4M útmutató a modern TvZ-hez

malkavita . Hírek, Stratégiák 3811

4M – Útmutató a modern TvZ-hez

fordította: Malkavita, anonymus
Nebula csapat: http://n3bula.enjin.com
eredeti útmutató: vaderseven
Forrás: teamliquid.net

4M_banner3

Bevezetés

Marine, marauder, medivac, mine, ami 4M néven is ismert, a szokásos felállás Terran vs Zerg meccsekben. Először a HotS megjelenésétől volt látható és mára már ezt a makró stílust követik a professzionális játékosok. Ez az útmutató átfedi a két leggyakoribb nyitást, amelyek a 4M-hez vezetnek, és két lehetséges utat mutatnak a midgame-be. Az útmutató részleteiben elmagyarázza hogyan kezeljük a különböző Zerg játéksítlusokat a játék mindegyik szakaszában. Az efféle játékstílus élvezetes és figyelmet igénylő. Sok sikert mindenkinek a tanulmányozásához.

Nyitások

Reaper+gyors terjeszkedés (Reaper FE)

10 Supply Depot
12 Barracks (rövid ideig SCV gyártás szüneteltetése)
12 Refinery (SCV gyártás folytatása)
15 Orbital Command
15 Reaper
16 Supply Depot
17 Reaper (egységek gyártásának rövid szüneteltetése a Barracksból)
19 Command Center
21 Factory
22 Reactor a Barrackson
Cseréld át a Factoryt a Reactorra (gyártsál 6 Helliont és 2 Widow Mine-t)
Bunker

A Reaper FE az egyik legkedveltebb nyitás minden matchupban. Micromenedzsmenttel járó korai támadást, alapos felderítést (ellenség bázisát; térképet TvT és TvP esetekben) és célszerű gáz használatot, valamint az ásványok megtakarítását biztosítja egy relatív korai Command Centerre.

A Reapr FE miatt, sok Zerg játékos a játék korai szakaszában gáznyerőt épít, amelyből csak 100 gázt gyűjt, hogy kifejlessze a zergling speedet. Ez lehetővé teszi számukra, hogy megakadályozzák a Reapert, ha az még mindig az ő térfelükön van. A standard Reaper FE stratégia, amely a 4M-hez vezet, Hellion gyártással folytatódik, és utána következik a 4M. Ez lehetővé teszi a Terran játékos számára, hogy elbánjon a speed zerglingekkel, amelyeket ő kényszerített ki, miközben felkészíti magát  a midgame­-re.

A Reaper FE nagyon függ a térképektől (mapoktól). Olyan jellegzetességeit kell keresni a térképnek mint a szirtfal, amelyről be lehet ugrani a főbázisra anélkül, hogy az ellenség naturaljén lennénk (Neo Planet S vagy Star Station); olyan naturalök, amelyeknek van szirtfala és egy széles bejárata (Bel’Shir Vestige);  vagy bármilyen más olyan jellegzetességet, amely több irányból biztosít támadási lehetőséget a Reaper számára. Térképek, amelyek nem a legjobbak a Reaper FE stratégiához, azok amelyeken nincs felugorható bejárat a főbázisra a naturalről és csak egy útvonal a naturalre (Whirlwind).

Néhány Zerg játékos két zerglinget küld a naturalödre miközben harassolod a Reaperökkel. A Zerg célja ezzel az, hogy megölje az SCV-t ami a Command Centert építi. Ha ez megtörténik és nincs semmid otthon, hogy megvédd, hátrányba kerülsz. Ahhoz, hogy elkerüld ezt, vagy hagyj otthon egy Reapert közel az épülő CC-hez, vagy a főbázisod területén építsd.

Az első Reaperödnek harassolnia kell a Zerg naturalön található drone-okat, majd be kell jutnia a főbázisra, hogy megtudd az extractor építésének időzítését. Fontos megjegyezni, hogy a zergling speed az extractor után már három perc 15 másodpercnél befejeződhet. Ezidőre a Reapernek távoznia kell. Nem az az elsődleges cél, hogy drone-okat ölj, vagy kárt okozz, hanem, hogy arra kényszerítsd a Zerget, hogy nagyon gyors zergling speedre menjen, vagy kihasználd, ha nem fejlesztette ki. Mindenképpen ellenőrízd, hogy mennyi gázt bányászott mielőtt abbahagynád a harassolást. A zergling speed általában 5:50-5:55 körül fejeződik be hatch gáz pool sorrenddel, vagy 6:05-6:25 körül hatch pool gas sorrenddel.

A Reaperök el kell hagyják az ellenség bázisát legkésőbb 10-20 másodperccel a zergling speed előtt. Ha minden jól ment, kikényszerítettél egy korai extractort, néhány zerglinget és talán sikerült megölnöd pár drone-t vagy zerglinget. Talán az ellenség nyersanyagot is vesztett, ha spine crawlert is letett. Abban az esetben fordulhat rosszra a stratégia, ha elveszíted a Reaperöket. A visszavonuló Reaperök biztosíthatják az őrtoronyokat és egyedülálló egységeket is felkutathatnak. A jelenlegi céljuk az, hogy csatlakozzanak a factoryből épülő hellionokkal. Nagyon javasolt a Reapörök együttes használata a hellionokkal, amelyek védekező állásban vannak a feljárón a lehetséges speedling támadások ellen (15+ speedling esetén). Ez elengedhetetlen, mivel valószínű, hogy nem építettél falat a játéknak ebben a szakaszában.

Az első bunkered elhelyezése függ a térképtől amelyen vagy. Azokon a térképeken ahol nagyobb a bejárat (11 négyzet széles) a naturalre, a bunkert közel, vagy a főbázisra vezető feljáró mellé javasolt tenni. A térkép alaprajzától függően, a Zerg dönthet úgy, hogy elrejt néhány speedlinget és megtámad miközben kimozdulsz a reaper/hellionnal. Kisebb bejárattal (9 négyzet) rendelkező térképeken, időben falazhatsz a naturalön (reagálóan, ha szükséges).

Miután az első négy hellion elkészült a factoryből, egyesítsd őket a Reaperökkel, hogy ellenőrízzék van-e harmadik bázisa a Zergnek. Ha van harmadik bázisa, nem kell készülnöd tech stratégiával két bázisról és térkép kontrollod is van. Ölj meg mindent az őrtornyoknál és állítsd meg a tumorokat a creep szélein miközben az ötödik és hatodik hellionodra vársz, hogy csatlakozzon a többi hellionodhoz és Reaperödhöz. Amint megvan a hat hellionod és két Reaperöd, olyan támadást időzíthetsz a creepen amellyel biztonságban vagy (ez az időzítés addig érvényes míg a Zergnek nincs más technológiája zergling speeden kívül, általában baneling, muta, vagy roach). A támadást óvatosan kell kivitelezni, mivel a speedlingek nagyon gyorsan bekeríthetik az egységeid míg a creepen vagy. Ha kockázatot szeretnél vállalni, rámehetsz a creepre, hogy queeneket támadj, vagy drone-okat ölj, ha vannak a haramadik bázisánál. Koncentrálj, hogy ne sikerüljön a zerglingeknek bekeríteniük és ne áldozz be egységeket ebben a játékszakaszban. Agresszívnek kell lenned, és abban az esetben, ha nincs ijetszően sok lingje, meg kell büntetned a kapzsiságát, hogy ne kerülj hátrányba. A támadás mértékét meghatározza a harmadik bázisnál lévő drone-ok száma. Ha túl sok drone-ja van, számíthatsz arra, hogy kevés zerglingje is. Ez a nyitás bünteti a greedy Zerg játékosokat. Mielőtt  megvalósul a techje, vonulj vissza az egységeiddel, hogy megvédd a harmadik bázisod. Ez az utolsó és egyben legfontosabb célja a hat hellionnak. Csak ezekre a hellionokra támasztkodhatsz a hamradik bázisod megvédésénél. Ha idő előtt elveszítenéd őket, nagy bajba keveredhetsz (valószínű, hogy a játékot is elveszted) miközben védenéd a harmadik bázisod speedling és baneling ellen. Ideálisan, ez a hat hellion (és a két Reaperöd, habár ők már nem annyira fontosak ennél a pontnál) csatlakozhat a marine és medivac sereghez ahogy a +1/+1 és stim befejeződnek. Ezzel véghez vihetsz egy 11:30 körüli creep „takarítást”a midgamebe történő átmenet alatt.

Ha a nyitás bármely pontjánál roachokat látsz, hagyd abba a hellion/marine gyártást és fókuszálj a mine/marauder gyártásra. A meglévő bunkerhez építs még további egy-kettőt. Ha a Zerg tovább folytatja  a speedling vagy baneling támadást, ne állj le a hellionok gyártásával. A mine-ok nem válasz az ilyen típusú játékstílusra, mivel szükséges a hellionok splash damage-e. Ne felejtsd, hogy az ilyen támadások felderítése elengedhetetlen a védekezéshez. Baneling nélküli támadásokban irányítsd az SCV-ket a védekező állásban épített épületekhez, hogy időben elkezdhessék a javítást. Vedd számításba a vészhelyzetben szükséges épületek elhelyezését (legtöbb Terran három bunkert preferál kettő vagy három bázisról indított támadás esetén). A legfontosabb eleme a védekezésnek a létfontosságú egységek pozícionálása. Nem szeretnél bunkereket vagy hellionokat elveszíteni azért mert nem irányítottad oda időben az SCV-ket, vagy a hellionjaid távol voltak és nehezen jutnak vissza. A 3.5 rész konkrét példát hoz Zerg támadásokra és tanít meg hogyan kell ellenük játszani.

 

Változatok Reaper FE-re

Az alábbiakban található néhány olyan kis változtatás amely eltér a standard 12 Barracks 12 Gas Reapertől:
– 11 Barracks 11 Gas: a Reaper gyártásának kezdete ~2:41
– 12 Barracks 12 Gas: a Reaper gyártásának kezdete ~2:48
– 12 Barracks 13 Gas: a Reaper gyártásának kezdete ~2:56

A 12 Barracks 12 Gas öt ásvánnyal marad le a 12 Barracks 13 Gas mellett, de a Reaper majdnem tíz másodperccel hamarabb jön ki.

A 11 Barracks 11 Gas egy SCV-vel kevesebbet hoz ki és öt másodperccel később bontakozik ki, mégis, hét másodperccel hamarabb készül el a Reaper.

Források

StarTale_Bomber vs SAMSUNG_RorO Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
LG-IM_Yoda vs MVP_DongRaeGu Set 1. FRom WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win). MarineKing_Prime vs StarTale_Curious Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
Liquid TaeJa vs LG-IM_KangHo Set 2. FRom WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
Liquid TaeJa vs LG-IM_KangHo Set 3. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
SKtelecom_FanTaSy vs 8thTEAM_True Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
SKtelecom_FanTaSy vs 8thTEAM_True Set 3. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
MVP_Keen vs AZUBU_Symbo Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
MVP_Keen vs SAMSUNG_Shin Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
STX_Innovation vs Quantic_HyuN Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
Ro32 STX_Innovation vs Quantic_HyuN Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S (Terran Win).
STX_last vs StarTale_Life Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
Liquid_TaeJa vs SAMSUNG_Shine Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Terran Win).
Liquid_TaeJa vs SAMSUNG_Shine Set 3. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Terran Win).
Polt vs Hyun Set 1. From MLG Anaheim 2013(Terran Win).
Lucifron vs Goswser Set 1. From ASUS ROG Summer (Terran Win).
TaeJa vs Goswser Set 2. From ASUS ROG Summer (Terran Win).
TaeJa vs Goswser Set 4. From ASUS ROG Summer (Terran Win).
TaeJa vs Hyun Set 4. From ASUS ROG Summer (Terran Win).

 

CC Rax Gáz

10 Supply Depot
14 Command Center
15 Barracks (16-nál is jó)
16 Refinery
19 Marine (2x Reactor előtt)
20 Orbital Command x2
21 Factory (100 gáznál)
23 Reactor (50 gáznál) (cseréld át a Factoryra és építs Tech Labet a Barrackson)
[építs egy CC-t vagy több gyártó épületet 2-bázisról]
Cseréld át a Factoryt a Reactorra (gyártsál 6 Helliont és utána 2 Widow Mine-t

(Szükséged lesz egy bunkerre is. Általában a factory előtt kell építeni, ami segít majd a nyolc zergling elleni támadásoknál. Elhagyhatod ezt a módszert és megépítheted a bunkert a harmadik CC után ha standard makróval folytatod. Én azt javaslom, hogy tanuld meg ezt a stratégiát úgy, hogy előbb bunkert építesz factory előtt.

A CC Rax Gáz az egyik leggreedibb elterjedt nyitás professzionális szinten, ami a 4M-mel folytatódik. Tulajdonképpen csak a CC Rax CC nyitás greedibb ennél. A CC Rax Gáz a lehető leggyorsabb ásvány bányászatra fókuszál, hogy támogassa a hellion harasst/védekezést miközben felkészülsz a midgame infrastruktúrára. Míg a Reaper FE helyes reakciót igényel döntéshozatalnál és mikromenedzsmentnél a Zergtől, addig a CC Rax Gáz nyitás megbízható makrót és erőteljes midgame-et követel tőle. Ha úgy érzed, hogy erősebb vagy a midgame-ben mint az early game-ben, ez a számodra megfelelő nyitás. Meglepően könnyű ezzel a nyitással az agresszív Zerg játékosokat fogni, ha figyelemben tartasz néhány nagyon fontos dolgot.

Az első lépés ennél a nyitásnál, hogy hova teszed a Command Centert: vagy a naturalre, vagy a falad részeként a főbázisodon. Mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai. Néhány játékos ekkorra időzíti a felderítést (a következő bekezdésben részletezve), mások ekkor határozzák el a metajátékot. Az első épületeid építése közben nagy figyelmet kell fordítanod az SCV-eidre a drone támadások elkerüléséhez. Naturalre épített CC-nél állíts rá egy SCV-t a drone-ra, amelyik vagy a főbázisodon, vagy a naturalön van. Ha a drone a CC építése közben talál rá, szükség lesz két SCV-t küldened a főbázisról a naturalre.  Az egyik SCV támadja a Drone-t, a másik folytassa a CC építését. A sérült SCV-t küldd vissza a bázisodra.

(fordította: anonymus)

A felderítésnek több féle elfogadott időzítése van, ha CC first-özöl. Kétszemélyes pályákon szokás rögtön a Supply Depot után küldeni egy SCV-t, hogy lehet-e lent építeni a CC-t (Hatch first, mehet lentre a CC), vagy muszáj fent (10 pool). A normális időzítés 16-17-nél van, ahol a cél megtudni azt, hogy mennyi gáza van a zergnek. Ha van neki, 6 percnél keresd a harmadik bázisát. Ha nem tejrsztkedett, akkor hagyd az SCV-t a bejárata előtt, hogy időben észleld a Speedling-eket vagy Roach-okat. Vannak, akik négy személyes térképen csak az Orbital után küldenek egy SCV-t, hogy megnézzés, hol van a zerg bázisa. Ők két személyes map-on általában nem is derítenek.

Ha elkészült a Barracks, csinálj két Marine-t, mielőtt elkezdenéd a reactor-t. Ezekkel bármilyen lassú zergling támadást meg tudsz fogni. Ha a zerg hat lassú zerglinggel megtámadja a Natural-t, mielőtt a Hellion-ok kint lennének, vonj be néhány SCV-t a védekezésbe. Ha a Marine-ok idő előtt lesérülnének, vagy meghalnának, inkább küldd fel az összes SCV-t. Ha késel a Bunker-ral, és a zerg küld nyolc vag több Zergling-et – akkor nagy bajban vagy. Óvatosan spórolj a Bunker-ek időzítésével.

Ha minden a normális kerékvágásban megy, két marine elég, hogy a korai zergling-eket (2-4) kivédd, és a Hellion-okat hamae lehozhatod a pályára. Az első két Hellion-nal tisztítsd meg a bázisod környezetét a Zergling-ektől, és nézd meg velük, hogy van-e már harmadik bázis a zerg oldalán. Ez az információ kulcsfontosságú, ezt sohasem hagyhatod ki. Ha van, akkor finoman zavarhatod a creep terjesztését, vagy ha túl sok Drone-ja van a harmadik bázisán, akkor azokat is megsütheted. Semmiképpen se hagyd elpusztulni a Hellion-okat. Sokkal inkább, mint a Reaper FE nyitásban, ezekre a Hellion-okra támasztkodva tudsz kimenni három bázisra, és kifejlődni a mid-game-re (vagy két bázisos push-nál, ezeknek a területi sebzése kritikus fontosságú). Amint van négy Hellion-od, kisebb támadásokkal már próbálkozhatsz. Az agresszió a saját felelősséged. Amíg van elég lingje, hogy elkapja ezt a csoportot, addig arra sincs szükség, hogy egyáltalán creep-re menjen; gyakorlatilag ha bármilyen esély van a Hellion-ok elvesztésére, hatalmas hiba rámenni a creep-re, sok játékot fogsz elveszteni, ha ezt teszed. Igazából az egyetlen félig-meddig elfogadható ok hat Hellion-nal betyárkodni, ha túl sok Drone-t láttál a harmadikon, vagy ha hat Queen-nel nyitott (ami azt jelenti, hogy későn készül el a zergling gyorsaság fejlesztése). Amint van hat Hellion-od lehetőséged van kiküldeni egy CC-t a harmadikra, vagy pedig valamilyen két bázisos stim-pusht végrehajtani. Mindenesetre tartsd a Hellion-okat életben. Vannak, akik a normál hat helyett nyolc-tíz Hellion-t használnak. Ez amennyire erős megoldás agresszív zergling/zergling-baneling játék ellen, annyira gyenge Roach-ok ellen.

A nyitás bármelyik pontján Roach-okat veszel észre, hagyd abba a Marine/Hellion gyártást, és koncentrálj az akna/Marauder kombóra. Az egyik lehetőség, hogy csinálsz plusz egy Maraudert a Stim előtt gázzal nyitott zerg ellen. Roach-ok ellen ez a plusz tűzerő rengeteget jelent.  Egy-két extra Bunker-t hozzáadni a alap mellé kritikus jelentőségű, hogy kijuthass midgame-re, ha Roach-okkal kell szembe nézned. Ha a zerg Speedling/Baneling agresszorként viselkedik, ne hagyd abba a Hellion-ok gyártását. Az aknák önmagukban nem jelentenek megoldást ilyen veszély ellen, mindenképpen szükséged lesz a Hellion-ok területi sebzésére ilyen hordázós játék ellen. Ha a zerg hatch-gáz-pool-lal nyitott, a natural falával már a hatodik perc előtt el kell készülnöd (5:55 egész pontosan). Tartsd szem előtt, hogy a védekezés legfontosabb mozzanata, hogy időben észleld, mire készül az ellenfeled. Bármilyen agressziónál, ami nem tartalmaz Baneling-eket, húzd ki az SCv-ket javítni, mielőtt megérkezne. Vészhelyzetben vedd fontolóra extra falazó épületek és Bunker-ek megépítését (a legtöbb Terran összesen három Bunker-t szokott használni korai két bázisos agresszió ellen). A legfontosabb mozzanat, a kulcs egységek elhelyezése. Ne veszíts azért Bunker-t vagy Hellion-t, mert az SCV-ket nem húztad ki még a támadás előtt, vagy mert a Hellion-okat kint hagytad, és ezért egészen a bázisig végig kell harcolnod velük az utat. Még egyszer, a 3.6-os pontban még több információt találsz agresszív zergek ellen.

Flash EB blokkja Pool first ellen

10 Supply Depot (derítés ezzel az SCV-vel)
14 Engineering Bay (a zerg natural-jén)
14 Barracks (a rámpádon)
Hagyd abba az EB építését 99%-hoz közel!
17 Supply Depot
20 Command Center
22 2x Refinery
Bunker a rámpa tetején
27 Factory
Reactor (3 SCV-t húzz le a gázról)
Command Center
Reactor csere a Factory-ra, Hellion gyártás
Tech Lab a Barracks-on
Stim
2x EB (3 SCV vissza a gázra)
3x Barracks
Starport

Néhány játékában, főleg az MLG-n, Flash a Supply Depot után elmegy felderíteni. Ha azt látja, hogy a hatch késik, vagy Pool csinál először a zerg, egy EB-vel blokkolja a natural-t és 1 Rax FE-vel nyit. Ha a Hatchery már készül ilyenkor, CC first-re megy.

Ez a build nagyon biztosnágos a 10 pool ellen. Ha ki szeretnéd próbálni ezt a stílust, semmi képpen se fejezd meg az EB-t, így még van lehetőséged visszavonni azt, mielőtt elpusztítanák. Ezzel al épéssel arra kényszeríted a zerget, hogy hanyagolja a korai agressziót, kénytelen lesz a zergling-eket a natural megtisztítására használni. Ha mégis támadna, ott van a falad. Megjegyzem, ez kizárólag két személyes pályákon működik.

Források a CC first-höz

LG-IM_Yoda vs MVP_DongRaeGu Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
Liquid_TaeJa vs LG-IM_KangHo Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
SKtelecom_FanTaSy vs 8thTEAM_True Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
MVP_Keen vs AZUBU_Symbol Set 1. Fro mWCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
KT_Flash vs AZUBU_BBoongBBoong Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
KT_Flash vs AZUBU_BBoongBBoong Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
KT_Flash vs Woongjin_Soulkey Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
KT_Flash vs Woongjin_Soulkey Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
Liquid_TaeJa vs SAMSUNG_Shine Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Zerg Win).
STX_INnoVation vs StarTale_Life Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Terran Win).
STX_INnoVation vs StarTale_Life Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Terran Win).
STX_INnoVation vs SAMSUNG_RorO Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro8 (Terran Win).
StarTale_Bomber vs AZUBU_Symbol Set 4. From WCS Korea Season 1, Code S Ro8 (Zerg Win).
STX_INnoVation vs AZUBU_Symbol Set 5. From WCS Korea Season 1, Code S Ro4 (Zerg Win).
STX_INnoVation vs AZUBU_Symbol Set 6. From WCS Korea Season 1, Code S Ro4 (Zerg Win).
STX_INnoVation vs Woongjin_Soulkey Set 4. From WCS Korea Season 1, Code S Finals (Zerg Win).
TX_INnoVation vs Woongjin_Soulkey Set 5. From WCS Korea Season 1, Code S Finals (Zerg Win).
Flash vs hyvaa on Newkirk Precinct from SPL
Innovation vs Soukey on Newkirk Precinct from WCS OSL Ro8 Game 1.
Sound vs Golden Set 1. From MLG Anaheim 2013.
Sound vs Golden Set 2. From MLG Anaheim 2013.
Lucifron vs Goswser Set 4. From ASUS ROG Summer (Zerg Win).
Lucifron vs Goswser Set 5. From ASUS ROG Summer (Zerg Win).
TaeJa vs Hyun Set 1. From ASUS ROG Summer (Zerg Win).
TaeJa vs Hyun Set 2. From ASUS ROG Summer (Terran Win).
TaeJa vs Hyun Set 5. From ASUS ROG Summer (Terran Win).

Sources for Flash Engineering Bay Block

Finals KT_Flash vs Startale_Life Set 1. From MLG Dallas 2013, Grand Finals (Terran Win).
KT_Flash vs Startale_Life Set 3. From MLG Dallas 2013, Grand Finals (Zerg Win).
ST Bomber vs ROOT CatZ on Whirlwind Game 1. From Ritmix RSL V

Átmenetek a játék középső szakaszára

Reactor Hellion-ok és harmadik Command Center

Command Center (ezzel: 3 CC, 1 Barracks, 1 Factory, 1 Reactor, 1 gáz, 1 Bunker)
*Start Reactor Hellion*
Tech Lab a Barrack-on
Stim
második Refinery
2x Engineering Bay
2x Barracks (reactor)
2x Refinery
+1/+1
Starport (reactor)
2x Barracks (reactor)
Combat Shields
*~10:00 körül kellene kiterjesztkedni három bázisra, és építeni ide egy Bunker-t*
@50% +1/+1 építsd az Armory-t
+2/+2
Ellenőrzés: 11:30-nál ~130-140 supply CC first-nél és 120-130 supply Reaper FE-nél.
A következő lépésed a Zerg stílusától függ, de ezeket mindenképpen meg kell szerezned:
3x Barracks (Tech Lab)
Factory (Tech lab fejlesztés Drilling Claws)
Command Center

Ez a játék legáltalánosabb módja.Közvetlenül a Hellionok készítése előtt kezdd el építeni a Harmadik CC-t. Miután a Hellion-okat elkezded,  a Barrack-ra építs Tech lab-ot, és kezd el a Stim-et. Ezután építsd meg a második Refinery-t. A következő lépés két EB megépítése, amit két Barracks követ, aztán még két gáz, Starport és megint két Barracks.Többféle mód létezik ezeknek a lépéseknek a végrehajtására, amit itt nem részletezek. Ezek leginkább abban különböznek, hogy hogyan hasznosítsd a Factory-t és a reactort. Néhány játékos szereti a Factory Reactor-ját a Starport-on használni, hogy az első két Medivac hamarabb elkészüljön. Mások egy Barracks-ot építenek a Reactor-ra, amit a Factory használt, amíg az Reactor-t készít az eljövendő Baracks-ok számára. Olyanok is vannak, akik egyszerűen a Factory-n hagyják, és minden épület magának csinálja az addon-t.

Forrás

StarTale_Bomber vs SAMSUNG_Ror Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
LG-IM_Yoda vs MVP_DongRaeGu Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
MarineKing_Prime vs StarTale_Curious Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
Liquid TaeJa vs LG-IM_KangHo Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
Liquid TaeJa vs LG-IM_KangHo Set 3. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
SKtelecom_FanTaSy vs 8thTEAM_True Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
SKtelecom_FanTaSy vs 8thTEAM_True Set 3. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
MVP_Keen vs AZUBU_Symbol Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
MVP_Keen vs SAMSUNG_Shine Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
STX_Innovation vs Quantic_HyuN Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
STX_Innovation vs Quantic_HyuN Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
STX_last vs StarTale_Life Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
Liquid_TaeJa vs SAMSUNG_Shine Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Zerg Win).
Liquid_TaeJa vs SAMSUNG_Shine Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Terran Win).
Liquid_TaeJa vs SAMSUNG_Shine Set 3. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Terran Win).
STX_INnoVation vs StarTale_Life Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Terran Win).
STX_INnoVation vs StarTale_Life Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Terran Win).
LG-IM_YoDa vs SAMSUNG_RorO Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Zerg Win).
STX_INnoVation vs SAMSUNG_RorO Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro8 (Terran Win).
STX_INnoVation vs AZUBU_Symbol Set 3. From WCS Korea Season 1, Code S Ro4 (Terran Win).
STX_INnoVation vs Woongjin_Soulkey Set 4. From WCS Korea Season 1, Code S Finals (Zerg Win).
STX_INnoVation vs Woongjin_Soulkey Set 5. From WCS Korea Season 1, Code S Finals (Zerg Win).
Flash vs hyvaa on Newkirk Precinct From PL 7/20/2013.
Innovation vs Soulkey on Star Station Game 2. From WCS OSL Ro8.
Lucifron vs Goswser Set 1. From ASUS ROG Summer (Terran Win).
Lucifron vs Goswser Set 4. From ASUS ROG Summer (Zerg Win).
TaeJa vs Hyun Set 4. From ASUS ROG Summer (Terran Win).

Tankok a Hellion-ok előtt

10 Supply Depot
12 Barracks (kis SCV késés)
12 Refinery (SCV késleltetés vége)
15 Orbital Command
15 Reaper
16 Supply Depot
17 Reaper (ezután a Barracks egy kis ideig nem gyárt egységet)
19 Command Center
21 Factory
22 Reactor on Barracks
3. Command Center
*Derítsd fel, hogy a zerg még mindig termeli-e a gázt három Drone-nal, ha igen, folytasd*
2. Refinery
Tech lab a Factory-ra, Marine-ok a Reactor-Barracks-ból
Tank
Cseréld ki a Factory-t a Barracks-al
2x Engineering Bay
2x Barracks
2x Refinery
Starport
2x Barracks

**Tartsd szem előtt, hogy ez a build akkor hatékony, ha a Zerg földi All in-re készül, ezért érdemes megszakítani a build-et néhány pontjánál. Add on-ok helyett egységeket gyárts, amint támad, de 3-4 bázisos agresszív 4M mid game-re törekedj.**

Egy érdekes trükk, amit Fantasy használt TRUE ellen, hogy még egyszer derít éppen a Factory elkezdése után, de még a Reactor előtt. Azt látta, hogy TRUE gázt szed, szóval nem csak a Zergling speed miatt volt Extractor-ja. Reactor helyett Tech lab-ot kezdett építeni, hogy lehozhasson egy tankot, mielőtt elkezdte volna a reactor Hellion-okat gyártani. Ez kritikus jelentőségű döntés volt, hogy vissza tudja verni TRUE két bázisról indított Zergling/Baneling támadását. A Barracks-tól kapott Tech lab-nak köszönhető Siege tank gyártása alatt a rax elkészítette a Reactor-t, így könnyedén vissza tudott térni Hellion-4M játékra, amit Fantasy már a kezdetektől tervezett.

Fantasy visszavonult a Reaperrel, majd a hetedik perc környékén öngyilkos felderítő akcba fogott vele, hogy lássa a zerg által választott tech-et. Innentől folytatta a szokványos mid-game build-et, gyors harmadik CC-vel és két EB-vel. Behelyezi az egységeit, mielőtt a támadás megérkezne. A négy Hellion-ját (az ötödik és hatodik éppen gyártás alatt van) a natural-je felderítésére használja, Zergling-eket és Baneling-eket keres (sajnos el is veszti őket, ennek nem lett volna szabad megtörténnie). Fontos megjegyezni, hogy a tank a magaslaton van a Marine-okkal együtt, csupán négy van lent a Bunker-ban. Miután kivédte a rajtütést, két oldalról támadásba lenedül nyolc Marine plusz Madivac-cel, valamint hat Hellion-nal. Ezután lerakja a harmadik CC-t, és úgy folytatja a játékot, mint bármelyik 4M build.

Taeja hasonló koncepcióval játszott KangHo ellen. Ő nem látta a zerg gázát, de szerintem ismerte KangHo stílusát, ezért a tankot betervezte. Ő egyszerűen a Barracks-on hagyta a Reactor-t Marine-ok gyártására, a Factory megépítette a saját Tech lab-ját. Amint a tank elkészült, kicserélte a kettőt.

Az átmenet végrehajtásáhzo egyszerűen szerezz egy tech lab-ot a Factory-ra, gyárts egy tankot, és mielőtt elkészülne, legyen Reactor a Barracks-on. Választhatsz, hogy inkább hamarabb hozod a Reactor-t, és később a Tech lab-ot, mint Taeja, vagy inkább gyorsabb tankot akarsz, lassabb Reactor-ral, mint Fantasy. A tank gyártása közben kezdd el építeni a harmadik CC-t. Amint elkészül, cseréld ki a Barrack-ot a Factory-val, gyárts Reactor-Hellion-okat, és amint a gáz engedi, fejleszd ki a stim-et. Ezután építsd meg a második Refinery-t, és a két EB-t. Amint lekezdted a +1/+1-et, húzz fel még két Barracks-ot, még két Refinery-t, aztán a Startport-ot és még két Barracks-ot. Ezzel egy teljesen átlagos 4M midgame-be jutsz. Tartsd észben, hogy amiért a korai védelmedbe fektettél be, valamivel gyengébb leszel egy normál zerg-nél, és valamivel erősebb leszel egy agresszív ellenfélnél.

WCS Korea Season 1 Code S Ro4 STX_INnoVation vs AZUBU_Symbol Game 6: INnoVation és Symbol nézett farkasszemet egymással a pálya két sarkából a Whirlwind-en. InnoVation elvesztett néhány all in-t, ezért áttért egy nagyon érdekes Hellion-Siege tank seregkombinációra. A build-je teljesen normálisnak látszik, a Factory a Reactor-ral kipumpál négy Hellion-t, és a Barracks Tech lab-ot készít. Ezután a két épületet kicseréli, és tankot gyárt.

Források

SKtelecom_FanTaSy vs 8thTEAM_True Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
SKtelecom_FanTaSy vs 8thTEAM_True Set 2. From WCS Korea Seaon 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
Liquid_TaeJa vs LG-IM_KangHo Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
Liquid_TaeJa vs LG-IM_KangHo Set 3. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
STX_INnoVation vs AZUBU_Symbol Set 6. From WCS Korea Season 1, Code S Ro4 (Terran Win).
Innovation vs Soukey on Gwangalli Beach Set 3. From WCS OSL Ro8.

 

A mid-game elkezdése

A nyitásod rengeteg kritikus információval fog szolgálni, de abban az esetben, ha nem győződtél meg róla biztosan, hogy a Zerg milyen játékot fog játszani,legyél óvatos, de határozott. Koncentrálj a 11:30-as időzítésre, ami a 1/1 és a stim megszerzésével válik elérhetővé. Ezek a fejlesztések legyenek összhangban a termeléseddel, az időzítés kritikus a 4M stílusban. Vigyázz azokkal a zergekkel, akiknél 11:30 előtt Roach-ot látsz, vagy pedig szokatlanul nagy mennyiségű gázt termel még a játék korai szakaszában. Különleges figyelmet igényel az ilyen ellenfél. Az elvesztésük nélkül derítsd fel a Hellion-okkal a harmadik bázisát, és figyeld meg a Drone-ok mennyiségét. Ha nincsenek/kevés van 8:00 körül, valószínű, hogy a zerg agresszív lesz. Ha még a kilencedik perc környékén sincs termelés ott,  már egészen biztos lehetsz benne, hogy támadni fog… Ha úgy érzed, hogy agresszív játékkal kell szembenéznek, halaszd el a 11:30-as időzítést, és koncentrálj a zerg taktikájára. Figyelj oda, hogy ha a zerg valamilyen három bázisos all in-t akar elkövetni, az végzetes lehet a számodra. Gondold át, hogy a Hellionnal milyen információkat szerezhetsz. Extrém esetekben megpróbálhatod  felmérni a gazdaságát, vagy megnézheted a tech épületeit.

Tegyük fel, hogy az agressziónak semmilyen jelét sem látod a Zerg-nél, akkor 11:30-nál indítasz egy push-t. Az 1/1 stim időzítésnek a célja a map control elérése. Minden megmozdulásod alatt tartsd észben, hogy a valódi terv a map control. Ne áldozd fel, vagy kereskedj az egységeiddel. Csak azt érnéd el  vele, hogy nem szerzed meg az ellenőrzést a térkép felett. A fő célpontjaid a Creep tumor-ok, overlord-ok és kint hagyott Queen-ek legyenek. Ez a push kicsalogatja a Zerg-et, és kénytelen lesz felfedni előtted a seregösszeállítását. Ennél a pontjál van lehetőség igazodni az ellenfél taktikájához.

Más mid game átmenetek

a másik két mid game lehetőség, amit rendszeresen látni, a banshee nyitás, és a két bázisos bio-mine push. Mindkettőről szó lesz egy későbbi leírásban.

Reakciók

Zergling/Baneling/Mutalisk

11:30-nál támadsz 1/1-el és stim-mel. A célod megszerezni a map controlt a zergtől. Ha már kint vagy a pályán, nem tud mutákkal zaklatni. Érdemes a creep-et felszedni. ezzel megelőzni a későbbi terjeszkedést is. Ne támadj vakmerően; ha a creep-en vagy, a zerg könnyedén megnyerheti a csatát. Ha a zerg kedvezőbb helyzetben van, gondolkodás nélkül kapd fel a sereged, és vidd biztonságos helyre a gyorsított medivac-ekkel. A 11:30-as időzítéssel a célod, hogy minél nagyobb ’ingyenes’ pusztítást okozz az ellenfelednek. A feladatod, hogy megsemmisítsd a tumorokat. A madivac-ekkel és az aknákkal biztosítsd a sereged, hogy lehetőleg egyáltalán ne veszíts egységet. A valódi támadás még csak ezután jön, ami az agressziódnak köszönhetően még erősebb lesz.

 

Amint megvan a 2/2, az agresszivitásod felső fokozatba kapcsolod. A játéknak ez a része erős mechanikát igényel. Mindkettőtöknek megvan a lehetősége harass-olni és támadni, mindkettőtöknek hatalmas serege van. Sok terran szereti ilyenkor egyetlen hullámba koncentrálni a seregét, és látszólag megállíthatatlan rohamot indítani az ellenfél ellen. Építsd ki a negyedik bázisod, húzz fel három további barakkot tech lab-bal és egy factoryt ugyancsak tech lab-bal (az akna burrow fejlesztése miatt).

Lehetséges más gyártás-összeállítást választani a fent említett alap 8/2/1 (barakk/factory/starport) helyett. Flash 7/2/1 (barack: 5 reactor, 2 tech lab) kompozíciót használ, ami sokkal agresszívabb stílust tesz lehetővé. Polt 8/3/1 stílusában a második Factory-t viszonylag hamar építi fel (tech labbal és burrow fejlesztéssel), a harmadikkal együtt 5 aknát képes gyártani egyszerre.

Miután a zerg-nél elkészül a hive vagy ultrákra, vagy brood lord-okra kell készülnöd. A leggyakoribb az ultra, de vakmerőség feltételezni, hogy ezt az egységet választotta. Mindkét lehetőség ellen a legjobb megoldás, ha elkezdesz keményen drop-olni. Az ultrák ellen rengeteg marauder-re, a brood lord-ok ellen legalább még egy starport-ra lesz szükséged. Minden összetűzés során próbáld maximalizálni a költséghatékonyságot. Ritkán szükséges kimenni ötödik bázisra, de ne ragadj le, ha a második, vagy a harmadik bázisod kimerül. Akár 4, akár 5 bázison megvan az a lehetőséged, hogy átválts raven/bc/viking stratégiára (nem feltétlenül szükséges mind a három, általában elég bc/viking vagy raven/viking összeállítás először). Óvatosan válts, amíg nincs megfelelő számú egységed, addig sebezhetőbb vagy. Ha úgy érzed, hogy képtelen vagy megtörni a védelmét, ideális választás lehet ez a taktika.

Források

StarTale_Bomber vs SAMSUNG_RorO Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
StarTale_Bomber vs SAMSUNG_RorO Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
LG-IM_Yoda vs MVP_DongRaeGu Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
LG-IM_Yoda vs MVP_DongRaeGu Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
MarineKing_Prime vs StarTale_Curious Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
MarineKing_Prime vs StarTale_Curious Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
Liquid TaeJa vs LG-IM_KangHo set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
Liquid TaeJa vs LG-IM_KangHo Set 3. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
MVP_Keen vs AZUBU_Symbol Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
MVP_Keen vs SAMSUNG_Shine Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Zerg Win).
STX_Innovation vs Quantic_HyuN Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
STX_Innovation vs Quantic_HyuN Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
KT_Flash vs AZUBU_BBoongBBoong Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
KT_Flash vs AZUBU_BBoongBBoong Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
KT_Flash vs Woongjin_Soulkey Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
Liquid_TaeJa vs SAMSUNG_Shine Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Terran Win).
Liquid_TaeJa vs SAMSUNG_Shine Set 3. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Terran Win).
TX_INnoVation vs StarTale_Life Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Terran Win).
STX_INnoVation vs SAMSUNG_RorO Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro8 (Terran Win).
Innovation vs Soukey on Newkirk Precinct Game 1. From WCS OSL Ro8.
Lucifron vs Goswser Set 1. From ASUS ROG Summer (Terran Win).
TaeJa vs Hyun Set 1. From ASUS ROG Summer (Terran Win).
TaeJa vs Goswser Set 1. From ASUS ROG Summer (Terran Win).
TaeJa vs Goswer Set 4. From ASUS ROG Summer (Terran Win).

Infestor alapú játék

Infestor-os játék ellen a hangsúlyt helyezd át a drop-okra. 11:30 kisebb marine-csoportokkal kezd el megtisztítani a pályát a creep-től, menekülj, ha szükséges. Nyolc marine és egy madivac hatékony csapatot alkot. Tartsd készenlétben a sereged a bázisodon kívül, de ne a creep-en. A creep-en nagyon sebezhető vagy az infestor-ok számára, amelyek számodra látótávolságon kívül támadnak. Különösen figyelj a rámpákra, a magaslatokról könnyedén meglephetnek.  Bármikor meglátod, hogy a serege a bázisán kívül van, rögtön küldj egy drop-ot az egyik bázisára. Próbáld életben tartani ezeket (menekülj, ha haza megy és támadj újra, ha ismét elhagyta a bázisát). Amint megvan a 2/2, elkezdhetsz dupla drop-okat küldeni, esetleg zaklass egyszerre több bázist. A harass alatt terjeszkedj, és készülj fel Hive szintű egységekre.

Tartsd szem előtt, hogy az infestor-játéknak azok az erősségei, hogy a creep-en végzett pushokat könnyedén fogja, valamint hamarabb elkészül a hive, mint normál esetben. A megoldás a drop-játék. Erre érdemes néhány dologgal rákészülnöd: a mid-game elején érdemes egyetlen vikinggel megtisztítani a légteret az overlordoktól, hogy ne tudja kiszúrni az érkező medivac-et. Egy kisebb sereggel tisztogasd a creep-et, csalogasd ki, tartsd nyomás alatt a főseregét: sokkal jobb helyzeteket csikarhatsz ki így a drop-jaid számára.

Találkozhatsz olyan zerg játékosokkal, akik ezt a taktikát védekező épületekkel ellensúlyozzák. Függeszd fel a drop-játékot, helyette koncentrálj egyetlen időzített támadásra még a Hive-tech előtt: amint elkészítette, még két perced van, hogy az első Hive egységek játékba kerülnének. Ekkor kell támadnod. Ling/Baneling/Infestor kombináció sokkal kevésbé hatékony robosztus push-ok ellen, mint a Mutalisk/Baneling/zergling összetétel. Ha megfelelően nyomulsz előre, akár megnyerheted a játékot, de legalábbis nagy károkat okozhatsz ellenfelednek.

A koreai terran-oknál figyelhető meg, hogy a harmadik bázis elkészültekor egy gyors második Factory-val reagálnak erre a stílusra. Alapesetben 6-8 Barracks-ot építenek a második Factory előtt, de Infestor-os játéknál nem ez a helyzet. Megemlíthető, hogy Mutaplay-jel ellentétben a Marauder-ek itt sokkal hasznosabbak, még a csata előtt ki lehet velük szedni az Infestor-okat.

Források

Liquid_TaeJa vs LG-IM_KangHo Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
STX_INnoVation vs StarTale_Life Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Terran Win).

Roach/Hydralisk

A normális 1/1-es, stim-es 11:30-as push roach-hydra ellen nem működik. Az átlagosnál sokkal defenzívebben kell játszanod. Egy ideális világban már azelőtt tudsz róla, hogy a zerg roach-hydrázik, mielőtt túl sok aknát gyártanál. Kezdj el tankokat gyártani két (vagy három) Factory-ból! A valódi világban viszont ez nem így működik. Amint észrevetted, rögtön reagálnod kell. A Factory-n válts tech lab-re, és azonnal kezdj el építeni egy másodikat. Jó választás még a szokásosnál több maraudert hozni egy ilyen zűrös helyzetben (négy tech lab Barack egy helyett).

Hogyha jól tudsz több felé figyelni, és biztos vagy a védelmedben, érdemes dropolni. Ebben az a rizikó, hogy ha a zerg túlfejlődik, képes lesz betörni a harmadik bázisodra, vagy pedig túl nagy veszteséggel járna a megtartása.

A célod egy különösen költséghatékony sereg felállítása és a rajtaütés, miközben Hive egységekre váltana. Amint eléred a 170-180 supply-t és van legalább hat tankod, elkezdheted a támadást. Ha még nem kezdte el a Hive-ot, akkor még korai támadni. Mindig tartsd szem előtt ezt a célt. Hat, vagy több tankkal Hive tech nélküli egységekkel egyszerűen nem tud megverni egyenlőfeltételekkel. Vigyázz a helyzetedre, légy biztos benne, hogy mikor akarja megváltoztatni a serege összetételét, ekkor kell támadnod, de egy perccel sem korábban.

Hogyha úgy léptek be a játék középső szakaszába, hogy bármilyen okból előnyben állsz a zerggel szemben, és a zerg roach-hydrázik, akkor használhatsz tisztán bio egységeket. A „pure bio” –nak nem ellenfele a roach-hydra, hogyha nem kell félned beidőzített támadásoktól.

Források

KT_Flash vs Woongjin_Soulkey Set 1. From WCS Korea Season 1, Code S Ro32 (Terran Win).
TaeJa vs Goswer Set 3. From ASUS ROG Summer (Terran Win).

Hive rush

Hogy jobban megértsük ezt a stratégiát, vegyük szemügyre Yoda játékát. Hogy pontosak legyünk: Yoda vs RorO from WCS Korea Season 1 Code S ro16 2013. RorO kihagyta az Infestor-okat, és egyenesen Hive tech-re és Ultralisk-ekre ment. A Hive fejlesztése 11:45-kor kezdődött. Tömeges speedling-et és néhány Baneling-et használt védekezésre, hogy tartani tudja a 11:30-as terran push-t, és nagyon fontos, hogy folyamatos ellentámadásokat intézett, hogy Yoda-t visszatartsa. Yoda nem hagyta, hogy RorO megépítse a negyedik bázisát, újra és újra elpusztította, de ez nem sértette a három bázisos gazdaságot, amikor is az ultrák már készülőben voltak. Amint kiszúrta az Ultralisk cavern-t, tömegesen drop-olt, de már túl késő volt. RorO-nak megtérült ez a kockázatos befektetése a szokatlanul hamar lehozott ultrák képében.

Yoda-nak legkésőbb a 12. perc környékén fel kellett volna ismernie RorO stratégiáját, és koncentrált/szimultán drop-okkal reagálnia rá. Az, hogy újra és újra visszatartotta, hogy RorO megépítse a negyedik bázisát, egyszerűen nem volt elég, hogy visszatartsa a zerget attól a hatalmas seregtől, amihez a 18-19 perc környékén jutott. A konklúziója a gondolatmenetemnek az lenne, hogy fejlesztett zerglingek, a gázt igénylő egységek teljes hiánya már gyanús jelek, szükségessé teszik a felderítést – akár scan-nel, akár egy madivac-kel  – a Hive iránt. Yoda a 12. perc után lát egy nagy Zergling sereget, és azt, hogy a zerg újra és újra megpróbálja megépíteni a negyedik bázisát. A következtetése az lehetett, hogy RorO nem próbál meg három bázisról nyerni, és gázt halmoz fel. A drop-olás csak akkor nem működik, ha a zerg statikus védelmet épített ki. Egy ilyen esetben a lehetőségekhez mérten ne foglalkozz a negyedik bázissal, minél hamarabb építs még néhány tech lab-os Barracks-ot (a célod összesen 4 tech lab-bal ellátott Barracks).

Általánosságban próbáld elkerülni a nagyobb csatákat, és inkább csak kisebb összetűzésekbe bocsátkozz. Amint megvan a 3/3 és megfelelő mennyiségű Marauder van a seregedben, akkor már sokkal agresszívabban játszhatsz, és próbálkozhatsz szemtől szembeni támadásokkal.

Források

LG-IM_YoDa vs SAMSUNG_RorO Set 2. From WCS Korea Season 1, Code S Ro16 (Zerg Win).

Roach/Baneling

Ez viszonylag még új stílus, később írni fogok róla egy útmutatót. Mellékelek róla néhány visszajátszást.

TaeJa vs Hyun Set 2. From ASUS ROG Summer (Terran Win).
Lucifron vs Goswer Set 3. From ASUS ROG Summer (Zerg Win).
Lucifron vs Goswer Set 5. From ASUS ROG Summer (Zerg Win).
TaeJa vs Hyun Set 5. From ASUS ROG Summer (Terran Win).

Agresszív játék

Hatch Tech

CatZ Proxy Hatch

ROOT_Catz tette népszerűvé ezt a proxy hatch taktikát, különleges válaszként a bázison belül épített CC first-re. Ha a zerg ezt választja ellened, akkor már korán deríteni fog, meglátja a CC-t, és lerak egy Hatchery-t pont a natural-edre. Ezután arra fog törekedni, hogy bezárjon a bázisodra tumor-okkal, spine-okkal és lingekkel. Gyakran a proxy Hatchery-t rögtön a második után építi meg, még a pool előtt. Néhányan csupán arra fognak rájátszani, hogy túlreagáld a helyzetet, nem védik a proxyt. Ne hagyd el addig a normális taktikádat, amíg nem győződtél meg róla, hogy valóban be akar zárni.

A profiknál látott reakció: vond vissza a gázod építését és építs egy második Barracks-ot. Egy SCV helyett hozz ki egy marine-t 18/19 supply-nál. Hozz két SCV a marine-nal együtt, az egyik kezdjen el építeni egy bunkert lőtávolságra a Hatcherytől. Csináld meg a harmadig Barracks-ot és 25/30 supply-nál rakd le az első gázod. Amint elkészül a bunker, falazd be a natural-t, így nem okozhat problémát a zergling push, ami általában ilyenkor következni szokott.

14+ Speedling Raid (akár 35)

A sebesség fejlesztés után ez bármikor beüthet (általában 5:55 és 6:20 között készül el). Ha CC Rax gázra mész, akkor elég a natural-t befalazni. Ne becsüld túl az előnyöd ellene. A zerg a szokásos időben tud kiterjeszkedni három bázisra, és amíg a ling-ekkel bezár, addig extrém módon képes gyártani a Drone-okat. Hátrányban lesz néhány dologban (későbbi fejlesztések, későbbi tech, vagy esetleg kevesebb creep), de ez nem jelentős lemaradás. A Terran játékosnak ki kell várnia, hogy legyen legalább 4-6 Hellion-ja, mielőtt kimenne a bázisáról. Nyolc Hellion már nagyon jól hangzik, meg lehet szerezni vele a map controlt.

Reaper FE-vel megfogni nem túl bonyolult. Egyszerűen csak állj a rámpa mellé a Hellion-okkal és Reaper-ekkel, valamint tegyél egy Bunker-t közel a rámpához Supply Depotokkal okosan körülvéve.

Megjegyzés: az alábbi példák a helyzet fal nélküli kezelését mutatja be. Az ideális megoldás, amikor a falat időben be tudod fejezni, de ezt nem mindig tudod megcsinálni, ezek jó példák arra, hogyan találd fel magad egy ilyen helyzetben.

YoDa vs Scarlett on Akilon Wastes from GSTL
Flash vs Soulkey on Newkirk Precinct From SPL Special Match Finals. Flash goes for a different transition to mid game but the way he handles the zerglings matches what is said in this guide.

Két bázisos Baneling Bust

A kulcs, hogy megtartsd magad, hogy jól használd a Hellion-jaid. Muszáj életben tartanod őket, és jól el kell találnod a ling-eket. Ne félj magaslaton maradni és akár befalazni a rámpa tetejét egy normálisnál lazább fallal ennek a gyors támadásnak a változatai ellen.
Dream vs Golden from IEM
Polt vs Life From MLG.
FanTaSy vs TRUE Set 1. From GSL Code S, Ro 32
INnoVation vs Soulkey Set 3. Code S Finals.

Roach Warren 18-on (6+ Roach)

A Roach támadásoknak ez a fajtája korán érkezik és közel all-in. Ha a CC Rax Gas nyitást választottad, minél hamarabb falaznod kell, és még a támadás készenlétben kell tartanod néhány SCV-t, hogy javítani tudd a falat. Koncentrálj Marauder-ek gyártására, Micrózz az SCV-kkel, hogy életben tartsd őket, és a bunkert.

MVP vs Dimaga From WCS Europe, Ro4.

Roach Warren 26-28-nál (7-12 Roach)

A védelem mechanizmusa ugyanaz, mint az előbb. Tartsd szem előtt, hogy a támadás később jön, több Roach-csal, és kevésbé all-in jellegű. Néhányan a Burrow-t is kifejlesztik a támadáshoz (erősebb lesz, de még inkább all-in-szerű).

Last vs Stephano from MLG.

Burrow változatok

MarineKing vs Lucky From GSTL
Ryung vs KangHo From GSTL.

Roach és Zergling támadás

Hasonló a megoldás, mint fent.

INnoVation vs HyuN From Code S, Ro32.
aLive vs Revival From WCS America, Ro4.

Roach/Bane Bust

Sok Bunker-re lesz szükséged (4-5), hogy fogni tudd. A második és a harmadik Barracks-od közel készen lesz, amikor elér a támadás. Hagyd üresen a rax-okat, és gyárts Marine-okat. Az első Barracks-odon tech lab-nak kéne lennie, gyárts Marauder-eket. A Factory-ból gyárts folyamatosan aknákat.

Szórd szét annyira a Bunker-eket, hogy a Banelingek AoE sebzése egyszerre csak egyet érjen. A Hellion-okat és az aknákat tartsd a fal mögött. Ez biztosítja, hogy az aknák ne süljenek el csupán egy Zergling-re, és a Hellion-ok is életben maradnak. Vannak, akik szeretik a bázison kívül támadni a Baneling-eket a Hellion-okkal, de ezt biztos kézzel kell csinálni, ha vesztenél egységet, inkább ne csináld. Csak járjon az a fejedben, hogy rést ütnek a faladon, és a Zerglingek beözönlenek rajta, a Hellion az egyetlen lehetőséged, hogy megfogd a rohamot.
Hack vs EffOrt From Code A, Ro48.
Polt vs IdrA From WCS America, Ro32.
Polt vs Goswer from WCS America, Ro32.
LucifroN vs TLO From WCS Europe, Consolation Bracket.
SuperNova vs DRG From Code A, Ro24.
INnoVation vs Soulkey From Code S, Finals.
INnoVation vs Revival From WCS Global Finals, Ro16.
TaeJa vs Hyun Set 4. From ASUS ROG Summer (Terran Win).

Lair Tech

1/1 Speed Roach Timing nem valódi vagy késői harmadik bázissal

Bunkerek. Háromra lesz szükséged, ha gyártasz aknákat, kettőre, ha korán hozol tankot.
GuMiho vs Symbol From Code S, Ro16.
SuperNova vs DRG From Code A, Ro24.
ST Bomber vs ROOT CatZ on Whirlwind Game 1. From Ritmix RSL V

Két bázisos Roach/Nydus (Queen-nel vagy nélkül)

Ezt akár játszhatják ál harmadik bázissal, szóval ne támadd meg addig, amíg nem látsz rajta valamiféle termelést. Három Bunker-re lesz szükséged a natural bejáratánál és néhány őrjáratozó Marine-ra a bázisod széleinél. Különösen nagy figyelmet kell fordítanod a mini map-re a termelésed koncentráld Marauder-ekre. Ne hezitálj ráhúzni az SCV-ket is a Nydus-okra, vagy egyszerűen csak védekezni velük. Ez különösen fontos abban a helyzetben, amikor a Nydus felbukkan a Main-en, és a Bunker-ektől távol kell harcolnod.
FanTaSy vs Zenio From SPL.
Happy vs Dimaga From WCS Europe, Ro8.
INnoVation vs EffOrt From SPL.
Maru vs RagnaroK From GSTL.
FanTaSy vs TRUE From Code S, Ro32.

Két bázisos Roach drop-ok

Hagyd üresen az extra épületeid (rakhatsz egy második tech lab-ot a Barracks-ra). Folyamatosan gyárts, koncentrálj Marauder-ekre. Használd az összes SCV-det védekezni, amint dropol. Ha időben kiszúrod, mire készül, építs a main-en néhány bunkert. Mindenesetre, ez egy nagyon kellemetlen helyzet.

INnoVation vs Symbol From Code S, Ro4.
Dream vs TLO From IEM.

Három bázisos Baneling Bust (55-65 Drone)

Falazd be a natural-t és építs néhány extra bunkert. Az aknák gyártását ne fejezd be. Még a támadás előtt szórd szét a bio sereged, Marauderek-et rakd az első sorba. Figyelj rá, hogy a Hellion-ok maradjanak életben, deríts fel velük. Ha a zerg nem szórta szét a Baneling-eket, az aknával fókuszáld a támadást rájuk. Ha nem látsz gázt a harmadik bázison, és kevesebb a Drone, következtethetsz erre a támadásra.

Last vs Life From MLG.
YoDa vs Lucky From GSTL.
Stephano vs ForGG from WCS Europe.
FanTaSy vs Golden From Up & Downs.

Három bázisos Speedroach/Speedbane Bust

Tankok nélkül szinte lehetetlen rendesen megfogni. Még tankokkal is, jó falra, és hibátlan macro-ra lesz szükséged. Plusz Bunker-ek nagyon fontosan majdnem minden földi támadásnál, de tankok nélkül nagyon kevés esélyed van.

Tank nélküli védelem a Bunker-erektől, helyesen elhelyezett aknáktól és a Marauderektől függ. Minimum 6 bunkerre van szükséged a kulcspozíciókon. Jó példa erre a Taeja vs Snute meccse. Vedd észre, hogy Snute későn támadt, ha időben indul meg, elpusztíthatta volna Taeja-t.

Készülj rá, hogy a zerg álcázhatja magát egy negyedik bázissal. A kulcs az, hogy csak négy gázt látsz négy bázisra.

GuMiho vs LosirA From Code S, Ro16.
Bunny vs Leenock From Up & Downs.
INnoVation vs Symbol From Code S, Ro4.

Konklúzió

Tessék, itt van srácok. Itt van, hogy a koreai makróbestiák hogy tépik szét a zergeket. Én személyesen azt ajánlom, hogy alaposan figyeljétek meg Flash és InNovation játékait bármelyik fent leírt stratégiával. Ajánlom még, hogy tanuljátok meg ezt a 4M stílust egy Zerg társsal (vagy gyakoroljátok számítógéppel a build order-t).

A stratégiai csapat következő Terran projektje egy három részes segédanyag ehhez a leíráshoz.

Replay Pack

 


Comments (10)

  • Axmart

    |

    EJHA ezt olvasgatni fogom egy darabig 😀

    Reply

  • KaLoZ

    |

    „Hogyan tették végleg tönkre a játékot”, vagy „Hogyan ölték meg a zerget a saját kiegészítőjében” is lehetne a cím.

    Reply

  • SouNDsOfWar

    |

    A bio a gyengéké 😀

    Reply

  • KaLoZ

    |

    Válasz SouNDsOfWar #3 üzenetére:
    A mechel meg a no apm noobok játszanak. Mint pl a tossal.

    Reply

  • bericroxx

    |

    Grat a fordításhoz. Ugyan nem olvastam végig, mert az eredetit már átnyálaztam. De attól függetlenül sejtem, hogy nem 5 perc volt 🙂

    Reply

  • pRaZz1n

    |

    Válasz KaLoZ #4 üzenetére:
    A zerg-el meg azok akik imádnak minden hibájukat a másik két fajra kenni 🙂

    Reply

  • kuvasz

    |

    Ez kemény, szép munka.

    Reply

  • Zozoo

    |

    Szép munka, grat.

    Reply

  • Eyesis

    |

    Válasz KaLoZ #2 üzenetére:
    A terran kiegészítőben zerg FW volt Infestor módra, akkor a zerg kiegészítőben valami terran FW kéne legyen a végére 🙂

    Reply

  • GregPauline

    |

    Annyira, de ANYIRA érdekelne, hohy mi lenne, ha a Zerg bekebelezné a protosst

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.