Béta elemzés: Zergek

Astonkacser . Cikkek 1997

geozergimageGeo küldött nekem egy haaatalmas wall-of-textet, amelyben saját zerges élményeit írja le, vagyis igazából annál egy kicsit több, egy teljes elemzést kapunk tőle a Starcraft II bétájának zerg fajáról. Az általános bemutató után az egyes egységek szerepéről, majd pedig a különböző matchupokról lesz szó. Zerg fanoknak kötelező, és a kommentekben kérem a WOOT-ot, hogy legközelebb is legyen szerencsénk az ilyen és ehhez hasonló irományokhoz.

Jó szórakozást hozzá!

Sziasztok!

Geo vagyok, ebben a cikkben pár gondolatot osztok meg veletek a betáról, amiből tán tanulhatnak is egyesek egyet s mást.

Általános, bevezető:

A játék első ránézésre szép. Ezt el kell ismerni, hangaláfestés is jóra sikerült. Én hű maradtam kedves fajomhoz, így 1-1 próbameccset leszámítva zerggel álltam neki a dolognak. A zerg épületek elkészülési animációját sikerült méggamatabra csinálni, ezt külön megemliteném.

Voltak már előzetes információim a játékról, például hogy a kedvenc elfoglaltságomra, a muta-mikróra nincs már lehetőség, valamint hogy a sajnos oly keveset használt viszont igen szimpatikus hydralisk felerősödött.

Battle.neten pár bemelegítő után a rangsorolásos meccsek után néztem, írta hogy tíz meccset játszak, mondom jó biztos le kell verni pár gyengébb játékost mielőtt beengednek bronze ligába. Nos a 9-1-es eredmény után beraktak engem a Platina ligába, nem kis meglepetésemre. Itt persze veszteni kezdtem, pár órája volt fent a játék. Aztán nyertem vagy 3 meccset zsinórban, erre lerak a Gold ligába. Jelenleg 8ik vagyok itt.
Minden Zerg egységről írnék pár szót, majd kitérnék a matchupokra is, mindkét szemszögből megvizsgálva.

Queen: A larva-s cseléről szól az egész Z, kötelező folyamatosan használni. Védelemben is nagyon jól jön a legelején illetve reaperek ellen.

Zergling: Nagyjából az mint eddig, jobb pathfinding és a larva-plusz miatt új lehetőségek nyíltak meg

Baneling: Nem a kedvenc egységem, de sok esetben muszáj rá hagyatkozni. “Contain”-elni is lehet velük, meg csapdákat felállitani

Roach: Nagyon nagyon erős egység, rengeteg meccset lehet roach-rushal nyerni, de nagyon durván countereli 1-1 egység fajonként

Hydralisk: Feltolták a tech-létrán és felerősitették. Én személy szerint nem bánom, nagyon hasznos, erős egység, minden sereg-mixben megvan a helye

Mutalisk: Féltem, hogy nagyon gyenge lesz, és igen, gyengébb mint eddig, de nincs corsair, irradiate ami legyilkolja könnyen, meg az archon is gyengébb, igy továbbra is hasznos

Corruptor: Őszintén szólva szerintem nem érdemes használni. Air-air harcban mutanál nem igazán jobb, és hydrával is helyettesithető

Brood Lord: Szupererős egység, 4-5 broodlord már komoly haderőnek számit, csak kell support mellé

Infestor: Őszinte leszek, nem használtam még érdemben, jövőben majd

Ultralisk: Eleinte nem láttam értelmét bajlódni azzal, hogy kifejlesszem, hiszen BW ben azért kellett nagyon, mert nem volt egy erős, nem-egyből-elhaló egység. Most viszont a hydra-roach elég strapabiró és sebzés is van ott. Viszont T ellen a late-gameben be kellett vessem

A 13pool-queen kezdés minden matchupban és pályán használható kezdésnek tünik nekem.

ZvT

Sokkal könnyebb mint ezelőtt, nincs már a terránnak szétverhetetlen mnm-labdája. Az hogy a medicet meg a dropshipet összevonták növelte a mobilitását a seregnek, de jóval gyengébb maga a gyalogság, mert az amúgy is javitott pathfindingot még a kövér medicek sem akadályozzák, valamint nem kell defilerconsume-előremozgás- lurkerunburrow-előremozgás-15csapatlingelőretámadás- defilerdarkswarm-lurkerburrow igen egyszerü müveletével bajlódni.

Kb igy müködnek a counterek:

Roach > marine, marauder >> roach, hydra > marauder, mass-marine > hydra, baneling > mass marine, tank > hydra, hydra >légiek. Levegőben meg a viking nagyjából üti a mutát meg a corruptort.

A 2 port wraithbol lett 2 port banshie, ami nagyon erős tud lenni, de csak bizonyos helyzetekben használjak, bővebben majd máskor. Tiszta mech build nem életképes. Timing-pushok most is vannak, de mivel még nem tisztázódott le sok minden, kevesebb figyelmet kell forditani ilyesmikre. A dropokat nem lehet megakadályozni, ki kell védeni és ellen kell támadni, nincs scourge, és sok a dropship, el kell fogadni, hogy közbe terran egységek lesznek a bázisod közepén. A roach rushot egy jól begyakorolt wallin és marauder kezdés teljes egészében hatástalanitja, viszont rengeteg meccset lehet nyerni zerggel, olyanok ellen akinek az még nem megy, vagy nem falaznak. Nem rosszabb a terran a zergnél, csak nehezebb kicsivel, mert be kell gyakorolni pár dolgot előtte. A hellionok jóval gyengébbek mint a vulturok, viszont ha beszabadulnak a drone-ok közé gyorsabb pusztitásra képesek. Inkább a hellionnal érdemes harassolni Z ellen, mint reaperrel.

Viszont a TvZ igy sem könnyü, egy late-game terran sereget nagyon nehéz megtörni, kicsit a BWs ZvPre hasonlít.

Valamint a terranok megengedhetik maguknak, hogy csak a mainjükből gazdálkodjanak, s csak akkor expeljenek, ha kifogytak.

ZvP

Sokban hasonlít az egykori ZvT mechelős részére, amikoris harass-al és tech-switchel kellett dolgozni. Nagyjából a counterek igy működnek: roach > zela, immortal >>>> roach, mass-zergling > immortal, sentry > mutalisk, hydra > stalker, colossus > hydra (sőt szinte minden). Viszont nem érdemes nagyon 1-1 counterekről beszélni, inkább arra tevődik a lényeg, hogy kibillentsd az ellenfeledet és jobb legyen a sereg-összetételed. Pl. egy olyan sereg ami jó hydra ellen (colossus, zealot, HT stb.) könnyen elesik egy mass-muta ellen, illetve egy muta ellen hatásos sereget (sentryk, stalkerek, stb) megesz reggelire egy roach-hydra sereg. Viszont a hydra és a muta nyitást is nagyon lealázza egy sentry-speedzela push, ami viszont teljességgel hatástalan roach-baneling ellen. A felderités nagyon nagyon fontos.

A régi forge Fast Exp teljességgel használhatatlan, a zerg simán beveri 1 hatchből, de ha fast expelt a zerg még úgy sem nehéz kirusholnia a P-t.

ZvZ

Kicsit tartottam attól, hogy ez redukálódik roach vs roachra. Ezzel szemben a következő egységekkel, találkoztam eddigi ZvZ-k során. Zergling, roach, baneling, mutalisk, hydralisk, infestor, és kiemelném még a nydus worm-öt. Persze még így is a roach a legtöbbet használt egység, de rengeteg lehetőség van, sok trükk, de persze még most is nagyban attól függ amitől előző játékban is, eltalálni, hogy mikor képezz dronet és mikor egységeket, mire használd fel a gázt az elején, és mikró. A queen miatt nem lehet overlorddal kémlelni igazán, sőt a felderités végig problémás. Emiatt sokszor a szerencsére vagy megérzésre kell hagyatkozni.

Igyekeztem rövidre fogni, több kevesebb sikerrel, majd talán később bővebben és mélyremenőbben, búcsúzásként küldök pár replayt szemléltetőanyagként, lesz benne sok minden amit feljebb emlegettem.


Comments (19)

  • Worlon

    |

    Köszönjük az írást, nagyon érdekes volt.

    Reply

  • bgyuri76

    |

    Köszönjük, korrekt és lényegretörő.
    Csak egy apró megjegyzés: A „gamat” szót szerintem a Székelyföldön kívül nem értik, én legalábbis máshol nem hallottam. („undorító”-t jelent)

    Reply

  • Westy

    |

    „w00t”
    😀

    Reply

  • spani

    |

    WOOT, köszönjük szépen.
    Válasz bgyuri76 #2 üzenetére:
    Köszeee énsem értettem 😀

    Reply

  • DJackson

    |

    wooot 🙂 z powaa

    Reply

  • aGGi

    |

    WOOT! még több zerges postot ! 😀
    1 kérdésem lenne: Zealot rush-t hogy lehet kivédeni zerggel? Gondolok itt arra, hogy a protoss legyárt 5-6 zealotot olyan gyorsan ahogyan csak tud, és támad. Megeszik a zerglingjeimet reggelire, és hamarabb jönnek mint a roach-ok..

    Reply

  • peoplecanfly

    |

    Hi!

    Miaza WOOT ?:D
    Amugy nagyon jo kis iromany. Erre vartam mar regota 🙂
    meg ha szabad kerdezni..a 13pool-queen kezdés az mi? itt olvastam par napja 6 vagy 7 poolos keztdesrol
    ami abbol alt, hogy egy csapat zerglingel berusholt a srac.. az addig ok.. de miert 7pool a neve?
    Így tovább!

    Reply

  • Wilsonius

    |

    #7 peoplecanfly:
    Ha jol tudom azert mert 7es unit countnál gyártja le a poolt

    Reply

  • GeryGTK

    |

    Válasz bgyuri76 #2 üzenetére:
    azért nem vágtam miaz:D asztem elírta.
    Aki meg nem tud ilyesmit, hogy Woot, apm,mikro,makro,noob. az forduljon már a googlehoz légysziiiii.

    Reply

  • 84Noname

    |

    6#
    Szerintem egyszerűen kicsit oda kell figyelni microra, nem öletni…ennyi. Ovival nézed mennyi gétet rak, boostolja e a gétet, mennyi zelát gyűjt… abszolút előnyben vagy zergel elején. Látsz mindent ovival, könnyen készülsz előre… Én elég sokszor zelarusholtam Zedas ellen, csak kis előnyt tudok elérni általában, nem engednem annyira dronozni, ha nem bénázik, akkor nagyon nehéz quent elkapni. 15-ből 2 gémben sikerült beütni zealotrushal… egyszer earlimutát akart, egyszer meg elbénázta. Mondjuk proxiba még nem próbáltam rakni a géteket -ha arra céloztál- ,de nem is merném, ha nem jön be, akkor instantlos…

    Reply

  • Zedas

    |

    Geo, mikor szoktál fent lenni? Szeretnék ZvZ-t gyakorolni, mert sokkal gyengébbek ellen is veszítek. Előre is köszi!
    Ha van skypeod, akkor ott is elérsz: zedas74 vagyok.

    Reply

  • sweeping

    |

    Válasz aGGi #6 üzenetére:
    1000x könnyebb megfogni mint sc-ben ahol szintén baromi könnyű.
    A probléma abból adódik hogy te nem sc-ztél, nincs rutinod. (Vagy ha igen nem eleget, illetve nagyon régen, single kivitele semmit nem számít)
    Először is a hp bart kapcsold be sokat segít micronál.
    A többit noname nagyjából leírta, igazából a rutin hiányzik játssz sokat és rá fogsz érezni. Fél kézzel fogod majd a zea rush próbálkozásokat.

    Reply

  • DrBala

    |

    Már vártam, hogy legyen végre Z faj leírás. Kíváncsi voltam, hogy másoknak mik a tapasztalatai.

    Kipróbáltam, hogy kezdésnek nem mass Rouch..
    1. mass-ling. T megeszi a marinokkal(oda sem érnek szegény szöcskéim), P úgy leveri a sok zilával, hogy rossz nézni, Z pedig a Rouchokkal szedi szét(nem lehet olyan sokat csinálni, hogy ne legyen addigra rouch)

    2. Baneling. 1xűen vicc a sebzése. És ahho meg túl dárga és időigényes. Semmit sem ér az elején.

    3. muta-ling: Nem maradsz életben addig. Erre nincs idő. A T jön mm-el, sokkal hamarabb mire, nekem seregem lenne, P meg 6 zilával vígan bever addig.

    4. early hydra: lásd muta-ling. Szintén lassú

    Alapvető problémám a játékkal, hogy a kezdeti időszak a massról szól. Minden fajnak megvan a képessége, hogy sok unitot csináljon az elején (P boost, T reactor, Z Queen). Csak éppen a védelmi épületek (photon canon, sunka) nem érnek semmit sem.

    Reply

  • dNL

    |

    A leírás a zergekről jóra sikerült úgy érzem, habár tény, hogy 1v1-et mindösszesen kettőt toltam, így túl nagy tapasztalatom ezen a téren nincs.

    Viszont 2v2-ről elmondhatom, hogy a zergel (én aki BW-ben protossos voltam) egy élmény játszani. Habár még nem variáltam, sokféle támadást, nem használtam ki jópár speciális képességet, DE amire kíváncsi voltam az az volt, hogy mennyire jó egység a ling. Nos örömmel jelenthetem, hogy bár sokan lehúzzák, én nagyon kellmes és hasznos egységnek tartom.

    Elején bezavarom vele ellent aztán ha netán túl is éli … a társam addigra összedob egy tápos sereget és úgy nyerünk. Mutalisk-el párosítva pedig pláne rendkívül hatásos. Nos, most majd más egységek hatásosságát fogom tüzetesebben megnézni, egyelőre ennyit a lingekről 🙂

    Reply

  • aGGi

    |

    Válasz sweeping #12 üzenetére:
    eltaláltad, nem sc-ztem 🙂 Most kezdtem a bétával. A HP bar-t milyen módba rakjam? Mindig mutassa, vagy selected (úgy emlékszek ezek vannak) ?

    Reply

  • Szabeszkah

    |

    Hmm….szép írás, sok mindenben egyetértek. Jó dolog ilyeneket olvasgatni de valaki írhatna 1et terráról is 😀

    Reply

  • Turbochicken

    |

    (Hali új vagyok)

    Nagyon tetszik a leírás, köszönnyük!
    Jó lenne más fajokkal is elsütni ezt a poént 😀

    Reply

  • Aston

    |

    #17: „Köszönjük”, légyszíves figyelj oda, itt azt szeretjük ha az emberek helyesen írnak. Üdv amúgy 🙂

    Reply

  • sweeping

    |

    Válasz aGGi #15 üzenetére:
    Én úgy állítottam, hogy állandóan mutassa. Néha átláthatatlan amikor már nagyon sok egység van. De a játék elején mindenképp hasznos, és a hosszabb játékok során sem rossz.
    Hátrányba mindenesetre nem kerül az ember, csak már nehéz külön fókuszálni ha túl sok unit van.

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.