A hots Zerg második áttekintése (Blade) ZvZ
Ez a fejezet a ZvZ különböző formáival fog foglalkozni. Fejlesztett ling stílus, roach/hydra és muta/ling/bane/swarm host stratégiákat fogom áttekinteni. Be fogom mutatni az ezekhez tartozó build ordereket, és kifejtem az egységkompozíciók használatát. Szót ejtek az all-inek kivédésének módjáról: 14/14, 10 pool bane és a ling/bane lesz terítéken.
http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=428262
Írta: Blade
Fordította: malkavita
Macro Buildek
Zergling/Baneling/Mutalisk/Swarm Host Build
Ez az átlagos build order, ha ezt a stílust szeretnéd játszani. Néhány elemén változtathatsz belátásod szerint, például mehetsz gázra még a pool előtt, ha úgy jobbnak látod.
- 9 – overlord
- 15 – hatch vagy pool (rajtad áll)
- 17 – overlord
- 17 – gáz
- 100 gáz – metabolic boost
- 50 gáz – baneling nest
- 5:00 – spine crawler
- 6:00 – lair
- 6:00 – dupla gáz
- 6:20 – 4. gáz
- @Lair– spire
- Mialatt a spire készül – harmadik bázis
- Ling gyártás a spire befejezéséig
- @Spire– dupla evo és +1 air attack
- +1 melee/+1 carapace és baneling speed
- Infestation pit
- Locust upgrade és swarm host
A SH gyártásakor az a célod, hogy legyen 11-12 SH-od és 20-25 mutalisked. A SH-okkal ne támadj, védekezz velük addig, amíg már úgy érzed, hogy agresszívvá válhatsz. Miután az 1/1 befejeződött, indítsd el a +2 carapace-t, de a +2 melee-t még ne. Ez az a pillanat, amikor ki kell fejlesztened a Hive-ot, pont a +2 carapace után. Ne fejleszd a +2 melee-t egészen addig, amíg nem kezdted el a +3 carapace-t és az ultra armor-t. Az armor sokkal fontosabb az ultráknak, mint a melee upgrade, mert még a sebzésük fejlesztése nélkül is brutálisak. Másra fordítsd a gázt, mert szűken leszel belőle.
A muta/bane/ling sereggel mozdulj ki a bázisodról, különösen vigyázz az infestorokkal, mialatt körbeveszed az ellenfél seregét. Ezzel egy maximum 2/2-es roach/hydra/infestor push-t igazán könnyedén vissza tudsz verni. Ez a kompozíció elver egy 2/2-es 200/200-as roach/hydra/infestor beidőzített támadást, ha megfelelően körbe tudod venni a seregét, és nem sűríted minden egységed egy pontba. Ez kritikus momentum: ha mindent egyetlen labdába koncentrálsz, a fungal könnyedén elbánik veled.
Innen a továbblépést az ultraliskek és végül az infestorok jelentik. Az ok, amiért muta/ling/bane/SH kompozíciót használok tiszta mutalisk-roach/SH helyett, annak az oka a mozgékonyság. Az általános reakció az ellenféltől ilyenkor az, hogy ellentámadást kísérel meg néhány roach-csal, vagy megpróbálja megsemmisíteni a negyedik bázisod. Ez a kompozíció sokkal mozgékonyabb, és könnyedén megbirkózik ezekkel a támadásokal. A másik ok, amiért jobban kedvelem a muta/ling/bane-t a roach-oknál, hogy könnyebben lehet fejleszteni. Készen kell állnod az átállásra ultralisk/roach összeállításra bízva a SH-ok életben maradásában, és ezzel a kompozícióval összeroppantani az ellenfél roach/hydra/infestor seregét.
Általános reakciók a Swarm Hostokra
Amikor az ellenfél azonosította, hogy SH-okra mész az alapvető muták utáni roach/hydra helyett, három lehetőség közül választhatsz:
- Az ellenfed 200/200-as roach/hydra/infestor 2/2 timinggal próbálkozik
- Az ellenfed is SH-okra megy
- Az ellenfed mutaliskeket kezd gyártani
Nézzük át a három megszokott reakciót. Ha az elenfél max roach/hydra/infestor timinggal próbálkozik, akkor a lényeg, hogy a ling/bane sereggel megfelelően nagy felületen támadj, mialatt a SH-okat védett helyen tartod. Ebben az esetben az ellenfél legyen minden oldalról nyomás alatt, a lingekkel, a locustokkal és a mutákkal mind-mind más szögből támadva. Megfelelően végrehajtva bármikor visszavered a támadást. Vicces megjegyezni, hogy 150 supplyról visszavertem a pusht, miközben az ellenfél 200/200 és 2/2-őn volt.
Ha az ellenfél is SH-okra megy, akkor már most nagy előnyben vagy. Ha roach-okkal nyitott, most meg kell küzdenie a SH-okkal és a mutákkal egyaránt, ezért az általa legyártott SH-ok száma elmarad majd a tiédtől, így tömegesen létrehozhatsz új bázisokat. A muta/ling/bane sereg akkora mozgékonyságot biztosít számodra, hogy az ellenfél képtelen lesz több bázist építeni. Tartsd a SH-okat agresszív helyzetben (csak abban az esetben tedd ezt, ha az ellenfeled is SH-okat gyártott), mialatt terjeszkedj több bázisra. Ezután fejleszd ki a Hive-ot, gyártsd le az ultra/ling/bane kompozíciót, és adj a sereghez még több mutalisket.
Lényegében muta/SH játékosként sokkal erősebb gazdaságod van, miközben teljes ellenőrzésed alatt tarthatod az egész térképet a védekező SH játékossal szemben. Az ultra/bane/muta/SH seregedet nem fogja tudni kezelni. Akár brood lordokat is hozzáadhatsz a seregedhez a SH-ok ellen, de ennek nem kell így történnie.
Az utolsó általános reakció a muta/SH összeállításra, hogy mutaliskeket kezd gyártani az elenfél. A célja a map control visszaszerzése és az SH-ok megölése. Ez nem igazán szokott működni, mivel neked ekkor már +1 támadásod van, és több mutalisket tudsz a seregedhez adni. Ez a stratégia inkább kétségbeesett hazárdjáték, mint átgondolt döntés, még ha nem is deríted fel, akkor sem működik.
Blade’s Game on Belshir Vestige 1 Muta/ling/baneling/swarm host
Blade’s Game on Belshir Vestige 2 Muta/ling/baneling/swarm host
Blade’s Game on Belshir Vestige 2 Muta/ling/baneling/swarm host, vs mutalisk switch from opponent
Három Queen Roach Build
- 15- hatch/pool (rajtad áll)
- 16h (ha 15 pool)
- 4:00 – gáz
- 5:50 – 2. gáz
- 6:00 – start lair, roach warren, evo chamber
- +1 missile attack asap
- 6:30 – 3. gáz
- @ 3. gáz – 4. gáz
- 7:00 – harmadik
- @Lair – roach speed
A build további része innentől az ellenféltől függ. Feltételezve, hogy spire-centrikus játékra törekszik:
Tartsd nyomás alatt az ellenfél harmadik bázisát a roach-okkal;
- +2 missile amint lehet
- hydralisk den a támadás alatt
- a támadás végén 1 spore/bázis
- ~10 hydra a muták ellen
Hyun vs Goswser on Neo Planet S from ASUS ROG Summer
Hyun vs Jaedong on Belshir Vestige from ASUS ROG SummerMuta átalakítása roach-ba + (hydra vagy infestor)
- 9 – overlord
- 15 – pool
- 16 – hatch
- 17 – gáz
- 100 gáz – metabolic boost
- 50 gáz – baneling nest
- 5:30 – spine crawler
- 6:00 – lair
- 6:00 – dupla gáz
- @ 2. és 3. gáz – 4. gáz
- @Lair – spire és 1 evo
- 3. bázis
- ling gyártás a spire elkészültének előttig (Vadászd le az ellenfél harmadik bázisát, miközben a sajátodat megvéded)
- +1 ranged – 8-10 muta
- A muták legyártása után roach warren
- Roach speed amint lehet
- +2 amint lehet a +1 elkészülte után; ezzel egy időben fejlődj ki a választásodnak megfelelő techre (infestor/hydralisk a legáltalánosabb)
Amint a muták lejönnek, néhány lépést meg kell tenned fontossági sorrendben
- Ne halj meg (ha ő agresszívan ostromol roach-okkal, őket tartsd tűz alatt a mutáiddal a drone-ok helyett)
- pusztítsd el a harmadik bázisát
- Okozz pusztítást a gazdaságában
- Vadászd le az overlordokat (néha három alá is csökkentheted a számukat, de alapvetően ha a bázisán vagy, a drone-okat részesítsd előnyben)
- Ne hagyd, hogy a lingeket bárhol a térképen észrevegye
Jaedong vs Vortix on Belshir Vestige from ASUS ROG Summer
All-inek elleni védekezés
14/14 ling/bane all-in visszaverése
- 9 – overlord
- 15 – hatch vagy pool (rajtad áll)
- 17 – overlord
- 17 – gáz
- @Spawning pool – 2 queen + ling gyártása
+ spine crawler + további queenek - 100 gáz – metabolic boost
(Hozhatod előtte a baneling nestet; ahogy érzed) - 50 gáz – baneling nest
Ez a fejezet a 14/14 elleni védekezést mutatja be hatch/pool firsttel. A választott nyitást figyelmen kívül hagyhatjuk, a végrehajtásnak többféle módja van. Ezt az all-int elterjedten használják négy személyes pályákon, ahol nehéz felderíteni. A fenti build order az all-in nyitását adja vissza.
Négy személyes pályán mindig gyárts le néhány linget, amint a pool elkészült, hogy legyenek egységeid a felderítésre. Ez rengeteg időt biztosít a számodra, hogy fel tudj készülni a védekezésre.
Miután észlelted, hogy a 14/14 all-inre készül az ellenfeled, azonnal rakj le egy spine-t, kezdj el megállás nélkül lingeket gyártani queenek hozzáadásával egyetemben; alternatívaként először egy baneling nestet is megépíthetsz. Ennek az a hátulütője, hogy könnyen lehet hibázni, ha ki tudja snipe-olni a bane-eket egyenként 2-3 linggel; ekkor nagyon nehéz helyzetbe kerülsz. A legegyszerűbb megoldás, ha queeneket gyártasz, leraksz egy spine-t, mialatt folyamatosan készíted a lingeket. A lingeket szórd szét, amennyire lehet, hogy egy bane ne ölje meg az összeset. Ha visszavered ezt az első push-t, az idő előrehaladtával az előnyöd egyre nagyobb lesz.
10 pool baneling kivédése hatch firsttel
A legjobb módszer a 10 pool bane kivédésére a 15 hatch/15 pool/17 gáz. Ha lingeket látsz közeledni a bázisod felé, vond vissza a gázt. A következő kritikus lépés annak azonosítása, hogy az ellenfeled az alap 10 poollal nyit a natural-ed elpusztításának érdekében, vagy pedig a baneling all-int választotta. Ha folyamatosan küldi a lingeket és nem építette meg a második bázisát, akkor biztos lehetsz benne, hogy valamilyen all-int hajt végre, ami valószínűleg tartalmaz banelingeket. Ha ez a helyzet, ne vond vissza a másik hatcherydet.
Amint a lingek elérik a bázisodat, szét kell szórnod a drone-jaidat és legyártani queeneket és lingeket mindkét hatcheryből. Ha 15 hatch 16 poolra mentél, elég nyersanyagodnak kell erre lennie. Ha a pool előtt leraktad a gázt is, akkor a legjobb, amit tehetsz, hogy queeneket gyártasz, annyi linget, amennyit csak tudsz, és szétszórod a drone-jaidat. Ha megfelelően bántál a drone-jaiddal, akkor amint elkészül a két queen és az a néhány ling, vissza fogod tudni verni a támadást. Az ellenfeled elég nagy pusztítást kell okoznia a gazdaságodban, ha tíz drone-t megöl, még az sem elég nagy kár, mivel két hatcheryből gyorsan pótolhatod őket. Addig a pontig, amíg nem esel vissza 2-3 drone-ra nyersanyag nélkül, mindaddig előnyben leszel.
Leenok végrehajtotta ezt a védekezést egyetlen drone elvesztése nélkül a GSL-en. Itt van az ezt bemutató visszajátszá:
Blade’s Game on Derelict Watcher Defending 10 Pool Baneling
Kétbázisos ling/bane all-in visszaverése
Elterjedt ZvZ all-in a kétbázisos ling/bane all-in. Ez az all-in végrehajtható hatch firsttel vagy 15 poollal. Alapestben akkor támadnak ezzel, amikor a zergling sebessége már majdnem elkészült.
Az all-in felderítéséhez folyamatosan figyeld az ellenfeled drone-jainak a számát. ZvZ-ben mindig tarts egy overlordot az ellenfeled naturaljének a környékén, amivel ellenőrizni tudod a drone-ok számát. Ez nagyon jelentős információ a számodra, mindig hasonlítsd össze a saját gazdaságoddal. Ha csak néhány van ott, vagy egyáltalán nincs szedő ott, akkor készülhetsz az érkező támadásra.
Még így is, néha teljesen meglepetésből érhet ez az all-in. Néhány pályán meg tudod ellene tenni azt, hogy három evo chamberrel falazol. Az olyan térképeken, mint a Star Nation, vagy a Belshir Vestige, ahol erre van lehetőséged, rengeteg időt nyerhetsz ezzel a trükkel, még ha teljesen váratlanul is ért a támadás.
Ahol nagy a rámpa, mint pl. az Akilon, nagyon nehéz kivédeni a meglepetésből érkező támadást. Mindig tarts néhány zerglinget a bázisodon, amelyeket azonnal át tudsz alakítani banelingekké, ha szükséges. Próbáld meg 1-2 linggel megtámadni az ellenfél banelingjeit, de a sajátjaidat próbáld minél jobban szétszórni. Ez egy nagyon microigényes szakasza a játéknak. Nagyon ügyelj arra, hogy ne veszítsd el csapatostul a lingjeidet a bane-eken. Ha az ellenfeled folyamatosan küldi az erősítést, egy-két spine-t rakj még le, jól fognak jönni.
Az ellenfeled feladta a támadást, ha azt látod, hogy visszavonul az egységeivel a saját bázisára. Ekkor eldöntheted, hogy a gazdaságodat fejlesztve drone-okat gyártasz, vagy ellentámadást kísérelsz meg.
Comments (2)
FaLtY
| #
jó fordítás! Hasznos cikk! 🙂 remélem lesz szó a ZvT-ről is. 🙂
Reply
malkavita
| #
Köszönöm az elismerő szavakat, erős motivációként hat 😀 Tervezem a teljes leírás lefordítását, amint időm engedi, közlöm a ZvT-t is.
Reply