Mikró és Makró

Astonkacser . Cikkek 1484

starcraftzone.PNGA cím nem a Grimm fivérek legújabb meséjét jelenti, sem a Tom és Jerry analógiára illeszthető, hanem két olyan fogalmat fogunk megismerni a következő cikkben, amihez illik minden nagyobb Starcraft rajongónak legalább alapszinten értenie.

Biztos sokszor említettük már ezeket a kulcsszavakat, és lehet hogy többször is itt-ott kommentben leírtuk nagyjából, de a Starcraft Zone cikkéből (amit imperial-guard írt) kiderül lényegében minden, amit a témáról tudni kell. A szöveg fordítását köszönjük

Daninak,

aki furcsa módon egy kisebb méretű házi állatról mintázta a nicknevét (Quisczicza).

Mikró és Makró a Starcraft II-ben

A StarCraft 2-őt már rengeteg kritika érte, a viták a bejelentése óta folynak. A legtöbb panasz a továbbfejlesztett felhasználói felületre (UI) érkezett. Az olyan kiegészítések, mint az SCV-ket kijelölő-kijelölésüket megszőntető gomb, az automatikus bányászat, és a több épület kijelölése egyszerre (Multiple Building Selection, MBS) újabb bizonyítékokként szolgálhatnak, hogy csökkenni fog a játék mikrója és makrója.

Mindenkinek megvannak a saját maga ugyanolyan jó érvei, amelyek kifejezik nézeteiket az új UI-val kapcsolatban. Ez a cikk a felmerült alapvető problémákat tárgyalja, például az MBS-t, ami lehetővé teszi a játékos számára, hogy épületek csoportját jelölje ki. A cikk a StarCraft és a StarCraft 2 makrójának és mikrójának hasonlóságait és különbségeit is bemutatja. A cikk végére a makró és a mikró fogalma remélhetőleg eléggé mélyen át lesz tekintve ahhoz, hogy minden stratégiai játékra vonatkozóan érthető legyen.

ui.PNG

Mi a makró és a mikró?

A makró és a mikró két, a stratégiai játékokban szereplő fogalom. Röviden, a makró minden olyan cselekvés, ami a játékos eszén múlik, a nyersanyagok birtoklása, és a játékos stratégiája. A mikró a játék kicsi részleteit jelenti, például egységek kijelölését, kijelölés megszüntetését, utasítások kiadásét csoportoknak, képességek használatát stb. Alapjában véve a makró a játékos stratégiája, míg a mikró a terv ici-pici részletei. Az erős makró és mikró megléte elengedhetetlen egy jó játékos számára.

A makró és a mikró a StarCraftban

A StarCraftot 1998-ban adják ki Windowsra, azóta az egyik legnagyrabecsültebb stratégiai játékká vált. Oldalakat lehetne írni a kiegyensúlyozottságának bonyolultságáról, az okokról, hogy miért ennyire népszerű. Ebben a cikkben a StarCraft makróját és mikróját vetjük össze a StarCraft 2-jével, hogy bebizonyítsuk, mindkettőnek vannak hasonlóságai és különbségei.

starcraft-battlec6oq.png

A StarCraftban a mikró és makró óvatosan ki volt egyesúlyozva, hogy érzektől függő csataélményt kapjunk. A mikró érvényesítéséhez bonyolult manőverek és az egér irányítása volt szükséges, míg az erős makróhoz rendkívüli koncentrálás kellett. Csupán ezek elegek voltak a játékos elméjének edzéséhez, akár egyetlen meccs során is.

Makró

A Starcraftban a makró a nyersanyagok kezeléséből, egységek építéséből és az egész stratégiai terv irányításából állt. Nagyon kiegyensúlyozott volt minden faj esetén. A protossnak a probeokkal és az épületek építésével kellett foglalkozni, miközban figyelniük kellett, hogy elegendő ellátmány (supply) van, és megfelelően fejlesztik a technológiájukat. A terrannak és a zergnek ugyanezt kellett csinálna, kis különbséggel az ellátmányban és az építési területben. Ezen kívül a Starcraft játékosainak folyamatosan dönteniük kellett a stratégiájukról és a győzelmi módszerükről. Az ellenség cselekvései alapján hozott megfelelő döntések nagyon fontosak volt. Ha egy játékon belül az ellenség sok szárazföldi csapatot hozott létre, akkor a másiknak a makró szempontjából nézve olyan stratégiát kellett választania, amellyel fölékerekedhetett.

A StarCraftban a makró elméletben nagyon egyszerű volt: nyersanyagok, és épületek, valamint a bázisaid hatásosságának kezelése, miközben dönteni kellett az egész játékot átívelő stratégiáról, amivel elérhetted célodat: az ellenfeled legyőzését. A valóságban azonban ezt nagyon nehéz volt megvalósítani. Ha valaki a játék minden másodpercében az eseményekre figyel (mikró), nagyon nehéz a stratégiáról gondolkodni és a nyersanyagokat kezelni. Így, ami egyszerű feladatnak tűnik, nehézzé válik, mikor alkalmazni kell.

Mikró

A mikró a makró gyökeres ellentéte, minden tekintetben. A mikromenedzsmentnél a játékosnak minden másodpercben figyelnie kell az eseményekre. A StarCraftban ez a 12 egységből álló vezérlési csoportok jó irányításából, egységek folyamatos építéséből, dolgok kijelöléséből, és kijelölésük megszüntetéséből, és nagyon gyors kattintgatásból állt. Egy személy APM-je (Actions per Minute, cselekvés/perc) határozhatja meg azt, hogy mennyire jó egy SC-játékos mikrója. Minél gyosabb APM-ed van, annál többet kattintasz, és annál többet mikrózol.

starcraft-micromanagementwmtb.png

A legjobb játékosok nagyon magas APM-mel rendelkeznek. Legtöbbjük jó mirkós képességekkel rendelkezik, így nagyon jól tudják irányítani bázisukat. A mikró elengedhetetlen része a StarCraftnak. Gyorsbillentyűk rendelése sok egységhez, a közöttük való váltás, és az arra való koncentrálás, hogy az egyégeid mit csinálnak nem egyszerű feladat. Ha képes valaki jól csinálni, abból remek képességű játékos és gondolkodó válhat. Ez egy olyan képesség, ami gyakorlatot és folyamatos játékot követel.

Mikró és makró a Starcraft 2-ben: MBS

A StarCraft 2 mikrója és makrója nagyon hasonlít a StarCraftéhoz. A legfőbb különbség az MBS, azaz a több épület kijelölése egyszerre. A ok, amiért a Blizzard belerakta ezt a játékba, hogy „modern vezérlőeszközök legyenek a felhasználói felületen, mint minden modern RTS-játékban”. Az MBS számos véleményt szült a StarCraft-fórumokon, mindenkinek meg van a saját véleménye a hatásosságáról.

Elsőként vannak azok az emberek, akik teljesen ellenzik az MBS-t. A magukat „Starcraft Lovers”-nek vagy „Purists”-nek nevező emberek ellenzik a StarCraft UI-ján végzett mindenféle módosítást. Röviden a következő a mottójuk: „Ha már egyszer tökéletes, miért kell rajta változtatni?” Érveik minden fórumon megjelennek, és a régi StarCraftba vetett hitük és stílusuk rendkívül idegesítő lehet.

A következő típus, aki teljesen egyetért az MBS-sel és az új felhasználói felülettel. Úgy hiszik, hogy a Blizzard jót tesz azzal, hogy belerakja ezt a játékba. Ellentétben állnak a “Purist”-ekkel, a két oldal folyamatosan vitázik egymással.

Sorolhatnám még tovább az MBS-ről kialakult nézeteket, de a fenti kettő fő csoport létezik. Mindkét oldalnak jól átgondolt érvei vannak az MBS mellett vagy ellen. Íme:

Az MBS mellett:

  • modernizálja az UI-t, és ki lesz egyensúlyozva a mikromenedzsment nehezítésével
  • megszünteti a StarCraft két unalmas részét (bányászat, építés), hogy így a játék izgalmasabb és értelmesebb részei kerüljenek elő
  • növeli a játékosok ügyességi szintjét, mivel a valódi profi játékosok az MBS-t is kihasználják, és más, a StarCraftban nem létező módokon játszanak
Az MBS ellen:

  • egyszerűsödik a felhasználói felület, úgy, hogy a makró túl egyszerűvé válik
  • a játékban több mikró lesz és kevesebb makró
  • csökkenteni fogja a játékosok ügyességi szinjét

Ezek az érvek eléggé spekulatívak, és valószínu”leg változni fognak, ahogy a Starcraft 2-t nagyobb tesztelések alá vetik a Blizzardos fejlesztők.

Az én szerény véleményem

Saját véleményem szerint a StarCraft 2-be mindenképpen szükséges az MBS. Modernizálja a játékot, miközben megkönnyíti a tanulást az új játékosok számára. Nem hiszem, hogy csökkentené a nehézséget. Mivel mindegyik faj megnövelt képességekkel és mechanikával rendelkezik, a játékos továbbra is tesztelve lesz, ahogy megpróbál fennmaradni.

Továbbá, a profi StarCraft-játékosok nem véletlenül profik. Ha az MBS olyan módon egyszerűsíti a játékot, hogy az előnyt nem lehet visszaszerezni a képességek és a mechanika segítségével, akkor a taktikák terén várható majd javulás. Mivel az egységekkel sokkal jobban lehet manőverezni a pályán, mint ezelőtt, és egyszerűbben lehet hatásosan egységeket gyártani, olyan taktikák kerülhetnek elő, melyek nem voltak lehetségesek a StarCraft: Brood Warban. Ahogy nem kell az egységek minél hatásosabb készítésére figyelniük, több taktikai lépésre lesz idejük, különbözo” kombinációkban.

Példa:

A StarCraftban az olyan profi játékosok, mint Bisu, Nada, és Savior erős mikróval rendelkeztek, és jó érzékkel tudták kezelni az idejüket. Jó játékosok voltak, mert meg volt a képességük arra, hogy folyamatosan gyártsák az egységeiket (makró), miközben a csatára is koncentráltak (mikró). Az általuk használt stratégiák azonban rendkívül egyszerűek voltak, magyarul nem ütötték meg egy igazi háború szintjét. A játékosok nem azért nyertek, mert képesek voltak túljárni az ellenfelük eszén. Ha képes volt több egységet építeni az alkalmas időben, nyert (makró). Ha két egységgel elpusztított tíz ellenfelet (mikró), nyert. Ha sikeresen csinált Reaver dropot az ellenfelénél, nyert. Soha nem láthattunk brilliáns stratégiával megnyert játékot.

A Starcraft 2-ben ezek szinte lehetetlenek. A játékosoknak sokkal több idejük van a stratégia kiötlésére és végrehajtására. A profi játékosok akár három oldalról is támadhatják az ellenfelet, miközben egy másik egységgel a háta mögé lopakodnak. Eközben még atomot dobhatnak az ellenség egyik expjére. Kitervelhetik ezt a háromrészes támadást, hogy véghezvitelével legyűrjék ellenfelüket. Egy ilyen brilliáns stratégia lehetetlen volt a Starcraftban, mert folyamatosan koncentrálni kellett a bányászásra és az egységek építésére.

A tény, amit ebből a példából levonhatsz: nem számít, mennyire könnyűvé teszi az MBS, az automatikus bányászás stb. a játékot, a profi játékosok ki fogják használni az előnyeit, és egy magasabb szintre emelik.

Összegezve

A makró és a mikró fontos tényező volt a StarCraftban. A StarCraft 2-ben még mindig az. Azt hiszem, hogy az új fejlesztések, mint az MBS egyértelműen hatnak a játékra, jó irányban: az egész nehézségét emelik meg egy szinttel. A rossz játékosok nagyszerű dolgokat fognak véghezvinni, amik jól fognak kinézni a replayeken – annak ellenére, hogy rossz játékosok. De a jó játékosok csodás dolgokat fognak művelni, amik emberfelettinek fognak tűnni a replayekben. A remek grafikával kiegészülve a StarCraft 2-ben minden csata egy csodálatos mozijelenet lesz.

ggedvv.png

Forrás: