Protoss beszámoló

sweeping . Leírások 1924

protoss_logo.gifJelenleg csak a protoss fajról fogom nektek elmesélni az észrevételeimet. Mindenekelőtt le szeretném szögezni azt a tényt, hogy az ember ténylegesen tisztán átlásson mindent több száz lejátszott meccs szükséges az adott fajjal. Amíg ez nincs meg addig csak tapogatózás van a sötétben.  Jelenleg a 170. protoss 1v1 meccsemnél járhatok szóval még nem teljesen, de már nagyjából kezdenek letisztulni a dolgok.

Zealot: Azt hiszem ezt az unitot senkinek sem kell bemutatni. Nélkülözhetetlen harci egység. Viszont ha 10 percnél hosszabb meccset játszunk szükséges a Charge képességét kifejleszteni, különben teljesen haszontalanná válik. Márpedig nagy szükségünk lesz rá, mert lingek ellen nagyon hatásos. Roachok ellen viszont könnyedén elvérzik. Emellett TvP-ben is szükségünk lesz rá! Bár leginkább a golyófogó szerepét tölti be majd a marauderek miatt, amit addig stalkerekkel és sentrykkel kiiktathatunk. Fontos megjegyezni, hogy marauder > stalker. Szóval zealotokra mindenképpen szükségünk van.

Stalker: Ez az egyik legjobb unit. Persze elég sok időbe telt mire rájöttem, hogy milyen nagy szerepe is van. Fontos megjegyeznem, hogy ezzel az unittal trükközni kell, ha csak mass stalkerrel támadod az ellenfeled, akkor semmi esélyed sem lesz. Viszont a blink képességgel nagyon jól lehet szívatni. Nagyon jó épületek kiszedésére illetve a munkások harassolására és ha az ellenfél visszaér már el is tűnhetünk onnan. Egy kivételével az összes ladder pályán tökéletesen alkalmazható 🙂

Át teleportáltunk a szigetre

Már ott is vagyunk az ellenfelünknél

A legnagyobb meglepetéseket ezen a pályán okozhatunk vele, mert itt senki nem számít rá. Pedig igen, a sziget segítségével könnyedén megközelíthetővé válik az ellenfél. Természetesen egy observerre szükségünk lesz a teleportáláshoz. Ez a képesség amint látjátok arra is jó, hogy sziget expeket bontsunk le. Ez azért is hasznos, mert a terranok általában sok turretet raknak, hogy ne tudja warp prismel bejutni. Arra viszont nem számítanak, hogy könnyedén át tudunk teleportálni. Persze ehhez fontos, hogy ne legyen túl messze a sziget a szárazföldtől. Elárulhatom nektek, hogy a többi mapon sincs nagyobb távolság. (Szerintem direkt emiatt.)
Továbbá a blink képesség nagyon jó micro szempontból, hiszen a sérült egységet egyből hátra teleportálhatjuk. Siege tankok hatástalanítására is tökéletes, mivel közéjük teleportálhatunk, azok pedig elkezdik egymást össze-vissza lőni.

Sentry: Ez az egység nélkülözhetetlen. Nem csak a Guardian Shield képessége miatt, ami nagyon hasznos, hanem a Force Field miatt is. Ha például érkezik egy roach rush és a map szűk feljárós, akkor egy Force Fieldel elzárjuk és nem tud minket megtámadni. Eközben készül az immortálunk. Ha több sentry-t is vettünk (érdemes) akkor elég sok időt nyerhetünk és már könnyedén tudjuk fogni a zerg támadását. Továbbá a sentryvel counterelhetjük a mutaliskeket. Igen bármennyire is hihetetlen sentrykkel foghatjuk meg a mutaliskeket. Ahhoz, hogy megfoghassuk mindig 1,5x annyi sentry szükséges. 12 muta esetében 18 sentry szükséges. Én ha gázhiány van úgy szoktam megoldani, hogy kipótolom a sentry-t stalkerekkel és úgy kevesebb sentryvel is meglehet fogni a mutaliskeket. Fontos megjegyeznem, hogy csak stalkerekkel nincs esélyünk!

Observer: Létfontosságú egység a derítés szempontjából. Nagyon korán szoktam venni, hogy tudjam mire is készül az ellenfelem. Nem egy muta támadást sikerült ezzel lefülelnem, és egyben hatástalanítani. Az a jó, hogy az Sc2ben ugye az overlord alapból nem látja az observert, ahhoz overseer szükséges, ami a játék elején még nincs neki, így könnyedén deríthető, hogy mit is csinál.

Immortal: Szintén nélkülözhetetlen egység. Ezzel tudjuk a roachokat megfékezni, továbbá a siege tankok és a thorok ellen is csak ezzel van igazán esélyünk. Viszont nagyon kell vigyázni rá a ghost EMP képessége miatt. Szerencsére csak nagyon kevés játékos használja még. Eddig csak Tarsont láttam EMPet használni. Ha az ellenfelünk leveszi a pajzsunkat pillanatok alatt elvérzik.

Colossus: Lingek, zealototok, és marineok ellen tökéletes választás. Viszont roachok ellen teljesen haszontalan és hydraliskek ellen se valami túl hatásos. Mindenesetre ha az ellenfél sok zerglingel játszik érdemes 1-2 Colossust venni!

Phoenix: Ez egy nagyon vicces egység a Graviton Beam képessége miatt. Én még nemigen használtam, viszont jókat szórakoztam rajta amikor ellenem használták. PvP-ben pl az immortálok hatástalanítása nagyon fontos és erre a célra tökéletes megfelel. De a munkások harassolására is használható. Felemeled és kilövöd a munkást. Bár ez már inkább egyfajta funolás, nagy károkat ezen a téren nem okozhatunk viszont felettébb szórakoztató. Tankok kiiktatására is hatásos. Viszont – sajnos – Thorok és Ultraliskek ellen nem használható. Valószínűleg a balansz miatt, ami érthető is, úgy már túl erős lenne…

Void Ray: Épületek elpusztítására nagyon hasznos. Minél tovább lő valamit folyamatosan, annál jobban erősödök a lövése. Vannak pályák amelyeken nagyon jól lehet ezzel szívatni az ellenfelet. Kiszedni a főépületét. Nemrég próbáltam ki PvT-ben is, és tökéletesen működött. Miután leütöttem a CC-t a terrán játékos már ki is lépett. Egyébként még Battlecruiserek ellen is hatékony.

High Templar: Megkapta a starcraftból jól ismert Feedback képességet. Ez ghostok és ravenek gyors kiiktatására nagyon hasznos lehet. Azonban a legfontosabb még mindig a Storm képessége. Roachok és Ultraliskekre nem érdemes a stormot elpazarolni. Viszont az összes többi zerg egység ellen nagyon effektív tud lenni. PvT-ben is félelmetes mészárlást lehet végezni, mert bármelyik egység ellen megéri használni.

Dark Templar: Még egyetlen egyszer se használtam, és az összes eddigi dt próbálkozást könnyedén hárítottam. Nagyon korán van observer, a dt-hez pedig még kell egy külön épület. Teljesen elvesztette a meglepetés erejét.

Archon: Elég ritkán van rá szükségünk, de ez az egyetlen szárazföldi unit, amellyel hatásosan felvehetjük a kesztyűt az ultraliskek ellen.

Carrier: Nem nagyon szoktam használni a Carriereket. Viszont ettől függetlenül hasznos egység, és jól lehet vele szívatni az ellenfelet. Mothershippel kiegészítve nagy pusztításokat végezhetünk.

Mothership: Sajnos elég sokat gyengítették rajta. De teljesen érthető okokból, túlságosan is erős volt. Viszont megkapta a starcraftból már jól ismert Recall képességet. Nagyon lassú unit, viszont hatalmas seregeket teleportálhatunk. Akár egy limitnyi földi unitot is, sokkal többet mint amit starcraftban megszokhattunk az arbiternél. A vortex képessége még mindig nagyon hasznos, bár érződik, hogy gyengítettek rajta, nem is keveset.

Warp Prism: Harassolásokra használják a legtöbbet. Belepakolunk néhány high templart és már mehetünk is az ellenfél munkásainak a számát megcsapolni. Ezen kívül a hosszabb játékok során nagyon fontos szerepe van. Amikor már csak warp gateink vannak pillanatok alatt a harcmezőre teleportálhatjuk a frissen elkészült unitjainkat. Ezáltal hamarabb van kész az utánpótlásunk, mint az ellenfélnek, akinek még a gyártási időt is meg kell várnia.  Hosszabb játékok során erősen ajánlott.


Comments (10)

  • inkwizitor

    |

    A colossust én már használtam Hydra ellen és én úgy tapasztaltam hogy jó ellenük ahogy a DT-is ugyan olyan hasznos mint volt, főleg zerg ellen mivel az overlord már nem detektor és elég ritkán csinálnak overseert.

    Reply

  • sweeping

    |

    Válasz inkwizitor #1 üzenetére:
    Igen pont most hoztam vissza egy meccset a dt-vel a biztos halálból zerg ellen.
    Egyébként én pvp-re értettem meg pvt-ben sem túl hasznos. Sc-ben meg azért pvp-ben is lehetett vele szórakozni. Szóval mindenképp csökkent a szerepe valamelyest.
    Hydra ellen meg hát hm attól függ mennyi van, inkább érdemes stormra költeni a pénzt mert ha bekerít 40-50 hydra akkor az eléggé szívás és nemfog megmenteni a 2 colossus.
    De ez is teljesen helyzetfüggő meg hogy milyen unitja van még a zergnek.

    Crafty leírását még nem olvastam el. Lehet hogy vannak hasonlóságok az észrevételeink között.

    Reply

  • johnnybgoode

    |

    Ha maint baset támadnak mutával, pár cannon és void ray is sztem megoldást jelenthet, legalábbis időhúzásra mindenképp jó!

    Reply

  • 84Noname

    |

    Nem gondoltam volna, hogy átér a blink…meg se próbáltam még…

    Reply

  • Brebbia

    |

    *DT-vel tényleg kezdhetnének valamit, mert talán T kivételével mindnekinek alapból (tehát derítés nélkül) van addigra detektora, de még neki is ott a scan. Szal nemigen látom értelmét egy DT dropnak/rushnak. Lategame alatt lehet értelme bemixelni zeák közé, majd meglátjuk. Viszont warp prism-el és pár warp gate-el azért elég jó kis midgame harass is összejöhet.

    *Ghostot nem hoznak, mert rohadt drága és igazából csak tele energián (2 EMP vagy 8 snipe) villog, arra meg nincs idő rendes játékban. Nukeolni meg elég 1 darab is.

    *Archon is érdekes, érzésre irreálisan hamar lemegy a pajzsa, AoE-je meg alig van, igaz, többet sebez. Mass light ellen persze ott a Colossus. Én is úgy látom, ultra/roach ellen kell, meg kimerült templarokat beolvasztani.

    *Sentry: érdekes ez a csóricaster sebzéssel. Kíváncsi vagyok, mennyire dolgozzák át ill. ha semennyire, mennyire lesz massolva a forcefield miatt, ami igen sokmindent counterel.

    Reply

  • inkwizitor

    |

    Válasz Brebbia #5 üzenetére:
    zerg ritkán csinál detektort.

    Reply

  • Crafty_FOX

    |

    Egész jó kis leírás lett. Nekem se jutott volna eszembe mass sentryvel counterolni a mutát és talán nem is működik annyira a dolog tekintve hogy 1.5 szeres túlerőt javasolsz és a sentry gázban annyiba kerül mint a muta.

    Az átblinkelést én is használtam ha elég gyorsan megcsinálod tényleg fincsi szívatás, viszont arra számítani kell hogy a blink upgrade elég sokáig készül.

    Ghostot és EMP-t én is használtam protoss ellen pont, az immortal rush miatt, de az a baj igazából nem éri meg mert a ghost egyszerűen túl sok gáz. Gyakorlatilag választás elé kerülsz hogy medivac vagy ghost, sőt tovább megyek kb olyan választás elé állsz hogy 1 ghost vagy 2 medivac vagy 2 ghost vagy 4 medivac. És ha így arányaiban átgondolod, sajnos a ghost irány jelenleg biztos hogy nem éri meg a medivachoz képest.

    Reply

  • Sziget

    |

    Nagyon jó leírás!
    A dt-t én nem kenném el még ennyire, a warp innal komoly meglepetéseket okozhat.
    A void ray pedig ha shiftel megadunk neki több közeli célpontot megőrzi a legerősebb támadását és pillanatok alatt leöli a munkásokat majd a főépületet.
    A stalker szerintem is messze a legjobb protoss egység, BÁRMIRE használható. És a warp innal massolható is, egyenesen a csatatérre 😀
    Legyszi linkeld ki a replayeidet valahova.

    Reply

  • Crafty_FOX

    |

    #8 Csak az a baj a stalkerrel hogy terranál alap a maruder mass a túlélésért zergnél alap a roach utána mutára vált protossnál pedig sok zela és void ray kell. Ha megvizsgálod mindegyik MU-ban pont a hard counterjét szokták halálra massolni, ami nem tesz túl jót neki akármilyen frankó unit is.

    Reply

  • Radon

    |

    „Archon: Elég ritkán van rá szükségünk, de ez az egyetlen szárazföldi unit, amellyel hatásosan felvehetjük a kesztyűt az ultraliskek ellen.”

    Az archon nem az ultrák ellen jó, hanem az ultra+ling kombóbol a lingeket kikapkodja, igy elveszti a zerg a dpst.
    Amúgy leghatásosabb a muta harass ellen. sc1 ben nélkülözhetetlen volt muta harass ellen, ugy nézem a jobbak most is erre használják.

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.