Újabb felvonás Korea és a Starcraft2 ügyében

Astonkacser . Cikkek 1953

Dutch_rating_12Depyangel is beküldte azt a pár napos hírt, aminek az ő forrása a „Cenzúrát kap a Starcraft2 Dél-Koreában” címet adta. Na de ez így önmagában nem csigázza fel annyira a fantáziánkat, inkább nézzük meg az előzményeket, és hogy mi is történt valójában.

A Blizzard vs. Kespa harcról írt nem régiben az oldalon Mr. Gumby, röviden összefoglalva annyit kell tudni az ügyről, hogy a koraiak erősen bírálták a Starcraft2-t, illetve annak a gyerekekre gyakorolt hatását, így a kezdeti 15+-os besorolást 18+-osra módosították még egy alfa verziós Starcraft2 megtekintése után, ami annyit jelent, hogy csak felnőtteknek árusítható a Starcraft2 Dél-Koreában, ezzel szinte ellehetetlenítve annak a elterjedését, e-sporttá alakulását.

A Blizzard egyből reagált is az ügyre és bejelentette, hogy azonnal fellebezik. Sokan azt sejtették, hogy az egész ügy hátterében a Kespa (koreai e-sport szövetség) áll aki a megpróbálja szabotálni az SC2 elterjedését, ezzel fenntartva a Starcraftot mint e-sportot az országban, mivel a Blizzarddal nem tudtak dűlőre jutni a jogokat illetően. Egyébként kiderült az is, hogy a Kespának nem hiába voltak gondjai a Blizzarddal, aki többek között azt követelte, hogy innentől kezdve minden az ő kezükön keresztül történjen, a reklámok, a hirdetések, a közvetítések, a ligák, a kupák, és követelték emellett, hogy innentől kezdve teljeskörűen felügyelhessék a Kespa munkáját és a Kespának minden döntését előbb a Blizzardnak jóvá kelljen hagynia. Arra gyanakszom, hogy a „szakítást” a Blizzard kényszerítette ki nem a Kespa, mert ez azért így nonszensz. Az ügyről bővebben a Teamliquiden olvashattok.

Ez az elmélet most megdőlni látszik, ugyanis a Korean Game Rating Board legújabb döntése szerint a Starcraft2 besorolása Dél-Koreában 12+ lesz, vagyis bőven árusítható gyerekeknek is. A történethez persze hozzátartozik az is, hogy Koreában egy „finomabb” verziót fognak árusítani, amiben például a vér színe fekete, plusz nincsenek benne olyan durva szövegek, amik a koreai  „szakemberek” szerint károsak a gyermekek egészséges mentális fejlődésére. Erről bővebben az SCLegacy-n olvashattok.

Úgy érzem kijelenthetjük, hogy innentől kezdve már csak a Blizzardon múlik, hogy mit hoz ki ebből az egész „e-sport” dologból Koreában, de van egy olyan sejtésem, hogy ők inkább csak a pénzre utaznak itt mintsem az „e-sportra”, de ez már csak az én személyes véleményem, és inkább ne legyen igazam.


Comments (58)

  • Encrypt

    |

    Válasz Gary #50 üzenetére:
    Azt kínában játszották el a mélyen tisztelt elvtársak -.-„

    Reply

  • Radon

    |

    Nem tom mi a francot rinyálnak. Az sc1 ben talán virágot szedtek eddig a koreai gyerkek? Azért mert ott rosszabb a grafika, és nem látszik vér, attól még másik embereket kell megöni. Gyakorlatilag a játékok nagy részében a lényeg az öldöklés és a vér. Pl
    Legelső fpsek: – volfenstein, doom, pattogott a vér, ahogy lövöd a nácit,
    Autósban: a carmaggeddon, ott akkor kapsz +időt, ha minél több gyalogost gázolsz.
    Mászkálós: Commandos: lopakodva kell ölnöd.
    Mesevilág: Heroes of Might and magic sorozat: az ártatlan kinézetü pixik is levágnak mindenkit.
    Az összes stratégiait már fölösleges sorolni.

    És csak azért, mert a gyerekek fekete vért fognak látni, attól ugyan úgy megértik, hogy a másikat megölik.
    Nem a játékot kell hibáztatni, hanem a szülőket, akik nem képesek normális értékrendet kialakitani a gyerekeiknek.

    Reply

  • Gabesz da Marin

    |

    Ahogy elnézem, zátonyra futott a vita a Blizz és a Kespa közt, innen mindkettőnek engednie kell, különben a Blizznek nehezebben(esetleg drágábban is, mert még ki kell alakítani) lesz piaca, a Kespa meg idővel bebukik, mert az SC1 idővel (évek múltán) „kimegy a divatból” és így el fog veszni a profi eSport.

    Reply

  • BlaZ

    |

    én csak azt szeretném ide leírni, hogy tökön rúgnám koreát.
    ennyi, tényleg.

    Reply

  • prybaby

    |

    Ez a szellemi tulajdon szajkozás egy kicsit már fárasztó…
    Nem mi vagyunk a Blizzardért, hanem a Blizzard van a játékosokért!

    Reply

  • gtoma

    |

    Hát hosszú idő után meg kell szólaljak.

    Webes szoftver fejlesztő vagyok. Így nagyon könnyen mondhatnám, hogy JAJ, BLIZZNEK JOGA VAN mindenhez, mert szellemi tulajdon.

    Azonban ez nem így van. A használati jogot átadja, amikor megveszed a játékot. Talán a versenyeken nem tört verzióval játszanak, így a megfelelő jogdíj ki lett fizetve. Az ő tevékenységének az eredménye a játék. A verseny szervező eredménye a verseny.

    Blizzardnak ahhoz van köze, amit csinál. Ha ő csinál versenyt, akkor bizony mindenhez joga van.

    A biciklis példa rettentően jól szimbolizálja a helyzetet, de íme néhány másik gondolat:
    A Microsoftnak fizet bárki is külön díjat, mert lehetővé tette a versenyt az operációs rendszerrel?
    Ha veszteséges lesz egy verseny, akkor a Blizzard kifizeti a veszteséget?
    Blizzard fizetni fog, ha a versenyek miatt nő az SC2 eladási statisztikája?

    A blizzard szándéka érthető, pénzt akar. De igazából erős túlzás.

    Reply

  • Pezsmapatkany

    |

    Nem olvastam vegig tuzetesen mindent, de azert par szot irok

    Válasz Encrypt #26 üzenetére: kespa kormanyzati megbizasbol alakult szervezet esportok felugyeletere, nagyon jo hogy van, az emelte ki klanszintu rendszerbol szponzoralt csapat szintuve. a bundabotranyt ne az o szamlajukra ird, ilyen alapon egybol az internetet is szidhatnad…

    szellemi tulajdon: van mirol vitazni. ha mondjuk MS mondana hogy jogdij, directX hasznalatert, windows hasznalatert, vagy intel/amd vagy x86 kitalaloja hogy minden elvegzett utasitas utan fizetni kell stb, akkor azert ezek tullonek bizonyos hataron. volt mar pelda tobb is hasonlo probalkozasra. egyik velelten volt allitolag, amikor google kiadta eloszor chromeot, es pl ilyenek voltak EULAban hogy minden ami atfut chromeon oket illeti. ott termeszetes reakciokent felhaborodas volt google beismerte hogy hibazott, veletlen volt javitotta. itt blizzardot egyesek meg eltetik is ezert. masik pelda apple esete aki nem engedte hogy alkalmazasboltjaba mas fejlesztoeszkozokkel fejlesztett programok keruljenek. ott peldaul trosztellenes vizsgalat indult ellenuk egybol. vannak mas peldak is, csak hirtelen ennyi jutott eszembe
    Elegge ketseges hogyha birosagra kerulne egy ilyen ugy akkor blizzard megnyerhetne-e (valszeg nem).

    Az megint mas kerdes hogy koreara nem amerikai torvenyek vonatkoznak. tobbek kozott ezert kizart hogy legyen lan mod benne, mert koreai torvenyek szerint aminst nem kulso szerveren at zajlik a folyamat nem tarthat fent semmifele jogot ra blizz.

    kespaval szakitott jo kozelitessel egyenlo azzal hogy koreaval szakitott. olyan mintha mlsz-el szakitana fifa. vagy MOB-al a nemzetkozi olimpiai bizottsag.

    Válasz googlekereso #29 üzenetére:
    kerdeses hogy lesz-e, sot ha igy folytatjak rendes profizmus tuti nem lesz.

    Válasz pubeightysix.sciihu #31 üzenetére:
    korhataros szarsagnak az az ertelme hogy ahhoz hogy korhatar besorolas megszabja milyen musoridoben lehet kozvetiteni, PCbangekben nem jatszhatnak vele, penzt nem kereshetnek vele fiatalok. mivel progamerek tobbsege 18 alatti igy ez elegge ellehetetleniti majd oket.
    de meg ha annyira finomitjak majd koreai verziot blizzesek hogy vegul csak jo helyre soroljak, akkor is joga lesz koreanak mondjuk megadoztatni az ilyen jellegu bevetelt, es akkor duplan bukik blizzard, mert meg extra fejlesztes is hiabavalo volt

    Válasz Encrypt #34 üzenetére:
    sehol mashol nincs rendes e-sport, se kulturalis elfogadottsaga, nem valoszinu hogy pont sc2 hozza meg az attorest ilyen ugyben, amikor amugyis fpsek a legnepszerubbek meg mmorpg-k es nekik sem sikerult.
    koreaban senki sem huz le rendkivuli hasznot sc-bol. kespanak gyakorlatilag nincs bevetele belole, legalabbis nem olyan amit irigyelni lehetne tole, szponzorok is kb csak reklamot meg imaget kapnak vissza. ha maffia ugyben illegalis fogadasokra gondoltal, az tok fuggetlen kespatol, meg mindentol, abbol nemhogy hasznot nem huzott senki, de csak bukott rajta egesz koreai esport.
    es pont arrol van szo hogy blizzard mindent akar, ilyeneket, hogy ok szabjak meg mikor jatszak a meccseket, barmikor elhivhassak jatekosokat (mondjuk egy blizz rendezvenyre), stb…
    kespa nem zsarol, kozolte hivatalos allasfoglalasaban, hogy mit ajanlottak, es hogy barmikor hajlandoak folyatatni a targyalasokat.

    Válasz Crafty_FOX #35 üzenetére: roviden: blizzard mindent akart, korea esszeru jogdijat, ingyen reklamot ajanlott
    megegyezes ugy nez ki nem kozos erdek kulonben blizz nem kovetne el mindent hogy ne legyen megegyezes.

    egyebkent kespabol igy is volt bevetele blizzardnak boseggel, eladasok azert szamitanak akkor is. meg magyarorszagon is 2007-8 kornyeken top5 eladasban benne volt sc valameliyk honapban, pedig itt aztan nem meno jatek.

    meg erdemes lehet belegondolni mit lesz ha blizz nyer
    barmikor ellehetetlenitheti jatekot amikor csak akarja (sc1-et pl most is probalja de nem megy konnyen neki, sc2-nel sokkal konnyebb dolga lenne, egyszeruen irrealisan magas osszeget kerne minden versenyert, es kampec mindennek), amikor kiad egy uj kiegeszitot, megha szar is lesz pont ezert kotelezove tehetne valtast, ok szabnak meg mivel kell jatszanod, nem a nezok/jatekosok hogy mit szeretnenek (aki figyeli esemenyeket most eszebe juthat wowos pelda, wowban, hat mondjuk felprofizmus volt, rendes kiforrott ligakkal satobbi, blizz jott hogy na most akkor ok a fonokok atvettek iranyitast, megmondtak mit hogy, uj patcht kotelezove tettek, rovid idon belul be is fuccsolt egesz). Jatekosoknak akik penzt akarnak ebbol szinten szarabb, mert levamolja oket blizz, versenyrendezoknek szinten szarabb. az egyetlen aki jol jar ezzel az a blizzard
    persze elonye is van, de rogton hatrannya kovacsolodik: ha bevetele lesz belole blizznek akkor nyilvan nem hagyja magara ahoyg sc/war3-at tette pl, viszont kiad uj kieget mondjuk hogy megjobban lehuzzon, es megint ok mondjak meg mivel kell jatszanod…
    mellesleg igy is csak addig fogja csinalni amig nagyobb bevetelt jelent neki mint egy uj project, utana hagyja egeszet picsaba (ahogy pl war3-at se voltak hajlandoak tovabb patchelni hiaba imba, vagy sc-t se hajlandok javitani (lan lat, stb)
    esport szempontbol: ezekkel a feltetelekkel gyakorlatilag lehetetlen hogy rendes esport alakuljon ki, nem lesz olyan epeszu szponzor aki belemegy

    tehat aki blizzardnak drukkol az sc2 bukasanak drukkol jelenleg (en spec orulnek neki, pl foci2-t se szeretnek vagy sakk2-t se)

    Aston kap egy pirospontot mert mindig azt hittem hogy barom (hala hk-nak), de egesz ertelmesnek tunik

    Reply

  • mastajoda

    |

    „…a koraiak erősen bírálták a Starcraft2-t, illetve annak a gyerekekre gyakorolt hatását, így a kezdeti 15 -os besorolást 18 -osra módosították még egy alfa verziós Starcraft2 megtekintése után, ami annyit jelent, hogy csak felnőtteknek árusítható a Starcraft2 Dél-Koreában…”

    Erre maximum annyit tudok reagálni, hogy nagy az Isten állatkertje. Ennél sokkal komolyabb dolgokkal kellene foglalkozni, hamár annyira a gyerekek érdekeit akarják figyelembe venni. Akkor a „Fényűző vagy kizsákmányoló a koreai esport?” című cikk tartalmi mondanivalóján kellene inkább elgondolkozniuk, minthogy egy olyan cégóriás törzsébe próbálnak lyukat fúrni fogpiszkálóval, mint amilyen a Blizzard.

    Nállam az egész a Warcraft II: Tides of Darknessel kezdődött, amikor kézhez kaptam ezt a nagyszerű stratégiai játékot, szó mi szó imádtam, ráadásul ez a kék logós csodacsapat ekkortájt ’96 környékén (Wikipedia), jelentette meg az első Diablo részt, ami végképp teljes szimpátiát ébresztett bennem a Blizzard iránt. Olyan szinten, hogy későbbi játékait is megvizslattam mint amilyen a Lost vikings, a Blackthorne, valamint a W2 őse az Orcs & Humans. Egyszóval fun lettem, minden későbbi termékük érdekelt és kötött le hosszabb időre. A felsoroltakon kívül Beyond the Dark portal, Starcraft, Brood War, Diablo 2, Lod, Reign of Chaos (Frozen Throne valahogy kimaradt), és végül a teljes Wow sorozat. Ez utóbbinál bennem valami megváltozott, a csapat akik ez idáig számomra etalonnak számított, egy pénzéhes gépezetté változott. Ma már képtelen vagyok úgy gondolni rájuk mint régen, de azt el kell ismernem minden játékuk a zsenialitás határát súrolja (számomra). Viszont nehezen tudom elfogadni, hogy ilyen mértékben kellene kiszipolyozni mindent és mindenkit, akik kapcsolatba hozhatók termékeikkel. Említeném itt elsősorban a Kespa-t, vagy magukat a játékosokat. Ezen a ponton azt hiszem teljesen osztom Aston véleményét, magam sem képzeltem volna, hogy egyszer majd a Blizzard ellenében kardoskodok. Értem én, hogy nem egy bérlakás harmadik emeletén gépparkot kialakító kisvállalkozásról van szó és, hogy azt a több ezer szakembert akik folyamatosan dolgoznak a patcheken, vagy felügyelik, fejlesztik a szervereket, lásd. Battlenet valamiből ki kellene fizetni, de nem hiszem, hogy ennyire hülyének kellene nézni mindenkit. Ebben a dologban talán nem magát a Blizzardot kellene felelőségre vonni, ugyanis Ők csak egy kis részlege volt a Vivendi Games-nek. Amint azt esetlegesen ismerhetjük a VG összefeküdt az Activisionnal, így szülvén meg az Activision Blizzard nevű „Pénzszopó” kreatúrát. Akiket felelősnek tartok, azok sokkal inkább maguk a kiadók (nem kell messzire tekintenük elég ha az EA-t vesszük alapul). Szerintem leginkább Ők hibáztathatók mérhetetlen pénzéhségükért, nem az a cég aki egykor volt, de ma már csak egy kinövés a „Pénzszopó” rücskös testén. De vehetünk példának sok-sok multi kereskedőt, akik a termelőtől potom áron vásárolnak fel nagy tételeket és végül 3 – 4x-es haszonnal adják túl. Micsoda igazságosság! Megjegyzem nem vagyok gazdasági szakértő, úgy dobálózok itt a szavakkal, hogy halovány lila fingom sincs róla, hogy mennyi embert kell milyen szinten megfizetni és azt, hogy egyáltalán mennyiből. De azt azért képtelen vagyok elhinni, hogy annyira kiélezett helyzetben tengődnének.

    Szinte éreztem, mielőtt nyilvánoságra került volna, hogy mennyit is akart a Blizzard a Kespától, és lám alig kellett várnom máris kiderült az igazság. Sajnálatosnak tartom, hogy a Koreai E Sport Szövetség érdemeit teljes mértékben semmibe vették. Nem lett volna szabad elfelejteniük, hogy a Blizz jóformán semmit nem tett azért, hogy a Starcraft odáig jusson, mint ahol ma tart. De hát az üzleti élet ilyen, akit lehet azt eltapossák, mert csak a legerősebbek maradhatnak talpon. Drága kapitalizmusunk, akitől a „Pénzszopó” faj is származik már csak ilyen. Ezt kell szeretnünk, mert az emberiségnek rendszerre van szüksége a fennmaradáshoz, és mint tudjuk az nem létezhet hibák nélkül.
    Különben még annyit leszögeznék azért, hogy öröm az ürömben, hogy ha a Blizzard mással fizetteti meg a Battlenet költségeit, és nem a játékosokkal! Most sokan jöhetnének a Wow jövedelmezőségével, de hát az a cég egy másik gyermeke. Én sem várnám el a tesómtól, hogy tartson el, mert többet keres nállam. A Starcraft 2-nek önmagában kell nyereségesnek mitöbb fenntarthatónak lennie. Ha ehhez az kell, hogy valami külső cégre hárítsák a költségeket, rögtön csak helyeselni tudok. Valamit valamiért. Ám ennek megvannak a veszélyei. Igazság szerint én is tartok tőle, hogy a Pénzszopó mérhetetlen éhsége tényleg megemészti és kipottyantja magából az e-sport ezen dicső darabját. De remélhetőleg nem lesz igazam, és rátermett szakemberek kapják kézhez az ügy igazgatását. Akik valami jót képesek alkotni, és megmutatják a világnak, hogy a Blizzard nem csak egy haldokló iparágból, az MMORPG-ből képes jövedelmező projektet alkotni, hanem ehhez is megvan a tehetsége (a pénze biztosan). A próféta szóljon belőlem. Remélem.

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.