Kezdők kézikönyve, 4. fejezet – Építési sorrendek

Promie Motz . Cikkek 1719

Lelkes olvasónk, valentino lepett meg minket a cikksorozat hiányzó két részének fordításával, így sokak nevében szeretném neki ezt megköszönni.

Építési sorrend

Először is, mi az az építési sorrend (Build Order vagy röviden BO)?
Szó szerint, az “építési sorrend” néhány instrukciót jelent, amit meghatározott sorrendben hajtasz végre, hogy épületeket és egységeket gyárts. Az időzítést általában annak függvényében szokták meghatározni, hogy hány egységed van már a játékban. Például ha adott, hogy egy X mennyiségű egységnél készíts egy egységet vagy épületet, akkor tudni fogod hogy pontosan mikor építsd meg azt (megjegyzés: az egységszámot a játékban a képernyő jobb felső sarkában találod “/” jellel elválasztva attól, hogy összesen mennyi egységed lehet (supply) ).
Átvitt értelemben az építési sorrend egy ötlet finomhangolása. Először is tudod, hogy mit szeretnél csinálni, de nem tudod pontosan hogyan vidd véghez anélkül, hogy túl sok erőforrást emésztene fel. Nem tudod, hogy mikor lesz elegendő mennyiségű ásványod/gázod amit az adott dolog kifejlesztésére költhetsz, mikor kell elkezdened a gáz kitermelését, hogy tökéletesen időzíts mindent, és mindezt nem akarod terv nélkül végrehajtani. Ezét csinálsz szépen egy építési sorrendet.

Példa: Alapvető Zerg gyors terjeszkedés építési sorrendje

9  – Overlord(OL)
14 – Spawning Pool
15 – Bázis (Hatchery)
15 – Gázkitermelő (Extractor)
15 – OL

Ez egy nagyon alapvető építési sorrend a gyors terjeszkedés érdekében. Addig lett tökéletesítve, míg minden egyes részletet lefedett. 14 egységszámnál lesz egy Spawning Pool-od, ami a korai támadások ellen fog védeni és mégis meglesz a gyors terjeszkedés a gázkitermeléssel együtt, mindezt egy Overlord-al befejezve, hogy tovább tudd gyártani az egységeket mikor mindez elkészült.
Hogyan készíthetek építési sorrendet?
Jó építési sorrendet készíteni egy kritikus készség elsajátítani, de nehéz lehet, ha ötleted sincs, hogy hol kezdd. Először is kezdd egy alapgondolattal, hogy mi az amit el szeretnél érni. Mondjuk ki szeretnél próbálni egy korai marine rohamot egy gyors stimuláns (stimpack) és pajzs (shield) fejlesztéssel.
Ehhez készítesz egy kezdeti tervet. Szükséged lesz gyorsan egy Barrack megépítésére, és korai Technikai Labor-od (Tech Lab) is kell legyen, hogy a stimulánst és a pajzsot ki tudd fejleszteni, tehát korán meg kell legyen a gázkitermelőd is, még a Barrack megépítése előtt. Nemsokkal ezután kell még két Barrack reaktorokkal kiegészítve, hogy tömegesen tudd gyártani az egységeket. Kell egy megfelelő, de nem túl nehéz ellenfél aki ellen játszol majd, így kiválaszthatsz egy közepes vagy gyenge szintű számítógép ellenfelet (AI) tesztelésképpen. Kipróbálod a stratégiádat először építési sorrend nélkül.
Aztán visszamész, megnézed a visszajátszást, és leírod hogy melyik egységszámnál mit építettél. Majd gondold végig, hogy melyek a gyenge pontjai a sorrendnek és csiszold az eredeti építési sorrendet. Mondjuk lejegyzed, hogy a reaktor a 4. Barrack megépítése után értelmetlen, mert túl sok időt vesz el és jobban jársz ha inkább az egységek gyártásával foglalkozol és így hamarabb támadhatsz. Azt is lejegyzed, hogy később nagy mennyiségű erőforrásod van, és ha egy supply növelést (supply drop) kérsz a mule (sárga robot bányász) helyett, akkor több erőforrásod lesz korábban, hogy egy harmadik Barrack-ot építs, még akkor is ha a végén 170 kristály hátránnyal jösz ki. A Barrack-ra most van szükséged, míg az, hogy később több erőforrásod legyen nem olyan fontos.
Ok, végül kipróbálod a csiszoltabb sorrendet egy másik gép ellen és minden jól működik, elégedett vagy az eredménnyel. Van egy működőképes építési sorrended, de kell még 1-2 apró módosítás mielőtt egy élő személy ellen beveted.  Mondjuk észreveszed, hogy a stimuláns kifejlesztése 30 másodperccel több időbe telik, mint a pajzs kifejlesztése, így a stimulánst hamarabb kezded kifejleszteni mint a pajzsot. Így mindkettő egy időben fejeződik be és hamarabb indulhatsz csatázni.
Most már készen állsz kipróbálni a tökéletesített építési sorrendedet egy másik játékos ellen. Ennek is el kellett jönnie előbb-utóbb, rajta hát!

Érdekes cikk és jó fordítás, ehhez nem tudok hirtelen sok mindent hozzáfűzni. Ez segíteni fog abban, hogy könnyebben meg tudják értetni egymást a játékosok, hogy ki-mivel próbálkozik, és nem lesznek olyanok, hogy “én megyek mutára elég hamar, még sem működik”. Helyette lehet precízen, ahogy egy e-sport játékhoz illik 😉


Promie Motz

Életcélom megélni a Starcraft azon epizódját, amiben a Zergek elfoglalják a Világmindenséget... XD

Comments (5)

  • Desy

    |

    najsz, de a bo az ellenfél viselkedésétől is függ 🙂 pl egy 6pool ellen nem fogsz 15poolh14hecsázni ( egyébként sztem így van az a bo, nem 14pool15heccs, de lehet én tudom rosszul :))

    amúgy ez a reaktoros dolog jó, eddig csak simán nem raktam reaktort, mert sok idő, inkább még1 rax.
    most egy örli helion-reaper harass kombón dolgozok zerg ellen, ami akkor is eredményes tud lenni ha van roach és/vagy spine crawler.

    Reply

  • Tokman

    |

    Nyilván derítés derítés derítés

    Reply

  • zharusz

    |

    Hát ezzel a leírással egyetértek … aláztak már le úgy h proti anyahajó nekiesett 14 tápolt zelotomnak én meg csak lestem h mi a retek

    Reply

  • Attila

    |

    Hello szerintem több építési sorrendet is leihatnátok nem csak 1-et le írok én egyet bronz ligában hatékony többi be nem tudom

    9 pylon
    10-11 probe 1 et elküldesz felderíteni
    12 pylon
    13-14 gateway
    15pylon
    16 probe
    17 (kész a két gateway) innentől zealot folyamatosan 4-5 el már támadjunk de készüljön közbe folyamatosan és jöjjünk újra és újra velük amíg meg nem törik a védelem és nemölünk meg minden munkást

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.