Kezdők kézikönyve 7. – További segítség a Zergeknek
Mielőtt még meglincseltek, a többi fajhoz is készül már a Kezdők kézikönyve, bár még a következő szintén a Zergekkel fog foglalkozni. Ez most a Kezdők Kézikönyvének 6. fejezetének a folytatása. A fordítást köszönöm Ezzy-nek és Csenky-nek.
Most pedig a leírás igazán fontos részére térünk át. Zerg micro-macro.
Mint valószínűleg legtöbben tudjátok, a Zerg egységek jellegzetesen gyengébbek a Protoss illetve Terran ellenpárjaiknál. Emiatt rendkívül fontos jól microzni velük, hogy a maximumot hozzuk ki belőlük.
Micro
A Zerg micro nagyban különbözik a Protosstól vagy Terrantól, mert a másik két fajnak sok kulcsfontosságú képessége van (Force Field, Psi Storm, Guardian Shield, Grav Beam, EMP, Stim Pack stb.), amiket használniuk kell harc közben. Ellenben a Zergnek jóformán semmi nem jutott, kivéve az Infestort. Így a Zerg micro a helyezkedésre épül.
Három alapeleme van a Zerg micronak: Control Group használata, visszavonulás és „bekerítés”.
Control Groups
A Control Group használata technikailag nagy részét teszi ki a micronak és macronak egyaránt, ezért mindkét szekcióba belevettem. Alapvetően azt ajánlom, az 1, 2 illetve 3-as gombokra a harci egységeket tegyétek. Az én módszerem szerint az 1-es gombon melee illetve tank egységek vannak (roach, ultralisk), 2-es gombon a távolsági vagy repülő, fő sebzéskiosztó, törékeny egységek (hydralisk, mutalisk, corruptor, infestor) és a 3-ason leginkább zerglingek, ha azok nem, akkor infestorok.
Találd meg a legjobb kiosztást, ami számodra leginkább kézre áll. Az alapelv, hogy különválasszuk a közelharcos és tank egységeket a sérülékenyebbektől. Sok ember csodálkozik, miért tartom a zerglingjeimet egy külön csapatban, erről a „bekerítés” szekcióban fogok írni.
Visszavonulás
Most a visszavonulás szó hallatán könnyen hihetitek, hogy az egész sereg csatából való kimenekítésére gondolok. Nos, nem. Mindössze bizonyos egységek ideiglenes meghátrálásáról van szó, amivel elirányítjuk az addig őket érő tűzerőt, majd egyből visszahozzuk őket a csatába. Ennek magyarázata nagyon egyszerű.
Ezt a technikát általában hydralisk, mutalisk, corruptor, esetleg roach-okkal való harc közben lehet jól kihasználni. Annyit csinálok, hogy az említett egységeket egy control groupba teszem, és támadok velük. Kijelölöm a csapatot, és figyelem az egységeket ábrázoló ikonokat. Amikor valamelyiket támadják, tehát sárgul a képe – kijelölöm, kicsit hátrébb megyek vele, majd visszaküldöm támadni. Ezáltal kikerül az egység az ellenséges sereg lőtávjából, így azok automatikusan másik célpontot kezdenek lőni. Amint visszaért a sérült egység, kijelölöm újra a csapatot, és ezt a visszalépegetést/repülést eljátszom minden sérülő egységgel. Figyelni kell rá, hogy ne ugyanazt a lényt küldjük vissza többször, bizonyosodjunk meg róla az egér egység főlé mozgatásával, hogy ténylegesen sérül az egység, amit hátrahúzunk.
Persze nem fogod tudni az egész seregedet életben tartani így, de néhány egységet meg tudsz menteni, amik amúgy meghaltak volna, és minden egyes lény számít.
Bekerítés
(nem a legjobb szó tudom, de talán alább érthetővé válik, miről van szó)
A bekerítés rendkívül fontos a Zergnek, mert az egész microjuk arról szól, hogy körbevegyék az ellenfelüket. Ez az oka, hogy szeretem a zerglingjeimet egy külön control groupban tartani. Bármely egység, ami védtelen a zerglingek ellen (pl. Immortal, Stalker, Siege Tank) szinte mindig támogatva lesz olyanokkal, amik megtizedelik a zerglingeket. Ezáltal ha csak úgy átküldöd a zerglingeket a frontvonalon keresztül, meg lesznek ritkítva mielőtt egyáltalán a célpontjukhoz érnének. Ez az a pont, ahol nagyon fontossá válik, hogy a csatákat creep-en vívd meg. Amikor látod, hogy jön egy ellenséges sereg, vagy Te magad mozdulsz ki támadásra, vidd a zerglingjeidet (és bármi mást, amit gondolsz) lehetőleg olyan pontra, amit nem lát az ellenfeled, pl sziklák vagy más tereptárgy mögé, valahol a tervezett csatatér oldalán. Ekkor küldd a tank egységeidet az ellenfél seregére, és ha ő is kész a csatára, küldd a zerglingeket mögé, a tankjaiddal ellentétes oldalra. Így csapdába esik, fogalma sincs mit célozzon, és remek helyzetbe kerülsz a csata megnyeréséhez.
Zerg Macro
A Zerg nagyon macro-orientált faj. Viszont, meglepő módon a Zerg macro alapvetően könnyű. A nehéz része, hogy emlékezned kell mindenre, amit tenned kell. Létre kell hoznod egy „listát az agyadban” minden játékhoz – az alapvető dolgokról, amiket folyamatosan csinálnod KELL. Amikor ez a „lista” megvan, ismételd el a fejedben újra és újra és újra és újra. Az én listám a következő dolgokat tartalmazza: 1) Nincs túl sok pénzem? 2) Tudom miből áll az ellenfelem serege, és hol is van? 3) Tudom mennyi bázisa van az ellenfelemnek? 4) Az összes bázisom telítve van? 5) Csinálom az upgrade-eket? 6) Folyamatosan spawnolom a lárvákat? 7) Folyamatosan terjesztem a creepet?
Ez nehezen kivitelezhetőnek tűnhet, de amikor rögzül az agyadban, szinte természetessé válik. A macro részleghez csak röviden ismertetem a listám pontjait. Hogy miért? Mert azt hiszem ha ezt mind csináljátok, a győzelem természetszerűen fog jönni.
Pénz
Általános tudnivaló, hogy a vagyonodat mindig alacsonyan kell tartanod. Sok Zerg játékos kapja magát azon, hogy gyorsan tudnak terjeszkedni, majd több lesz a bevételük, mint amennyit el tudnának költeni. Mindenekelőtt – bizonyosodj meg róla, hogy folyamatosan gyártod a harci egységeket és a Drone-okat. Ha nem tudod elég gyorsan produkálni a unitokat, de nem szeretnél újra expandolni, semmi baj nincs egy második Hatchery ledobásával valamelyik meglévő mellé a gyorsabb lárva-produkálásért. Ha így teszel, ne felejts el egy Queent is rakni az új Hatchery mellé. Részemről az összes Hatchery a 4-es gombra van bindelve – bármelyik számra teheted, ahogy Neked kényelmes, de mindenképp jó dolog mindegyiket egy Control Groupban tartani, hogy egy nagy lárva-forrásod legyen, ne sok kicsi. Ha még mindig sok pénzed marad, költsd fejlesztésekre. Küldj csapatokat felderíteni/harassolni. Ha meg is halnak, megéri – valószínűleg elértél velük valamit és egyébként is van nyersanyagod újakat venni.
Az ellenfél serege és bázisai (felderítés)
Mindössze annyit mondanék itt, hogy a felderítés rendkívül fontos, részletesebb információkért olvasd el a Felderítésről szóló leírásomat.
(A következő fejezete a kezdők kézikönyvének a Zerg felderítésről fog szólni, szóval nyugi, srácok, ott kaptok majd eleget a témáról 😉
Bázis telítettség
Ismételten, ez egy igazán egyszerű elképzelés. Ha a bázisaid nincsenek teljesen telítve, és nem vagy fenyegetve bármilyen érkező támadástól, csak ontsd a Drone-okat. Nem kerül semmibe egy fullosan telített bázis egyszerre 30 dolgozó Drone-nal. (6 a gázokon, 24 a mineralokon) Pontosan 3 Drone használ ki teljesen egy gázt vagy ásványt – minden egyes további munkás pazarlás. Vigyázni kell, hogy a Drone-ok száma ne legyen túl magas. 2-3 bázisnál ez nem probléma. Ugyanakkor, 4 telített bázis 120 Drone-t jelent, ami már nagyon sok. Én úgy 80 körüli Drone-t tartok, a többi helyet a seregemnek tartom fenn. Ha mégis expelsz egy negyedik helyre, ásványonként 1 Drone is elég, gázra itt is 3 mehet.
Egy újabb dolog amit érdemes észben tartani, a „Maynard Transfer„. Bizonyára láttál már ilyet, de talán nem ismered név alapján. Arról van szó, amikor egy új helyre expandolsz, és néhány Drone-odat az alap bázisodról egyből átviszed az új helyre gyűjtögetni. Én legtöbbször 7 Drone-t küldök át. Hogy miért? Nos, sok játékos nem veszi észre, hogy pl 3 bázis esetén jobb mindháromnál 8 Drone-nal bányászni, mintha egy helyen lenne 24. Tehát ha van 3 Drone-od és 3 mineralod, akkor gyorsabb lesz a gyűjtögetés, ha mind a hármat külön mineralra állítod, mintha ugyanazt szednék. Nem igazán vagyok biztos benne, hogy miért van ez, de az tuti, hogy így van, szóval figyelj oda.
Egy utolsó megjegyzés a Drone-okról. Ha eljutsz a nagyon-nagyon késői játékfázisba, minden bizonnyal lesz úgy három telített bázisod. Ha ezek elkezdenek kifogyni az ásványokból, mit fognak csinálni a Drone-ok? Semmit! Használd őket statikus védelem kiépítésére, már amennyire a pénzed engedi. Ez két módon jó Neked: segít lelassítani az ellenséges sereget, hogy a sajátodat a támadás alatt álló bázis védelmére tudd küldeni, továbbá feláldozva a Drone-okat supply helyet szabadítasz fel harci egységek számára. Csak vigyázz, ne ess át a ló túloldalára ezzel tönkretéve a gazdaságod.
Fejlesztések
Egy másik egyszerű dolog, amit jó ha észben tartasz. Folyamatosan fejlesztened kell minden egységet, amit terveid szerint használni fogsz a seregedben. Amint megvan a rávaló – a fejlesztések SOSEM ártanak.
Spawning Larva
Ez a legáltalánosabb kérdés a Zerg fórumokon. „Hogy tartsam mindig fent a larva spawnolást?” Igazán egyszerű. Csak emlékezz rá. Van néhány különböző módja a Queen hotkey-ezésnek, de szerintem ez a legjobb. Az összes Queent rakd egy Control Groupba. Én a 4-est használom a Hatcheryknek, az 5-öst Queeneknek. Ha nem harcolsz, folyamatosan figyelned kell a bázisaidat, hogy van-e rajtuk spawning larva. Ha eljött az idő, hogy újra spawnolj, csak nyomd meg az ötöst, tartsd nyomva a shiftet, és nyomd meg a „V”-t. Ezután kattints minden Hatcheryre a minimapon. Úgy néz ki nagyon sok ember nem tudja, hogy ezt így meg lehet csinálni, de mindenesetre százszor könnyebbé teszi a Spawning Larva képesség használatát, mert bárhonnan el tudod végezni a térképen.
Ha gondod van a spawn larva észben tartásával, itt egy trükk amit kipróbálhatsz. Végy egy sima noteszt, és írd rá, hogy „Spawn Larva”. Ragaszd fel a monitorod jobb felső sarkába. Ezután akárhányszor ellenőrzöd a supplyt vagy a vagyonod, emlékeztetve leszel.
Creep terjesztése
A Creep terjesztése a második legfontosabb tevékenység a Zerg makróban, a lárvák spawnolása után. Az ok egyszerű – ahogy a mikró részben mondtam, a Zerg sereg hatákonysága leginkább a mozgékonyságban és a több oldali támadásban rejlik, és a creep ehhez nagy bónusz sebességet biztosít. Szerintem a Hydralisk az az egység(Queen mellett) aki a legtöbb hasznot hozza a creepen, mivel sokkal könnyebbé teszi a creep a sebesült egységek kimentését és a lerohanásokat. Plusz a creep látómezőt is ad, és már ez egyedül hasznossá teszi. Majdnem az egész térképet láthatod…felderítés nélkül! Két módja van a creep terjesztésének – Creep Tumors amit a Queen rak le, és az overlord tier 2-es(Lair) képessége, hogy creepet csináljon maga alatt.
Sok ember szereti használni az Overlordjait arra hogy „Creep Highway”-t(creep autópályát) csináljanak. Tulajdonképpen szétszórod az Overlordokat a bázison kívül és mindegyikkel creepet csináltatsz, bár és személyesen nem vagyok ennek a híve. Ameddig nem tudok Creep Tumort lerakni addig csak a bázisaim összekötésére használom. Most pedig jöjjenek a Creep Tumorok.
A Creep Tumorok kis…izék amik nagy területen creepet csinálnak oda ahova leraktuk őket. A Queen-ek tudják elhelyezni és minden Creep Tumor tud még egy Tumort lerakni a környezetében. Ez azt jelenti hogy az egész pályát be tudod fedni mindösszesen a Queen 25 energiájából. Azonban ez elég hosszú ideig tartana. Így az első Queen után szeretek egy másodikat is csinálni, amint lehet két ok miatt – korai anti-air, és Creep terjesztés. A második Queen-nel Creep Turomrt teszek le a bázisom kijárataihoz és ezután a Tumor-okat használom a tovább terjesztésre. Őszintén, úgy gondolom ez még vicces is. Semmi sem árulkodik a Zerg dominanciáról jobban mint egy minimap ami teljesen lila ettől a masszától. És ezért nem felejtem el csinálni – ez olyan mint egy mini játék minden játék közben. Amikor a Creep Tumor elér egy elágazáshoz, mivel nem mehetek mindkét irányba ezért az egyik irányba elindulok a másikba pedig a Queen-nel leherakok egy új Tumort. Kérlek ne becsüljétek le a hasznosságát. Ugyanis óriási! Mellesleg a Creep Tumor rámpára fel és le valamint szirtekre és szakadékokon keresztül is terjeszti a Creepet.
Most pedig az Overlordok Creep terjesztéséről lesz szó. Két haszna is van (a Creep Highway-en kívül) ennek a képességnek. Egyik az elrejtés, ha nagyon nem szeretnéd hogy az ellenfél meglásson valamit pl.: hogy Mutaliskokra vagy Hydraliskokra vagy akármire hajtasz, akkor csak csinálj egy véletlen szerű területre Creepet a pályán és építsd oda az épületet. Viszont ha esetleg megtalálják akkor könnyen le fogják szedni és ezzel kis hátrányod lesz egy időre, úgyhogy csak óvatosan használd. A második pedig, hogy megakadályozd a terjeszkedést. Ha olvastad a felderítésről szóló cikkem akkor az első Overlordod az ellenfél naturáljához küldöd egyenesen így pontosan tudod mikor akar terjeszkedni. Amint kifejlesztetted a Lair-t akkor azzal az Overlordal csinálj creepet oda ahova letenné a bázisát. Ennek érdekében meg kell ölni az Overlordodat a Creep pedig olyan 30-45 másodpercig még ott marad, ezt az időt pedig használd ki arra, hogy egy sereggel próbáld megakadályozni a terjeszkedését vagy legalább lelassítani azt.
Még egy gyors, de annál inkább fontos dolog. Sose kerülj Supply blokkba. Nincs annyi helyem ebben a bejegyzésben hogy teljesen kifejtsem miért, de nagyon nagyon fontos hogy ne kerülj ebbe a helyzetbe. Ha sok extra mineralod van és nem vagy nagy veszélyben akkor csinálj Overlordokat így nem fogod azt az üzenetet kapni hogy „We must spawn more Overlords” amikor éppen megtámadnak.
Akárkinek aki nem értene egy-két kifejezést javaslom hogy nézze meg Duban ismertetőjét a „Dictionary of SC2 Terms”-et
(De valamelyik kezdők kézikönyve foglalkozott a rövidítésekkel is 😉 – a szerk)
Plussz Duban többi írását is javaslom elolvasni mind nagyszerű és hasznos kezdők számára.
Az egész Zerg részlegnek a tudásanyaga általános tudás. Azonban mivel az SC2 még csak most jött ki ezért vannak új játékosok akik csatlakoznak hozzánk akiknek szerettem volna egy jó cikket írni. Elnézést kérek amiért ilyen hosszú lett – de még így is lett volna olyan dolog amit szívesen hozzáírtam volna, de már a kezeim nem voltak képesek folytatni.
És mint mindig – Éljen sokáig a Swarm
Huh, hát nagy lélegzetvételű anyag, de ti kedves olvasók megérdemlitek 🙂 Kérjük, a helyesírás tanárokat és a kötekedő embereket, hogy ne itt fárasszanak majd le minket, az építő jellegű kritikát azt szeretettel fogadjuk ellenben (ami a „tanulj meg magyarul hülyegyerek”-en túlmutat 😛 )
Comments (15)
MrBeanJam
| #
Köszi a fordítást! A wikire is fel lehetne rakni szerintem, ha kész lesz a felderítős rész.
Reply
Atlasy
| #
Válasz MrBeanJam #1 üzenetére:
pont ma délután raktam ki wikire egy kicsit hamarabb mint promie, ezt a postot.
A zerg Bo-k mellett lehet megtalálni.
Reply
Promie Motz
| #
igen, délután pont nem voltam gép közelben, ez van srácok 🙂
Zárójelben: a terran is már megvan, úgy néztem, csak még holnap befejezem a maradék zerget, hogy egy kupacban jöjjenek majd ki
Reply
Jugin
| #
A bekerítés az tökéletesen illik annak a résznek a címéhez, de írhattál volna hátba támadást is. A bekerítésre a történelemben számos példa van. Meg arra is, hogyan támadjuk hátba az ellenségünket észrevétlenül.
Reply
Peter1984
| #
@3 a fránya zergek mindig egy kupacban jönnek ki 😀 Na de erre van a siege tank 😀
Reply
EAgle
| #
Válasz Peter1984 #5 üzenetére:
Meg a storm 🙂
Egyébként nagyon jó fordítás köszi szépen.
Reply
EverIce
| #
A spawn larvas dolgot én inkább így csinálom. A 0-ás gombra teszem az összes hatcheryt, így egyszerre tudom irányítani a gyártást. A különböző hatcheryket pedig 4 től felfelé a queenjükkel együtt egy control groupba. Tehát ha spawnolni akarok, akkor megynyomom kétszer a 4es gombot V és katt a hatchre. 5 ös gömb kétszer V katt a hatchre, és így tovább. Szerintem ez gyorsabb mint a minimapon kiszúrni, hogy hol is vannak a hatcheim.
Reply
zharusz
| #
Amit én hiányolok az ismertetőből:
Sok zerg játékos elfelejti, hogy az overlord már nem detektor ezért mutáltatni kell!
és igaz nem sokan használják a wyrm-eket de egységszállításhoz nagyon hasznos tud lenni ha már van 3-4 bázisod akkor azzal lehet egyszerűsíteni az egyesítést
qeen mentő képességa a gyógyítás amivel accem +100 hp-t lehet visszatölteni szintén hasznos bár én csak Ai ellen játszok (egyenlőre) zergel de ha betámadnak és rámásznak a védelemre sokat segít ez is
Reply
falcon
| #
Válasz EverIce #7 üzenetére:
Ezt a módszert én is láttam egy tutorial videoban, amit nem értek hogy miért kell a hatchery-t is hozzá tenni a queen control group-hoz? Ha nincs ott akkor is duplakattal a queent hozza a középpontba.
Reply
Promie Motz
| #
#9 mert ha a htach is ott van, akkor a hatch-oz zeszi be a közepére, és így, pont a képernyő közepén az egér, akkor 3 sec alatt végig tudsz tolni 5 base-t is akár, és mindet telenyomod larva-val, hiszen nem kell az egérrel keresni a hatch-t, csak középen tartani, és 4,4,v,balklikk,5,5,v,balklikk,…
Reply
Boshi
| #
Nagyon jó írás lett! gz 🙂
Reply
zharusz
| #
Válasz Promie Motz #10 üzenetére:
ez a rész jogos 😀
Reply
falcon
| #
Válasz Promie Motz #10 üzenetére:
Köszi. Erre nem is gondoltam, nekem általában mindig a hatch alatt van a queen így ha végig kattintgatok akkor ugyanott lesz a hatch. De mostantól akkor így fogom csinálni. Szerintem is ez a leggyorsabb módja a spawn larvanak.
Reply
Zftw
| #
vki nem tudja hogy valahol össze van írva a counter unitok listája?
Reply
dudi
| #
Még vmit mindenféleképpen meg kellene említeni a z startégiánál : Infestor, Infestor, Infestor. Ha bucira ver a T v. Z midgameben ? használtam infestort ? Ha nem tessék használni és nem fog bucira verni (na jó ez még nem garantálja :). 2 v. 3M ellen FG : 36ot sebez (marine HP upgradelve 55) immobilissá teszi az egységeket, lehet szaladni a banánnal 😀 Thorra NP kivéve ha siege tankok őrzik a thorokat. Toss ellen FG a gateway unitokra nem árthat, zealotnak külön jó, főleg ha küldünk banánt is 😀 immortaloknal kötelező az FG, az a legszebb ha leFGzük az immortalok nagyrészét és azok elkezdik szedni a stalkereket. És még 1 dolog miatt jó nagyon, mivel nincs stealth unitunk így az ellen nem biztos, hogy fel van készülve detectorral : infested terran tenger a föld alól exp helyre FTW. 😀 van is 1 jó videó fent az oldalon erről Psystarcraft. Szerintem pár infestor midgameben többet tud változtatni 1 csata kimenetelén mint bármilyen más egység.
Reply