Helyzetjelentés – Patch 1.3

ZsoL . Cikkek 2033

Mindenféle mellébeszélés helyett átadnám a szót a Blizzard David Kimének:

Üdvözlet, Koprulu szektor polgárai! Sok idő eltelt a legutóbbi helyzetjelentés óta, és úgy gondoltuk, hogy az 1.3-as patch jó alkalom arra, hogy elmagyarázzuk a gondolatmenetünket pár változtatás mögött. Kiválasztottunk párat a legjelentősebb változások közül, hogy körbejárjuk a tervezési filozófiánkat.

Balance Változások

  • Már nem lehet egységeket elrejteni azzal, hogy közelre patrolozzuk őket (pl: Viking flower).

    Egy alapvető probléma a Viking flower stratégiával az volt, hogy nem lehetett tudni, hány darab Viking őrjáratozott adott területen. A Starcraft II-ben a hadseregek felderítése már így is egy nehéz, fontos aspektusa a játéknak, és egyáltalán nem szándékoztunk lehetővé tenni a repülő egységeknek, hogy ezzel az őrjáratozással elrejthessék, hányan vannak. Erre az esetre inkább úgy gondolunk, mint egy hiba, nem pedig egy balance változás.

Protoss

  • A Mothership Vortexjéből kilépő egységek mostantól nem vehetők célba és immunisak a sebzésre másfél másodpercig.

    Ez egy másik esete annak, amire inkább hibaként gondolunk, mintsem balance változásként. Az eredeti ötlet a Vortex mögött több volt, mint puszta lebénítás. A képességnek arról kellett volna szólnia, hogy olyan helyzeteket teremtsen, amiben az ellenfél bevonhatja saját játékába a Vortexet.

    Például: Ha én zerggel játszom, és a fél seregemet levortexezik, lehet, hogy úgy döntök, a másik felét is belemozgatom a Vortexbe. Vagy, ha úgy látom jónak, egyszerűen feláldozhatom azt a felét a seregemnek, és a többivel visszavonulhatok, ha például hatalmas túlerőben van a protoss ellenfél. Azonban egy hiba következtében a területre ható sebzések azonnal megöltek mindent, ami kijött a Vortexből, ezzel megakadályozva az eredeti elképzelést.

  • A Khaydarin Amulet fejlesztés (+25 kezdő energia) kikerült a játékból.

    Valószínűleg ez az 1.3-as patch leggyakrabban vitatott változása, és szeretnénk itt most egy kicsit részletesebben megindokolni. Végső soron két alapvető ok miatt döntöttünk a kikerülés mellett.
    Úgy éreztük, ez a fejlesztés csökkenti a stratégiai lehetőségeket. Stalker vagy charge zealot warpolásokkal kombinálva ez a fejlesztés szinte lehetetlenné tett bármilyen harasst bárhol, ahol pylon volt a közelben. Nem tetszett nekünk a lehetséges stratégiák szűkítése, ami gyakorlatilag egyetlen konfrontációs pontot a játék vége felé a protoss ellen játszóknak: hatalmas közvetlen csata.
    Továbbá úgy éreztük, hogy a játék vége felé a protoss területre ható sebzése egy kicsit túl erős volt. Ez mind a colossusokra, mind a high templarokra vonatkozik. Úgy éreztük, ha mindkettőt gyengítenénk, a protoss sereg túl gyenge lenne. Így arra jutottunk, hogy először változtassunk a high templarokon, aztán meglátjuk. Ahogy már sokszor ezelőtt említettük, úgy gondoljuk, hogy biztonságosabb kis lépésekkel közelíteni a tökéletes balancehoz, mint drasztikus változtatásokat elkövetni egy egész fajon.

  • A Chargedzsoló Zealotok legalább egyszer megütik a menekülő célpontokat.

    Még a Charge kifejlesztése után is, néha a zealotok nem voltak képesek az ellenfelüket megsebezni még egyszer sem, és csak a vesztükbe szaladtak. Habár ez a változtatás ezt hirtelen nem fogja visszafordítani, szerettünk volna egy kicsit javítani rajta. Szeretnénk, ha a Charge zealotok jobban teljesítenének a sima zealotoknál minél több esetben.

Terran

  • A Battlecruiser mozgási sebessége 1.406-ról 1.875-re nőtt.

    Habár nem szeretnénk minden egyes terran meccs vége felé battlecruisereket látni, úgy vettük észre, alig használjátok őket. Hogy kicsit bátorítsunk, úgy döntöttünk kicsit javítunk a legnagyobb gyengeségükön, a mozgási sebességükön.

  • A bunker építéséhez szükséges idő 35-ről 40 másodpercre nőtt.

    Ennek a változtatásnak a lényege szigorúan az offenzív bunkerezés hatékonyságának csökkentése volt. Az építési idő megnövelésével úgy vettük észre, nem változott lényegesen a védekező bunkerek használata, viszont a támadó bunkerezést sokkal nehezebb kivitelezni.

  • Az EMP most már csak 100 energiát szív el az összes helyett. A protoss pajzsokra gyakorolt hatás nem változott.

    Három fő oka volt ennek a változtatásnak:
    Szerettük volna, ha a ghost EMP-je kevésbé hatásos infestorok ellen a ZvT összeállításban. Az infestorok elég lassú és drága jószágok. Úgy éreztük, hogy egy EMP-vel több infestort is hatástalanítani kicsit túl sok.
    A high templar változtatás után viszont úgy tűnt, hogy a ghost/high templar viszony egy kicsit túl a ghost irányába billent.
    A korai- és középjátékban a sentryk szinte szükségesek terran ellen, viszont különböző tudás szinteken voltak olyan helyzetek, amikor egy EMP kis szerencsével minden egyes sentryt eltalált, és ezáltal a protossnak esélye se volt megállítani a hatalmas Stimpack sereget.

  • A Stimpack kifejlesztési ideje 140-ről 170 másodpercre nőtt.

    Nos, nem ez lenne az első eset, hogy a játékosok aggodalmukat fejezik ki a Stimpack használatával szemben, és nyilván van oka; a terran játékosok Stimpackes időzített támadásai ellen hihetetlenül nehéz lehet védekezni megfelelő felderítés nélkül. Szerettük volna ezeket a támadásokat egy kicsit későbbre időzíteni, hogy az ellenfeleknek több idejük legyen felkészülni, és esetleg megfelelő felderítő egységeket behozni, amikkel ezeket a fajta nyomulásokat észre lehet venni.

Zerg

  • A Fungal Growth kábításának (stun) ideje 8-ról 4 másodpercre csökkent, valamint a sebzése 30%-kal nőtt páncélozott egységek ellen.

    Mindkét Fungal Growth változtatás főleg egy ZvZ mutalisk vs. infestor probléma megoldására készült, és hogy az infestor kicsit hasznosabb legyen protoss ellen. Úgy találtuk, hogy a mutaliskek egyszerűen nem voltak elég hatékonyak ZvZ-ben, mert a Fungal Growth túl sokáig egy helyben tartotta őket. Így ezt az időt lecsökkentettük, hogy egy kicsit hasznosabbak legyenek (a muták – a ford.). Az idő csökkenése azt jelenti, hogy ugyanaz a sebzés gyorsabban keletkezik. Mindemellett arra jöttünk rá, hogy a mutaliskek főleg a kábítás + alulról lövő hydralisk kombinációtól szenvednek. Maguk az infestorok viszont nem voltak túl hasznosak protoss ellen. Mindkét problémát meg akartuk oldani, miközben terran ellen ugyanolyan erősnek szerettük volna tartani az infestort, amilyen most is. A Fungal Growth sebzése maga nem volt akkora probléma, mint a kábítás, úgyhogy úgy döntöttünk, beiktatjuk ezt a változást, hogy az idő csökkenése körülbelül kioltja a sebzés növekedést.

    A +30% sebzés páncélra szigorúan a stalker alapú protoss seregeket célozza, a marauder alapú terranok mellett. Szerettük volna, hogy ha az infestor kicsit központibb egység lenne a ZvP felállásban, és ugyanolyan hasznos maradna terran ellen. A kábítás idejének csökkenése önmagában nem engedte volna meg mindkét dolgot, úgyhogy ezt a sebzés változtatást is be kellett vezetni annak érdekében, hogy a megfelelő helyre kerüljön az infestor.

    Megpróbáltunk minden erőfeszítést megtenni azért, hogy megfelelően besúlyozzuk ezeket a változtatásokat, és a továbbiakban is így teszünk majd. Értjük a játékra kifejtett hatásukat, és szeretnénk biztosak lenni amikor változtatunk valamin, hogy az a játék egészét jobbá teszi. A metajáték mindig változik, és ez a játék kiegyensúlyozását nagy kihívássá teszi, de elkötelezettek vagyunk a Starcraft II folyamatos fejlesztése, és az elképesztő, epikus játékélmény megadására, melyet a közösség elvár tőlünk.

Forrás


Comments (59)

  • I3ull

    |

    Elsőőőőőőőőő, najó vicceltem. Nem tudom én vettem-e csak észre, de kicsit meg kellene piszkálni azt a banelinget is, tvzben elég gusztustalanul védhetetlen a muta baneling kombó (de lehet csak én vagyok ezzel így), mondjuk 1-2 pro game-ben látottak alapján nem csak az én gyengeségem.

    Reply

  • Flemeth

    |

    Személy szerint nagyon tetszenek az ujitások amiket a patch hozott (bár ha colot is nerfelték volna ugy lenne az igazi de talán majd egyszer :)) engem személy szeirnt most igazából a Blizzard dota érdekelne hogyx azzal mi lett szivesen játszanék vele.

    Reply

  • fubika

    |

    A BC speed upgrade tényleg szuper, hogy nem lehet agyon kiteolni AA-val, de akkor nem kellene a Carriereket is buffolni mert azokat még kevesebbet látni mint BC-ket.

    Reply

  • Pinting

    |

    Végre… 🙂

    Reply

  • Csenky

    |

    Annak én is örülnék, ha a Carrier köztudatba és néhány meccsbe bekerülne, mert BW-ben is max a mass carrier atomlámulás ment bgh-n meg fastesten, máshol nem látta őket senki. 🙁 Talán két koreai progame-ben láttam, ott is elhasalt a toss mindkét meccsen velük… :S

    Reply

  • Kalcifer

    |

    OK, csak mi lenne ha egy icikepicikét gyengítenének a szaros marán??
    Vicc hogy a terran MM-mel le tud verni olyan vegyes és király seregeket, mint amiket egy átlag protoss szokott kihozni. Vagy vegyük Idrát, tökre megértem, miért is viselkedik néhány meccsen úgy ahogy. Már komolyan vicc. Emlékszem ráküldött egy halom ultrát, infestort, zerglinget, banelinget sorjába a marine csapatra, és nem sikerült neki őket megölnie.

    Reply

  • Hero

    |

    Válasz Kalcifer #6 üzenetére:
    Ez tényleg érdekes. Szerintem küldjünk Idrának Dimaga repeket és akkor felpatchelheti önmagát arra a szintre, hogy ez ne okozzon neki gondot egy ilyen army compositionnel.:)

    Reply

  • Erdon

    |

    Válasz Kalcifer #6 üzenetére:
    Én nem csak azon vagyok kiakadva,hog miért nem gyengítenek, hanem, hogy miért gyengítenek ennyit a tosson? A vortex volt eddig a mothership egyetlen használható képessége, most pedig 1,5 másodpercig istenekként hatnak a kilépő egységek? Konkrétan ott a Vortex+nuke és a Vortex+baneling kombó… Mostantól mikre használják a tossok a vortexet? Eltűntetni a fűszagot, ha jön az intergalaktikus rendőrség? Ez egy vicc… (ja és a voidray agyongyengítéséhez is gratulálok…)

    Reply

  • Hero

    |

    Válasz Erdon #8 üzenetére:
    Látom mostanában te is sok toss meccset nézhettél. =D

    Mothershippel nem lehet kinyírni egy 200\200-as armyt? Uh-oh! Bár abban az egyben igazad van, hogy elég haszontalan szegényke, de nem azzal kellene hasznosnak lennie valaminek, hogy – ahogy a blizzard is mondta – „bugos”.

    Agyongyengítették a void rayt? Soronként olvastad az eddigi patch note-okat, vagy micsoda?:D Növeltek az alap sebzésén (alap = nem armored ellen, ebben a szövegkörnyezetben) és plusz sebzést nyom a massive unitokra. Tényleg CSAK agyonnerfelték. Talán a speed upgrade kivétele mellett ezeket is észre kellene venni. Azt már nem is kérném, hogy értsd meg, hogy amúgy miért volt szükség arra, mert úgy érzem, hogy akkor előreszaladnék a tanítási folyamatban.

    Istenem… Pedig azt hittem, hogy ma már nem fogok nagyobb baromságokat olvasni, miután a töri munkafüzetemben volt egy Rákosit éltető versike.

    Reply

  • Gate

    |

    Válasz Erdon #8 üzenetére:
    Void ray nerf? Még szerencse, hogy aktuális vagy. A mothership mint írták nem balance hanem inkább bugfix, a játékot még mindig 1v1re balanceolják nem 2v2re, innentől a baneling meg a nuke + vortex irreleváns. Ha valamiért háborogni akarsz akkor az az amulet kivétel lehetne bár nekem speciel soha nem volt kedvenc unitom a HT mert sokat kellett rá techelni, hogy hasznos legyen, mondjuk így már nem kell annyit, de tény, hogy defensive playre nem is használható annyira.

    Reply

  • onli

    |

    és abban a 1.5 másodpercben amikor sebezhetetlen, akkor tud lőni?:P

    Reply

  • sweeping

    |

    „A Mothership Vortexjéből kilépő egységek mostantól nem vehetők célba és immunisak a sebzésre másfél másodpercig. ”
    Ezzel eddig is tisztában volta, viszont ebből a szövegből számomra az jön le, hogy a saját egységeim is immunisak 1,5 másodpercig, hogy ha beszippantja a vortex. De mi van akkor ha mondjuk banelingeket is beszippant a vortex, azok ahogy kijönnek elvileg belerobbannak a zealotba és a többi egységbe, amik elvileg közvetlen 1,5 másodpercig nem sebezhetőek

    Kíváncsi lennék erre a helyzetre

    Szerk:
    Leteszteltem az unit tester mapon, elvileg a banelingek se robbannak be azonnal. Az a 1,5 sec nagyon rövid idő 🙂

    Reply

  • Lege

    |

    Válasz Csenky #5 üzenetére:
    Bw-ben egy TvP meccsen a protoss az end gémekben általában csak carrierel volt képes nyerni. A legtöbb progémer használta TvP meccseken.

    Reply

  • Lege

    |

    Amugy meg szerintem a Coloson kéne nerfelni mert elég vicc hogy csak air unitokal lehet fogni.

    Reply

  • Julien

    |

    Válasz Erdon #8 üzenetére:
    „miért gyengítenek ennyit a tosson?”

    ŐŐŐ…Láttál te PvZ-t az utóbbi fél évben? Láttad, hogy milyen racek mentek MLGen? Láttad hogy milyen racek mennek TSL-en? Na vajon mi a szomért gyengítik a protosst? 😀 😀 😀 Vajon. Valaki oldja meg!!! Miért gyengítik? MIÉÉÉÉÉRT?

    Reply

  • onli

    |

    Válasz Lege #15 üzenetére:
    Hatalmas vicc … hozz infestort, viking pedig nem jelent nagy áttechelést mert medivac úgyis kell…

    Reply

  • Csenky

    |

    Válasz Lege #14 üzenetére:
    Akkor mi nem ugyanazt vesszük progame-nek 🙁
    Én ilyen Bisu vs Nada szintű néhány éves meccsekre gondoltam, ahol történetesen baromi ritkán volt carrier, annál inkább reaver, arbiter és HT (az alap gw unitok mellé persze). Persze nem csak rájuk gondoltam, csak ez a két név maradt meg bennem.
    Egy értelmesebb terran nagyon csúnyán levadászta a carriereket goliathokkal, viszont ha rászabadította a gw unitokat a T-re a toss, freeze a tankokra, storm a golikra/vulture-okra… Ilyet sokkal gyakrabban láttam. És közben esetleg egy reaver drop, ha volt szabad 0,2 sec-je. 😀
    Azt most nem azt mondom, hogy nem carriereztek, csak ritkán. Olyankor meg jött Boxer, aki blindolta az observereket és leszedett mindent wraithekkel, ejj be szép volt. :’)

    Reply

  • Gate

    |

    Válasz Lege #15 üzenetére:
    Igen, csak air unitokkal fogható de azok másodpercek alatt tépik szét, EMPvel meg még addig se tart. A colo drága és időigényes + thermal lance nélkül ki se érdemes hozni, ehhez képest pár viking vagy corruptor simán megfekteti gond nélkül. Félreértés ne essék tudom, hogy a colo 1 erős unit de a könnyű counterelhetősége és az ára jócskán visszahoz ebből.

    Reply

  • Julien

    |

    Válasz Gate #19 üzenetére:
    Ez mind igaz, csak a probléma az, hogy egy bizonyosos colo szám körül (5-6) irreálisan sok vikinget kell hoznom, hogy counterelni tudjam, ami pedig a földi seregem rovására megy. Mire a colókat kiszedem (annyi vikinget szoktam ilyenkor használni, hogy lehetőleg one shotolja a kolosszusokat), addigra pedig a földön nem marad belőlem semmi.

    Reply

  • mogyesz

    |

    Van közületek akár akárki közel a mastershez? Mert amit itt összesírtok, hogy mi imba nem erre utal 🙂 Nem baj az ha valaki noob, csak ne tegyen úgy mintha értené miről beszél.

    Reply

  • lokids

    |

    Válasz Julien #20 üzenetére:

    Csak azt felejted el, hogy a viking földön is használható unit. Ráadásul a range miatt használhatod harassra. Pár secig nem figyel oda a p és 1-esével ritkíthatod a colóit, hiába áll egy stalker sereg közepén.

    Reply

  • Spirit

    |

    @1 A muta baneling kombó egyáltalán nem védhetetlen, tank + marine-al simán lehet védeni, ráadásul én úgy vettem észre, hogy ilyenkor általában a terran támad, a zerg meg védekezik. Értelemszerűen ügyesebben kell irányítanod az egységeidet mint a zergnek, jobb pozíciókat felvenni stb.
    @6 Terran szemmel nézve viszont a sentry, a zergnél meg a baneling veri szét az mm-et.
    @8 A vortex ígyis használható, pl beszippantod vele a mothershipre támadó légi unitokat, ilyenkor ha a többi seregét is beleviszi jónéháby freeshot-ot nyersz, forcefieldekkel elzárhatod az útját a vortex felé stb…
    A void ray „agyongyengítése” dolgokat meg én nem mondanák, ha te ezt így látod akkor azt javaslom menj Super Mariózni.
    @20 A vikingnek 9-es range van, a másik hogy gyors is, nincs számára terepakadály, ha nagyon egyszerű akarsz lenni, akkor csata közben löveted a colokat, ha meg nem akkor csata előtt lekapdosol 1-2őt.

    Reply

  • mikroman

    |

    Öröm olvasni mások véleményét itt. Épp szegény pici banát akarja a gaz MMM fun-atikus közösség bántani? 🙂
    Nézzük csak.
    -Egy bana költsége 50 kavics 25 gáz. Ha sikeres, ha nem ennek a nyersanyagnak kampec ha támad. A marine egyik countere, így az, hogy jaj, mé’ nyírta ki a rinjaimat, az olyan furi kicsit. Creepen kívül picit lassabb is. Ha nincs nagy tömegben és nem creepen támad (+a sebesség fejlesztés meg később jöhet ki), akkor simán kimikrózhatjaa a szimpla marine csorda, vagy még szétkapja mielőtt beérné a csapatot.
    A gáz fogyasztása nem sok, de akkor is gáz. A mass marine meg max a fejlesztésekben gáz igényes és így is nehéz fogni. Ha mellé kihoz 2 bansheet míg te épp küszködz zergként hogy feltartsad a 4-5 barakknyi utánpótlását, akkor majdnem nyomhatsz is GG-t. Jó ez így. Nem lehetetlen küldetés, de szívás lehet ha nem figyelsz. Persze amatőr szinten, ugyi?:)
    -Colossus meg erős, de majd akkor aggódok miatta, ha jobb leszek. Itt még viszonylag kezelhető. Szép, hoyg légi tudja sebezni, csak a stalkerhorda mleszedi a légit, ami elég nagy gáz kiadás volt, Zergnél meg a corruptor tetülassú és rövidlátó(bb mint a proti ellen).

    Hogy ontopic is legyen:
    A változtatások szerintem rendben vannak és jogosak. Lehet a pro-k nem használtak BC-t, de az egyik-másik „teknőcöm”azért nagy sikerrel használta ellenem silver magasságában vikinggel vegyesen 🙂
    Az ultrával viszont kezdhetnének valamit. Csak földi és azon kívül, hogy töri az FF-et és hősi halált hal kevés használható felhasználását láttam. Ha tud valami jó ultrás vodot, akkor örülnék, ha bbelinkelné. Hej, azok a régi szép idők, mikor még használható volt a szép nagy splash damjével :)))

    Reply

  • stryker

    |

    Zerg ellen: foly derítés mellett ha az elején csak ling banelinget csinál
    fast tech hellionra lehetőleg blue flame s a lingsereget felberzselni.. (lehetőleg úgy hogy tereptárgyak körül furikázz így ling, bana egy sorba rendeződik, ne próbálj meg egyenes irányba menekülni mert beelőzik..)
    mire a zerg techel mutára, elközben neked thorra tech switch.

    Mire jönne hozzád már kint van 1-2 thor 10 marine s megindulsz. De legyen mellete még hellion.
    Ha rochot hoz akkor marauder thor legyen a gerinc mellette marine.
    Nekem ez beválik.

    Reply

  • GoTReX

    |

    Hmmmm de jó cikk! Egyetértek az első hozzászólóval.Ettől még persze nem Imba a játék ,egyszerűen alacsonyabb szinten van amit nehezebb fogni,mint a támadást kivitelezni…Szeretnék én olyan szinten játszani,hogy legyen szavam abba a Blizzard felé mi jó,és mi nem!:P

    Reply

  • Julien

    |

    Válasz mogyesz #21 üzenetére:
    1: Ez nem csak az én személyes véleményem, hanem Idra is hasonló állásponton van. Ő is noob?
    2: Hol írtam, hogy verhetetlen volna bármi is?
    3: Miért érzed úgy, hogy meg kell mondanod a tutit, amikor senki nem kérdezett? Ha bronz 100 lennék, akkor csak hódolni járhatnék ide, vagy mi?

    Reply

  • morzel

    |

    Én nem vagyok pro, pusztán hobbiból játszogatok. Személy szerint protossal nyomom, a személyes véleményem az eddig elhangzottakkal kapcsolatban:
    – Lehet adni 10000 dam-et is a void raynek, kalap kakit se ér. Egész egyszerűen lelövik mielőtt megszólalhatna, menekülni képtelen. Az, hogy a béta alatt még +1 range-e is volt túlzás volt de miután azt leszedték lehetett használni is. És mellesleg az egyetlen, a marine + mara drop-hoz hasonló felhasználásra alkalmas egysége volt a protossnak hogy időnként ellenséges munkásokat gyilkoljon.
    – MMM kombó: bárki bármit mond, két _azonos_ tudású játékos mellett a terran fog nyerni.
    – Colossus: egész jó lenne, kár hogy mivel a void ray tetű lassú, szinte lehetetlen megvédeni. A lehetőségek:
    – hagyom hogy lőjön amíg tud. Így a vikingek hamar leszedik.
    – hátrahúzom a vikingektől: tök jó, van egy marha drága unitom a csatában amit nem használhatok másra csak arra hogy fusson.
    – elé blinkelek a stalkerekkel hogy gyorsan fusson: király, hátradől a terran és mehet is haza.

    Összességében véve nem vettem észre különösebb balance problémát, pvz-ben sose éreztem olyat hogy esélyem sincs bármit is teszek. pvt esetében a béta időszakot is beleszámítva kb. 2-szer láttam tankot, párszor jöttek thorral (ezt mondjuk nem nehéz fogni), 99%-ban jön a tripla m és vége a meccsnek. Ha van egy rakat sentrym akkor lehet hogy az FF-el nyerek pár másodpercet és még el tud futni a sereg de ezzel csak elodázom a véget.

    Morzel

    Reply

  • Hero

    |

    Válasz Spirit #23 üzenetére:
    Gyors Viking? FF-ek a Vortex körül? Ez melyik játék?:D

    Válasz morzel #28 üzenetére:
    Akkor az MLG-t majdhogynem vesztes játék nélkül megnyerő Naniwának is mond meg ezt, hogy szar a void, mert neki sikerült azért alkotnia. De Idrának is szólhatsz, aki halluzott Voidok elől menekült el. Ami ugye még „szar”. Lol. De a világ jelenlegi legjobb játékosának, MC-nek is elmondhatod, ugyanis ő is előszeretettel használja őket.

    Válasz Julien #27 üzenetére:
    „1: Ez nem csak az én személyes véleményem, hanem Idra is hasonló állásponton van. Ő is noob?” – Nem, ő szimplán gyökér. A játéktudását nem vitatom (bár ha Z-ről van szó, akkor sokadi ember lenne, akinek a véleményére adnék, túl van hypeolva), de csak azért mert valaki jó, nem jelenti azt, hogy nem beszélhet fogyatékosságokat. Most is, frankón megmagyarázta, hogy azért futott el a hallucinált voidok elől mert a P imba. :D:D:D::D Hát nyilván amiatt, és nem pedig azért, mert rettenetesen beszopta és hibázott.

    Reply

  • DirksunHU

    |

    A hellionnal is csinálhatnának valamit. Kicsit bosszantó, hogy beszalad 4 hellion és a teljes kitermelést elintézi. Persze lehet védeni, de iszonyatos nagy figyelmet igényel. A 4 gatéről most nem ejtenék szót, azt mindenki ismeri. Zerggel a prot ellen 200/200-as csatát érzem még kiegyensúlyozatlannak. Egyszerűen a colok kivégzik a sereget. Ha csinálsz corruptort, akkor nem lesz elég a földi sereged. Az infestor az ff miatt nem tud a közelbe menni. Igen a másik nagy bajom mostanában az ff, sok meccset buok prot ellen e miatt. Lényegében 6 sentry és simán makrózhat, mert nem lehet beverni az expet. A nagyobb csatánál a sereget felezi, így visszavonulni sem lehet és az ff-fel együtt a serged is eltűnik. Ja és elég erős az a void, ha nem számít rá a zerg, akkor bukta is a meccset.

    Reply

  • mikroman

    |

    Void csak anynira gyenge, hogy ha nem készülsz zergként fel rá jó előre akkor egy jön, lelövi a queent és gg (mire kijön az újabb, addigra feltöltődik annyira a pajzsa, hogy kinyírja. A spore-kat kiirtja, a bázist meg nem tudja a zerg a 1 range spore-kkal jól bevédeni, így az egyik vagy az összes épületnek kampec = loss). Ugyanaz, mint a terran banshee, csak abból kettő kell és valamiért azt jobban „fogom” (nincs pajzsa) 🙂

    PvT és a colossus: blinker stalkerek igenis kinyírják könnyen, vagy elkergetik a vikingeket. Ha meg bio ball van mellé, akkor 1-2 templar erősen javallott, csak hogy egy (mikro)hullámhosszon legyenek a MMM-ek. VAgy ff és akkro kevés ellen fér a stalkerekhez, hátulról meg jöna colossus tűz. 🙂

    ZvT: helion: spine kell, vagy queen-roach. Azzal simán lehet fogni. A rámpát kell fogni, aztán máris állhat át másra a terran. Vagy legalábbis vége a helionok kalandozásának. De néha idegesítőek tudnak lenni 🙂

    Protinál legyen bármi bármennyire „Imba”, vagy húdeerős a legtöbb egységgel tudok mit kezdeni. A sentryk viszont el lettek cseszve a FF-del. Az már milyen, hogy olyan „mezei” egységei vannak (gateway unit) amik lerombolhatatlan akadályt tudnak építeni. Tudom, hogy az ultra kitapossa az utat, de az meg fel se fér a rámpán, folyton elkószál és veszett későn jön ki. A FF egy nagy vicc. Értem én a viccet, csak nem szeretem 🙂 1 sentry és bes se tudod támadni. Kihoz kettőt és simán építkezhet sokgate vagy techelős egyéb fejlesztésre anélkül, hogy bármi serege lenne. Gyakorlatilag 0 kockázat, míg a tőbbi faj állva sz*pik ha figyel néha akkor is.2 sentry = 7-8 perc béke és nyugalom, a zerg meg csak nyekeregjen az alföldeken. No mind1. Akkor is zerg a király 🙂

    Reply

  • DArkMan

    |

    Nekem tetszenek ezek a változások. Tényleg javít.
    – Az infestor számomra kérdéses. Tényleg túl imba volt ZvZ-ben hydrákkal, de őszintén… 36 dmg nem az, ami számít mondjuk toss ellen. De még a ~47 sem, amit armored-ra sebez (1 stalker 160 hp = 4 fungal = 300 (!) energy). Meglátjuk, hogy ez hogyan fog működni. Nekem jobban tetszett a 8mp.
    – RIP stormdrop warp prism-mel. De persze meg tudom érteni. Nekem érdekesebb játék volt az, hogy HT-HT-storm-storm-archon, de lehet, hogy túl erős (nem vagyok magasan ligában :)).
    – A mothership meg nem csak a vortex miatt hasznos – vagy legalábbis rootKiwikaki blinkstalker-recall meccse érdekes gondolatot vetett föl szerintem. Az archon toilet meg túl erős volt. Az, hogy 50-80 supply-t lehetett megölni 1 mp alatt…

    /off
    Bár én viszonylag keveset játszom, 1-2 apróságot hozzátennék.
    Válasz morzel #28 üzenetére:
    – MM – day[9] valahol megemlítette, hogy (főleg korai) MM ellen a protoss a sentry-re kell, hogy támaszkodjon. Nem úgy, hogy „kizárod” a terrant, hanem lehetőleg úgy, hogy „lehasítasz” egy darabot a seregből, és azt ölöd meg – ezzel hatásosan lehet csökkenteni a számukat.
    – A colossus a legnagyobb vitatéma, mióta van a játék. Valóban, ha szimpla attackra beküldöd a sereget, a vikingok megeszik a colossust, és nyert a terran. Viszont el lehet lesni 1-2 cselt, ami megfordítja a csatát. WhiteRa egyik meccse jut eszembe – sajnos nem tudom, ki ellen és mikor játszotta. Csinált sok chargelot-ot, blinkstalkert és colossust. Zealot: befut az egész csapat, tartja az mm-et (arccal hárítja a sebzést); blinkstalker a vikingek alá (kicsit a frontvonal mögött, így csak azokat lőtte); colossus egyesével hátrahúzva, hogy a vikingek beröpüljeneke a stalker fölé.
    – Megemlíteném még a phoenixet: 5-6-os csoportokban (és mivel 30 mp alatt készül el, ez nem is sok) kiváló worker-harrassra, és nem elhanyagolható módon a „levegő hellionja”, kiváló muták és vikingek ellen – így a colossus védelmére például. Persze figyelned kell rá a csatában, de attól még ez igaz. Arról nem is beszélve, hogy mapcontrolod is van velük.

    Válasz DirksunHU #30 üzenetére:
    Csak egy gondolat: ne felejtsd el, hogy a helliont is marhára kell mikrózni, mivel alapvetően nem workereket támad, hanem a közeli támadó egységet. Azaz pl ha 1 queennel elállod az útját, akkor azt lövi (megközelítőleg 100-egynéhány évig… 175 osztva 4-gyel :)) Jó ötlet volt valamelyik kommentátortól az is, hogy ne húzd el a workereket (!), mivel úgy max 2-3-at tudnak egyszerre lőni. Ellenkező esetben úgy 8-asával veszíted őket.

    U.i.: mikroman kolléga kicsivel hatásosabban összefoglalta előttem. 🙂 (a sentry meg tényleg király egység, mondjuk ne felejtsük el, hogy folyamatos ff-hez 4-5 db is kell, mert energyvel nincs nagyon megáldva ébredéskor :))

    Reply

  • DirksunHU

    |

    Ennek azért örülök, hogy a hellionnal mikrozni is kell, megnyugtató. Nálam így szokott lenni: jön a hellion és lő egyet jobbról, majd lő egyet balról és lelkesen elkezdem keresni a kilépés gombot. Milyen dolog ez már, z-nek melyik egységével tudom ezt megcsinálni. A spinevel az a gond, hogy nem szedi szét a helliont, mire a dronekhoz ér.

    Mikroman roachozni nem szeretek, mert zvt-ben nem egy jó egység (kivéve roach rusht). Ja egyébként ha elzárod a feljárót akkor meg feldroppolja még jobb :). Ez azért bosszantó, mert egy 5 éves gyerek is simán megtanulja 1 nap alatt és hatékonyságához képest nehéz fogni (nekem).

    Reply

  • mikroman

    |

    Pedig beza helion ellen vagy spine, vagy roach. Más nincs nagyon mert terranra hamar rájön a huncutkodhatnék a helionnal.
    A mineral line környékére bepasszolsz egy-egy spinet, meg hajkurászod a queennel és nem tud komoly ember lenni. Később meg a drop ellen védekezz akkor hydrával, vagy mutával, vagy rutinnal! 🙂 Ha blue flame meg speed fejlesztése van, akkor azért vszélyes, de addigra lehet már akár komolyabb sereged is pár lingen kívül. A roach meg nem szertem-nemszeretem kérdés ha komolyabban helionozgat. Nem kell sok belőle, de elriasztani a könnyű kis piritósfutárt azért hasznos ha van 1-2. Speed és blue flame nélküli állapotnál egy, max 2 helion ellen seregnyi speedling is jó lehet, de azzal azért lehet szívni. Nyílt terepen és creepen elég gyorsak, hogy szétcincálják és ha körbevették az ellent, akkor már nem vészes a területsebzésük (ha nincs egy irényban csak az egyszem támadó, akkor nincs nagy előnye, ugyi). Azért egy platina vagy afeletti terran ellen már nem nagyon akarnék heliont zerlinggel fogni 🙂

    Reply

  • Spirit

    |

    Úgy bírom ezt amikor megjönnek a papírligások, akik megnéztek 1-2 pro streamet, kipróbálják amit láttak, szarráverik őket, majd feljönnek ide és azt hiszik ők most mindenkinek megmondják a tutit a balanceról. Az ilyenek inkább menjenek, játszanak, vagy írjanak a fórumra ha valami segítség kell.
    Egyik amiatt sír hogy szétnerfelik a protosst, a másik, hogy nem lehet a colokkal semmit sem csinálni, stb…
    Be kéne vezetni, hogy ilyen mid diamond alatt ne lehessen hozzászólni a balancehoz.

    Reply

  • Spirit

    |

    Ismétlem a void ray NEM szar egység!
    A mothershipnek 3 képessége van: Álcáz (ez a legjobb), mass recall (most nem részletezem), és a vortex (amivel megvédheted a mothershipet, hogy tovább tudja használni az 1. képességét). A vortexet senki nem úgy rakta bele a játékba, hogy majd 200/200-as seregek tűnnek el benne.
    A terranok meg végképp ne szóljanak semmi miatt, mert minden a seggük alá van vágva. Deríteni kell scan, makrózni kell mule, techelni kell, 6. percben jön a tech 3-as unit, hatalmas rangek, röptethető épületek stb…

    Reply

  • Hero

    |

    Válasz Spirit #35 üzenetére:
    Nagyon unalmasak lennének akkor a kommentek.:( Én mindig izgulok, hogy most épp melyik fajt kezdik el imbázni, mert azt vettem észre, hogy teljesen random a dolog. A kiszámíthatatlanságban pedig van némi játékos öröm. <3

    (egyébként ha valaki beszűkült, mint egy tök, akkor másztör ligásként is csak a fasságot fogja hajtani, aki pedig értelmes, az lehet a lárva ligában játszik, de attól még átlátja a dolgokat, csak épp nincs meg hozzá a skillje, hogy ki is vitelezze őket, de ezzel tisztában van és nem a balancera keni a dolgot)

    Reply

  • Julien

    |

    Válasz Hero #29 üzenetére:
    Szerintem is csöki, de balance kérdésben mégis jobban odafigyelek rá, mint bárkire Magyarországon 🙂 A PvZ pedig igenis nagyon szopó a zergeknek, max nem annyira, mint ahogy ez a félnótás gondolja 😀 Megfordítva amit mondtál: Attól, hogy valaki egy gyökér, még lehet igaza 😀 😀 😀

    A 37.-re pedig bizony-bizony

    Reply

  • Hero

    |

    Válasz Julien #38 üzenetére:
    Jóóó, ne a magyarokhoz hasonlítsd már.:D Competo Cup random fordulójából kiválasztasz egy embert és rámondhatod, hogy az ő véleményére jobban adsz, mint a magyarokéra és 98%, hogy a véleménye valóban sokkal sokkal megalapozottabb és objektívebb. Nem kell ehhez Idra.:D

    Az tény, hogy a P az nagyon gagyi, mint faj (ez is olyan mint a LAN: már béta alatt harsogták, hogy nem lesz ez így jó), de azért ez a „imba imba,úúú”, ami megy az nagyon fájó. És nem a megalapozott érvelésekről beszélek (mint pl. most valaki beszélt az FF-ről, teljesen kulturáltan), hanem az agyatlan fröcsögésről.

    Reply

  • DirksunHU

    |

    Szerintem mindenki elmondhatja a balanceról a véleményét. Az nyilvánvaló, hogy különböző játékszinteken mindenkinek más okozhat problémát. Pl. egy 4 gate kivitelezése nem tűnik túl nehéz feladatnak és könnyen betanulható, lényegében ha valaki nem látott életében starcraftot egy hét gyakorlással dia szintre juthat vele és nála jobb játékosokat is legyőzhet vele. Így alacsony szinten ez a taktika imba. Persze ha valaki napi 16 órát sczik, annak a kezében egy ling olyan értékes egység, mint másnak a thor.

    Reply

  • mogyesz

    |

    #27 Julien
    Nem mondom hogy Idra noob, de irreálisan sokat sír. Az, hogy éppen melyik faj van a toppon függ a játéktól ( ami még nincs kész ) függ a mapoktól, és függ az aktuális játékstílusból. Ebből jön ki az egyveleg, és igen per pill a z a leggyengébb. Ettől még ez nem ad magyarázatot arra, hogy fórumon mindenki minden létező unitról el kezd sírni hogy imba úgy, hogy fogalma sincs hogy kell játszani mert egy minimális megértése sincs.

    Mondom azzal semmi gond nincs, ha valaki nem jó a játékban, nem lesz ettől kevesebb ember, sőt jó, ha jól érzi magát mikor játszik. Én csak azt mondom, ahogy az is nevetséges mindenki próbál elemezni egy focimeccset, vagy politizál mintha lenne akár minimális rálátása a dologra, ez is az ami „vélemény” címén fut a balanszról, és stratégiákról.

    Reply

  • Partoal

    |

    Valszeg nem fog semmit se hatni az hogy így megszólalok, de ha ez a faj így imba meg aza faj úgy imba, mért nem csinálunk egy olyat hogy kivesszük az összes fajt, és bepakolunk egyetlen egyet? 😀
    Topichoz: kíváncsi leszek mi fog kisülni ezekből, például hogy a void nem igazán fogja utolrni a battlecruisert, és a PvZ-ben valószínüleg a Z innenstől már roach+infestort használ 🙂 ja igen, és ez szólna a Colo síróknak is, hogy nem csak a corruptor meg a viking létezik 😉

    Reply

  • Zwiebel

    |

    Hmm… Protoss Vortex magyarázat nagyon tetszik… Eredetileg ugye fekete lyuk lett volna a mothership képessége, vagy valami nagyon hasonló. Lett belőle egy bénító képesség. Most kiderül, hogy azért tették bele, hogy az ellenfélnek jó legyen. Erre most kivették. Hát ez eléggé furcsa…

    Reply

  • morzel

    |

    Válasz Spirit #35 üzenetére:
    Ha gondoljátok, zárjatok ki mindenkit a fórumról aki diamond liga alatt van. Az meg balance szempontjából nem hiszem hogy érvelés hogy ott van az FF és azzal szétválasztod addig a seregét. Matekból hanyas voltál? A balance nem más mint egy rohadt nagy képlet. Egy olyan egyenlet, amit valószínűleg egyikünk se értene meg egy-két havi betanítás-magyarázás nélkül. Írd már le nekem egy egyszerű matematikai képlettel azt hogy FF-el splitteled a sereget. Ne legyen bonyolult, csak legyen egy nxn-es mátrix a pálya, 0 az üres terület, 1 az én csapatom, 2 az ellenfél egységei és X a force field. Meg mondjuk A az akadály. Sok sikert.
    Gondolom elkerülte a figyelmed hozzászólásom azon része is hogy azonos képességű játékosok mellett. Gondolom te úgy gondolod hogy a Blizzardnál a diamond-platina-master ligára balancolnak kizárólag elvégre ott van a játékosok 90%-a…

    Mindegy, részemről téma lezárva, jobban szeretem az olyan fórumokat ahol észérveket hoznak fel. Azt hiszem kb. ez volt az utolsó loginom. Azt hittem azért van egy fórum hogy az emberek megoszthassák egymással a véleményüket.

    Morzel

    Reply

  • Julien

    |

    Válasz mogyesz #41 üzenetére:
    Ha balance-ról beszélünk, akkor szerintem pro-kontra érvelésnek kellene mennie, és nem biztos, hogy ebben egy adott ember játékának minősége egyenértékű a tudásával, és rálátásával (lásd pl sportkommentátorok egy focimeccsen). Amúgy rájöttem, hogy Idra rossz példa volt, mert mindenki utálja, többek között én is 😀 😀 😀 Hagyjuk is a dolgot.

    Reply

  • lurker95

    |

    Válasz Gate #19 üzenetére:
    Jah ez addig van így amíg kinem jön a void. Utána az életben nem áll le a protoss death ball csak akkor ha még a colok előtt elkapod.

    Reply

  • Csenky

    |

    Válasz morzel #44 üzenetére:
    🙂
    Azért nehogymár egy matematikai egyenlettel próbálj meg felírni egy rohadt meccset. Tudod hogy nézne az ki?
    (P1 skill*faji bónusz) / (P2 skill*faji bónusz)
    A faji bónusz hibalehetősége a 3 race között egy tételezzük fel viszonylag balanszos játékban legyen 1%. A playerek skilljében (ide tartozik a reakcióidejük és döntéseik) pedig úgy 5-20% eltérések is lehetnek egy ligán vagy egy tornamenten belül. Akár állapottól vagy a meccs tétjétől függően.

    Szal akármennyire is jelen vannak hibák a fajok közötti balance-ban, a játékosok sokkal jobban befolyásolják ezt a tényezőt, mintsem hogy ez legyen a gond. És igen, ide tartozik az FF használat is, mert ha a toss nem tud FF-et használni, és a T vele egy szinten van, akkor a T nyilván egy zealotot se tud kimicrozni egy marával. Ugyanannyira alap mindkettő egy PvT-ben.

    Ja még valami utólag, ha valaki idegből szidja az egyik fajt, akkor ezzel a lelkiállapottal elősegíti, hogy annál inkább elpicsázzák. Idegből nem lehet játszani. Vagyis, vannak kivételek, de a nagy átlagra ez igaz.

    Na most megmondtam a frankót!
    Lehetek én is troll?

    Reply

  • DArkMan

    |

    Válasz morzel #44 üzenetére:
    Csatlakoznék Csenky-hez (#47), szerintem is túlságosan bonyolult és sokváltozós ez a játék ahhoz, hogy megpróbáljuk matematikai képletté redukálni. A FF-re viszont van egy egyszerű – bár nem mátrix-szal leírt – példám: a rámpa. Szalad föl a sereg, közéjük nyomsz 1 db forcefieldet, a fele fönt marad, a fele lent. Ezután csak arra kell figyelned, hogy a lent lévő sereget ne közelítsd meg annyira, hogy rendesen tudjanak lőni. Ily módon egyszerre csak azzal a résszel küzdesz, ami fent maradt… ami szerintem beleszól a balance kérdésébe, és – nem mellesleg – egy hozzám hasonló hétköznapi játékos is meg tudja csinálni.
    Azért éreztem úgy, hogy mindez említendő, mert szerintem a zergnek hasonló lehetősége rejlett a 8 mp-es fungalban: csata közben fungal, és elhúzod a sereged… mindegy, ez már a múlté.

    Pusztán hozzátenném, hogy én is valóban értékes vitát / beszélgetést / polémiát (megfelelő filccel aláhúzandó) próbálok folytatni, de most ebből a mederből kilépek egy pillanatra: nem hinném, hogy most arról beszélünk, hogy 2 db 200-as csapat attack-move-val egymásnak megy, mert azt akár még egyenlettel is leírhatnánk, úgyhogy próbáljunk a realitás talaján maradni. Van mikro, van helyzeti előny, van széles concave (félkör, vagy hogy is fordíthatnánk), stb., és nem hiszem, hogy a matektudás bármit is számít ebben az egészben. Mindezek miatt kérlek gondolj vissza, hogy miről is akartál eszmét cserélni, és annak szellemében válaszolj, ne sértegess. (Csak hogy ne lovagoljunk ezen a témán: 5-ös voltam matekból, bár nem tegnap volt.)

    Minden, ami a hozzászólásomban elhangzott, segítség / ötlet próbált lenni ill. személyes vélemény volt.

    Reply

  • Rufa

    |

    Azt nem értem, magyarázzátok el nekem, hogy ezentúl a fungal miért is lesz jó Stalker ellen? a plusz 30% sebzés miatt ?
    Hozok egy példát, aztán javítsatok ki ha tévedek, ennyi belefér egy laikusnak: Mondjuk late gameben blinkes mass stalker-colora infestor-ultrát hoztak (egyik régi vodból szedem)… A blinket fogta a fungál és 8másodpercig apríthatták az ultrák a népet. Ha a fungál véget ért, ment a blink. Vajon hátrányba hozza-e az idő csökkentés ezt a stratégiát és az ultra még jobban kiszorul a játékból? Szerencsétlent így is csak protoss ellen lehetett aránylag koszthatékonyan bevetni, T ellen szinte mindig kilövik mielőtt visszahozza az árát. ( Persze jól kell mixelni és microzni vele és úgy zsír, de őszintén nem lehet mindenki Pro szinten alapból.De tőlük sem látom túl gyakran)

    Amúgy tényleg érdekel, miért vették ki a játékból a sebesség upgrade-jét? Én még mindig lassúnak érzem. Pl. MMM ball ellen mire a ball maxlőtávjából elér támadótávolságnyira, már hiányzik az élete 70%-a, és ilyenkor még a T nem is mikrozott. Persze ha fele annyiba kerülne, mint most,és nem több mint 10 perc lenne kihozni… akkor 1 szavam sem lenne…

    Illetve megnéztem Dimaga és NSHoSeo_san április elsejei meccset. Igazából imba szerintem a blinkes mass stalker illetve a rush verziója, persze a jó mikro elengedhetetlen, de Z részről meg tehetetlen vagy akármilyen Mikrod van.ill.APM-ed.(Füleg a 4sec-es Fungállal) Érdekes mérkőzés volt. Sok-sok olyan dolog volt amit low-ligás ként 🙂 imbának érzek PVZ-ben, ez lehet részben az én hibám, és részben a játéke…ÉS ebbe beletartozik a FF is.
    Ha nem emlékeznétek a meccsre:
    http://www.gomtv.net/2011championship/vod/64155
    Igazából az első és negyedik szettet érdemes megnézni

    Nah mindegy nem játszom olyan ligában, hogy megmerhessek szólalni köztetek 😛

    Reply

  • DArkMan

    |

    (én 2 novellát írtam ide eddig, pedig pillanatnyilag bronzban vagyok :P)

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.