt. Pár napja (talán több) még az új szezon előtt elkezdtem tolni újra. Hihetetlenül ment a játék 3 hét kihagyás után. Most az új szezonban ismét goldos lettem de a TEGNAP felmentem platinába. Egyszer egy win után elsötétült a kép… ugyan, ezt mindenki ismeri. Itt állok most, most is ladderezni akarok de félek, hogy loss szériám lesz és vissza csúszok goldba. És igen, nem lesznek számomra szórakoztatóak a ladderek most. DE egy valamiért ladderezni fogok: a ZvZ-ért. A legtutibb. A legjobban a roach infestor vs roach infestort szeretem. Csakis ezért játszom a játékkal.

    Reply

  • breach

    |

    kijon a hots es orulet lesz megint.

    Reply

  • Zea

    |

    Válasz breach #39 üzenetére:
    A kampányért megveszem majd.

    Reply

  • Zozoo

    |

    Válasz Zea #38 üzenetére:
    Perverz disznó!
    ZvZ-t szeretni 🙂

    Egyébként a ladder szorongás létezik szerintem is.

    Reply

  • christo

    |

    „Nincs különösebb ok arra, hogy egy pár online meccs után ne hagyd abba StarCraft 2-t.”
    Ott vannak az achievementek, decalok vagy a portrék. Mégis mit lehet még egy stratégiai játékba rakni, ami az egyes meccsektől függetlenül fejlődik?
    Nekem is lenne pár ötletem a StarCraft 2-be:
    Csinálják meg a végigjátszást cooperative módban. Adjanak ki mini kampányokat, ne csak az új kiegészítőben legyen új kampány.
    Csináljanak egy olyan játékmódot, ahol Brood Waros egységekkel lehet játszani és Brood Waros balance-al. És legyen jó feltűnő helyen, ne pedig csak egy sufnituningolt, jól elrejtett árkád játék legyen.
    A jelenlegi cooperative játékmód eszméletlenül egyhangú. Tehetnének bele például egy olyan játékmódot, ahol két játékos játszik egymás ellen, de mindkettőnek van egy AI szövetségese.
    Egy opcionális lehetőség keretében tehetnének a játékba semleges épületeket, több eseményt a pályákra.
    Habár szerintem nem igazán illik a StarCraft 2 világába, de akár egy olyan játékmódot is csinálhatnának, ahol vannak hősök, a WarCraft 3-hoz hasonlóan (de persze állítólag már a WarCraft 3 sem volt valami nagy sikersztori).
    Azt sem szabad elfelejteni, hogy a Brood War és az annál régebbi Blizzard játékok még az internet hajnalának idején jelentek meg. Nyilvánvalóan növekedő tendenciát mutatott az eladásuk. De amikor egy játék már elég népszerű, nehéz valami olyat kitalálni amitől mondjuk tízszer annyira népszerű lesz a következő része.
    Azt se fejeltsük el, hogy annak idején nem volt ilyen széleskörű választék a játékok körében, könnyebb volt valami újat kitalálni mint ma. Ahogy egyre növekvő a konkurencia, egyre nehezebb lesz sikert elérni egy adott játékkal. Jó példa erre a LOL. Régen nem volt LOL. Régen talán a Command & Conquer játékokat lehetett a StarCraft konkurens játékának tartani. De ebben pedig szerencséje volt a Blizzardnak, hiszen az Electronic Arts látványosan kinyírta a C&C játéksorozatot.
    És hogy miért nincs LAN support a játékban? Gondolom a crackelés megelőzése érdekében, meg azért, mert az emberek nagy részének van internete. Cserébe ott a starter verzió, ami ingyenes. Kíváncsi lennék hányan nem tudnak ennek a létezéséről. És persze a starter verzióban eléggé szűk a lehetőségek köre, pont azt nem mutatja meg, hogy miért jó megvenni az eredeti játékot.
    „Az embereket nem olyan nehéz egy világvége hangulat mögé felsorakoztatni, főleg, ha ezt egy olyan arc teszi, mint Destiny.”
    Ebben pedig egyetértek a szerkesztővel. Szerintem a jelenlegi állapotában sem olyan rossz a StarCraft 2 (habár a HotS-on én is eléggé meg vagyok lepődve), de egyrészt egyesek túl sokat várnak tőle, másrészt biztos, hogy lenne mit csiszolni még rajta, aminek kérdésében a Blizz valszeg eléggé motiválatlan.

    Reply

  • Zea

    |

    Válasz Zozoo #41 üzenetére:
    Pervezitás? xD Lehet. De olyan jó lesni a másikat, hogy milyen upgrade-je van és ha nekem jobb akkor lerohanni és nézni ahogy elolvadnak zölden a roach-jai és ezt még megspékelni pár Fungallal és dobálni pár Inf.Terrant. 😀 Közben küldeni a Cséndzslinget és sasolni, hogy nem megy-e mutára vagy rak-e Ultra Cavernt. Ez nagyon állat.

    Reply

  • DeadKid

    |

    De figyeljetek mar! A ladder is csak jatek. Johogy jon egy loss-os hullam. Mindenkinek van. Meg a legjobbaknak is szerintem. Szerintem ezzel semmi gond. Van loss-os hullamod de masnak is van nem csak neked. En ugy allok hozza hogy jatszok azert mert szeretek jatszani. Kikapok zsinorban 5-6 mecset… erre megyek szivok 1 szal cigit, utaba pedig megnezem a replayeket, h lassam mit csesztem el vagy ep a masik mit csinalt jobban es ujbol nekifutok.

    Reply

  • szilvaa

    |

    Válasz Zea #38 üzenetére:
    Ott a pont! roach-festor vs roach festor FTW!

    Reply

  • Eyesis

    |

    Válasz DeadKid #44 üzenetére:
    Megvaaaaaaaaaaaaan ez a bajom, hogy nem dohányzom 🙂

    Reply

  • Gergoo

    |

    Válasz cs3g3 #11 üzenetére:
    A ladder szorongás az egy létező dolog, ha nem éreztél ilyet legyél vele boldog.
    Amúgy meg a LoL és az Sc2 összehasonlítása azért nem olyan nagy hülyeség, mert egy csomó volt volt Sc2-es játékos mostanra már inkább LoLozik. Hiába nem egy RTS a korábbi RTS playerek nagy része (szerintem) mostanában inkább Lolozik vagy DotA2-zik, egy átlag embernek nincs ideje egynél több játékkal játszani egy időben, és ha átmegy SC2-ből Lolozni, akkor ez után nem fogja nézni a versenyek, streameket, stb-t se. A DotA egy WC3 mod volt, ezt ne feledjük, nekem pl az összes olyan ismerősöm aki szereti az RTS játékokat Warcraftozott egy időben, így az eredeti Dotat is ismerte, és a legtöbbjük most LoLozik (és egy páran DotA2znek). Többen közülök régebben Starcraftoztak is.

    Reply

  • papirsarkany

    |

    Válasz DeadKid #44 üzenetére:
    szerintem nem érted a lényeget, egy sima hobbi játékos aki kikapcsolódni akar, az nem néz replayeket, nem foglakozik azzal hogy nagy átlagban 50%-a van, ő leül és nyerni akar, ha nem nyer és ezért bünteti a rendszer az neki nem kikapcsolódás. ha elér egy liga szintet azt nem akarja elveszíteni.
    ezért lesz neki jó a hots-ban az unranked meccs, mert eltűnik a büntetés része.

    Reply

  • DeadKid

    |

    Válasz Eyesis #46 üzenetére:
    ehehehe De nemhogy raszoksz nekem…:D:D:D:D Nem kis koltseg am.

    Reply

  • cs3g3

    |

    Válasz Hero #34 üzenetére:
    Nem, nem vagy 10 éves kislány, csak azért mert veszítesz nem leszel rossz ember senki szemébe vagy kevesebb és ezt kéne befogadnod Neked is meg a többi embernek. Remek példa erre, biztos ismered -> ‘When I starting play, I very disappointing and very sad after my lose. If you want to make one goal to win, you must lose. You can’t win all games…’ :]]

    Válasz Gergoo #47 üzenetére:
    Szóval azért hasonlítsam össze néző és játékos számban is mert van pár SC2 player aki elment játszani a LOL-al. Még így se megy. Mert egy INGYENES teljesen egyszerű játéknak, amire mondhatjuk, hogy siker játék, mindig is több lesz a játékos/néző száma mint egy olyannak ami fizetős és ne adj isten még többet is kell rajta brainstorming-olni, mint LOL-ban. Azt azért még se mondhatjuk szerintem, hogy a SC2 playerek tömegesen vándorolnának a Summoner Rift-re :]]
    Van akinek nem tetszik… nem vagyunk egyformák, nekem is van ismerősöm aki szerintem ebben a pillanatban is a BW-t nyomja.
    Szerintem olyan ember is van aki más játékból jött át SC2-zni, mert tetszik neki, csak ezt nem verik nagy dobra. :]]

    Válasz papirsarkany #15- #48 üzenetére:
    Oké, tegyük fel, hogy az ultraszuper UNRANKED részen is lesz azért valamilyen rank, és nem fogsz random high mastereket kikapni, hanem a saját ligádból kapod az embereket, kikapcsolódás lesz ha még így is kikapsz, csak nincs ott hogy -20 pont? De jobbat mondok, mennyire fogja b*szni a csőröd az, ha unrankeden sorra megnyersz mondjuk 20 játékot és eszedbe jut, ‘ez talán ment volna rankeden is’. Még egy valami eszembe jutott, unrankedet játszol, okés, de ott van az a szám, ami mutatja, hogy a division-ben hányadik helyen vagy és az a szám így, egyre csak nagyobb lesz. Ezt én büntetésnek érzem újfent. Aztán jön a ladder szorongás…
    Ebben a játékban nyerni és veszíteni lehet, erről szól, akció és reakció, gyakorolni kell. Egy hobbi játékos pedig mi az, hogy nem nézi meg a replay-t, szerintem pont hogy foglalkozik azzal, hogyan és miként játszik, mint tudjuk a hobbi a szenvedély szinonimája.
    Aki meg ‘leül és nyerni akar’, nem hobbi játékos és mehet botozni. Ezt nem rosszból mondom csak kb ugyan az a felfogás. Meg hát magamról is tudom amikor a CS-s korszakom éltem, nyerni akartam.. bepakoltam 10 normal botot egy aim mapra és lelőttem őket 5-600-szor. Élveztem és gyakorlásnak is remek volt. :]

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.