Monitor felbontások és az E-sport

Westy . Hírek 1814

Réges-régen, a ködbevesző 2008-as év év elején – amikor még nem mertük elhinni, hogy egyszer talán játszani is fogunk a Starcraft 2-vel -, volt egy QnA a Blizzarddal, ahol az egyik kérdés a képarányokról és azoknak a játékra gyakorolt hatásairól szólt.

5. Will the native resolution of Starcraft 2 be widescreen or 4:3? (gamereplays.org)

The plan is to have both of those resolutions supported, along with everything between 5:4 and 16:9. Larger screens will have slightly more viewable range than a smaller screen, but from our tests, the differences will be very minor.

A Blizzard válasza lényegében annyit tesz, hogy gyakorlatilag mindent támogatni fognak és bár lesznek apróbb különbségek a belátható terület szélességének terén, ez nem fog akkora hatást gyakorolni a játékélményre, hogy probléma lehessen belőle.

Nos, akkor nézzük a tényeket (Az sc2blogtól kölcsönvéve, köszönet érte)

StarCraftRatios

Bárhogy is tekerem, forgatom a fejem, ez Nekem azért mégis elég brutális különbségnek látszik. A 4:3-as képarányban játszók majdhogynem a játéktér negyedét veszítik el a monitorjuk miatt. Konklúzió helyett pár kérdés:

  • A Starcraft 2 e-sportnak készült. Vajon mennyire veszi be a játékosok gyomra ezt a „sportszerűtlen” előnyt?
  • Lesz esetleg változtatás ezzel kapcsolatban a jövőben? (Egy esetleges magyar feedback keretei között feltehetnénk ezt a kérdést)
  • Hányan játszanak közületek 4:3-as képaránnyal?

Comments (48)

  • Chob

    |

    Ez durva 🙂 . Nálam 16:9 🙂 Viszont tény, hogy ezzel valamit csinálni kell.

    Reply

  • Aston

    |

    Az offline versenyek esetén ez nem probléma (mindenki ugyanolyan monitort kap), az online versenyek tekintetében viszont tényleg gázos, de manapság már nem nagy kunszt venni egy 16:9-es monitort.

    Ui: Westy, üdv a fedélzeten!

    Reply

  • Boci

    |

    Ez kb. olyan, mintha valakinek 8 éves gépe van és sírna, hogy neki szaggat a játék. Ez egy 2010es játék mostani PCre és perifériákra méretezve. Aki sportszerűen akar ezzel foglalkozni az fektessen be egy 30k forintos 22 colos 16:9es monitorba. Bobozni sem lehet szánkóval :).

    Reply

  • Westy

    |

    #2: Köszi! 😀

    #3: „Bobozni sem lehet szánkóval 🙂 „. :D:D:D

    Szerencsére nekem is 16:9 van, úgyhogy nem ez fogja visszafogni professzionális képességeimet (pf…:D)

    Reply

  • Mr.Gumby

    |

    4:3 here! 🙂

    Tény hogy „sportszerűtlen” a dolog, de Bocinál a pont. Hobbi szinten nem nagy érvágás, aki meg profi, az szerezzen be egy „szélesvásznú” monitort (ami nem nehéz, lévén szinte az összes mostani monitor az).

    Üdv Westy! 🙂

    Reply

  • Tuki

    |

    Szintén 16:9 van.
    #3 Boci: 30k-ért 22″-os? Egy normális 40-től kezdődik, átlag 45-47k.

    Reply

  • butcher

    |

    Egyetértek Bocival, 2010-be nehogy már gond legyen egy 16:9,10-es monitort szerezni….

    Reply

  • Demotivator

    |

    Válasz Boci #3 üzenetére:
    Boci, szívemből szóltál. Magam is ezen a véleményen vagyok.

    Reply

  • Peter1984

    |

    Nem értek egyet Bocival. A legtöbb játék nem támogatja a 16:9 es monitort megfelelően. Egy rakás elmosódott széles tömzsi vackok tudnak rajtuk születni. Kb 7 hónapja vettem zsír új gépet zsír új monitorral. 4:3 -as 19″ os Aoc. Nehogy már most az legyen a természetes, hogy minden új játékhoz új monitort kelljen venni… Néhány embernek el kellene menni megkeresni a rávalót… A játék 40K ha gépet is újítani kell akkor +120k és vegyél anya egy 16:9 es monitort is 45 ezerér, mert a tanyán csak azzal lehet faszául szántani a réten. Nehogy már azt mond hogy sok az a 205000 forint a kis csillagszeműdnek.

    Had játsszon a gyerek.

    Reply

  • Balu5

    |

    16:10-es monitorról beszéltek nem? a 16:9 az ritkább.
    különben egyetértek Bocival, akinek van pénze megvenni a StarCraft2-őt és van is hozzá gépe amin fut, annak biztos telik wide kijelzőre is

    Reply

  • Chob

    |

    Válasz Peter1984 #9 üzenetére:

    Ezt hogy nem tudnak normálisan játékot csinálni 16:9-e monitorra honnan szedted? ÉN nem tapasztaltam még ilyet pedig jópár játékot kipróbáltam már vele :O . AZ meg a másik, hogy nem arról van szó hogy bírja a géped vagy más gépe hanem csak monitorról, és igen tudod ez az ipar egy olyan ipar ami a leggyorsabban fejlődik és hát folyamatosan kell fejleszteni. Az meg hogy nincs pénz arra hogy fejlessz, mehetsz szidni azokat akik elloptáka pénzt az országtól.(nem akarok és nem is megyek bele inkább a poltikába csak felbasz, meg amúgyis off, meg nem is, de ezt a részt részemről le is zártam.)

    Reply

  • HuNt3r15

    |

    Nekem 4:3.as monitorom van és tény hogy ez okozhat gondot kezdetben de nem hinném hogy egy skilles játékosnak hátránya származhat ebből (nem én, én nagyon nem vagyok skilles:D).

    Reply

  • Kenobi_Hun

    |

    Válasz Peter1984 #9 üzenetére:

    miazhogy játék 40k? inkább egy tizessel számolj…

    Reply

  • Demotivator

    |

    Válasz Peter1984 #9 üzenetére:
    4:3-mon is tökéletesen játszható a SC2, főleg ha hobbiból pötyög az ember, itt arról van szó, hogy mekkora hátrányt jelent ez a profi játékosok esetében. Nyilván ha valaki profi szinten űzi a játékot, akkor beszerezi a hozzá szükséges, manapság már egyébként sem olyan drága monitort.

    Reply

  • Kenobi_Hun

    |

    és énis a 16:9-10 pártján állok, nehogymár a 16:9est állítsák el a 4:3asok javára…

    Reply

  • Vejne

    |

    Válasz Peter1984 #9 üzenetére:
    zsiroskenyeret kell enni meg vizet inni, locsolopenzt felrerakni, es mire kijon a jatek ossze is sporoltal egy uj monitorra 😀

    Reply

  • Blase

    |

    Válasz Peter1984 #9 üzenetére:
    Én egyetértek. Én szeretném majd megvenni a játékot és szeretnék rendszeresen is játszani, de egyelőre még azt sem tudom hogy újítok majd be egy új vga-ra. Szóval szerintem igenis sok az a 40ezer egy monitorért, és akkor még a játékot is meg kell venni. Azt ugye nem tudjuk ohgy menny lesz a játék összesen de a wings of liberty szinte biztos hogy 12ezer, és akkor ezek mellé még a kiegészítők.
    Másfelől viszont én nem tartom azt oylan súlyos hátrányak ha valaki kevesebbet lát a képből, végülis nem úgy játszunk hogy a képernyő szélét nézzük hanem a közepét. egy-egy játékot nem ez fog eldönteni hogy milyen monitorod van.

    Reply

  • Blint

    |

    Nem probaltam meg, de ha ket monitort dugok a gepre, ugy beallitva hogy egykent kezelje oket az OS, akkor az SC2 elterul (nem nyulik) a ket monitoron? Ha igen, az mar nem semmi elonyt jelentene!

    Reply

  • Westy

    |

    Nem, nem nyúlik, én ilyen konfigon vagyok. Az egyik monitoron megy a játék, a másikon a browser, meg bármi amit akarsz.

    Reply

  • Blint

    |

    Ertem, de ha mondjuk window futtatod, teljes kepernyon, akkor nem szelesiti ki az ablakot pl 2160*1050-re?
    Vagy marad egy monitoros felbontasnal, pl 1080*1050?

    Reply

  • Westy

    |

    Nem, nem engedi. Most próbáltam. 🙂

    Reply

  • Fred

    |

    Ez az en velemenyem:

    1. A Starcraft mar lassan 12 eves szoval na na hogy uj hardver kell hozza
    2. A wide monitorok 2006-ota tamogatottak szeles koron (lasd BF2, HL2)
    3. Vadi uj 20″ LG monitort vettem 30K-ert (16:9 arany gyonyoru kep minoseg kis fogyaztas, ennel nagyobb szerintem nem is kell csak ha grafikai szerkesztesre akarod hasznalni) [persze hasznaltan mar lehet 20-25-ert is kapsz]
    4. Hogy a pics*ba suritsel be jol 3D grafikat kis felbontasba?
    5. A wide monitort a legjobban a strategiai jatekok hasznaljak ki, de persze mashol is sok elonyt jelent a nagyobb latoszog
    6. Ha mar beruhazor 10k-t a jatekra es komolyan akarod uzni akkor megfogod talani hozza az eroforrasokat hogy egy monitort is vegyel hozza (meg ha hasznalt is) [kevesebb pia, cigi, stb. lehet sporolni ha akar az ember]

    Reply

  • Mojk

    |

    Ez elég szép előny:) Nekem 4:3-as a monitorom, de annyira nem zavar. Persze 1 két loss-t majd erre fogok fogni!:D

    Reply

  • Encrypt

    |

    Minden féle e-sportban és alkalmazásban előnyt jelent a szélesvászon ^^
    Pihentetőbb a szemnek, és ugyebár többet látsz egyszerre. Én sajnos elég rég vettem az LCD met, ezért meg a jó öreg 4:3 mas arányon van… FPS játékoknál sokkal szignifikánsabb a dolog :S

    Reply

  • Blase

    |

    #22:
    1.Attól hogy a starcraft 12 éves nem feltétlenül van mindenkinek 12 éves gépe
    3.Nekem 30k i sok. Úgy is mondhatjuk hogy a játék ára a maximum amit megengedhetek.
    4.ezt esküszöm nem értem
    5.ezzel egyetértek
    6.szerintem egyáltalán nem mindegy hogy 10kt fizetsz egy játékért vagy még hozzádobsz 20-30-40 ezret. az pedig hogy ki min spórol nem általánosítható.

    Reply

  • _BlackGrim

    |

    Válasz Blase #17 üzenetére:
    🙂 igenis döntő akár az a kicsi is amivel a 16:9 többet mutat. Látszik h sc-be nem vagy/voltál vmi nagy játékos (ezt kérlek ne vedd sértésnek, nem azért mondom). Már egy C szinten is legtöbben észreveszik ha már csak éppen bevillan a képernyő szélén 1 droppship vagy pár unit és ha ezt nem veszed időbe észre akkor akár a main-edet is elveszítheted vagy csak akár 1 expet.

    Reply

  • Elrood

    |

    Nekem 5:4-s monitorom van, és a nyári gépfejlesztésbe már nem fér bele egy monitor.

    Válasz butcher #7 üzenetére:
    Az lehet, de aki elégedett a 5:4, 4:3-s monitorával minek rohanjon költeni a pénzt?

    MOD: az is igaz, hogy én nem versenyszerűen akarom nyomni az SC2, csak hobbi szinten, szórakozásból.

    Reply

  • Blase

    |

    #26:nem vagyok jó játékos egyáltalán, úgy hogy teljesen igazad van a képaránnyal

    Reply

  • Vincze01

    |

    Itt mindenki atompro versenyző akar lenni? aki igen az rászánja a pénzt ha tényleg komolyan gondolja, de nemhiszem h akinek csak esti szórakozásnak kell, azok ezen annyit veszítenek…

    Reply

  • fosztogato

    |

    Nem tudom mit izgat mindenkit az kis bonusz vagy mi a fene én konkrétan azt se tudom, hogy milyen a monitorom aránya talán 4:3-as de lehet tévedek, egy biztos, lehet akármekkora a monitorod azzal még nem fogsz játékot nyerni, ha meg kikapok biztos nem azon fog múlni, hogy kisebb a monitorom, ha nem azon, hogy nem figyletem valamire stb.

    Reply

  • Shakuras

    |

    PVálasz fosztogato #30 üzenetére: Amit épp nem láttál a monitor sarkába mert kicsi:P
    Az lenne durva ha a siege 16:10-esen nem lő át de 4:3-asnál átlövi a képernyőt, de szerencsére ez messze nem így van ugyhogy szerintem nem para ez. Aki igényt tart rá annak egészségére:)
    Egyedül a terran csaj szövege lepett meg amilyen lassan és nyugodtan mondja hogy „Your base …… is under attack” mire kimondja addigra oda van a fél bázis:D Inkább: Your base ……. has been destroyed.

    Reply

  • fosztogato

    |

    Szerintem a sigetank nem lövi át a képernyőt, vagy igen? D.

    Reply

  • ZsoL

    |

    Na hat most mar muszaj volt regisztralnom, nem birom ki, hogy erre ne kommenteljek:

    Emelje fel a kezet, akinek mar nem kell semmiben fejlodnie, csak annyi kell, hogy nagyobb terepet lasson be! Most rakja le a kezet, akinek szelesvasznu monitora van! Most rakja le a kezet, aki meg fogja venni azt a szelesvasznu monitort!

    Meh…

    Reply

  • SzuL

    |

    na most tegye fel a kezét, akit valaha is zavarni fog az az esetleges látószögkiesés. az ittlévők max 5%-a fog versenyszerűen játszani ezzel, a többieknek meg édesmindegy, hogy fél centivel többet kell húzni az egeret.

    amúgy 16:9 here too 🙂

    Reply

  • fosztogato

    |

    Amúgy hun tudom meg lesni milyen a monitorom aránya? 😀

    Reply

  • lamaroid

    |

    itt 16:9, 1366×768

    Reply

  • lamaroid

    |

    Válasz fosztogato #35 üzenetére:

    Ha tudod a felbontást akkor tudod, hogy mekkora az aránya, vagy google
    ha 1280×1024,akkor 4:3-hoz
    ha 1280×800 akkor assze, 16:10
    ha 1920×1080 vagy 1366×768 akkor 16:9-hez
    🙂

    Reply

  • gerzsoni

    |

    Szerintem csak akkor éri az embert nagy hátrány,ha pl:a támadó egységeink látó mezőjét nem tudjuk rendesen átlátni.Így nem olyan nagy gond,ha csak a terepet nem látjuk teljesen elöttünk,de a csapatok látó köre megvan.

    Reply

  • Sydra

    |

    Öccör vót, hó nem vót, még a kurta farkú üveghegyen is túl, vót öccör egy szegíny parasztlegíny, akinek csak egy régi 4:3-as arányú monitorja vót és Starcraft2 világbajnok szeretett vóna lönni. Gondóta ilyen monitorral a kutya sem fog nyerni, így aztán hosszú útra indult, h megkérdezze a kerekerdő közepén élő öreg bölcset, hogy mit javasol, miként lehetne orvosolni a problémáját. Mikor az öreg bölcsnél rákérdezett, az hangosan elkáromkodta magát és így felelt: – A világon már nyolcszázhuszonhattrillió éve ismerik a stratégia készítők azt a kib####tt fogalmat, h ZOOOOOOOOM!!!!! Ha a probléma egy 5 éves kisgyerek értelmi színvonalát meghaladta vóna, az én mesém is tovább tartott vóna! Itt a vége, fuss el véle!

    Reply

  • Qcz

    |

    Válasz lamaroid #37 üzenetére:
    Az 1280×1024 5:4 arányú.

    Egyébként nekem az van.

    Reply

  • DJackson

    |

    1024×768 rulz =)

    Reply

  • sweeping

    |

    Egyébként rengeteget vesz a teljesítményből a monitor felbontása. Ezen én nagyon meglepődtem.
    Beraktam anyám vga-jat (4550) a gépembe, hogy leteszteljem hogy a vga-m haldoklik-e vagy sem.
    Gondoltam megnézem hogy fut vele sc2.
    Minden mediumon volt és sok minden lekapcsolva és a vicc hogy csak 1280×1024 felbontásban.

    Mondanom sem kell nagyon csúnya volt ezen a nagy monitoron ilyen kis felbontásban játszani.
    50fps felett ment ezekkel a beállításokkal utána felnyomtam 1680×1050 felbontásba és egyből leesett 30-ra.
    Mondanom se kell hogy a nagyobb csatákban vagy ha már nagyon sok épület van a pályán egyértelműen beesne 20 fps alá az pedig már a játszhatatlan kategória. Eközben pedig a régi monitoromon gond nélkül futna medium grafikán ezzel a vga-val.

    Reply

  • Tokman

    |

    16:10 noti 1280*800
    16:10 PC 1440*900
    A kép egyébként becsapós mert akinek 16:10es monitorja van annak nem keskenyebb a kép hanem magasabb. 🙂
    Válasz Blint #18 üzenetére:
    Nagyon rossz két monitoron játszani egy idő után megfájdul a fejed,de próbáld ki sokkal nagyobb területet látsz be nyilván.

    Reply

  • RaynorJimmy

    |

    Válasz Fred #22 üzenetére:

    „3. Vadi uj 20″ LG monitort vettem 30K-ert (16:9 arany gyonyoru kep minoseg kis fogyaztas, ennel nagyobb szerintem nem is kell csak ha grafikai szerkesztesre akarod hasznalni)”

    Nem értek egyet ugyanis plusz 10k-ért full hd monitort lehet venni amin nézhetem az 1080p-s filmeket a gépen és nincs szükség 100k -t elkölteni TV-re hogy ezt megtehessem. 10e Forintot bőven megér nekem.

    Reply

  • fosztogato

    |

    Nem tom én annyit vágok, hogy amióta lapos monitorom van 1280*1024-es felbontásba nyomatom, többet nem is tud, de nekem ez így is megteszi, normál nagy monitor meg amúgy se férne el és amíg ez meg nem döglik addig biztos nem fogok cserélni, de lehet én látom rosszul a dolgokat és csak engem nem izgat fel a széles vászon, vagy mi a fene…

    Reply

  • Peter1984

    |

    Válasz Kenobi_Hun #13 üzenetére:

    Milyen tízessel számolsz te? Számolj nyugodtan 12-15 ezerrel, és szorozd fel nyugodtan hárommal…

    Reply

  • Shakuras

    |

    Válasz fosztogato #32 üzenetére:
    Éppen azt irtam hogy
    Az lenne durva ha a siege 16:10-esen nem lő át de 4:3-asnál átlövi a képernyőt, de SZERENCSÉRE EZ MESSZE NEM ÍGY VAN ugyhogy szerintem nem para ez.

    Reply

  • Sly

    |

    *** tartsd be az illemet, köszi ***
    ** nem sikerült? **
    *** nincs már túl sok próbálkozásod ***

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.