Interjú Dustin Browderrel, összefoglalás

Westy . Cikkek 1692

SC2_marine_logo

Kikerült a napokban Dustin Browderrel egy interjú a vg247-re, amit időhiány miatt nem tudok teljesen lefordítani, de egy zanzásított verzió azért belefér a napirendbe. Ne várjatok tehát pontos fordításra, ez
inkább egy összefoglalása annak, amit Dustin Browder elmondott. Megpróbálom persze kiemelni a lényeget, de néhányszor biztos el fogok siklani fontos részek felett, így aki tud angolul, olvassa el az eredetit.

Q: Sikerült valami érdekes levonni a béta eddigi visszajelzéseiből?

A: Nagyon sokféle visszajelzést kaptunk, van amit komolyan veszünk, de persze olyanból is sok akad, amit nem tudunk. A játékosok nagyjából egy ahhoz hasonló tanulási folyamaton mennek át, ami a tesztelés egyes fázisaiban ránk is jellemző volt.

Amit látunk a statisztikák alapján, az hogy a Terranok egyelőre kicsit gyengének bizonyulnak a Zergek és a Protossok ellen, sőt 2v2-ben a dupla Terranos felállások is ritkábban nyernek. Ennek valószínűleg a fő oka a mapok kialakítása. A Fortress típusú pályákon jobban muzsikálnak ( az ilyen mapokon a csapattársak bázisa közel van egymáshoz), de vannak más térképek is, ahol a játék elején – mobilitásuk hiánya miatt – nem tudnak időben társuk segítségére sietni.

Kicsit megpróbálunk változtatni a pályákon és meglátjuk mi lesz az eredménye.

Q: Hogyan befolyásolja a béta menete a tervezett megjelenési dátumot?

A: A tesztelők meccseinek statisztikái nagyon pozitívak: szinte pontosan 50%-os a nyertes meccsek aránya majdnem minden fajnál. Egyelőre várunk, hogy a bétázók még jobban megismerjék a játékot, talán akkor ezek a számok is változni fognak és elkaphatunk egy pár hibát.

Ezen kívül a Zergeket még egy kicsit változatosabbá szeretnénk varázsolni. Összességében azt mondhatom, hogy elég jól halad a dolog.

Q: Mi a helyzet a Battle.net 2.0-val, hogy bírja a gyűrődést?

A: Elég jól. Sok hasznos visszajelzést kapunk a Battle.net felhasználói felületéről. A későbbiekben ki fogunk adni egy content patchet, amiben megpróbálunk pár új funkciót elérhetővé tenni, mások használatát meg egy kicsit leegyszerűsíteni.

Q: El tudnád egy kicsit pontosabban mondani, mi lesz várható ebben a patchben?

A: Sok bug-fix lesz benne, egyes funkciók használatát meg könnyebben elérhetővé tesszük. Például, ha meg szeretnéd nézni egy játékos adatlapját, aki most győzött le téged, jelenleg elég nehezen teheted ezt meg: fel kell venned a friendnek, majd ellátogatni az adatlapjára és ott a ladder lapjára. Ezt és az ehhez hasonló dolgokat szeretnénk sokkal egyszerűbb formába önteni.

A meccsek összepárosításán is fogunk pár dolgot változtatni. Ezeket biztosra tudom, de nem tudom pontosan elmondani mi más lesz még a patchben. Elég sok funkciót kifejlesztettünk, de még nem vagyunk benne biztosak, hogy mik fognak ezek közül belekerülni a játékba.

Q: Hány online embert szeretnétek a Battle.neten tudni egy időben?

A: Nagyjából tízezret. Most kilencezer környékén vagyunk, de tizet mindenképp szeretnénk. Egy ilyen játékos szám környékén teljesít a match-making rendszer igazán jól. Ha esetleg ennél egy jóval nagyobb számot érnénk el, akkor egy ideig majd nem hívunk be újabb játékosokat és amikor az online teszterek száma csökkenni kezd (megunják a játékot, alább hagy a kezdeti lelkesedés), újabb kulcsokat adunk hozzá a rendszerhez.

Q: Mennyire látod jól működőnek a jelenlegi ladder rendszert, a meccsek összepárosítását?

A: Itt a bétában ez egy kicsit nehezebben megoldható, mint a későbbiekben amikor a játék nagyobb tömegekhez is eljut. Csak a késői órák miatt félek, például ha egy casual játékos éjjeli kettő óra körül szeretne egy nagyjából ugyanolyan tudású játékost találni magának. Nem biztos, hogy lesznek elegen online, hogy képes legyen erre. De persze először látnunk kell, mennyien fogják játszani a játékot, mielőtt pánikba esünk.

Q: hogyan reagálnak a játékosok a Starcraft II gyorsaságára? A legtöbb, piacon lévő RTS jóval lassabb nála. Mennyire tudják tartani a tempót azok, akik nincsenek ehhez hozzászokva?

A: Két típusú játékost látunk. Az első, akik már 10-12 éve velünk tartanak és jól érzik magukat. Aztán vannak, akiknek új a Starcraft és egy kicsit küszködnek a tempó miatt. Itt a bétában ugyan nem, de a kész játékban megpróbálunk minél több olyan játéktípust kínálni, amivel belerázódhatnak a Starcraft menetébe.

Először is ott a húsz óránál is hosszabb kampány, aminek a végigjátszásával bele tudnak rázódni a Starcraft ritmusába. Aztán lehetőség van még öt nehézségi szintű AI ellen is játszani, mind egyedül mind csapatban. Ezen felül még elérhető lesz a Challenge mód is, ami felkészíti a játékosokat a kompetitív online játék alapjaira. Úgyhogy nagyjából 30-40 órányi offline, vagy félig online játékmód lesz elérhető, ami remélhetőleg elegendő kezdő lökés lesz az újaknak, hogy labdába tudjanak rúgni más játékosok ellen is.

Persze a bétában nincsenek meg ezek a lehetőségek. Ettől függetlenül, a közepes játékosok gondjai is nagyon sokat nyomnak a latba: a harcore playerek véleményét gyakorlatilag bárhova egyek az interneten, meg tudom találni. Ahhoz viszont, hogy a játék minden szinten élvezetes legyen, nem csak erre van szükségünk. Ezért nekik azt tudom javasolni, hogy próbáljanak meg olyan időpontban is játszani, amikor nagyobb a populáció annál, mint hogy csak platinum ligás teszterekkel sorsolja őket össze a rendszer és küldjék el a visszajelzéseiket.

Q: Mivel tudjátok mérni az APM-et (action per minute, a cikkben click per minute), arra lennék kíváncsi, hogy emelkedett-e az átlaga  a béta tesztelése alatt.

A: Bár rengeteg statisztikánk van, még nem férünk mindenhez hozzá, mint ahogy ehhez sem. Az ebben a posztban dolgozó srácok, próbálnak minél több kimutatást eljuttatni hozzánk, de a lehetőségeink egyelőre még limitáltak. Látjuk a mapokat, a veszteség-nyereség arányt fajokra és ügyességre, „skillre” lebontva. Ezen kívül még néhány egységek használatának a statisztikái is megvannak.

Összefoglalva úgy gondolom, hogy ahogy a játékosok egyre jobban beleszoknak a környezetbe, nő az APM-jük is, de ebben nem lehetünk teljesen biztosak.

Q: Rob Pardo elég sokat fog beszélni a héten a Starcraftról. Mit fogunk hallani tőle?

A: Hát, hogy őszinte legyek, ötletem sincs. Azt tudom, hogy fog egy keveset beszélni a Blizzard játéktervezési filozófiájáról: arról, hogy milyen elvek alapján tervezünk és készítünk el egy programot. Ez segíthet más játékgyártó cégeknek is. Persze nem úgy értem, hogy egy az egyben lopják el azt a módot, ahogy mi csináljuk a játékainkat, de talán tudunk mondani pár dolgot, ami mindenki számára hasznos lehet. Persze ha mégis el akarnák lopni, akkor tegyék nyugodtan, de megpróbálunk mindenkit arra rávenni, hogy alakítsa ki ezt saját magának.

Q: Ahogy közeledünk a Starcraft II megjelenéséhez, a cég egyre aktívabb PR téren. Mennyire fontos a GDc vagy az E3 a játék szempontjából?

A: Erre nem tudok válaszolni, talán Bobot kéne megkérdezned. Abból a szempontból hasznosak voltak, hogy mivel a Blizzard a WoW megjelenése óta növekedőben van, megpróbáltunk egy kicsit emberibb arcot adni a cégnek. Ez alatt azt értem, hogy sugallni akartuk,  mi is emberek vagyunk, talán még jó fejek is és talán érdemes hozzánk jelentkezni dolgozni.

Nem tudom, hogy a játék eladásokra milyen hatással vannak ezek a rendezvények, csak remélni tudom, hogy sokaknak felkeltik a kíváncsiságát.

Ami miatt igazán érdekesnek tartom ezeket a rendezvényeket az, hogy ki tudjuk rakni a játékainkat, hogy a nézők kipróbálhassák őket. Most a bétával is elértük ezt: nem kell tolmácsolnunk, hogy mi jó, vagy mi vár még fejlesztésre, a játék beszél helyettünk.

Q: Mi a helyzet a Battle.net jövőjével?

A: Nagyon sok fejlesztés áll még előtte. Maga a multiplayer játék a helyén van, a közösség jelenleg is ezt teszteli és ez jól is megy. Ettől eltekintve azért még elég sok fejlesztés áll előttünk ezen a téren. Ezeket a fejlesztéseket egy day-one-patch formájában fogjuk kiadni, hogy a fiuknak több idejük legyen a fejlesztésre.

Ezen kívül a kiadás után is folyamatosan bővíteni fogjuk a battle.net lehetőségeit, e-sporttal, tournamentekkel kapcsolatos új funkciók fognak bele kerülni. Addig fogunk rajta dolgozni, amíg a közösség nem lesz tökéletesen megelégedve vele.

Battle.net-stats

Q: Említetted a day-one-patchet (kiadás utáni azonnali patch). Ez általános a mai játékoknál?

A: (Bob Colayco és Dustin Browder is válaszolnak rá) Régebben mindenki azt gondolta, hogy a day-one-patchek nagyon szomorú dolgok, mert manapság már nem lehet hibák nélküli játékokat kiadni, rögtön javítani kell őket. Nem teljesen erről szól a dolog. Ha belegondolsz időbe telik legyártani a lemezeket, a dobozokat és kiadni a játékokat. Ezek a patchek azt jelzik, hogy eközben a folyamat közben sem áll a munka.

Q: Fogtok kivenni, illetve hozzáadni egységeket a játékhoz a kiadás előtt?

A: Ezt nem látom előre. Nagyon könnyen megtehetnénk, de remélem nem kerül sor rá. A számok eléggé pozitívak, úgy néz ki jól mennek a dolgok. Nem zárkózunk azért el a dologtól, többször is megesett ár, hogy a közösség olyan taktikákat fejlesztett ki, amit egyszerűen nem láttunk előre. Ha a későbbiekben olyan helyzetbe kerülünk, hogy „Istenem, ez az Immortal nagyon nagy problémává nőtte ki magát, teljesen meg kell változtatnunk, vagy ki kell dobnunk”, akkor ezt meg is fogjuk tenni.

Q: Készen van már a kampány?

A: Nem, még nincsen. Éppen most játszom végig nehéz fokozaton, több oldalas jegyzetem van róla. Az összes küldetés bent van, a játékmechanika működőképes és minden hangfájlt felvettünk. Most javítgatjuk, csiszolgatjuk. Sokat foglalkozunk azzal, hogy jól belőjük a nehézségi fokozatokat. Sok embert foglalkoztatunk azzal, hogy több nehézségi fokon végigjátsszák a kampányt és figyeljük, hol akadnak el.

starcraft-2-single-player-screenshot

Q: Milyen érzés végre egy darabban tudni az egészet?

A: Nagyon izgalmas. Még izgalmasabb lesz, amikor ténylegesen készen leszünk vele. Nagyon sok munkánk van a tisztogatásával, egyensúlyozásával. Rettentően boldogokat leszünk, amikor készen, a dobozban tudhatjuk.

Q: Most, hogy egyre közelebb vagyunk a megjelenésig, még mindig úgy gondolod, hogy tartani tudjátok az első félévet?

A: Nem tudom, de nagyon örülnénk neki [nevet].Szeretném azt mondani, hogy igen, biztosak vagyunk benne, de soha sem tudhatjuk mit hoz a jövő.


Comments (18)

  • Delebrien

    |

    Hajrá, jöjjön az a retail 😀

    Reply

  • ProfessorJ

    |

    Király fordítás, sok hasznos infoval. Westy és Blizz LRZ.

    Reply

  • Zordlord

    |

    Q: Készen van már a kampány?
    ..Az összes küldetés bent van, a játékmechanika működőképes és minden hangfájlt felvettünk…
    Mármint a játékban?
    (Meg én még megkérdeztem volna tőle hogy ‘ hogy érzed magad, egy hét alatt feltörték a bétád ‘ ^^)
    Amúgy meg: jöjjön má’ ki.

    Reply

  • inkwizitor

    |

    Válasz Zordlord #3 üzenetére:
    nem, a szomszédban…

    Reply

  • Zenorbi

    |

    Válasz Zordlord #3 üzenetére:
    Én valahogy elég érdekesnek tartom, hogy ugye kezdetben csak replaynézés, kijön a patch, hoppá, máris itt a lazylaunch pár percel rá szinte, majd még pár óra, és kint van a map, amivel AI ellen mehetsz. Én valahogy úgy érzem, ezt a blizz szándékosan nyitotta kicsit ki, végülis neki tök mindegy, battle.net nem terhelődik, ellenben a népszerűség növekszik.

    Reply

  • 84Noname

    |

    Nem csak a repnézésre alkalmas a tört verzió?… meg comp ellen…

    Reply

  • Mojk

    |

    Válasz Zenorbi #5 üzenetére:
    Mit érsz a bottal? Én meguntam 1 nap alatt. Bármennyire fejlesztik az AI-t én sc2-vel akarok játszani BNET-en:))

    Reply

  • Westy

    |

    Igen, a lényeget pont nem tudták egyenlőre megtörni, úgyhogy mindegy is.. 😀

    Reply

  • Zenorbi

    |

    Válasz Mojk #7 üzenetére:
    Jóvanna 🙂 majd a következő patch-ben kinyitják a blizz saját belső tesztelésre szánt lan-ját.

    Reply

  • K4E

    |

    „Milyen érzés végre egy darabban tudni az egészet?”

    Bárcsak a kezeim között lehetne már a DVD :’) már várom… Béta lenyűgöz és már kíváncsi vagyok az egészre 🙂

    Reply

  • Aston

    |

    tesztelek oké???????? [OFF]

    Reply

  • butcher

    |

    Válasz Zenorbi #9 üzenetére:
    Na onnantól fog csúszni a cégnél minden határidő :>>>

    Reply

  • Zordlord

    |

    Válasz Zenorbi #5 üzenetére:
    Na látod, ez igaz lehet..

    Reply

  • HiNZi

    |

    Valaki nem tudna segíteni, hogy hol tudok beta kulcsot igényelni?? Regeltem battle.net-en meg minden de semmi…:( [OFF]

    Reply

  • Delebrien

    |

    14# Csak akkor lehet, ha van legalább egy eredeti Blizzard játékod regisztrálva az accounthoz. Ha ez megvan, akkor kell legyen egy Beta Settings nevű gomb, arra katt. Utána töltsd le a megfelelő klienst(Windows v Mac) és futtasd le. Voálá, regeltél Beta-ra, már csak imátkozni kell, hogy kapj is valamikor a közeljövőben 🙂
    [OFF]

    Reply

  • butcher

    |

    Én anyukámtól kértem és adott
    [OFF]

    Reply

  • sweeping

    |

    teszt teszt teszt
    Ez egy tök jó funkció, remekül működik :)[OFF]

    Reply

  • Gonzo

    |

    Kösz a fordítást.

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.