Átfogó ladder útmutató

DACA . Leírások 3118

ladder

Sziasztok! DACA vagyok, az sc2.hu új szerkesztője. Máris egy cikket hoztam nektek, amely remélem elnyeri majd tetszéseteket. Ez az útmutató azért készült hogy részletesen bemutassa a ladder működését és alapvető koncepcióját. Az itt szereplő információk részben a Blizzard fejlesztői által közölt információkból, részben tapasztalatból származnak.

Bonus Pool

Áttekintés
Ami azonnal szembetűnik amikor Ladderezünk, a még visszalévő Bonus Pool. A Bonus Pool egy „pont tartalék” ami csak akkor adódik a pontunkhoz, amikor nyerünk. A meccsért járó pontot kapjuk meg még egyszer, azaz duplázódik a pontunk, amíg el nem fogy. A Bonus Pool állandóan növekszik, ha játszunk ha nem. 1pontot kapunk 112percenként (ez 90pont hetente). Az 1.3-as Patch óta a csapatoknál ez megváltozott, most egy 2v2-es csapat 168 percenként kap pontot, ami 60pont hetente. A 3v3 és a 4v4 csapatok 336percenként kapnak pontot, azaz 30pontot hetente. Ez tulajdonképpen egy romlási mechanizmus, ami különválasztja az aktív játékosokat, az inaktívaktól. Feltételezhetjük hogy egy átlagos divízióba   nem mindenki ugyanannyira aktív. Ebből következik, hogy akinek több a bonus poolja, az ugyanannyi vagy kevesebb nyerésből feljebb jut a divíziós ranglistán
A meglévő pont mínusz a bonus poollal szerzett pont a reális pontszám, vagy az a szám ami azt az inflációt mutatja, ami a Bonus Pool miatt történik. Tehát annak a játékosnak akinek bár van 2500pontja, de ebből 2400-at Bonus Pool-lal együtt szerzett (2500-2400=100 reális pontszám) kevesebb reális pontja van, mint annak akinek 2400pontja van, de ebből 1200-at szerzett Bonus Pool-lal együtt. (2400-1200=1200 reális pontszám). Így bár a második játékos lejjebb van a ranglistán, mégis aktívabb, és ügyesebb játékos a gyakorlatban.

Matchmaking Rating

Áttekintés
A rendszer szíve egy rejtett érték, amit Matchmaking rating-nak (meccskészítési mutatónak hívnak nyers fordításban) vagy MMR-nek neveznek röviden. Ez a szám biztosítja hogy körülbelül hasonló ügyességű játékosokat rakjon össze játszani a rendszer. Ezt nem is igazán lehet fix értékben kifejezni, mert mindig változik, azt mondhatjuk hogy periodikusán áramlik valamilyen irányba ez az „illékony” érték.

Favorit rendszer

A játék töltőképernyőjén, láthatjuk hogy megjelenik  valamelyik játékos mellett hogy favorit, vagy kissé favorit, vagy a játékosok egyenlők. A favorit rendszer összehasonlítja a játékos MMR értékét, az ellenfele reális pontjával, és ebből számol ki egy pontértéket, hogy menyit ért az adott meccs, ha veszt, vagy ha nyer a játékos vagy az ellenfele.

  • Ha a játékos a Favorit, 0-4 pontot kap, vagy 20-24 pontot veszít
  • Ha a játékos kissé Favorit, 5-9 pontot kap, vagy 15-19 pontot veszít
  • ha 10-14 pontot kap vagy veszít, akkor a játékosok egyenlők.

Például két játékos játszik egymással: A játékosnak 1500 MMR-je van, B játékosnak 1000MMR-je. Mindkét játékos Azt láthatja a töltőképernyőn a másikról hogy Favorit, és így mindkettő kevés pontot szerezhet, de sokat veszíthet. Ha A játékos nyer, mivel az ő MMR-je sokkal magasabb mint B játékosé, egyik játékos MMR-je sem változik túlságosan. Ha B nyer, B játékos MMR-je nagyobb mértékben fog nőni, mintha A nyert volna. A kép ezt illusztrálja:

laddermutato

Fontos dolog tehát, hogy a „Favored” felirat nem mindig jelenti azt hogy akinél kiírja az a jobb játékos, inkább azt mutatja hogy megközelítőleg mekkora eltérés van a két játékos MMR-je között, és hogy menyi pontot ér a meccs.

Az ismeretlen Faktor

A rendszer méri ha a játékos az átlagos MMR-je felett vagy alatt teljesít. Ezeket a kilengéseket nevezhetjük Ismeretlen faktornak, vagy bizonytalansági különbségnek. Ez az ismeretlen faktor az MMR-el határozza meg azt, hogy kik a potenciális ellenfelek akikkel összesorsolhat. Ez az ismeretlen faktor nőhet, vagy csökkenthet, ami növeli a szóba jöhető ellenfelek számát, vagy szűkíti ezek körét, függően minden egyes meccs kimenetelétől. Ha nincs ellenfél aki benne van a játékos ismeretlen faktorjából következő szóba jöhető játékosok tartományába, ezt a kört addig bővíti a rendszer, amíg valaki benne nem lesz. Így ez az ismeretlen Faktor meghatározza, hogy menyire drasztikusan fog változni az MMR a meccs után. Mondhatjuk tehát, hogy ez az ismeretlen tartomány nő, ha nyerünk egy olyan ellen akinek sokkal nagyobb az MMR-je, vagy ha vesztünk egy olyan ellenféltől akinek sokkal kisebb az MMR-je. Ez az ismeretlen tartomány kisebb lesz ha nyerünk egy olyan ellen akinek kisebb az MMR-je, vagy olyan ellen veszítünk akinek nagyobb az MMR-je.

mmr

A példában, a piros vonal mutatja az 1-es játékos MMR-jét. A kék görbe mutatja az ügyességbeli eltérését. Egy játékos ügyessége nem egyenletes, mert sok minden kihat az aktuális játékunkra: másképp játszhatunk ha mérgesek vagyunk, vagy fáradtak, lehetünk figyelmetlenek vagy hanyagabbak. A Bizonytalansági görbe egy grafikus bemutatása az ismeretlen Faktor szintjének.

ketjatekos

Ez a kép azt mutatja, hogy a rendszer talált egy játékost akinek az MMR-je a legközelebb van az 1-es játékoséhoz. Az átfedett rész mutatja, hogy statisztikailag menyire valószínű hogy ez egy szoros meccs lesz. Az átfedett terület nagyságától függően, ha az 1-es játékos nagyon ügyesen játszik, a 2-es játékos pedig rosszul, mindkét játékosnak 50-50 százalék esélye van nyerni. Mivel a metszet kicsi, és a második játékosnak magasabb az MMR-je, statisztikailag neki nagyobb esélye van nyerni. A 2-es játékos görbéje szélesebb, tehát neki nagyobb az ismeretlen faktora mint az 1-es játékosnak. Ő valószínűleg többször teljesít az átlagos MMR-je felett vagy alatt. Ha a 2-es játékos nyer, az MMR-je (piros vonala) kissé jobbra fog tolódni, és a görbéje is keskenyebb lesz. Az 1-es játékos MMR-je pedig balra fog elmozdulni, és az ő görbéje is keskenyebb lesz. Ha az 1-es játékos nyer, akkor a két játékos MMR-je egymás felé fog  elmozdulni, és a két görbe jobban átfedi egymást. Az 1-es játékos görbéje nagyobb lesz, mert a kimenetel váratlan volt, és előzőleg is keskenyebb volt, a 2-esé nem változik nagyon, vagy egy kicsit zsugorodik, mert ő már eleve kiszámíthatatlanabb volt (nagyobb volt az ismeretlen faktor).

Helyező meccsek

Ha új csapatot, vagy játékot kezdünk, a rendszer a más típusú játékból már meglévő MMR-t használja kezdő értéknek, amikor ellenfelet keres az első meccshez. Ezután már elszeparálódik a két MMR érték egymástól, többet nem veszi figyelembe a másik fajta játék MMR-jét. Ez teszi lehetővé, hogy azonnal hasonló szintű játékossal játszhassunk.

Csapatjáték
A legvalószínűbb az, hogy amikor alakítunk egy csapatot, a tagok MMR-jét átlagolja a rendszer az első helyező meccshez kezdőértéknek. Ezután a meccs után, ez az érték minden mástól elszeparálódik. A Random csapatoknál viszont megnézi a játékosok átlag MMR-jét, és ellenfélnek úgy választ játékosokat, hogy ott is az átlag MMR hasonló legyen.

Előléptetés

Ha túlteljesíted a jelenlegi ligádat, lehetséges magasabb ligába lépni. Ha mondjuk Bronz ligában vagy, és Aranyligásokkal játszol, feltételezheted hogy Gold ligába fogsz kerülni, de ez nem történik meg azonnal.
Ez azért van, mert egy bizonyos fokú „bizalomra” van szüksége a rendszernek, hogy magasabb ligába rakjon. Máskülönben túl gyakran kéne rakni a játékosokat szükségtelenül feljebb vagy lejjebb. Ez a „bizalom” a kétféle képpen van mérve:

Először is, a játékosnak meg kell mutatnia, hogy képes a magasabb ügyességi fokot fenntartani (Skill-t). Ez úgy történik, hogy a rendszer méri a az MMR mozgásának a mértékét. Ezt demonstrálja a kép lentebb. Ha ez a mozgás a magasabb ligán belül stabilizálódik, a játékos az adott ligába kerül.

atlagosmozgas

A második dolog, a „bizalmi puffer” (a képen a sárga vonal, körülötte halvány sárgával). Ha egy Bronz játékos csak egy kicsit ügyesebb mint egy rossz Ezüst játékos, és épp hogy stabilizálódik az MMR mozgása a Silver régió alsó felében, ez egyedül nem indokolja hogy feljebb kerüljön. Ha feljebb kerülne, és utána válságba kerülne, (rosszul játszana) megint lefokozódna, mert ismét a Bronz régióba lenne az  átlagos MMR-je jó pár játék után. Ahhoz hogy valaki feljebb kerüljön, e-fölött a bizalmi puffer felett kell teljesítenie az MMR átlagot.

Csak ettől a két dologtól függ a feljebb jutás. Egyéb játékon belüli statisztika a nyerésen és vesztésen kívül, nem játszik szerepet.
Divíziók
Amikor bekerülsz egy ligába, egy divízióba is bekerülsz az adott ligán belül. Egy divízió 100játékost tartalmaz, akik közel ugyanolyan ügyesek.
De mivel a ladder populációja több felé törik, egyes ligákban szélesebb skálán mozognak a játékosok az ügyességük alapján. Például, nem biztos hogy sokkal jobb egy játékos aki top 5%-ban helyezkedik el annál a játékosnál, aki épphogy bent van a top 15%-ban. Vagy aki bent van a top 15%-ban, lehet hogy sokkal ügyesebb játékos annál, aki bent van a top5%-ban. Ez azt jelenti, hogy a divíziók nem mindig felelnek meg annak a ligának amiben elhelyezkednek.

Grandmaster: 1 szintes
Master: 1szintes
Diamond: 7 szintes
– szint 1: +150 a Mastertől
– Szint 2: +213 a Mastertől
– Szint 3: +276 a Mastertől
– Szint 4: +339 a Mastertől
– Szint 5: +402 a Mastertől
– Szint 6: +465 a Mastertől
– Szint 7: +528 a Mastertől
Platinum: 3 Szint, ismeretlen ellensúlyozás
Gold: 2 Szintes, ismeretlen ellensúlyozás
Silver: 3 Szintes, ismeretlen ellensúlyozás

Bronze: 7 Szintes, ismeretlen ellensúlyozás

Ezek a szintek a ligán belül osszák szeletekre a ligát, és egy ilyen szinten belül kell stabilizálódnia egy játékosnak.

Amikor az egyik ligából a másikba kerülsz, a pont rezetelődik 73+ azzal a Bonus Pool mennyiséggel amit már elhasználtál eddig.

Aktivitás

Áttekintés
Az utolsó dolog az aktivitás. Ahhoz hogy csatlakozzunk egy ligába, az MMR követelmény állandó. Az ügyességi szint hogy magasabb ligába kerüljünk, viszont változó, függően az aktuális aktív populációtól.

Ahogy már előzőleg tárgyalva volt, a Bonus Pool-t fix mennyiségben kapja minden játékos. Ez lehetővé teszi, hogy úgy működjön mint egy aktivitást mérő eszköz, és a nagyságából lehet következtetni, hogy vajon egy játékos aktív-e vagy sem a ligán belül.

Az aktivitás feltételei:

– Ha egy játékosnak több mint 90 Bonus poolja van, inaktívnak számít kivéve ha megfelel a második szabálynak

– Ha egy játékosnak több mint 90 bonus poolja van (inaktivitási küszöbe), el tud-e költeni 90-et kevesebb mint egy hét alatt. (ha igen, akkor aktívnak számít)

Ha egy játékos megfelel az aktivitás követelményeinek, ő beleszámít a liga populációjába.

Liga populáció

7 liga van, és mindegyik populációja függ az aktív populációtól:

hmr

Master: Top 2%-a az aktív játékosoknak
Diamond: a következő 18% -a az aktív játékosoknak
Platinum: a következő 20%-a az aktív populációnak
Gold: a következő 20%-a az aktív populációnak
Silver: a következő 20%-a az aktív populációnak
Bronze: az utolsó 20%-a az aktív játékosoknak

A rendszer dinamikusan osztja ki a az aktív populációt egy állandó MMR tartományban, és a liga határai fixek az MMR-től függően.

Például ha minden játékos Arany liga alatt inaktívvá válna, az Ezüst és a Bronz ligákban 0% lenne az aktív játékos, ami azt jelentené, hogy nincs aktív játékos egy bizonyos MMR alatt. Ez azt is jelentené, hogy az aktív játékosoknak nehezebb dolga lenne átlagosan, és a gyengébb játékosok MMR-je csökkenne (hiszen nem nyernének annyi mecset hogy fenntarthassák) és feltöltenék az ezüst és bronz ligát.

Aktív státusz

Az aktív/inaktív státusz nincs figyelembe véve a feljebb jutásnál, csak a viszonylagos pozíciónál számít az aktív játékosokhoz képest. Az egyedüli követelménye a feljebb jutásnak, hogy játssz, mert a liga váltás csak meccs után történik meg.

Igazából nincs negatív hatása ha inaktív lesz valaki, ettől nem fog lejjebb fokozni a rendszer, és se az MMR se a meglévő pont nem csökken.

Köszönjük Gépzsírnak a fordítást!

Forrás:


Comments (23)

  • Sabika

    |

    húha én már az elején belekeveredtem!Inkább megyek játszani 🙂

    Reply

  • Darc1n

    |

    Válasz Gepzsir #2 üzenetére:
    A hivatkozás pontos.

    Reply

  • viasz

    |

    Azt hiszem sokak vágyát, információéhségét elégítette ki ez a cikk! Köszönjük! 🙂

    (Nocsak, egyre több az átfedés a két oldal közt?! Vagy átpártolásról van szó?)

    Reply

  • FaLtY

    |

    Érdekes kis cikk volt 😀 érdemes volt elolvasni 🙂 úgy, hogy köszi a fordítást és a közzétételt 😀

    Reply

  • Sethniel

    |

    Jó cikk… annyira inaktív voltam az elmúlt fél évben, hogy van 698 bonus poolom. 😀 Most már értem miért. 🙂

    Reply

  • DACA

    |

    Válasz rici #8 üzenetére:
    Azt azért érdemes tudni, hogy sc2rankon nem mindenki van regisztrálva. Tehát ezek az adatok sc2rankon csak az ott regisztrált felhasználókat mutatják meg. Ezek az információk a cikkben hivatalosak, Blizzard által is elfogadott adatok.

    Reply

  • rtpnofear

    |

    Fasza cikk, köszi, teljesen érthető, de a konklúzió akkor is az, hogyha elkezdi dobálni a magasabb ligásokat, és 50% körül hozod a win-loss arányt, akkor feltesz hozzájuk 😛

    Reply

  • Isaac

    |

    Válasz DACA #9 üzenetére:
    Ez nem igaz nem tudom hogy hogyan de minden létező B.netes acc fent sc2ranks-on regelés nélkül valahogy összevan kötve a B.net és az sc2ranks. Erre a bizonyíték az hogy van egy ismerősöm aki rajta van sc2ranks-en pedig ő nem tudott az oldal létezéséről de mégis ott van az acca szóval ezt magyarázd meg

    Reply

  • DACA

    |

    Válasz Isaac #11 üzenetére:
    Más is beírhatta az ő accountját az adatbázisba (gondolom haver, vagy ismerős stb.)
    Tesóm is pl. Sc2-zik, még sincs benne az sc2rank-ba..

    Reply

  • csko

    |

    Válasz Isaac #11 üzenetére:
    Azzal, hogy egy ember akkja fönt van sc2ranks-en, nem bizonyítottad, hogy mindenkié fent van.
    Különben is, ha elolvastad volna, hogy hogyan húzzák át az akkokat, akkor tudnád, hogy nem kell aktívan regelni, divíziók alapján húzzák át, stb.

    Reply

  • csko

    |

    Válasz DACA #9 üzenetére:
    Ki tudnád fejteni, hogy egészen pontosan milyen adatok hivatalosak, elfogadottak, Blizzardtól?

    Reply

  • DACA

    |

    Válasz csko #14 üzenetére:
    Erről már a TL-t kéne kérdezni, ők is csak azt írták, hogy a Blizzard adatait használták fel. Egyértelmű, hogy egy ilyen nagy site, mint a TL, mindennapi kapcsolatban áll a Blizzarddal.

    Reply

  • rici

    |

    Válasz DACA #9 üzenetére:
    nem kell regelni, magatol rak fel mindenkit oda…..
    de most neztem van olyan opcio, hogy aki nem jatszott az elmult 2 hetben azt nem mutatja http://sc2ranks.com/stats/league/all/1/all/14
    igy se mas…..

    Reply

  • csko

    |

    Válasz DACA #15 üzenetére:
    Csak arra akartam rámutatni, hogy te azt mondtad, hogy a cikkben szereplő [valamely] adatok hivatalosas, míg a cikk elején közlik, hogy van hivatalos is meg van empirikus alapú is.
    Szóval csak óvatosan, a cikkben vannak találgatások is. Persze attól még egész jó cikk.

    Reply

  • csko

    |

    Válasz rici #16 üzenetére:
    Nem rak fel mindenkit, van, aki hiányzik a listáról. Persze az ilyenek száma kicsi.

    Reply

  • Gepzsir

    |

    Azt se feledjük el hogy az eredeti írás februári, amit áprilisban frissítettek utoljára. Így a benne lévő adatok nem naprakészek, nem a mai állapotot tükrözik.
    A cikk célja egy átfogó képet adni a magyar közösségnek a ladder működéséről. Se több se kevesebb
    Azért éreztem szükségét ennek, mert hallottam már olyan pletykákat, hogy „-biztos figyelembe veszi a apm-et is meccs közben” vagy egyébb meccs közbeni adatot ami az ügyességre utal. Azonban az ehez hasonló állításokat semmivel nem lehet alátámasztani. A fenti írást viszont alá lehet támasztani, és a már meglévő információkból kikövetkeztette a teamlíquid közössége a legvalószínűbb működési mechanizmust. Az eredeti cikkhez tartozik egy jónagy komment áradat, ahol szintén rengeteg kérdés és válasz van, én javaslom azt is átböngészni.
    Az eredeti írás forrásai:
    Blizzard Ladder Gyik
    http://us.battle.net/sc2/en/blog/110519
    Blizzard Ladder Tévhitek
    http://us.battle.net/sc2/en/forum/topic/628075819#2
    Ladder analízisek:
    http://us.battle.net/sc2/en/forum/topic/248296581
    http://us.battle.net/sc2/en/forum/topic/374718433
    http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=169830&currentpage=46
    Nagymester liga Gyik:
    http://us.battle.net/sc2/en/blog/2452060

    Természetesen egyik sem magyar

    Reply

  • mjo

    |

    nemtom hogy megy ez de ez az egész bugos sz@r, haveromat berakja diamondba, ő ladderen csak goldokat kap. én platinaba jóformán csak diamondokkal játszom, többet nyerek mint vesztek és nem rankol föl. legutóbb 9ből 7 win egyhuzamba mind diamond ellen.

    Reply

  • Aston

    |

    Üdv, üdv, frankó cikk lett!

    Reply

  • sweeping

    |

    Válasz mjo #20 üzenetére:
    Az 1v1 ladder rendszer tökéletes, egyedül a csapat ladderal vannak gondokat, ott nem mindig teszi jól a dolgát.
    Az is lehet, hogy azok a diamondok akiket verni szoktál, azokat hamarosan lefokoz a rendszer, és nem te vagy az egyetlen platinum aki megverte őket. Ha huzamosabb ideig kimagaslóan teljesítesz hidd el át fog rakni 🙂
    A haverodat pedig lefogja fokozni ha továbbra és csak goldot kap és azokkal se birkózik meg

    Reply

  • CloneCorn

    |

    Hol lehet megnézni a divízió rangsort? hogy a ligákon belül mi a sorrend… ???

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.