Kezdők kézikönyve 10. – A Protossokról

Promie Motz . Cikkek 2415

Sirix írása, fordította nekünk Csenky, Ezzy, és kamforka. Nagyon köszönjük a munkátokat! A cikkbe beágyazott VOD-ok egy jó része már szerepelt külön cikkekben itt az oldalon, gyakran pont ezeket a stratégiákat bemutatva, de csak általánosan, build orderek nélkül. Szóval érdemes az oldal keresőjét használni, és esetleg rákeresni egyes kulcsszavakra, hátha valaki már az adott cikknél az adott stratégiánál elmondott valami bónusz okosságot.

Ez a Kezdők kézikönyve címen futó sorozat 10. része. Ha eddig még nem tetted meg, olvasd el az előzőeket is.

Alább felsorolok néhány nyitó-taktikát, a hozzájuk tartozó build ordereket, és egy-két tudnivalót a buildek erősségeiről valamint gyengeségeiről. Megpróbálom kiegészíteni néhány „mire figyeljünk” az ellenfelünk nyitó-taktikájában tippel, így életképes tech treet tudsz csinálni válaszlépésként.

(A build order az egységszám alapján van listázva, a bal oldali szám jelenti, mennyin kell állnia a supply-nak amikor indítanod kell az adott épület vagy egység gyártását.)

Mielőtt belekezdenék, egy utolsó taktikai megjegyzés: Különösen ha zerggel állsz szemben, avagy néha T/P ellen előfordulhat, hogy el akarod falazni magad. Ezt többféleképpen is megteheted, zerg ellen a Pylon + Gateway + Zealot az ideális (gyakorolj a gép ellen, a Zealotnak a két épület között hagyj ki helyet). Ha Protoss vagy Terran az ellenfeled, a falat csinálhatod Gateway + Cybernetics Core + Zealot trióból, pylonnal mögöttük (tehát nem tudják kilőni a pylont, ezesetben a Zealotot akár ki is hagyhatod). Ha nagy feljárat van a pályán, használj Pylon + Gateway + Cybernetics Core + Zealot összeállítást.

Még pár apróság, CB = Chrono Boost. Megjelöltem az eléggé egyéni egység-összeállításokat egy csillaggal (*), ami azt jelenti, hogy a döntésed az ellenfeledtől függ.

Nyitás #1 – A 4 Gate



A 4 Gate az alapja a Protoss kezdőcsomagnak. Minden Protossnak ismernie kell és mesterévé kell válni, mivel a legtöbb esetben használható, és lehetőséget ad a könnyű továbbfejlődésre bármilyen irányba, amire szükség van ellenféltől függően. Erős szinte minden nyitás ellen, kivéve talán a 6poolt (attól függ, mikor hozod ki a Zealotod), és semleges mass Marine/Marauder ellen (patthelyzet alakul ki, ami elhúzódik).

Build Order:

9 – Pylon

10 – 2 Probe (CB)

12 – Gateway (150 ásványnál azonnal, ez lehet 12 előtt is)

12 – 2 Probe (CB)

13 – első Assimilator (3 Probe menjen rá amint kész)

16 – második Pylon

*16 – Zealot, ha Zerg az ellenfél, várjunk a Stalkerre, ha nem

18 – Cybernetics Core (innentől minden CB-t a Warpgate fejlesztésre használj, amint kész a Core)

18/19 – második Assimilator (itt én egyelőre 2 Probe-ot használok, ez a Te döntésed)

Az alábbi folytatás elég húzós lehet, mivel elhagyod a szilárd kezdést.

*19/20 – Stalker (T vagy P) / Zealot (Zerg)

22 – második Gateway

23 – harmadok és negyedik Gateway

24/25 – harmadik Pylon

26 – A Warpgate kutatás kész, alakítsd át a Gateway-eket és húzd fel a negyedik és ötödik Pylont. Innentől minden warpolás egy Pylonba fog kerülni supply téren (4egység x 2 supply = 8 supply), ezért fontos, hogy figyelj a Pylonokra.

26+ – Warpold az első 4 egységedet (Sentry, Zealot, 2x Stalker egy jó kezdés lehet). Találd ki, hogy jobb Neked, de ne csinálj Sentry-hegyeket, 2 darab kb. jó.

A támadás. A második warpolás után 42-45 supply körül kell járj (10-12 harci egység), vigyél egy Probe-ot a seregeddel és nézz körbe a pályán. Csinálj proxy Pylont az ellen bázisához közel, a harmadik warpot még otthonra hívd le és onnan gyalogoljanak a többi után (NE várj a Warpgate-jeid használatával), ezután megvárhatod még a negyedik wave-t, amit már az ellen mellett warpolsz be.

Nyitás #2 – A Void Ray rush

A Void Ray rush (VRR) egy egyszerű nyitás, ami komoly figyelmet érdemel, mivel nagyon egyszerű kivitelezni. Minden Protoss arzenáljában kötelező, ha másért nem is, csak hogy eltántorítsuk az ellenfelet egy all-in földi sereg felállításától. Különösen hatásos taktika Zergek ellen, de a Protosst is meg lehet vele szorongatni. Néhány kisebb sikert leszámítva Terran ellen már nem annyira említésre méltó, mert 3-4 marine-nal védhető (ez pedig elég általános Terran kezdés).

9 – Pylon

10 – 2 Probe (CB)

12 – Gateway (150 ásványnál, ami lehet 12 előtt is)

12 – 2 Probe (CB)

13 – első Assimilator (3 Probe rá amint elkészült)

14/15 – második assimilator (2-3 Probe)

16 – második Pylon

*16 – Zealot, ha Zerg az ellenfél, várjunk a Stalkerre, ha más

18 – Cybernetics Core (Warpgate fejlesztés amint kész, de CB-t ne toljunk rá)

20 – Stargate

22 – harmadik Pylon (a Void Ray 3 supply-t eszik, készülj rá, ne kapj supply blockot, nagyon lelassítja a rusht)

23/24 – Void Ray #1 (küldd azonnal, ha jól microzol) (CB)

23/24 – Warpgate átalakítás, nem mindig nyersz egy VR-rel. (ezt nem értem itt, help – a szerk.)

27/28 – Void Ray #2 (CB) küldd most, ha vártál

29/30 – Gateway #2, amint jut rá, Gateway #3

30+ – Gateway #4, Warpgate-nek kész kéne lennie, készülődj a mid game-re.

Nyitás #3 – A Zealot rush

(a videóban proxy Zealot rush van, a Te döntésed, proxyzol-e)

Ez a zergling rush Protoss megfelelője, egy gyors rush nagy Zealot sereggel, amire az ellenfél nem számít. Erős taktika Zerg és Terran ellen, gyengébb Protoss ellen, mivel egy Sentry a rámpánál csak egy rakás Zealotot eredményez, amik ácsorognak anélkül, hogy bármit tudnának csinálni. Elég gyenge összeállítás más általános rushok ellen, például Reaperek vagy Void ray-ek, de nagyon jó Zerglingek ellen, és használható Marine-okra is. (meg fejlesztés nélküli Marauderekre).

9 – Pylon

10 – 2 Probe (CB)

12 – Gateway (150-nél, ez lehet 12 előtt is)

12 – 2 Probe (CB)

13 – Gateway #2

16 – második Pylon

16 – Zealot (CB)

18 – Gateway #3 (megj.: én 3 gate-et csinálok a Zealot rush-hoz, mert úgy vettem észre így bírom leghatásosabban kitölteni kb 50 supply-ig a sereget)

18 – Zealot #2

20+ – Minden Gateway-ben folyamatosan jönnie kell a Zealotoknak, nincs kivétel. Innentől minden CB-t Zealotokra tolj (használd őket okosan, minden másodperc legyen kihasználva, ne menjen üresbe a CB). Ha van 50 felesleges ásványod, csinálj Probe-ot, GÁZT NE. Figyelj rá, 3 Zealot = 6 supply, csinálj rendszeresen Pylonokat. (kb 24-nél kell 2 Pylon, és 36-38nál még egy)

30-35 – Korai kimozdulás, kicsit több micro kell hozzá, és valószínűleg ekkor még nem tudsz elég gyorsan beverni egy Terran falat.

45-50 – Támadás az összes Zealottal. Húzz fel egy Cybernetics Core-t és csináld az első Assimilatort 3 Probe-bal bele amikor elindulsz a bázisodról. Fejleszd ki a Warpgate-et amint kész a Core, és csinálj még egy Gateway-t. Mostantól standard 4 Gate buildet folytatsz.

Nyitás #4 – Korai Dark Templarok

A Négy Gate-hez hasonló taktika, de több techelést igényel a támadásra szánt egységszám rovására. Nagyon hatásos az összes faj ellen, de sikeressége függ attól, van-e detector-ja az ellenfelednek. Terran ellen védekezésre is jó taktika, néhány Dark Templar lemészárol egy korai Marine/Marauder csapatot, azonban így elmarad a meglepetés ereje.

9 – Pylon

10 – 2 Probe

12 – Gateway (150-nél, ez lehet 12 előtt is)

12 – 2 Probe (CB)

13 – Assimilator #1

16 – Második Pylon

*16 – Zealot, ha Zerg ellen vagy, várj Stalkerre, ha nem

18 – Cybernetics Core (a hátralevő CB-ket a Warpgate techre hagyd, azonnal kezdd ha kész a Core)

18/19 – Assimilator #2

20 – Twilight Council

*19/20 – Stalker (T vagy P) / Zealot (Zerg)

22 – Második Gateway

23 – Harmadik ill. negyedik Gateway

24/25 – Harmadik Pylon

25/26 – Dark Shrine

26 – Warpgate tech kész, alakítsd át a Gateway-eket és csinálj egy negyedik Pylont.

26 – Warpold az első csapatot (jó kezdés egy Sentry, egy Zealot, két Stalker). Találd ki a Neked kényelmes egységösszeállítást, de ne vidd túlzásba a Sentry-ket, 2 elég. Ez lesz a védelmi alakulatod, a Dark Shrine még nem lesz kész itt. Azért óvatosan a Sentry-kkel, én gyakran egyet sem veszek még itt, kell a gas a Dark Templarokhoz.

34 – Lennie kell kb 6 egységednek védekezésre, warpolj le néhány Dark Templart. Én 4-et szoktam, de ahogy érzed (2 minimum kell). Küldd őket az ellenfeledhez, ha 4-et hoztál le, egy maradhat védekezni. Ha nincs detector, élvezd a győzelmet.

5. kezdés – Gyors Robotech ( és a 3 gate Robotech)

A gyors Robotech egy olyan build ami a korai Robotic Facility-re megy a gateway egységek rovására, hogy Immortalokat, Observerekes és akár még Colossussokat is tudjunk hamar kihozni. Terran ellen tökéletesen megfelel, Zerg ellen pedig elmegy. Amint kész az Observered és elmész vele felderíteni el fogod tudni dönteni hogy Colossusok fognak e kelleni vagy megpróbálsz esetleg valami mást. Arra figyelj hogy Observerre minden játékban szükséged lesz, úgyhogy ez egyáltalán nem rossz kezdés. Ez a build erős Sentry-k, Marauderek, és Roach-ok ellen különösen, de ha nem tudod a feljáródat megtartani Sentry Force Field-ekkel ameddig a Robotics el nem készül akkor bizony nehéz lesz visszaverni a korai támadásokat akármelyik fajtól (kivétel a Void Ray rush mert azt a Stalkerekkel vissza kell tudnod verni).

9 – Pylon

10 – 2 probes (CB)

12 – Gateway (150 mineral-nál,talán még 12 előtt)

12 – 2 probes (CB)

13 – 1. Assimilator (3 probes irányíts ide bányászni)

16 – 2. Pylon

* 16 – Zealot ha Zerg ellen játszol, ha nem akkor várj Stalker-ig

18 – Cybernetics Core (warpgate-et kezd el fejleszteni ha kész)

18 – 2. Assimilator, 3 probes

* 22/23 – Sentry (hogy a bázisodon kívül tartsd az ellenfeled) (* CB ha nagyon nyomul)

24 – 3. Pylon

26 – Robotics Facility

29/30 – 2. Gateway

31/32 – 4. Pylon

32/33 – 3. Gateway

33/34 – Observer majd 2x Immortal (CB)

* Alternatíva ként a 28/29 Supply-ig késleltetheted a Robotics Facility-t, hogy ehelyett olyan 22-24 körül pár Gateway egységet ki tudj hozni.

6. Kezdés – Nony: Dupla-Stargate Phoenix

Ezt nem nagyon használom, de ez a build arra épül hogy az ellenfél munkásait harrassolod a Graviton beam-mal. Az alapötlet hogy kihozol 3-4 Phoenixet (vagy többet ha nem vagy jó a mikróban) felkapkodod a munkásait egy-egy phoenixel ameddig a többi megöli. A Phoenix elég gyors, úgyhogy könnyedén tudsz a bázisai között repkedni és folyamatosan szedegetni a munkásait egy ideig. Az új Protoss játékosoknak javaslom hogy gyújtsenek előbb tapasztalatot a Void Ray-yekkel mielőtt ezt a build-et kipróbálnák, mivel ugyanazok a countereik. Leginkább Protoss és Zerg ellen jó ez a build, Terran ellen nem annyira a Marine-k miatt, de még így is használható. Ettől még nem fogod könnyen megnyerni a játékot, de jelentősen sabotálni tudod a gazdaságot és segíteni a Gateway egységenek betörni az ellenfél bázisára.

9 – Pylon

10 – 2 probes (CB)

12 – Gateway (150 mineral-nál,talán még 12 előtt)

12 – 2 probes (CB)

13 – 1. Assimilator (3 probes irányíts ide bányászni)

16 – 2. Pylon

* 16 – Zealot ha Zerg ellen játszol, ha nem akkor várj Stalker-ig

16 – 2. Assimilator, 3 probes

18/19 – Cybernetics Core (warpgate-et kezd el fejleszteni ha kész)

20 – 2. Zealot / Stalker

24 – 3. Pylon

24 – 1. Stargate

25 – 2. Stargate

27/28 – 4. Pylon

28 – 1. Phoenix (CB)

30 – 2. Phoenix (CB)

Folytasd a Phoenixek gyártását (CB-zz) ameddig nem érzed biztosnak hogy sikerül majd harrasolni a munkásokat. Legalább 3 Phoenix kell ahhoz hogy hatásosan öljék az egységeket. Arra is figyelj hogy még építs 2-3 Gateway-t a bázisodra a 30-40 közötti supply szintnél, hogy győzelemmel fejezhesd be a játékot.

7. Kezdés – A Cannon Rush

(vigyázat: az ellenfeled valószínűleg be fog szólni emiatt)

Ez a rettegett Cannon rush, a legtöbb közel 5 perces játék befejezője és a dráma okozója. Terran és Protoss ellen tökéletes (Zerg ellen nehézkes a Creep miatt) és fontos hogy az ellenfeled rosszul derítsen vagy az is elég ha nagyon jól helyezed el az épületeid. A megfelelő map és a szerencse is fontos. Azon gondolkodtam, hogy egyáltalán be tegyem e ide ezt, de mivel elég felkapott build ezért még is csak leírtam oktatói céllal.

9 – Pylon (a te feljáródhoz ezzel ugyanis az a cél hogy elfalazd magad), és küldd el a probe-t az ellenfél bázisára és várj vele egy olyan helyen ahol nem talál meg)

10 – 2 probes (CB)

12 – Forge (a feljáródhoz)

12 – 2 probes (CB)

15/16 – Rakj le a Pylont az ellenfél bázisára a látóterületén kivül, vagy mélyföldre (csak arra vigyázz hogy a Pylon energiamezője felérjen az magaslatra)

16/17 – Rakj le még egy Pylont magadhoz hogy befejezd a faladat

17/18 – Cannon-t az ellenfélhez és amikor kb 80%-ig kész van küldd el a probe-t a bázisára kicsit felderíteni (ha már megvolt akkor várj ameddig kész nem lesz).

* 18/19 – Cannon-t a saját bázisodra ha attól félsz hogy le fog rusholni

19/20 – Rakj le 2 Cannont egyszerre az ellenfélhez de arra figyelj hogy az első Cannon lőtávolságán belül legyenek, mert így meg tudod védeni azokat az SCV-kel és Probe-kal semben ha esetleg mégis sikerül az egyiket leszedniük nem nagy gond mert a másik addigra készen lesz.

20/21 -Rakj le még egy Cannont és egy Pylont rögtön mögötte (közel az előző két Cannonhoz). Így tudsz haladni a bázisához egyre közelebb

22/23+ – Csinálj még több Cannont és egy-kettőt a bázisodra a védelem miatt. Mint láthatod nem kell sok Probe mert a pénz a Photon Cannonra fog elmenni.

Az ellenség feltérképezése:

Avagy mire kell figyelnünk

A leges legfontosabb dolog amire mindig oda kell figyelned Starcraft 2-es pályafutásod alatt, az hogy mi történik körülötted. A legáltalánosabb derítési stratégia alapja, hogy egy probe-odat küldöd el az ellenfeled bázisára miután lerakta az első Pylont 9-es supplynál (tipikus kezdő BO). Miután látod mit csinál az ellenfél, megeshet, hogy változtatnod kell játék eleji elképzeléseden, hogy életben maradhass. Alant a leggyakoribb teendőket nézhetitek meg, ezennel is köszönet Emo-nak a linkért.

A derítő Probe-ot mindig tartsd mozgásban, ha nem tudsz rá figyelni használhatod a shift+jobbklikk kombinációt, hogy előre megmond a munkásodnak merre menjen, míg te a bázisodon vagy. Ne hagyd, hogy hamar kiszedjék a felderítőd, minél tovább életben van, annál biztosabb információkat tud szolgáltatni az ellenfeled jövőbeli elképzeléseiről. Tapasztaltabb játékosok akár a Terran SCV-ket is harassolják, megtámadják a Barrackot építő munkást így kényszerítve az ellenfelet, hogy egy újabb SCV-t szabadítson fel bányászás alól. Ne feledd Protoss egységként a Probe páncélja is regenerálódik, használd ki!

Ha az ellenfél Protoss:

*A Gateway hamarosan kész van, Assimilator még nincs – Valószinüleg dupla Gateway-re megy, ami korai Zealot rusht jelenthet. Ne veszítsd el Probe-odat, bizonyosodj meg az ellenfél szándékáról.

— Ebben az esetben fontos, hogy több Zealot-tal bírj mint az ellen, ne feledd a távolság a te javadra dönthet, másik lehetőség még, hogy befejezed a falad és kihozol egy Sentryt amivel blokkolod az egységeit, míg meg nem érzeknek a Stalker-eid, hogy leszedjék a Zealot-okat magaslati előnyüket kihasználva. Ez egy gyors rush, úgy hogy légy felkészült. Ha teljesen Zealot-ra hagyatkozna, Void Ray-jel egyértelműen tiéd a győzelem, feltéve, hogy sikerül a bázisodon kívül tartani őket.

*Gyors dupla-gáz – Stalker/Sentry 4 Gatewayből vagy 3 Gateway Robo-tekkel

— Gyorsabban kell megjátszanod a 4 Gate-et vagy a 3 Gate + Robo-tekket ellenfelednél. Ismételten légy felkészült, hogy megtartsd a rámpád egy Sentry-vel míg nagyobb sereget nem gyűjtessz ellenfelednél, aztán támadj ki. Próbálj neki minél nagyobb veszteséget okozni a magaslati előnyödnél fogva. A támadásod eredményessége az időzítésen múlik, tehát nagyon figyelj.

*Gateway hamarosan kész, 1 Assimilator – Általánosságban 4 Gateway. Minél tovább tartsd életben a felderítőd, ha Cybernetics Core-t épít biztos lehetsz benne.

— Lásd eggyel fentebb, ugyanaz a teendő.

Ha az ellenfél Zerg:

*Gyors Exp még Spawning Pool előtt – Makró orientált stratégia

— Csinálj 2 Gatewayt és hozz ki kb. 5 Zealotot, használd a Chrono Boostot a gyártás során, ezzel a csapattal szedd le az Exp Hatcheryt, ezután építs Cybernetics Coret és válts 4 Gateway-re vagy 3 Gateway + Robo-tekkre és tartsd nyomás alatt ellenfeled, törekedj a gyors győzelemre.

*A Spawning Pool szinte már kész mire a felderítőd oda ér. – A rettegett 6 pool, SPEEDlingek.

— Ebben az esetben a Gatewayed 10-nél kell építened 12 helyett, én is gyakran szoktam ezt tenni zerg játékosok ellen, mivel a 6 pool rendkívül elterjedt napjainkban. Chrono Boostold ki az első 2 Zealotod és képezz velük falat a feljáródon, bizonyosodj meg róla hogy Ling-biztos a fal. Gyárts még 2-3 Zealotot a biztonság kedvéért, utána válts 4 Gateway vagy 3 Gateway + Robo-tekkre és próbáld befejezni a meccset. A gazdasági előny a te oldaladon van.

*Spawning pool megszokott időben van, nincs Exp, 1 Extractor – Számíts Roach-ra

— 3 Gateway + Robo-tekk jó válasz a Roachokra, de 4 Gateway is megállja a helyét. Mindösszesen egy kis időt kell nyerned míg változtatsz az építési sorrenden.

*Gáz miután a Spawning Pool kész – Speedlingek és valószinűleg Banelingek

— Eggyel fentebb. Ne képezz gócot a seregeddel, minimalizáld a Banelingek okozta kárt.

* Spawning Pool szokásos időben, nem sokkal utána Exp – Alap Zerg nyitás.

— Alkalmazz korai nyomást bármelyik általad választott stratégiával a fentebbiekből. Próbáld elpusztítani az Expjét, hogy csökkentsd gazdasági előnyét. Én szeretek Void Ray-t vagy Phoenixet hozni ennél a stratégiánál.

Ha az ellenfél Terran:

*Nincs Refinery, 1 Barrack készen, második már úton van – Marine mass

— Gyorsan gyárts Zealotokat, hozz még Sentry-t és Stalker-t is azután támadj.

*Nincs meg a Command Center – Arany mineral-ok

— Elröppent bázisával, több mint valószínű, hogy egy High Yield Mineral mezőre vagy egy Sziget-re. Csekkolj le minden lehetséges eshetőséget. Tekkelj egy gyors földi vagy légi seregre, törekedj a gyors győzelemre.

*1 Refinery, második Barrack-ot építi – Marine/Marauder mass

— Nyithatsz általános stratégiákkal, támadj minél hamarabb. 3 Gateway + Robo-tekk vagy akár 4 Gateway is jó választás, kerüld a Void Ray-eket, ha csak nem azt akarod, hogy Marine-okat gyártson ( ne reméld, hogy Void Ray-jel befejezheted a játékot).

*1 Refinery, 1 Barrack és épül a Factory – 1/1/1-re számíts egy változatos Terran kezdés 1 Barrack-kal 1 Factory-val és 1 Starport-tal.

— 3 Gateway + Robo-tekk megfelelő lehet, hamar támadj vagy a Siege Tankok nem kis fejfájást okozhatnak. Az 1/1/1ből akár Cloak Banshee is lehet, legyen egy Cannonod vagy Observered a Mineraloknal. Ha kevés Marine-ja van a Void Ray-ek kifizetődők lehetnek főleg ha Cloak Bansheekre megy, legyen mindig detectorod. Stalkerek és Sentryk is hatékonyak a Banshee fenyegetettség ellen.

Remélem, sok érdekes dolgot elárult nektek ez a kis szösszenet, és sokat tudtok majd belőle használni. Egyenlőre ez az újabb 5 részes sorozat volt a Kezdők kézikönyvének az a pillanatnyi szakasza, amit előre el tudtunk tervelni. Természetesen ha találunk még jó anyagot, akkor azt majd megosztjuk veletek. My life for Aiur!


Promie Motz

Életcélom megélni a Starcraft azon epizódját, amiben a Zergek elfoglalják a Világmindenséget... XD

Comments (18)

  • CAB

    |

    ez ám a WOT
    és végig is olvastam 🙂
    na jó nem, most kezdem

    Reply

  • dudi

    |

    Ismét egy remek kedzőknek szóló írás, ráadásul VOD-okkal, ez az eddigi legjobb. 😀 GG Go on 😀 mégtöbb ilyet 😀 Jó lenne VODokkal illusztrált Zerg BO-k is, most kezdtem el zergekkel játszani, és nem nagyon találom az optimális kezdést, mennyi drone-t ill. egységet csináljak a lárvákból. Jó lenne egy ugyanilyen zerges is 😀

    Reply

  • Free

    |

    nagyon jó, még többet protossból! mindent tudni akarok

    Reply

  • Promie Motz

    |

    Válasz dudi #2 üzenetére:
    pont a zerggel ilyen nincs, mármint erről általánosan jó dolog. Mert ugye a többi fajjal lehet egyszerre munkást és sereget gyártani. Zerggel nem. jobban meg kell gondolni, mit veszel. Ami részben az ellenfél stratégiájától, a maptól, és a csillagjegyedtől függ. Na jó, ez utóbbitól nem. De ha ő nem akar téged a elgeljén beverni, kcisit defenzív, makrózik, vagy techel, akkor neked pl nem kell sereget építened, míg ha agresszív, akkor sereget kell venned. és persze vannak köztes helyzetek.

    Reply

  • ropi

    |

    Nagyon jó.

    Én csak azt sajnálom ,hogy a zerges-ben és a protossosban pontosan le vannak irva a BO-k a terranban meg pont nem a terran csak 1 általánosított felsorolás elég szegényesen pedig engem pont a terran érdekelt volna a legjobban de tudom eröl nem ti tehetek a fordítandó szöveg ilyen.

    Reply

  • Desy

    |

    erre teljesen jó a terran 1/1/1, hozod a tankot, medivac, +rax mara (ofc scoutolni kell, de van scaned ;))
    amúgy csak nekem van elcsúszva a videó? :$

    Reply

  • mark182

    |

    Válasz Desy #6 üzenetére:
    nekem is

    Reply

  • Promie Motz

    |

    Válasz Desy #6 üzenetére:
    a videó csúszik, vagy véletlenül felcseréltem 2 videót?

    Reply

  • ististi

    |

    köszi jó lett 😀 még vod-ok is 😀 és még jól is jön mert protoss szoktam lenni starcraft 1 ben is az voltam mindig 😀

    Reply

  • Crafty_FOX

    |

    Szerintem most még a zerg némileg gyenge a többihez képest. Hogy őszinték legyünk szép és jó ez a 4 gw, de mondjuk ezt éppen voiddal is megnyerhette volna tekintve hogy miután lezárta a feljárót a zerg vakon repül, ráadásul még sikeresen tökön rúgta magát azzal is hogy roachot vett és még ki is merészelt expelni. Ezt a helyzetet így meg már kb senki nem nyerte volna meg.
    Lehet rosszul látom nem mondom hogy biztos igazam van nem hőzöngök a ligával sem de tény hogy randomként játszva valahogy sosincs különösebb gondom protossal a zerg ellen mint ahogy a protossoknak sincs különösebb gondja velem ha zerget kapok. Lehet hogy a roach nerf miatt van de valahogy az az érzésem hogy az elején egyszerűen nincs fogás a zergnek a protosson ellenben a prot legalább2-3 féleképpen chesee-elheti a zerget. zergként állandóan arra készülök hogy most éppen mivel fog megviccelni a p és általában túl későn jövök rá. Lezárja a bázist vesz egy stalkert és onnantól bármi kijöhet onnan, sentry, immortal, colossus, mass stalker, mass zela, phoenix void ray szerintem nincs is olyan egysége a p nek ami ne lenne jó a z ellen.
    A tévedés jogát azért fenntartom lehet hogy csak én látom így.

    Reply

  • Vargos

    |

    Válasz Crafty_FOX #10 üzenetére:

    “Hogy őszinték legyünk szép és jó ez a 4 gw, de mondjuk ezt éppen voiddal is megnyerhette volna tekintve hogy miután lezárta a feljárót a zerg vakon repül, ráadásul még sikeresen tökön rúgta magát azzal is hogy roachot vett és még ki is merészelt expelni.”

    Sima 4GW-t 90%-ban a zergek fogják, mert derítenek drone-al. Kivédik az első attackot (videoban hiba volt hogy kimozdult frontálisan nekiment a p-nek), közben early expelnek pár spine-vel. 1 GW crono zealot push talán mikrózva fogja az early expet, ha közel van. 4GW-t mikor észre veszi az ellenfél előfordul, hogy all-in baneling zerglinggel az elején kiüti, mert sejti vagy látja, hogy techel a prot. Viszont 1-re fejlesztett unitokkal egész kellemes taktika, iszonyat kell figyelni és időzíteni, ha nem működik, akkor a pvz elég hosszúvá nyúlik. De akkor már a zerg van economy előnyben az exp miatt.

    Nem tudom csak voidra menni nekem kockázatos taktika néha bejön néha nem, erre építeni 10-ből 1x érdemes szerintem.

    Reply

  • Crafty_FOX

    |

    A voidot a zerg queenel tudja hatékonyan védeni, csakhogy a queen egy igen deffenzív unit, ami azt jelenti hogy zergnek semmilyen előnye nem lesz belőle ha kivédi a voidot (na bumm legfeljebb lesz 3 queenje azzal úgysem fog megtámadni) így ez annyira nem kockázatos hogy szinte bármelyik pvz ben megéri bepróbálkozni vele.

    Reply

  • Devilirium

    |

    Válasz Crafty_FOX #12 üzenetére:
    Ha már tudja az ellenfél, hogy voidozol, csinál egy hydra hadsereget, és ha úgy érzi megvan az előnye letámad, és akkor már kiabálhatsz a voidokkal jobbra, balra, de a hydrák lemorzsolnak. És a zergnek még mindig ott a lehetősége, hogy nagyon gyorsan tud taktikát váltani.

    Reply

  • Sabika

    |

    a 4 gw-el az a baj hogy kivédekezik vagy az elején mass linggel betámad a zerg terránról már nem is beszélek szerintem a leghatásosabb a p ellen macrot nyomni többi ellen felesleges.

    Reply

  • Doki

    |

    Nagyon hasznos és tartalmas írás! Köszi!

    Reply

  • Crafty_FOX

    |

    #13 Én nem nagyon szeretem ezeket a hosszú és meddő theory craftozgatásokat de még így részemről zárásképpen hozzátenném, hogy ha a voidok fel vannak rendesen töltődve akkor a hydrákat is jó aránnyal kapkodják, ha pedig már annyi hydrát nyomsz, hogy ne jusson eszébe voidozni akkor nagy az esélye hogy vesz pár colossust. Ebben pedig az a vicces hogy elég 2-3 darab és hydrával, vagy úgy egyáltalán bármilyen földi unittal esélytelen vagy. Mehet tehát szépen a voidos kezdés, ha más nem leszeded az overlordokat (egyébként sok pályán lehet olyan szögeket találni hogy 1-2 voiddal halálra lehet harassolni az ellenfelet) utána a mass stalker meg 1-2 colos, idő pedig van rá mert a zerg éppen azzal van elfoglalva hogy túlélje a voidos kezdésed miközben még fenntartsa az exp előnyét is amit csúnyán zavarba lehet hozni ha ledobsz te is egy expet.
    Persze ott a lehetősége hogy meglátja a voidot meg az expet és megindul a lingjeivel de az az igazság, hogy ez már all in akkor neki, mert 1-2 force field, vagy jó helyre állított zela, és lingel sosem tör át, ezen kívül pedig akkor még leginkább csak queenjei vannak, hogy ugye ne egye meg a voidray.
    De még korai fázisban vagyunk, próbálgatni fogom, hogy mit lehet tenni, korai lenne még imbát kiabálni, mindössze arra céloztam, hogy mindkét oldalról játszva a pvz-t elég feltűnően könnyebb az egyik oldalról.
    Bétában is megmondtam mikor még a mutalisk miatt pont fordítva volt és p vel nem nagyon volt esély, ott is meglehetett oldani de akkor p vel volt sokkal nehezebb a játék. Később pedig a patchekben kapott dmg-t a stalker így a muta kérdés megoldódott.
    Nem kizárt hogy most is a következő vagy valamelyik másik patch segít a dolgon bár egyelőre ez a kis zela nerf nem túl ígéretes főleg, hogy ez max valami early zergling cheese-t kínál.

    Reply

  • Vargos

    |

    Tényleg nem sok értelme van a theorycraft-nak, mert minden meccs más és minden játékos attribútum pontjai másak 🙂

    Viod: Xelnaga mapon kb. 3x bepróbáltam. 1x működött. Proxy stargate-t építettem, jobbszélén középen az emelkedőre. Early voidra mentem mindig. Mikor nem működött általában hydra den várt vagy már majdnem kész volt, amikor a 2. void oda ért. Addig a queen(ek) lekötöttek. Vaste of money. Persze lehet szúrkálódni vele, de előbb utóbb leszed, mert lassú és rövid a hatótáv, valamint rossz a a void mikróm. Ha ledobok közben egy expet az sudden death, mert nem lesz elég unit kivédekezésre csak ha félős az ellenfél vagy oda szúrok a voiddal időhúzásnak mikor megindul. Szerintem a PvZ a legbalanszosabb felállás, de szerintem nagyon könnyű elszámítani p-vel a makrót zerg ellen egy instabil kezdéssel.

    Reply

  • Anduril

    |

    A cannon-rush-t terrannal a legkönnyebb kivédeni, hiszen lift off után a protossnak nincs se gazdasága, sem pediglen mobil egysége, te meg simán rátelepszel egy high mineral fieldre és a játéknak vége.
    Nekem legalábbis eddig bejött ez a módszer, minden alkalommal nyertem a meccset a cannonok ellen.

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.