Kezdők kézikönyve 6. – Kis segítség a Zergeknek

Promie Motz . Cikkek 1696

Ezzy volt olyan kedves, és fordította nekünk ezt az anyagot, amit eredetileg Nicholas írt az amerikai Battle.Net fórumon.

Üdv mindenkinek. Amikor megírtam a Zerg felderítésről szóló cikket, a fő ok az volt, hogy sok posztot láttam erről, a Protoss és Terran build orderek-ről, különféle Protoss és Terran buildek-ről, és hasonló dolgokról. Így írtam az egészről egy ismertetőt, amivel remélem sikerült tisztázni pár dolgot a témával kapcsolatban. Mivel mostanában sok posztot látok a Queen makró-ról, bázis makró-ról úgy általában, alapvető build orderek-ről, stb., ezért gondoltam írok még egy ismertetőszerű posztot, hogy megpróbáljam összegyűjteni az ezekkel kapcsolatos gondokat. Még egyszer, több helyről szedtem össze az információkat a fórumon belül és egy posztba foglaltam a kényelmesebb elérés miatt.

A veteránok szerint valószínűleg ezek az infók inkább a kezdőknek valók, de szerintem megér egy elolvasást. Mindig lehet egy két új dolgot tanulni.
Ha még nem olvastad a Zerg felderítésről írt bejegyzésem, akkor javasolnám megtenni. Elég jó infókat találsz benne és nagy segítség az új Zerg játékosoknak.

Scouting Compendium

Ezenkívül, Antpile írt egy nagyszerű útmutatót hogy hogyan védekezzünk a 4-gate ellen, ami a Protoss játékosok leggyakoribb kezdése. Itt van a linkje, amit szintén javasolnék átnézésre. Még egyszer említeném, hogy minden elismerés Antpile-t illeti.

ZvP Four-gate guide

Mielőtt még elkezdem az útmutatót szeretném mindenkivel megosztani a személyes véleményemet a mostani Zerg faj állásáról a Protoss és Terran-hoz képest (kifejezetten a Terran-hoz). Én igen is azt gondolom, hogy a Zerg faj el tudna viselni egy két változtatást, mivel bizonyos területeken hátrányunk van. Nem fogom kifejteni, hogy is mit is kellene csinálni pontosan, mert nem ez a lényege ennek a bejegyzésnek és nem szeretnék egy értelmetlen vitát arról hogy a balanszolás folyamatban van mégis egyesek meg kérdéseket próbálnak feltenni. Tehát itt van a hivatalos álláspontom – amíg a Zerg-nek jót tenne néhány kisebb változtatás, ezek nem olyan kézzelfoghatóak, hacsak nem tudsz elég magas szinten játszani. Akiknek ezt a posztot szánom azoknak ezek nem fognak feltűnni. Szóval engedjétek meg, hogy ezt mondjam. Ha veszítesz egy Protoss-sal vagy Terran-nal szemben, akkor az a te hibád miatt történt. Fogadd el és lépj tovább ezen. Fontos: nézd meg a replay-t, ezt nem tudom eléggé hangsúlyozni. A lehetőségek a következők, van valami, amit csináltál (vagy pont azért mert nem sikerült megcsinálni) ami miatt elvesztetted a játékot. Találd meg mi volt ez és próbáld meg kijavítani a hibád, ha legközelebb ebbe a helyzetbe kerülsz. Ne a fórumokon töltsd ki a haragod és a csalódottságod, mert így, hogy őszinték legyünk, úgy fognak rád nézni, mint egy nagy nyafogó csecsemőre akit senki sem szeretne hallgatni

Most pedig a lényeg.

Ha az új Starcraft 2 játékosok a Zerget választják meg a fő fajuknak akkor egyszerre jó és rossz döntést is hoztak. Miért? Nos, a Zergel megkérdőjelezhetetlenül nehezebb a makró és mikró a Terran-hoz és Protoss-hoz képest. Azonban ha Zerg játékosként szeretnéd megállni a helyed, akkor ez megköveteli a magas szintű játékbeli tudást, fókuszálást és hogy legyen egy általános képed a játékról. Ennek köszönhetően azok a játékosok akik Zergel tanulnak meg játszani (szerintem) hamarabb fejlődnek képességben, mint azok akik Protossal vagy Terrannal kezdték. Ahogy MacabreDerek mondja a “Tale of Two Mentalities”-ben “Két gondolkodásmód története ez, egyik a játék megnyerése, mert az ellenfél nem figyelt eléggé, a másik pedig az, aki hajlandó megtanulni játszani és úgy „felnőni” mint egy játékos.” Ez különösen igaz a Zerg-re személyesen garantálom, hogy mielőtt meccseket fogsz nyerni még rengeteg dolgot kell megtanulnod és nagyon lelkesnek kell lenned. De ha sikerül túljutnod az első 50 vagy több szörnyű játékon, akkor ez tízszeresen fog megtérülni.

Na, jó most már tényleg a lényeg jön.

A Build Orderek (BO).

Mivel a Zerg-nek csak egy gyártó épülete van az pedig a Hatchery ezért a BO-k hajlamosak sokkal bizonytalanabbak lenni mint a Protoss vagy Terran BO-k. Mivel a Drone-k és a harci egységek is egy épületből születnek ezért az aktuális BO amit használsz már nem fog számítani mire eléred a 20 Supply-t mert ez már az a pont ahol elkezdesz alkalmazkodni az ellenfél taktikájához. Azonban az első 20 Supply elég kritikus, úgyhogy végigmegyünk az alapvető sorrendeken.

Minden BO a játékban egy vagy két dologra összpontosít – gyors lerohanásra(rush) vagy erős gazdaság kiépítésére és felfejlődésre. A Zerg-nek elég erős opciói vannak mind a kettőre, amiket meg is nézünk. Arra figyelj, hogy amikor a BO-kat írom ilyeneket fogsz látni mint “9 Overlord, 10 Pool”. A számok a Supply szintet jelzik – a játék elején ez a Drone-jaid száma.

A Zergling rush

Hát igen a Zergling rush. Talán a legáltalánosabb rush ami a Zergnek elérhető, arról nem is beszélve hogy a legaljasabb. Leírom azt a BO-t amit használok és be is jön.
10 db Drone-t gyárts le
10 – Extractor (3 Drone-t rakj ide bányászni ha kész)
9 – Drone
10 – Spawning Pool
9 – Overlord
10 – Drone (deríts fel vele)
11, 12 – Drones
13 – Zergling sebesség fejlesztés(metabolic boost) (a Pool kb ilyenkorra lesz készen, és ez a fejlesztés nagyon fontos a rush szempontjából)
13 – Queen
14, 15, 16 – Zerglings
16 – Overlord

Ezután folyamatosan csináld a zerglingeket ameddig a gyorsítás kész nincs. Amint ez megvan a Hatchery rally pontját irányítsd az ellenfeled bázisához és támadj. Ha az első támadás sikertelen ne aggódj ez így szokott történni. Az első támadásnál rohanj el az épületei és egységei mellett és menj egyenesen a mineral vonalához és ölj meg annyi munkást(Probe, SCV, Drone) amennyit csak tudsz. A Queen-nel közben gyártsd a lárvákat és azokból csinálj Zerglingeket. Kb 12 Drone elég ahhoz, hogy elég mineralod legyen a zerglingekhez, úgyhogy a végtelenségig csinálhatod ezt. Ha az ellenfeled elfalazta magát és nem tudsz feljutni két opciód van, első abbahagyod a rush-t és megpróbálod másképp megnyerni a játékot, vagy Baneling bust-ra mész. Lásd lejjebb.

The Baneling Bust

Ez az a build ami magába foglalja a Banelingeket hogy átjuss az ellenfél falán, így a Zerglingek be tudnak jutni a munkásaihoz.

9 – Overlord
14 – Pool
13 – Extractor
15 – Overlord
15 – Queen
17 – Zerglings

17 supply-nál csináld tovább a Zerglingeket mivel majd kelleni fognak hogy Banelingeket csinálj belőlük.Az első 100 gázból fejleszd ki a sebességet a Zerglingeknek és a következő 50 gázból pedig építsd meg a Baneling Nest-et. Ezután gyüjtögesd a gázt mert kelleni fog a Banelingekhez. Amint olyan 25 Zerglinged van menj velük az ellenség közelébe. Ha Barrackal és Factoryval falazott akkor kb 10 Baneling fog kelleni, Ha Barrackkal és 2 Supply Depottal akkor csak 6 db kell. Ha kész küldd őket egyenesen az épületre és vidd a Zerglingeket közvetlen mögöttük.Elsődleges célpontok miután áttörtél: munkásai

A 6 Pool

Ez egy cheese taktika de attól még rush. Igazán egyszerű.
6 – Addig gyüjtsd a mineralt ameddig meg nem tudod építeni a Spawning Poolt-> gyorsan építsd meg
5, 6, 7 – Zerglings

Menj az első 6 Zerglingel egyenesen a bázisára és támadd meg a munkásait. Az alap ötlet az az hogy mire te támadsz neki még kész sincsenek az egységgyártó épületei. Ha sikerül kiiktatnod a munkásait mielőtt megépítené az egységgyártó épületet akkor nyertél. Ha nem nos, akkor valószínűleg vesztettél.

Megjegyzés – Sok játékos elcsügged ha nem sikerült a rush, Ha a munkásai egészét vagy nagy részét megölted(de meghaltak a Zerglingek) akkor játsz tovább mert jelentős előnyöd van. Ha viszont sikerült neki megúsznia valahogy akkor hátrányban vagy, így gyorsan vissza kell térned a gyűjtögetéshez és terjeszkedned kell.

Termelési BO-k (Makro BO-k)

Ezek a BO-k inkább a termelésre mennek rá a rush helyett, de sebezhetőek a korai támadásokkal szemben, úgyhogy a felderítés nagyon nagyon fontos. Ha sikerül ezt kivitelezned akkor biztosan nagy nyersanyag előnyeid lesznek az ellenféllel szemben.

A 15 Pool

Ez az a BO amit leggyakrabban használok. A célja hogy termelési előnyt szerezzen a Zerg játékos.
9 – Overlord
10 – Drone (Felderítés)
15 – Spawning Pool
16 – Drone (irányítsd a bázishoz közeli netural mineralokhoz és amint megteheted építs oda Hatchery-t)
16 – Extractor
17 – Hatchery (^^ Drone)
17 – Overlord

Ez után olyan irányba fejlődsz amilyenbe csak szeretnél így könnyen tudod majd counterelni az ellenfeled. Ezzel utalok Antpile bejegyzésére a rushok kivédésére.

A 14 Pool

IdrA never says gg

Ez IdrA verziója a 15 Pool-ra. Szerintem azért szereti ezt mert így hamar tud Zerglingeket kihozni hogy felderítsen, map controlt szerezni, és harrassolni. Amúgy nem sokban különbözik a 15 Pool-tól.

9 – Overlord
14 – Pool
15 – Hatchery
16 – Queen
16 – Extractor
18 – Overlord

Eddig lenne a fordítás, igazából Nicholas írása még tart jóval tovább is, csak az már hosszú lett volna egy cikkben. Remélem, tetszett, amit Ezzy fordított, ha esetleg úgy érzed, hogy neked is van kedved fordítani, akkor a Fordítót keres-ben találhattok magatoknak megfelelő kihívást.


Promie Motz

Életcélom megélni a Starcraft azon epizódját, amiben a Zergek elfoglalják a Világmindenséget... XD

Comments (27)

  • ropi

    |

    NA x honapja ilyenekre gondoltam amikor azt irtam ,hogy sirály lenne a kezdők számára (mint én) kirakni néhány általános BO-T. Remélem lesz majd az oldalon teran és protoss BO is kint. Amúgy szerintem ehez nem kell feltétlenül fordítonak lenni egyszerűen 1 profibb játékos leír néhányat aztán beküldi.

    Amugy tudom ,hogy ez csak nekem és néhány embernek gond akinek kevésbé jó még az angolja és csak most tanulja vagy egyáltalán nem tud és nem is fog tudni (bár ezek az emberek tényleg kevesen vannak)

    Reply

  • Atlasy

    |

    Nagyon jó. Csak azt sajnálom hogy nem tart tovább 😛 és hogy számomra nem mondott semmi újat.
    Biztos sokaknak örömet okoztatok!
    S az Idra-s kép óriási ! 😀
    UPD: ja látom nicholas tényleg sokat írt..
    azért a fórumon elférne eg yilyen 😛 😀

    Reply

  • ZeroINT

    |

    Csak egy kérdésem van.. miért nem lehetne az isten szerelmére autocastra rakni azt a szerencsétlen spawn larva-t?..

    Reply

  • Promie Motz

    |

    Válasz ZeroINT #3 üzenetére:
    mert az jó tápos lenne 🙂 Ez kb akkor olyan lenne, mint ha a hatc-ra raknál egy reactor addont.

    Reply

  • ZeroINT

    |

    Válasz Promie Motz #4 üzenetére:
    Elvileg így is arra van balanszolva a játék hogy folyamatosan nyomják nem?..
    Ha mule-t elfelejtetted akkor hívhatsz 2-t hirtelen..
    Ha chrono-t elfelejtetted felpakolhatod 4 épületre..
    Nem értem miért ne lehetne az sl autocast.

    Reply

  • ForgoT10

    |

    Válasz ZeroINT #5 üzenetére:
    irj egy levelet a blizzardnak de az az érzésem azt fogjak visszairni hogy : learn to play

    Reply

  • Maximus

    |

    Válasz ZeroINT #5 üzenetére:
    Nem is értem ti hogy gondoljátok ezt!:D A végén még az egységeket is automicrora akarják rakni majd az emberek:D

    Reply

  • Meyer

    |

    khmm
    Kis (utolag szerk “nem kis”) kiskiészités 6-7-8 poolrushoz, ami szvsz az egyik leghatékonyabb taktika a gémbe:
    ha már 6 pool, inkább a 7 pool -> terran,protoss ellen
    Ez mindössze 6-8 másodpercel lassabb a 6 poolnál (az elején sokat számít, van e akkora APM ed hogy 2-3 csoportba küld a dronokat a minerálra, ezzel ujabb másodperceket nyerhetsz):
    Szóval a tények:
    -6 poolnál 1:50 kor kezded gyártani a 3 zlinget, de Nincs scoutod! (illetve lehet, de akkor overlordod nincs, ami elég kockázatos leragadni 10 supplinál, mert egy jobb playert ezt megfogja a munkásokkal és buktad is a gémet, továbbá a 4 drone pont nem tud annyit termelni h folyamat küld a lingeket, igy ezzel is értékes másodperceket vesztesz)
    -7 pool 1:56 kor kezded gyártani a 3 zlinget de a 7. dorne egyből mehet scoutolni, sőt ha 5 seccel elötte elinditod a 2. dronet az enemyhez a sereged amivel támadsz 2 drone 6zling (jelezm még 1* mindössze 6-8 sec késéssel a 6poolhoz képest) és még scoutod is volt harassod terran ellen, ami lényeges hogy tudd blokkolni h ne zárja le teljesen a feljárot.
    -8 pool zerg ellen – ez kb 2:04 kor kezded gyártani, de! van scoutod és szintén elinditva a 2. dronet 5 seccel a zlingek kikelése előtt (a 4. pár zlinget megvéve az 5. et kihagyva) meg tudod épiteni a 2 spine cravlert az enemyhez.
    Sokat játszottam sc1 el, de WC3 al mégtöbbet, így mondhatom h egész jó a mikróm az átlaghoz képest diamondba és még ott is elég nagy hatékonysággal lehet ezeket a rushokat alkalmazni, persze itt nehezebben viselik az emberek, amikor így kapnak ki ;), de ezeket én általában bóknak veszem.

    Ha tényleg jo ellenfél ellen rusholsz a gémnek nicns vége ott h meglátja a 6 zlinget és beirja h gg. Ha jol defel, biza szükség van a királynőre, illetve természetesen a további zling utánpotlásra 18 suppliig. Jó mikróval ennyi 70-80% ban elég szokott lenni. Még ha nem is sikerül egyből megnyerned egy 8poolból még sokszor lehet tovább is játsazni akár ha elég economical dmgt okoztál. Ha 18 supplinál felhagysz a folyamatos támadással, kb 500-600 goldod van amit nem köldöttél el, ebből jöhet egy exp vagy akármi, pl tech roachra/blingre.
    Szóval lényeg a lényeg, egy közepes mikróval és kis gyakorlással igen hatékony fegyver az alacsonyabb ligákban, de ha még ennél is jobban csinálod még a gyakorlottabb játékosokat is megizzasztod diamobdan :D.

    Saját tapasztalataim alapján Z ellen a legkönnyebb rusholni 8 poolal. Ez talán abban is látszik h 10 meccsből legaább 5-6 szor (kis 2 személyes mapokon) próbálkozik az ellen valami hasonlóval. Egyszerüen azért mert ha igy kezdesz és nincs spawning poolod amikor a 2 scrawler épül egyszerüen képteleség csak dronokkal megforni ha ottvan melette a 6 (késöbb 8 ) ling ami örzi. És még ha ugyanigy kezdel is, sem vagy hátrányban, mivel a maradék 3-4 alkalommal természetesen nyersz :D. (legalábbis még nem fordult elő h így ki tudták vna védeni)

    Protoss ellen is viszonylag könnyü nyerni. Cannonozással talán max 1-2 szer tudták megforni, de itt a replay visszanézve én hibáztam. Szóval a tényleg nagyon jók (HA! hamar scoutol) meg tudja fogni 2gate2pylo-val.
    4 zlingel le lehet verni egy zelát veszteség nélkül, 3 al már ha kicsit is figyel 2öt legalább vesztesz. Szoval fontos az elején hogy megörizzük létszámfölényünket és csak akkor mennyünk bele a harcba ha jók a kilátások (ikább csak kössül le a munkások figyelmét és várjuk meg be az épp uton levő lingeket)

    Terran ellen a legkockázatosabb. ide mindenképp kell a már említett 7pool-2drone, mivel ha esetleg közben scoutolna lehet h 1 dronet be kell áldozni h ne tudja lezárni a rámpát, de sokszor még a 2 is kevés ha idejében felismeri a veszélyt. 1 marine ellen még be lehet verni a 6 lingel ha a 2. supply/addon csak félig van kész (ilyenkor még nem lehet javitani több scv-vel), de ha felépül és 2-3 scv is javitja, gyakorlatilag irhatod is a GG-t.

    Kicsit hosszura sikeredett, de remélem sok Znek segítettem, hgoy fejlesszék ezt a komoly fegyvert, vagy esetleg T/P-nak a defelésben.

    Reply

  • ZeroINT

    |

    Válasz ForgoT10 #6 üzenetére:
    Akkor átmegyek az általam tökéletesen utált de kevés mikrót igénylő terranhoz ^^
    “megkérdőjelezhetetlenül nehezebb a makró és a mikró” kk ha ez így nekik balance 😀
    De gondolom egyikőtök sem zerggel játszik 😀 (forgot10, maximus)

    Reply

  • GeryGTK

    |

    Never say GG ahahahahahahah

    Reply

  • Jugin

    |

    Igazából még nem nagyon döntöttem el melyik fajjal legyek, de most bele fogok jobban mélyedni a zerg-be.
    Nagyon köszönöm a fordítóknak ezt a kis ismertetést.

    Reply

  • Jugin

    |

    Már átbogarásztam azt régebben, de jó, hogy emlékeztetsz rá.

    Reply

  • butcher

    |

    Válasz Meyer #8 üzenetére:
    Ejj ha na ez nagggyon jó írás!

    Reply

  • xely

    |

    Hát az a helyzet, hogy habár a guide elég jó kiindulópontot ad a zerg játékosoknak, sok minden elég általános dolgok hiányzik, többek között olyanok is, amiket én alapvetőnek tartok. INCOMING Wall of Text, RUN FOR YOUR LIFE!

    Az első és legfontosabb ami kimaradt ebből a guideből, az a játék talán legfontosabb része, a scouting, magyarul felderítés. Higgyétek el, egy jó felderítéssel ligákat tudsz ugrani, hiszen ez az ami elkülöníti a valóban jó játékosokat a mechanikus, buildordereket szigorúan követő, aztán rendszeresen counterbe futó és így gold ligában maradó játékosoktól. Ne feledjük el, hogy a többi fajnak is épp annyira szüksége van a felderítésre, mint a zergnek, de a zerggel ellentétben nekik erre viszonylag olcsó és megbízható forrásaik is vannak (Observer, scan).

    Röviden: alapvetően a játékban két alapvetően eltérő játékstílus különböztethető meg. Az első és gyakoribb, az alsó ligákban valószínűleg egyeduralkodó az a fajta játékos aki a játék előtt vagy annak legelején – jó esetben a pálya és az elhelyezkedés alapján, de általában csak úgy hasraütésszerűen – kitalálja, hogy mit fog csinálni és azt követi. Lehet, hogy még jól is csinálja, mondjuk úgy, hogy a fenti build orderek közül kiválaszt egyet, mégis nagyon gyakran kapja a pofonokat, mert egyszerűen nem veszi számításba az ellenfelet. Példának okául tegyük fel, hogy kedves barátunk kitalálja, hogy roachra fog menni és ezután ha esik, ha szakad, ehhez tartja magát. Aztán amikor szembejön az első immortal csodálkozik, hogy szétkenték a seregét, amit pedig ő tökéletesen felépített (ami igaz is) és egyből jön a sírás, hogy OMG protoss OP wtf… Hozzátenném, hogy ez az elgondolás is célravezető lehet, azonban kizárólag korai agresszióra épülő, általában all-in buildeknél, ahol az elgondolás az, hogy még azelőtt legyőzöd az ellenfelet, mielőtt az tudna reagálni az építésedre (pl. 7pool = rush, early roach push, baneling bust). Az alapvető scout azonban itt is elengedhetetlen, pl. ha baneling busttal készülsz az ellen mass reapere vagy egyszerűen jól elblockolt védelme ellen, akkor véged. Ilyenkor viszont az ellenséges scout ellehetetlenítése (scout denying) a nagyon fontos, ami zergként irtó nehéz tud lenni egy jó játékos ellen (nincs beépítés ugye), valójában szinte lehetetlen.

    A másik játékstílus pedig az, aki folyamatos scouttal, figyelemmel követi az ellenfél mozdulatait, ebből pedig a játék ismerete és esetleg intuíció segítségével következtet arra, hogy mit is fog az csinálni (egyébként ez kis gyakorlattal könnyebb, mint gondolnátok) és ehhez alakítja a taktikáját (counterel), esetleg meccs közben akár még alap build ordert is vált. Nyilvánvalóan ez lesz a nyerő stílus, ez pedig alapvetően a felderítésen és a build orderek ismeretén alapul. A build orderekről fent írt már promie eleget, habár pár nagyon alapvetőt (pl. 14 pool 15 hatch, 14 extractor 14 pool) kihagyott, de ezeket lehet pótolni pl innen: http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Zerg_Strategy . Amiről szerintem muszáj beszélni az a scouting és az ehhez kapcsolódó fogalmak. A másik amivel tisztában kell lenni, hogy mi mi ellen jó, azaz mi minek a countere. Erről minimum tizenöt oldalt tudnék írni, úgyhogy most inkább kihagyom, ha nagyon kell valami, van róla 20 fórum legalább. Az egyetlen dolog amit kiemelnék, hogy a Thor már nem számít a Mutalisk counterének, thanks to IdrA :D.

    A scouting jelentése a felderítés és minden ehhez kapcsolódó dolog. Pont annyit kell deríteni, hogy tudd mit csinál az ellenfél, se többet se kevesebbet. Ne felejtsd el, hogy a zergnek van a legkevesebb fajta egysége, így a te egységeidet a legtöbb ember tudni fogja counterelni, tehát gyakran többféle egységet kell majd gyártanod egyszerre. A játék elején történő felderítés talán a legfontosabb, hiszen ebből lehet következtetni, hogy az ellenfél milyen stratégiát követ. A korai felderítést a droneoddal végzed. Érdemes shifttel adni neki waypontokat, így sose fog megállni. Erre mindenképp szánj időt, igyekezz a dronet minél később elveszteni. Nagyon fontos és sokak által teljesen elfelejtett dolog, hogy ha úgy látod, hogy valami sok gázt igénylő buildra megy rá az ellen, szépen csórd el az egyik gázt, hisz az ezeket 120%-osan leállítja (pl Void Ray rush), ráadásul amíg azok az extractort lövik, addig se támadnak (sok apm-mel 90%-nál cancel és gyors rebuild a menő 🙂 ). Tudd ugyanakkor, hogy melyik korai egység fogja leszedni a droneodat:

    drone, scv, probe – ugyanaz a sebesség, nem veszélyes
    marine – futás vagy gázlopás azonnal 🙂
    marauder, reaper – valószínűtlen de szintén futás
    ling – futás
    queen – elméletben már rég megölték a lingek 😛
    zealot – nem veszélyes
    stalker – futás

    Amiket az első scoutnál figyelni kell (ebből lehet következtetni, hogy mire megy az ellen):

    – van-e a bázison barracks / pylon (proxy miatt)
    – ha van proxy, akkor hol van
    – protoss proxy esetén az forge vagy gateway proxy
    – Barracks / Gatewayok száma
    – Barracks / Gatewayok építési ideje
    – Gázok száma
    – Gázok építési ideje
    – Spawning pool építési ideje
    – van-e Lair, Roach Warren, Factory, Stargate, Techlab a Barrackson, Robotics Facility

    Mindeközben igyekezni kell kinyírni az ellen munkását az első 2 linggel, általában több nem is kell egy eco-buildhez az elején.

    A második és nagyon fontos dolog a midgame scouting. Ilyenkor már nem az ellenfél épületeit figyeled, hanem közvetlenül igyekszel rálátni, hogy milyen és mekkora serege van. A milyenből következtethetsz arra, hogy mit kell hozni ellene, a mekkorából, hogy mikor fog támadni és hogy biztonságosan tudsz-e expelni. Ha igen, nehogy kihagyd. Ha nagy a sereg, akkor kb most jön a támadás 🙂 . Mindig csak akkora sereget építs, ami pont elég lesz a támadás megfogására, kivéve, ha te akarsz támadni. Olyan sok dronet gyártsál, amennyit biztonságosan tudsz (na szerintem ez a játék legnehezebb része 😀 ). Ezt a scoutot elsősorban overlordokkal, overseerekkel (changeling) tudod majd végezni. Itt van a zerg legnagyobb hátránya, az ok, amiért a zerggel talán a legnehezebb játszani. A zerg scout tisztán a legrosszabb a három faj közül. Egy – te nem tudod beépíteni magad, mindenki más igen. Kettő – nincs se scan se observer. Pont ezért kénytelen leszel overlordokat feláldozni, hogy lásd az ellenséges sereget. Igen, ne sajnáld őket. Érdemes magadban beágyazni pár ilyen pontot, pl 45-nél és 70-nél berepülök egy overlorddal. Az első azonban mindig akkor legyen, amikor kész az overlord flight speed research. Overseert pedig mindig gyártsál és ne felejtsd el, hol van (én mindig elfelejtem), hiszen a bansheek, ghostok, DTk csúnya dolgokat tudnak művelni a bázisoddal, az építő épületeket pedig gyakran elrejtik a jobb játékosok.

    A másik dolog ami még a scouthoz tartozik és fontos a midgameben, az az úgynevezett map control kiépítése. A map control az az állapot, amikor ellenőrzésed alatt tartod a semleges területeket, látod mi történik ott és nem tud titokban aljas dolgokat kitervelni ott ellened (pl proxyk, rejtett expok, bansheek/void rayek hátulról). Ezt kiépíteni zerggel alapvető fontosságú és hál’istennek annyira nem is nehéz. Ami kelleni fog:
    – egy-egy zergling a Xel’Naga Watch Towerekbe
    – valami felderítő egység az ellenfél kijáratánál (ha látod mikor támad, kicsit kisebb sereg is elég, hiszen amikorra átér az ellen azalatt 20-30 linget simán kihozol)
    – egy zerglinggel 1-2 percenként felfutsz a rampon/ odafutsz a bejárathoz reménykedve hogy valamire rá tudsz kukkantani
    – overlordok minden exphelyhez
    – összes lehetséges bejárat (destructible rock) kibontása
    – úgy általában is mindenhova overlordok 🙂
    – a zergling és overlord speed talán a fast muta kivételével nem vita tárgya. Fejleszd ki őket azonnal, hogy ki tudod
    – 12-20 zergling BO-tól függetlenül kell, hogy idejekorán lecsaphasd az épülő expokat (denying)
    – “creep highway” építése (ez nem csak ezért fontos)
    – esetlegesen air control kiépítése

    A másik lehetőség a map control megszerzésére az air control, másnéven légi uralom. Ez talán a TvT meccsekben a legfontosabb, de ha megszerzed, az nagyon jó. Egyrészt: a mutalisk gyors, nem gyenge, felderítéshez tökéletes, ráadásul mindenhol azonnal ott van így az expelést kb ellehetetleníti. Amíg te uralod az egeket, az overlordjaid relatív biztonságban vannak, ráadásul az ellenfél kénytelen lesz anti-air egységeket is gyártani, amiket te aztán counterelhetsz (pl: marine ellen baneling, thor ellen infestor, stalker ellen hydra+ling). Ráadásul mutalisk harassal akár meccset is lehet nyerni.

    Egy nagyon gyakori és alapvető hiba a kevés overlord gyártása. A zerg az egyetlen faj, akinek több supply kell, mint amennyit kihasznál. Minden meccsen fogsz veszteni overlordokat, még ha direkt nem harassolják akkor is, sőt te is fogsz párat feláldozni. A supplyblock a csata előtt pedig szinte biztos gg, így mindig érdemes párral több overlordot gyártani, mint amire szükség van (pl 70/92). Ráadásul ha úgy alakul, akár dropolni is biztonságosabban fogsz tudni. Az overlord speeden pedig ne spórolj.

    Körülbelül szerintem ennyit kell tudni a játékbeli felderítésről. Nem is gondolnátok, milyen sokat számít, jó felderítéssel és reakciókkal nagyon sokat nyerhetsz; láttam már diamond első harmadában 65 APM-mel embert. De ő folyamatosan scannelt is :).

    Bocsi mindenkitől a wall of textért, de ha csak egy embernek hasznos volt, már megérte. Kiderül :).

    Reply

  • Zwiebel

    |

    Zergek hátrányban vannak? Hehe… 😀

    Reply

  • ForgoT10

    |

    Válasz ZeroINT #9 üzenetére:
    Team gamekbe randomolok szval ugy ahogy tudok játszani mind3 fajjal , de egy kérdésem lenne még, mért nem azon akadsz ki hogy a zergnek elég csak 1spawning pool , roach warren ,spire , és ha van elegendő lárvája és mineralja akkor akár egyszerre tudsz gyártani egy komplett sereget míg a terranak meg protossnak ez nem megy.

    Ha ezek után is azt gondolod hogy márpedig kéne az az auto-cast queenre akkor nem tudok mit mondani.

    Reply

  • Ezzy

    |

    Válasz xely #15 üzenetére:
    Ezek nem maradtak ki mert még van 3 oldal amiben van ezekről szó csak nem volt rá időm lefordítani de a “Fordítót keres” részben már a 3. oldal is kész van csenky-nek köszönhetően így már csak 2 oldal maradt amiben még esik egy két fontosabb dologról szó ami szintén le lesz fordítva:)

    Reply

  • butcher

    |

    Válasz ForgoT10 #17 üzenetére:
    Szerintem se kell az auto cast, VISZONT hogy legyen elegendő lárva folyamat figyelni nyomni kell a spawn larvat, csak akkor nemkell ha már van egy rakat hacsi. Másik két fajnál betárazod szvsz nemkell rá figyelni. Szóval zergnél még ez is nehezebb szerintem 🙂

    Reply

  • Promie Motz

    |

    plussz a szövegben a linkek között csak a zerget érintő scoutolós dolgokról van egy 4 oldalas 🙂

    Reply

  • hate

    |

    Jó cikk! Szívesen elolvasnám a fent említett másik két cikket amire még hivatkozik. Esetleg ha lenne valakinek egy kis felesleges ideje és lefordítaná azt nagyon megköszönnénk páran szerintem.

    Reply

  • Ezzy

    |

    Válasz hate #21 üzenetére:
    huh:D hát azok se rövidek először befejezzük ezt aztán azokat is lefordítjuk szép sorjában csak nem kevés idő ez:D
    viszont aki esetleg szeretne fordítani az bátran jelentkezhet a Fordítót keres topikban

    Reply

  • LaidToFail

    |

    @15xely köszi az infot 🙂 meg a fordítónak is 🙂 jövőhónapban reroll olok WoW-ról SC2-őre és jól jön 1 kis infó!
    Btw Idrás kép fasza.

    Reply

  • lokids

    |

    Nagyon is igaz, hogy a felderítés a legfontosabb. Egy 2v2 meccset azért buktunk, mert z-t csekkoltuk, de a t-t nem annak ellenére, hogy NEM építette be a bejáratot.Ötletem sins miért nem küldtem oda linget, teljesen el is felejtettem, hogy van T a mapon. Namost speedling+blingre mentem társam meg zealot+sentry build. Namost mikor megláttam a legalább 10 fejlesztett lövésű helliont, tudtam, hogy ennyi volt. A t egyedül bevert mindkettőnket, mert elmaradt a scout. Ilyen csúnya alázást, még sohasem kaptunk.

    Reply

  • Zftw

    |

    Most kezdtem ugy igazán rts-el játszani, nagyon megfogott ez az SC2 gondoltam kipróbálom

    első kérdésem hogy mennyire van értelme gép ellen gyakorolni?
    Zerggel vagyok és kiprobaltam Meyer rush taktikáját nagyon bevált, viszont azt vettem észre hogy ha rögtön a parasztokat probálom leütni akkor egy idő után elhullanak lingek, de ha egyből rax-ot vagy pylot ütöm, akkor simán nyerek

    Más taktika eddig nem jött be mert mire pl eljutnék oda hogy roachom legyen vagy muta-m a gépnek már imba serege van, eddig 15-20 perc volt a max ameddig ki birtam huzni

    van értelme itt szenvedni, vagy menjek rögtön bnetre és ott tapasztaljam ki a dolgokat

    thx a helpet előre is

    Reply

  • xely

    |

    Válasz Zftw #25 üzenetére:
    Valamennyit ér a gép ellen kezdeni, azt mondanám nézz ki egy build ordert a fentiek között, hogy legalább valami alapod legyen, tanuld meg és próbáld el 5-10-szer a gép ellen aztán irány az éles =).

    Igazából sokat nem érdemes bogarászni gép ellen szerintem. Az első 50 meccs mondjuk elég szenvedős lesz, de rád fog ragadni valami és legalább ott lesz a fejlődés érzése :).

    Reply

  • Maximus

    |

    Válasz ZeroINT #9 üzenetére:
    Miből gondolod hogy nem z-vel játszom? Mindig is z voltam és az is maradok de ugyanmár ne kényelmeskedjünk ennyire…

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.